دسته‌بندی نشده

رفع رسوب آبگرمکن به روش پمپی و ثقلی

نحوه جرم گیری و رسوب گیری آبگرمکن

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری را به دلیل پر اهمیت بودنش، بایستی حتما توسط یک سرویسکار حرفه ای انجام شود. به عنوان مثال برخی از اشخاص در اینترنت به دنبال فیلم رسوب زدایی آبگرمکن دیواری و یا آموزش تصویری رسوب زدایی آبگرمکن دیواری می گردند و رفع رسوب آبگرمکن دیواری و جرم گیری آبگرمکن دیواری در خانه را انجام می دهند.

در برخی از مواقع این گرفتگی به حدی بیشتر است که دیگر با هیچ گونه مواد رسوب گیری آبگرمکن قابل حل نیست و مجبور به برش محل می شود تا گرفتگی را رفع کند و دوباره لوله را جوش کاری می کند. در نهایت آبگرمکن نمی تواند به اندازه کافی آب گرم کافی تولید کند و مصرف کننده از کمبود آب گرم ناراضی می باشد.

در صورتی که به مقدار کافی گاز مصرف می شود و گرما تولید می شود که این خود موجب اتلاف انرژی گرمایی می شود و به جداره بیرونی مبدل گرمایی صدمه وارد می کند و با توجه به گرم شدن رسوب های داخل لوله موجب به وجود آمدن صدا می شود.

نحوه جرم گیری و رسوب گیری آبگرمکن

تذکر: اگر در یک ساختمان قدیمی مجبور به تعویض لوله های ساختمان که از نوع فلزی می باشند، شده باشید مشاهده می کنید که لوله آب گرم بیشتر از لوله آب سرد رسوب گرفته است و دلیل این امر بالا بودن دمای آب عبوری از درون لوله می باشد.

هنگام استفاده نکردن از آب گرم شده و دمای آن به بالای ۶۵ درجه سانتی گراد می رسد و موجب ایجاد رسوب به صورت نقطه ای می گردد. در آبگرمکن های نسل جدید به دلیل رفع این مشکل و صرفه جویی در مصرف انرژی شمعک حذف شده است.

رسوب زدایی آبگرمکن چگونه انجام می شود؟

رسوب گیری مبدل حرارتی آبگرمکن از جمله کارهایی می باشد که در زمان عیب یابی بعضی از مشکلات آبگرمکن و تعمیر آبگرمکن های دیواری ضروری می باشد. مبدل گرمایی را از محل خود خارج کنید و پیش از هر چیزی نسبت به تخلیه آب موجود در آن اقدام کنید که نحوه انجام آن به این صورت است که یک طرف مبدل را در محل تخلیه آب قرار داده و از طرف دیگر توسط فشار هوا (دمیدن یا فوت کردن) آب مبدل را تخلیه کنید.

یک طرف لوله مبدل شیلنگ لاستیکی و به سوی دیگر لوله پلاستیکی نوع PP را متصل می‌کنند. لوله پلاستیکی باید از سطح مبدل گرمایی دارای ارتفاع مناسبی (حداقل یک متر) باشد که در بالای این لوله یک قیف قرار می گیرد. مبدل گرمایی را در تشت پلاستیکی بزرگ درون آن به مقدار کافی آب باشد قرار می‌دهند تا چنانچه محلول رسوب گیری سرریز کند یا پاششی داشته باشد تغییر رنگ روی مبدل گرمایی به وجود نیاید.

رسوب زدایی آبگرمکن چگونه انجام می شود؟

اگر در فصل سرما باشد بهتر است آب موجود گرم باشد تا رسوب گیری سریع تر صورت گیرد مقداری اسید از راه قیف در مورد نظر می ریزیم تا از سوی دیگر مبدل درون ظرف دیگری بریزد. وجود کف به همراه اسید خروجی از ظرف دیگر بیانگر حل شدن رسوب درون مبدل در اسید است برای رسوب زدایی کامل اسید درون ظرف دوم را دوباره از راه قیف در مبدل می ریزیم و این عمل را چندین بار تکرار می کنیم تا محلول خروجی از مبدل بدون کف باشد.

حتماً بخوانید:

رسوب زدایی به شیوه پمپی

در این روش با پمپ اسید شویی را در ظرف اسید قرار می‌دهیم و خروجی پمپ مبدل گرمایی وصل نموده و از سوی دیگر مبدل گرمایی با استفاده از شیلنگ لاستیکی به ظرف مرتبط می کنیم.

رسوب زدایی آبگرمکن به شیوه پمپی

پس از گذشت چند دقیقه کارکرد پمپ تمام جرم داخل مبدل گرمایی گرفته می‌شود پس از اتمام کار در ظرف مربوطه آب تمیز می ریزیم و مبدل را با آب شستشو می دهیم و در محل خود نصب می کنیم نکته ای که لازم است یادآور شود این است که برخی از سرویس کاران در بازار کار از پمپ آب کولر نیز استفاده می کند که در این روش مشکلی وجود دارد.

بخار اسید موجب خرابی زودرس شافت پمپ کولر می شود و نهایتا موجب خرابی پمپ کولر می گردد که به این خاطر مقرون به صرفه نیست و توصیه نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا