دسته‌بندی نشده

راهکارهای مدیریت اضطراب برای افراد درون‌گرا

با مجله دلگرم همراه باشید تا با مدیریت اضطراب برای افراد درون‌گرا بیشتر آشنا شوید

جامعه درون گرا ها را درک‌ نمی کند. آن ها نه از مردم متنفرند و نه می خواهند تنها بمانند. اما در بسیاری از موقعیت هایی که برای افراد برون گرا هیجان انگیز به نظر می رسد، دچار استرس می شوند. هر چند بسته به این که فرد کجای طیف درون گرا-برون گرا قرار دارد، خصوصیات متفاوتی از خود نشان می دهد، آشنایی با این خصوصیات برای شناخت چنین افرادی لازم است.

تفاوت های افراد برون گرا و درون گرا

افراد برون گرا اعتماد به نفس بیشتری دارند، ریاست طلب هستند و به هیجان بیشتری در زندگی نیاز دارند. در نقطه‌ ی مقابل آن ها، افراد درون گرا کمتر به خودنمایی علاقه دارند و به زندگی آرام تری نیاز دارند.

نوشته های مشابه

درون گرا ها هم به اندازه ی برون گرا ها از وقت گذراندن با مردم لذت می برند و برای کسانی که دوستشان دارند، دوستان بسیار خوبی هستند، اما ارتباط با مردم آن ها را خسته می کند در حالی که برون گرا ها از چنین ارتباطاتی انرژی می گیرند. این به این معناست که افراد درون گرا اغلب از برنامه چیدن با دیگران دوری می کنند چون مطمئن نیستند در روز مورد نظر انرژی کافی برای بیرون رفتن با آن ها را داشته باشند.

برعکس برون گرا ها ، کمتر پیش می آید افراد درون گرا پیشنهاد برنامه ی جمعی بدهند، و بیشتر ممکن است برنامه شان را به هم بزنند، حتی اگر از بودن با دیگران لذت ببرند.

درون گرا ها معمولا قبل از بیان چیزی، خوب به آن فکر می‌ کنند و آن را آنالیز می کنند در حالی که افراد برون گرا ایده ها و تفکراتشان را بلند مطرح می کنند.

درون گرا ها تحت تاثیر حالات و روحیات اطرافیانشان قرار می گیرند که نشانه ی واکنش «واگیردارِ» استرسی است. با وجود همه ی این مسائل، درون گرا ها به دیگران اهمیت می دهند، دوستان خود را دوست دارند، و به اندازه ی دیگران به ارتباط انسانی نیاز دارند؛ فقط از گذراندن شبی آرام با یکی از دوستانشان بیشتر از رفتن به بک مهمانی بزرگ لذت می برند.

تله های احتمالی درون گراها

متاسفانه به نظر می رسد سطح پایین تری از شادی و رضایتمندی از زندگی در افراد درون گرا دیده می شود. محققانی که پنج ویژگی شخصیتی اصلی را مطالعه می کنند، یافته اند افراد درون گرا باید تلاش بیشتری برای مدیریت اضطراب و شادی خود کنند در حالی که برون گرا ها طبیعت شاد تری دارند.

چه اهمیتی دارد

این موضوع اهمیت زیادی دارد چون افراد درون گرا و برون گرا روش زندگی متفاوتی دارند (و جامعه روش برون گرا ها را بیشتر می پسندد) و وجود راهکارهای مخصوص مدیریت اضطراب برای زندگی آرام افراد درون گرا مفید واقع می‌شود. اگر شما فردی درون گرا هستید (یا چنین شخصی را دوست دارید) لازم است با نیاز ها و ویژگی های این افراد بیشتر آشنا شوید. مثلا برون گرا ها والدین کم استرس تری هستند، احتمالا چون فعالیت های گروهی که چنین وظیفه ای به همراه دارد برایشان انرژی‌بخش و جذاب هستند؛ شاید هم دلایل دیگری داشته باشد.

به هر حال والدین مضطرب، فرزندان مضطربی تربیت می کنند و به همین دلیل درون گرا ها باید با راه های مدیریت استرس آشنا شوند.

چه می توان کرد

استراتژی های مختلفی برای مدیریت استرس افراد درون گرا وجود دارد. در ادامه با راهکار هایی آشنا می شویم که به افراد درون گرا کمک می‌کند از حساسیت هایی که سبک زندگیشان به همراه دارد، کم شود؛ حساسیت هایی مثل کم میلی به ارتباط برقرار کردن با مردم در حالی که داشتن گروهی حمایتی به بالا رفتن سطع شادی درونی کمک می کند.

راهکار های مخصوص درون گرا ها

درون گرا ها هم می توانند تمام راهکار های مدیریت استرسی که به برون گرا ها پیشنهاد می شود را تمرین کنند اما بعضی راهکار ها برای افراد درون گرا بهتر و جذاب تر می نماید. بعضی از این روش ها برای مقابله با بی میلی نسبت به شرکت در فعالیت های گروهی که اتفاقا به نفع شما هستند، مناسبند. در ادامه به توضیح چند روش می پردازیم.

مدیتیشن کنید

تمرین بلند مدت مدیتیشن مقاومتتان مقابل استرس را زیاد می کند و تمرین کوتاه مدت آن هم راحتی خیال را به همراه دارد. راه های زیادی برای تمرین مدیتیشن وجود دارد اما عمدتا این کار را در محیطی آرام انجام می دهند بنابراین تمرین مناسبی است برای به دست آوردن آرامش در موقعیت هایی که در جمع مضطرب می شوید.

خاطره نویسی کنید

خاطره نویسی راه مناسبی برای بررسی تفکراتتان و تمرین تمرکز بر افکار مثبت است. خاطره نویسی روش بسیار خوبی برای مدیریت اضطراب و سلامتی است که محققان آن را تضمین کرده اند. نوشتن در دفتر خاطرات مخصوص احساسات، مخصوص قدردانی و مخصوص اتفاقت روزمره، تنها چند نوع از انواع درمان از طریق نوشتن هستند که به شما کمک می کند افکار خود را منظم کنید. خاطره نویسی برای همه پیشنهاد می شود اما خصوصا افراد درون گرا از آن بهره ‌ی زیادی میبرند.

افکارتان را بررسی کنید

افکار منفی استرس را زیاد می کنند. برون گرا ها عموما افکار مثبت بیشتری دارند اما مثبت اندیشی را می توان تمرین کرد. در ادامه با چند روش کاهش استرس که مقتاومتتان مقابل اضطراب را بالا می برد و گفتار درونی مثبت را در شما تقویت می کند، آشنا می شویم.

حالات مثبت را آگاهانه در خود تقویت کنید

تحقیقات نشان داده است داشتن روحیه ی مثبت نه تنها بر شادی درونی بلکه بر توان مقاومت مقابل اضطراب هم تاثیر دارد. متاسفانه کمتر پیش می آید که افراد درون گرا در طول روز روحیه ی مثبتی داشته باشند اما این مورد را هم می توان تغییر داد. عواملی را که بهتان روحیه ی مثبت می بخشد شناسید و برایشان وقت بگذارید. وقتی تمرکز خود را بر این موضوع بگذارید، می بینید که کاری بسیار ساده است.

فضای اطرافتان را مرتب کنید

افراد درون گرا عاشق داشتن فضایی برای خودشان هستند؛ جایی که در آن تجدید انرژی کنند و نیرو بگیرند. اگر فضای اطراف به هم ریخته باشد، این کار سخت می شود. شاید مرتب کردن اتاقتان کار لذت بخشی نباشد اما داشتن چنین «فضای امنی» برای کاهش میزان استرس ارزش وقت گذاشتن را دارد.

احساس قدردانیتان را بیان کنید

افراد برون گرا به آسانی از دوستان و آشنایان خود (و حتی کسانی که به تازگی ملاقات کرده اند) تشکر می‌کنند اما بیان چنین حرفی برای بعضی افراد درون گرا سخت است. قدردانی از اطرافیان، احساس رضایت از زندگی و رضایت از رابطه های انسانی را در ما بر می انگیزد (مردم عاشق این هستند که ازشان تشکر شود و این احتمال این را که اینکه از شما هم تشکر کنند، افزایش می دهد.). پس حس قدردانی خود را به زبان بیاورید و دلیلش را بگویید. نوشتن در دفتر مخصوص قدردانی، توجه شما را به این مسائل بیشتر می کند.

مثبت نگر شوید

افراد برون گرا معمولا نگرش مثبت تری به زندگی دارند و از چالش های زندگی با دید بهتری استقبال می کنند. این یک مزیت محسوب می شود. کسانی که سختی های زندگی را به جای تهدید، مانند چالشی می بینند، کم تر مضطرب می شوند و روش بهتری برای مقابله با آن ها پیدا می کنند. کسانی که با درنظر گرفتن واقعیت ها خوش بین هستند هم بیشتر موفق می شوند. خوش بختانه مثبت نگری را هم می توان تا حدی در فرد پرورش داد.

خبر خوب

افراد درون گرا احساسات منفی خود را به راحتی نشان می دهند و کمتر به خاطر آن ها مضطرب می شوند.

درون گرا بودن مزیت های زیادی دارد؛ پس با تمرین چنین روش هایی و برقراری تعادل میان احساسات طبیعی و خوب افراد درون گرا و روش های مدیریت اضطراب، زندگی آرام، کم استرس و شادی را بگذرانید.

ترجمه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا