دسته‌بندی نشده

روشی ساده جهت تمیز کردن جواهرات طلایی در منزل

چگونه جواهرات طلایی را در خانه تمیز کنیم؟

اگر جواهرات شما کمی کهنه به نظر می آید، نگران نباشید، تنها تمیز کردن موجب می شود که دوباره ظاهر جدیدی پیدا کند.

شما حتی نیازی به استفاده از پاک کننده های جواهرات گران قیمت ندارید تا درخشش طلای خود را به دست آورید. برخی از محصولاتی که در خانه وجود دارد، می تواند به تمیز کردن جواهرات طلایی شما کمک کنند. با دلگرم همراه شوید.

تمیز کردن جواهرات طلایی با صابون مخصوص ظرف

مرحله 1

  • چند قطره مایع ظرفشویی را در یک کاسه آب ولرم بریزید. آن را هم بزنید تا به خوبی مخلوط شود. اگرچه آب لوله کشی به خوبی تمیز می ‌کند، ولی می توانید از آب بدون سدیم یا سودا کلوپ استفاده کنید.
  • گاز کربن موجود در این مایعات، می تواند به از بین بردن خاک و مواد زائد جمع شده، کمک کند.
  • نکته: توجه داشته باشید که از آب گرم یا جوش استفاده نکنید، به خصوص اگر جواهرات شما دارای سنگ های قیمتی شکننده هستند. برخی از سنگ های قیمتی مثل اوپال ها در صورت تغییر سریع و شدید دما می شکنند.
  • به همین ترتیب از آب خیلی سرد و یا خیلی داغ استفاده نکنید، چرا که سنگ ها در اثر انقباض و انبساط می شکنند.

مرحله 2

جواهرات را در محلول خیس کنید. به جواهرات اجازه دهید حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در آب باقی بمانند. همان طور که جواهرات درون آب ولرم هستند، مایع شوینده درون درزها و شکاف ها می نشیند و کثیفی ها از بین می رود.

روشی ساده جهت تمیز کردن جواهرات طلایی در منزل

مرحله 3

  1. جواهرات را به آرامی با یک مسواک نرم پاک کنید. هر تکه از جواهرات را به طور جداگانه مسواک بزنید، شاید کثیفی ها درون قلاب و سوراخ ها پنهان شده باشد.
  2. توجه داشته باشید که از یک برس خیلی نرم استفاده کنید، چرا که برس های سخت می توانند سطح جواهرات را خراش دهند. اگر جواهرات شما از روکش طلا باشد، آلودگی ها به راحتی با برس های سفت از بین می روند.
  3. برس های مخصوصی که برای این منظور طراحی شده است، بهترین عملکرد را دارند، اما بیشتر برس های کوچک و نرم به طور مثال برس های ابرو این کار را با ظراف انجام خواهند داد.

تمیز کردن جواهرات طلایی با صابون مخصوص

مرحله 4

  • آب شیر را ولرم کنید و جواهرات را زیر آب قرار دهید و به آرامی سطح آن ها را ماساژ دهید. مجددا اطمینان حاصل کنید که آب گرم یا داغ نیست، علی الخصوص اگر جواهرات دارای سنگ های شکننده باشند.
  • اجازه ندهید جریان آب شدید شود، چرا که تاثیر منفی روی جواهرات به جا می گذارد. در صورتی که جواهرات را در سینک ظرفشویی، شستشو می دهید، سوراخ های سینک را بپوشانید تا در صورت لغزش جواهرات را به طور تصادفی از دست ندهید.
  • همین طور می توانید یک آبکش بزرگ داخل سینک قرار دهید و سپس اقدام به شستشو کنید.

مرحله 5

جواهرات را با یک پارچه نرم خشک کنید. جواهرات را روی یک حوله نرم قرار دهید تا در اثر جریان هوا خشک شوند.

استفاده از جواهرات در صورتی که هنوز خیس باشند ممکن است رطوبت را در برابر پوستتان حفظ کند و منجر به سوزش جزئی پوست شود.

تمیز کردن جواهرات طلایی با آمونیاک

مرحله 1

  1. لازم است بدانید چه زمانی جواهرات را با آمونیاک تمیز کنید. آمونیاک یک پاک کننده قدرتمند است، اما از نظر شیمیایی می تواند تا حدی موجب سوزش شود. برای تمیز کردن جواهرات طلایی از آمونیاک به طور مکرر استفاده نکنید.
  2. آمونیاک کاندید خوبی برای تمیز کردن های عمیق ولی نه مکرر است. آمونیاک می تواند به مواد خاصی که اغلب در جواهرات استفاده می شود، آسیب برساند.
  3. هنگام تمیز کردن قطعات جواهرات طلای حاوی پلاتین یا مروارید از آمونیاک استفاده نکنید.

مرحله 2

نسبت آمونیاک به آب باید ۱ در ۶ باشد. آمونیاک و آب را با یکدیگر مخلوط کنید و به آرامی هم بزنید. آن قدر ادامه دهید تا مخلوط یکنواخت شود.

مرحله 3

جواهرات را بیش از یک دقیقه خیس نکنید. اجازه ندهید که جواهرات به مدت طولانی در مخلوط آمونیاک قرار گیرند. توجه داشته باشید که به عنوان یک پایه قوی، آمونیاک می تواند کمی خورنده باشد.

برای از دست ندادن سریع همه جواهرات به طور یکجا، از یک صافی یا آب کش استفاده کنید.

مرحله 4

جواهرات را کاملا زیر آب جاری بشویید. برای جلوگیری از اینکه جواهرات وارد سوراخ سینک نشده و جواهر گرانبهای خود را از دست ندهید، با یک پلاستیک سوراخ ها را بپوشانید.

مرحله 5

جواهرات را با یک پارچه نرم و بدون پرز به آرامی خشک کنید. اجازه دهید جواهراتتان قبل از آن که استفاده کنید، به خوبی روی یک حوله و در اثر جریان هوا خشک شوند.

روشی ساده جهت تمیز کردن جواهرات طلایی در منزل

تمیز کردن جواهرات با سنگ های قیمتی درشت

مرحله 1

  • لازم است بدانید که چه نوع جواهراتی باید به صورت خشک تمیز شوند. قطعات طلا و جواهرات با سنگ های قیمتی، نباید در آب غوطه ور شوند.
  • آب گرم می تواند چسب را شل کند و این می تواند باعث ریزش سنگ های قیمتی شما به ویژه زمانی که مسواک می کشید، شود.
  • برای این نوع از جواهرات از روش تمیز کاری خاصی استفاده نمایید که جواهرات در آب غوطه ور نشوند.

مرحله 2

جواهرات را با یک پارچه مرطوب و صابون پاک کنید. مقدار کمی از مایع شوینده و آب را در یک ظرف مخلوط کنید. یک حوله نرم و لطیف را در محلول فرو ببرید و به آرامی روی جواهرات خود را تمیز کنید.

مرحله 3

جواهرات را با یک حوله تمیز و مرطوب که عاری از مواد شوینده باشد، پاک کنید. مطمئن شوید که هیچ ماده شوینده ای بر جواهرات باقی نماند.

مرحله 4

پس از تمیز کردن، قطعات را به صورت وارونه رو به پایین آویزان کنید. اجازه دهید جواهرات از طریق جریان هوا خشک شوند.

با این روش جواهرات از هر گونه رطوبت باقی مانده در امان می ماند. اطمینان داشته باشید که هیچ رطوبتی درون جواهرات باقی نماند.

بیشتر بخوانید :

آشنایی با چند ترفند ساده برای تمیز کردن نقره جات

۱۳ اقدام خلاقانه عجیب و غریب برای تمیز کردن نقره

تمیز کردن وسایل استیل به راحتی در منزل

تمیز کردن جواهرات طلایی با استفاده از آب جوش

  • مطمئن شوید که جوشاندن برای تمیز کردن جواهرات شما مناسب باشد. طلا بدون هیچ مشکلی می تواند درون آب جوش قرار گیرد.
  • با این حال، جوشاندن سنگ های قیمتی ظریف (مانند اوپال، مروارید، مرجان و سنگ های قمر) می تواند باعث ترک خوردگی یا آسیب دیدن آن ها شود، به خصوص اگر جواهرات قبل از جوشاندن سرد باشند.
  • همچنین جوشاندن جواهرات با سنگ های قیمتی که با چسب، چسبیده اند، ایده ی بدی است چرا که می تواند چسب را شل کند.
  • با این حال اگر به دنبال تمیز کردن جواهراتی هستید که تنها از طلا ساخته شده اند و یا حاوی سنگ های قیمتی قوی مثل الماس هستند، جوشیدن یک انتخاب عالی است.

مرحله 1

درون یک ظرف، آب بریزید و روی شعله قرار دهید و صبر کنید تا جوش آید. فقط کافی است که همه جواهرت را درون یک ظرف محکم بریزید. جواهرات خود را درون یک کاسه محکم قرار دهید که با ریختن آب جوش به ظرف آسیبی نرسد. ظروفی مثل پیرکس گزینه های خوبی هستند. سایز ظرف به گونه ای باشد که هیچ یک از جواهرات روی قطعه ی دیگر قرار نگیرد.

مرحله 2

آب را به دقت روی جواهرات خود بریزید. بسیار مراقب باشید، هنگامی که آب جوش را می ریزید، آب پاشیده نشود، همان طور که می دانید آب جوش می تواند به سرعت موجب سوختگی شود. آنقدر آب بریزید که تمامی جواهرات به طور کامل غرق شوند.

مرحله 3

  • صبر کنید تا آب خنک شود. هنگامی که بتوانید دستان خود را به راحتی در آب قرار دهید، می توانید جواهراتتان را بردارید.
  • تمامی جواهرات را با یک برس نرم تمیز کنید و سپس آن ها را خشک کنید و بگذارید توسط هوای محیط عاری از رطوبت شوند.
  • اگر آب را کثیف یافتید، نگران نباشید چرا که این نشانه خوبی است. هر چه آب کثیف تر باشد، آلودگی های بیشتری از سطح جواهرات شما برداشته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا