دسته‌بندی نشده

رفتار شوهر با همسری که تازه زایمان کرده است چگونه باید باشد ؟

چگونگی حمایت از همسر پس از زایمان

دوران پس از زایمان، برای مادارن همراه با چالش‌های جسمی و روحی فراوانی است. در این دوران، مادران علاوه بر مراقبت از خود که قبلا داشته‌اند، باید از نوزاد نیز مراقبت کنند. در واقع مراقبت و رسیدگی به نوزاد تازه متولد شده، نیز به کارهای قبلی او اضافه شده است. همچنین در کنار این وظایف، وضعیت جسمی و روحی مادر نیز، احتمالا مانند قبل طبیعی و خوب نیست. به همین دلیل حمایت از همسر پس از زایمان یک امر مهم و ضروری است.

همسر عزیزتان، نوزاد کوچولوی شما را به دنیا آورده است. به شما تبریک می‌گوییم، شما هم‌اکنون پدر یک نوزاد تازه متولده شده هستید. احتمالا به خاطر این اتفاق زیبا، بسیار خوشحال هستید.
در کنار این خوشحالی، تا به حال به مشکلات در دوران پس از زایمان که برای مادران ایجاد می‌شود، فکر کرده‌اید؟ تا به حال فکر کرده‌اید، بسیاری از مسائل مربوط به مادر نوزادتان دیگر مانند گذشته نیست و نیاز به مراقبت و بهبودی دارد؟ آیا به این فکر کرده‌اید، که باید در این دوران به همسر خود بیشتر کمک کنید؟ اگر فکر کرده‌اید، به نظرتان چگونه می‌توانید به او کمک کنید؟
با این حال ما در ادامه راهکارهایی را برای شما آورده‌ایم، تا بتوانید بهتر به همسر خود کمک کنید.

کمک به همسر در زمان خواب

اگر همسرتان در نیمه‌های شب یعنی ساعت‌های 2 بامداد و یا 4 صبح به خاطر کودکتان از خواب بیدار شد، بهتر است شما در روز بعد یعنی ساعت‌های 6 یا 7 صبح، تغذیه‌ی نوزاد خود را برایش فراهم کنید. این کار شما باعث می‌شود که همسر شما 30 دقیقه بیشتر بخوابد و استراحت کند.

کمک به همسر در زمان شیردهی بعد از زایمان

احتمالا در مورد حقایق جالب درباره شیردهی، اطلاعاتی شنیده‌اید. با این حال برخی از مادران شیر می‌دهند و برخی دیگر خیر. در هر صورت تصمیم در مورد این مسئله، به عهده‌ی مادر است.
حال اگر شریک زندگی شما خودش به نوزاد شیر می‌دهد، سعی کنید که به او کمک کنید. البته شما در مورد این مسئله اطلاعاتی ندارید. به همین دلیل نیاز به یادگیری و کسب اطلاعات در این مورد دارید شما میتوانید کتاب بخوانید یا فیلم های آموزشی ببینید.

 حمایت از همسر پس از زایمان

دریافت مشاوره

قبل از این که وقت شیردهی همسرتان برسد، ایده خوبی است که چند شماره‌ی مرکز مشاوره‌ی شیردهی را در تلفن خود داشته باشید. همچنین در مورد نزدیک‌ ترین مکان، برای مشاوران شیردهی تحقیق کنید. به هر حال اطلاعاتی در مورد مراکز مشاوره‌ی شیردهی را در دست خود داشته باشید.

محبت و توجه به زن تازه زایمان کرده

هر بار که شریک زندگی شما برای شیر دادن یا غذا دادن به نوزاد نشسته است، چک کنید که آیا او به چیزی احتیاج دارد یا خیر. اگر در طی یک روز یک کودک برای بار دوازدهم گرسنه شود، مادر مجبور است به او شیر دهد. در چنین شرایطی حتی مادرانی که شیردهی را دوست دارند و این امر را گرامی می‌دارند، می‌توانند احساس تنهایی و بدی داشته باشد.
به همین دلیل در چنین شرایطی بررسی کنید که او به تلفن، یک لیوان آب تازه، قهوه و یا میان وعده نیاز دارد یا خیر؟ آیا به کنترل تلویزیون که در آن طرف میز قهوه‌اش است، نیاز دارد یا خیر؟ در چنین شرایطی کنترل را به او نزدیک کنید. شاید این کار یک چیز ساده باشد، اما خیلی کار مهمی است و می‌تواند کمک‌کننده باشد.

هدیه دادن

همسر خود را می‌توانید با گل‌ها، خوراکی‌های فروشگاه، یک بطری نوشیدنی، یک مجله یا رفتن به یک کافی‌شاپ شیک، سورپرایز کنید. نیازی نیست که حتما یک هدیه‌ی خوب و یا گران‌قیمت بخرید. حرکات عاشقانه و مکرر همراه با مهربانی نکاتی است که اگر در مورد همسر خود داشته باشید، بسیار خوب و مفید است.

کمک در امور مربوط به نوزاد

در رابطه با تغذیه نوزاد، همیشه فقط محدود به مکیدن شیر از سینه‌های مادر نمی‌شود. بلکه برخی اوقات به دلایلی دوشیدن شیر مادر را برای تغذیه‌ی نوزاد خواهید داشت. برای این کار شما به وسایل مربوط به شیردهی نیاز دارید. علاوه بر تهیه‌ی این وسایل باید در امر تمیز نگه داشتن این وسایل نیز تمام تلاشتان را بکنید. به همین دلیل بهتر است در این امر به همسر خود کمک کنید.

هیچ دلیلی وجود ندارد که مادر نوزاد متولد شده نیز مجبور به انجام شست‌وشو و استریل قطعات پمپ، بطری‌ها و نوک پستانک‌های مصنوعی باشند.
به همین دلیل شما سعی کنید، در مورد استرلیز کردن، ذخیره‌ی شیر و شیر خشک اطلاعات بدست بیاورید.
شما باید به اندازه‌ی شریک زندگی خود اطلاعات کسب کنید و در این زمینه متخصص باشید، که بتوانید انجام این کارها را به عهده بگیرید. همیشه سعی کنید حواستان به بطری‌های تمیز باشید. چک کنید که یک سری بطری تمیز همیشه داشته باشید. این بطری‌ها را هر شب بشویید و تمیز کنید تا هرگز بدون بطری نشوید.

مراقبت از همسر

ارتباط با همسر خود حتی در صورت نبودن

هنگامی که در محل کار خود هستید، با خانواده‌ی کوچک و همسرتان تماس بگیرید. به این دلیل که تنها بودن با کودک آن هم در تمام روزها، می‌تواند دیوانه‌کننده باشد، حتی وقتی اوضاع واقعا خوب پیش می‌رود.
مادران در چنین شرایطی، تمایل خیلی شدیدی دارند که با یک فرد بزرگسال هم کلام بشوند.

همچنین تمایل دارند در مورد مسائل کوچک مربوط به کودک که برایشان بسیار مهم است، با فرد دیگری که همین مسائل برایش مهم است صحبت کنند. از جمله‌ی این مسائل کوچک مربوط به کودک، می‌توان به وضعیت مدفوع نوزاد در یک روز صبح، اشاره کرد.
بنابراین، شما باید در چنین شرایطی با همسر خود در مورد این مسائل کوچک صحبت کنید و به حرف‌های گوش دهید.

به همسر خود پیامک بزنید، یا با او تماس بگیرید. همچنین وقتی به خانه رسیدید، بگذارید در مورد روزی که گذرانده است، برای شما صحبت کند. بگذارید از نگرانی‌های خود بگوید. اگر او بیش از حد آشفته است یا خیلی بدخلق است و نمی‌تواند صحبت کند، بلافاصله کودک را از او بگیرید و او را برای پیاده‌روی بفرستید.

تعذیه

غذاهایی درست کنید، که ترجیحا همسرتان بتواند با یک دست به راحتی بخورد. برای درست کردن غذا شما می‌توانید از موارد مختلفی استفاده کنید. شما می‌توانید از کلوچه، شیرینی‌پزی، سیب، پنیر، بادام، یا هر نوع میان‌ وعده‌ی سیرکننده، خوشمزه و آسان استفاده کنید.
در واقع همسر شما با شیردهی به نوزاد، تغذیه‌ی نوزاد را به عهده دارد و شما باید مسئول تغذیه او باشید.

کمک به همسر بعد از زایمان

آرامش ذهنی

سعی کنید طوری برخورد کنید، که خیال همسرتان راحت باشد و همسرتان در منزل نگرانی نداشته باشد.

آرام کردن نوزاد

می‌دانم که صحبت در مورد آرام کردن نوزاد، آسان‌تر از انجام آن است. با این حال شما باید تلاش کنید که بتوانید در برخی اوقات، که نوزاد بی‌قرار است، آرامش کنید.

منبع : وبلاگ آموزش خانواده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا