دسته‌بندی نشده

روستای زیبای اشتبین (شهرستان جلفا)

روستای زیبای اشتبین

روستای اشتبین واقع در شهرستان جلفا است .

اشتبین

موقعيت طبيعي:

اشتبين در منطقه اي كوهستاني واقع شده است كه رودخانه ارس از شمال و رودخانه هراس از شرق آن مي گذرد. روستاي هراس در داخل دره اي در ميان دو كوه بسيار مرتفع برروي سكوي عظيمي به طور مطبق قرار گرفته و شباهت زيادي به شهر ماكو دارد.
مهمترين كوههاي منطقه اشتبين عبارتند از : كيامكي– دوسته شا و قازان داغي. اكثر ارتفاعات و اراضي اشتبين را مراتع و جنگلها فرا گرفته است. آب و هواي اشتبين تابع آب و هواي منطقه ارسباران است. در مناطق جنوبي كوهستاني هوا سرد و در حوالي دره ارس گرم و معتدل و مطبوع است. زمستانهاي اشتبين در مناطق كوهستاني بسيار سرد و برفگير مي باشد.

اشتبین

اشتبین

سابقه تاريخي:

اشتبين داراي سابقه تاريخي كهني است. وجود گويش تاتي در روستاهاي اقمار اين آبادي (كرينگان و مردانقم) حاكي از پيشينه درخشان تاريخي آن ميباشد. اشتبين از اجتماع سه روستا به اسامي هراز (هراس) سياوشان و جعفرآباد به وجود آمده است. شايد اطلاق نام اشتبين(اوچ تبين) به اين منطقه به همين مناسبت باشد. «اوچ» در تركي به معناي «سه» است.

اشتبین

آثار تاريخي:

در گوشه و كنار اشتبين آثار تاريخي چندي بچشم مي خورد. در حال حاضر چند كتيبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب و شاه عباس صفوي در اين آبادي وجود دارد، و نيز گورستان قديمي آن، كتيبه اي مرمرين مربوط به آرامگاه شخصي به نام خواجه ملك كدخدا (به تاريخ 843 هجري قمري) و كتيبه اي ديگر مربوط به خواجه احمد (بتاريخ 976 هجري قمري) بچشم مي خورد.

در طراحي خانه هاي اين روستاي تاريخي به دليل اين كه در شيب تند كوه واقع شده است هوشمندي زيادي به كار رفته است. خانه هاي قديمي اين روستا به شيوه معماري دوره صفويه و قاجاريه ساخته شده اند.

معماري اين روستا به نوبه خود منحصر به فرد است. بدين صورت كه در اين روستا حياط هر خانه اي پشت بام خانه ديگري است و منظره بسيار بديعي را بوجود آورده است.

ابوالقاسم نباتي عارف و شاعر معروف آذربايجان در اشتبين بدنيا آمده و در اين روستا نيز به خاك سپرده شده است.

روستاي اشتبين در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است و يكي از جاذبه هاي مهم گردشگري منطقه بشمار مي رود بطوريكه دورنماي طبيعي آن چشم هر بيننده اي را خيره مي كند.

توليد ابريشم نيز در اشتبين سابقه طولاني دارد و كارگاههاي توليد ابريشم زيادي در اين منطقه وجود دارند. ميوه ها و محصولات جاليز اين منطقه هم داراي مرغوبيت خاصي است.

اشتبین

اشتبین

گردآوری :مجله اینترنتی دلگرم

شکوفه بیرانوند

روستای کندوان واقع در آذربایجان شرقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا