دسته‌بندی نشده

روش شستن روتختی با دست

شست‌وشوی روتختی با دست را می‌توان یکی از سخت‌ترین کار‌های منزل معرفی کرد. صحت این حرف را افرادی تأیید می‌کنند که حداقل یک‌بار تجربه این کار را داشته باشند؛ با این حال شست‌وشوی روتختی با ماشین لباس‌شویی آن‌قدر به الیاف روتختی آسیب می‌زند و عمر آن را کوتاه می‌کند که شستن با دست گزینه بهتری خواهد بود.

از طرفی ممکن است لباس‌شویی توان و حجم کافی برای شستن روتختی را نداشته باشد و مجبور شوید آن را با دست بشویید؛ در این صورت تکلیف چیست؟ می‌خواهید به‌زوروضرب آن را بشویید یا با رعایت اصول شست‌وشوی روتختی با دست از پس این کار بر بیایید؟ اگر می‌خواهید با دست روتختی را بشویید اما نمی‌دانید چگونه، نگران نباشید. در این مقاله روش صحیح و اصولی شستن روتختی با دست را آموزش می‌دهیم تا با رعایت گام‌به‌گام موارد گفته شده، در ساده‌ترین حالت و به بهترین نحو روتختی خود را بشویید.

رفع نقص و درزگیری روتختی قبل از شستشو

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد هنگام شستن روتختی با دست با آن مواجه می‌شوند، پارگی و خراب شدن الیاف و دوخت روتختی است. به‌طورکل کالای خواب از پرکاربرد‌ترین وسایل منزل به‌حساب می‌آیند؛ بنابراین پارگی یا خرابی آن‌ها کاملا طبیعی است. گاهی اوقات متوجه این ایرادها نمی‌شویم و این بی‌توجهی ممکن است هنگام شست‌وشو باعث بروز ایرادات جدی‌تری شود.

با توجه با این توضیحات، پیشنهاد می‌کنیم پیش از شستن روتختی با دست حتما به‌خوبی روتختی را بررسی و آسیب‌ها و نواقص آن را برطرف کنید تا هنگام شست‌وشو این نواقص بیشتر نشوند.

توجه به نوع پارچه و برچسب شست‌وشو، پیش از شستن روتختی

اصل مهمی که پیش از شستن رو تختی با دست باید به آن توجه کنید، جنس پارچه است. جنس پارچه و همچنین قیمت روتختی مشخص کننده کیفیت آن خواهد بود. روتختی بی‌کیفیت قطعا دوام کافی در برابر شست‌وشوی مداوم نخواهد داشت و به‌زودی خراب می‌شود؛ با توجه به این توضیحات حتما پیش از هرچیز کیفیت و سپس جنس پارچه را مدنظر قرار دهید. الیاف پارچه روتختی متفاوت است و از نظر ضخامت می‌توان آن‌ها را به‌ترتیب زیر از ضخیم‌ترین به ظریف‌ترین تقسیم‌بندی کرد:

  • روتختی کتان
  • روتختی پلی استر
  • روتختی ابریشمی
  • روتختی پنبه‌ای
  • روتختی ساتن
  • روتختی تور یا دانتل

البته توجه داشته باشید که این لیست بر اساس حالت عمومی رو تختی‌ها چیده شده و ضخامت هر یک از این روتختی‌ها ممکن است بر‌اساس تراکم الیاف بیشتر یا کمتر شود؛ بنابراین حتما برچسب راهنمای شستن روتختی را بررسی کنید. در مجموع هر‌چه ضخامت پارچه روتختی کمتر باشد، لازم است برای شستن آن حساس‌تر باشید تا به بافت پارچه آسیب نزنید. چنانچه به این موارد دقت نکنید، پس از گذشت مدت کوتاهی الیاف پارچه سست شده و به‌راحتی از بین می‌رود.

روش شستن روتختی با دست

خیساندن روتختی یک روز پیش از شست‌وشو با دست

به دلیل تعریق زیاد انسان هنگام خواب، بافت روتختی تبدیل به زمینی حاصلخیز برای پرورش انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها می‌شود. این شرایط در روتختی پسرانه بیش از سایرین مشاهده می‌شود؛ زیرا بعد از ورزش، بازیگوشی‌ها و تفریح به خانه می‌آیند و با همان حال روی تخت دراز می‌کشند. برای از بین بردن این شرایط و باز شدن منافذ روتختی لازم است یک روز پیش از شستن روتختی در آب خیساند. این‌ کار باعث می‌شود تا روتختی به خوبی خیس‌خورده و آماده شست‌وشو شود.

دمای آب را با توجه به کثیفی و جنس پارچه تنظیم کنید

دمای آب نقش بسزایی در از بین بردن کثیفی‌ها و نابودی قارچ‌ها دارد. قارچ‌ها و میکروب‌ها در آب سرد یا ولرم از بین نمی‌روند؛ بنابراین هرچه آب داغ‌تر باشد روتختی تمیز‌تر می‌شود. تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا می‌توان همه روتختی‌ها را با آب داغ شست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. آب داغ الیاف پارچه‌هایی که جنس ظریف‌تری دارند را از بین می‌برد؛ با توجه به این توضیحات بهتر است دمای آب را با برچسب شست‌وشوی روتختی هماهنگ کنید تا در بهترین دما روتختی را بشویید.

بهترین شوینده برای شستن روتختی با دست کدام است؟

برخی افراد شوینده‌ها را جدی نمی‌گیرند و زمانی متوجه اهمیت استفاده صحیح از شوینده می‌شوند که یا روتختی تبدیل به حوض نقاشی شده یا چیزی از الیاف پارچه باقی نمانده است. پیش از شستن روتختی با دست و اضافه کردن مواد شوینده به آن، حتما یک پارچه سفید و مرطوب روی قسمت‌های رنگی روتختی بکشید؛ چنانچه پارچه رنگی شد، حتما روتختی را با آب سرد و شوینده‌های مخصوص لباس‌های رنگی بشویید.

شستن روتختی با شوینده‌های قوی باعث می‌شود الیاف پارچه ضعیف شده و به‌مرور زمان از بین برود. به‌صورت تجربی می‌توان گفت استفاده از شامپو بچه یکی از بهترین شوینده‌ها برای روتختی به‌حساب می‌آید؛ زیرا علاوه‌بر تمیز کردن روتختی، باعث حفظ لطافت پارچه می‌شود. همچنین اگر می‌خواهید الیاف روتختی نرم و یکدست باقی بماند، استفاده از نرم‌کننده را فراموش نکنید. استفاده از سفیدکننده‌ها برای شستن پارچه پیشنهاد نمی‌شود؛ با این حال اگر باز هم می‌خواید برای از بین بردن لکه‌ها از سفیدکننده استفاده کنید، بهتر است ابتدا به کمک سفیدکننده به صورت جداگانه لکه‌ها را پاک کنید، سپس کل روتختی را بشویید.

روش شستن روتختی با دست

نحوه صحیح خشک کردن روتختی برای جلوگیری از چروک

مبحث آخر در شستن روتختی، رعایت اصول صحیح خشک کردن آن است. لازم است بلافاصله پس از شستن روتختی آن را خشک کنید تا از چروک و بد حالت شدن آن جلوگیری شود؛ بنابراین حتما پیش از شستن روتختی محل مناسب برای خشک کردن آن را مشخص کنید. بهترین محل برای خشک کردن روتختی زیر نور آفتاب و وزش باد است. قدرت آفتاب را دست‌کم نگیرید؛ نور خورشید علاوه‌بر تسریع فرایند خشک شدن، قارچ‌ها و باکتری‌های باقی‌مانده در تاروپود الیاف روتختی را به‌خوبی از بین می‌برد. فقط توجه داشته باشید قرار دادن روتختی زیر آفتاب داغ برای مدت زمان طولانی، باعث ضعیف شدن تاروپود روتختی می‌شود.

قرار دادن روتختی در معرض باد پس از شستشو به تسریع فرآیند خشک شدن آن کمک می‌کند؛ همچنین باد بوی شوینده‌هایی که با آن روتختی را شستید از بین می‌برد و این موضوع خبر خوبی برای افرادی است که به بوی شوینده‌ها حساسیت دارند. توجه داشته باشید که برای خشک کردن روتختی آن را آویزان نکنید. بهترین حالت برای خشک کردن روتختی پهن کردن آن است؛ همچنین به هیچ‌عنوان از اتو برای خشک کردن روتختی استفاده نکنید.

روتختی باکیفیت از کجا بخریم؟ صفا‌هوم فروشنده انواع روتختی مرغوب با قابلیت شستشو

در این مطلب به‌طورکامل روش شستن روتختی با دست را توضیح دادیم. چنانچه این مراحل را درست و مو‌به‌مو انجام دهید، به‌راحتی می‌توانید روتختی خود را با دست بشویید. نکته مهم در شست‌وشوی روتختی حفظ بافت و الیاف آن است. حتما هنگام خرید روتختی به کیفیت و قابل شست‌وشو بودن آن توجه کنید. چنانچه به دنبال فروشگاهی معتبر و معتمد برای خرید روتختی باکیفیت، بادوام و قابل شست‌وشو هستید؛ پیشنهاد ما به شما خرید روتختی از فروشگاه معتبر صفا‌هوم است.

صفا‌هوم با بیش از ۸۰سال سابقه درخشان در زمینه فروش انواع کالای خواب، لوازم جهیزیه عروس و کالای خانه و آشپزخانه، یکی از معتبرترین فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی در ایران است. با خرید روتختی از صفا‌هوم خیالتان از کیفیت و اصالت کالا راحت باشد. برای مشاهده انواع روتختی باکیفیت و بادوام می‌توانید به سایت صفا‌هوم به نشانی اینترنتی safahome.com مراجعه کنید. چنانچه برای خرید و سفارش کالا نیاز به راهنمایی داشتید با شماره تلفن ۳۲۲۳۰۱۹۶-۰۳۱ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب صفا‌هوم با توجه به نیاز، سلیقه و بودجه‌ای در نظر دارید، بهترین روتختی‌ها را به شما پیشنهاد دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا