دسته‌بندی نشده

راهکارهای خانگی برای درمان گرمازدگی

راهکارهای خانگی عالی برای درمان گرمازدگی

شدت گرمای آفتاب تابستان هر کسی را از بیرون رفتن رفتن فراری می دهد. روزهای داغ کلافه کننده تابستان نه تنها محیط اطراف را گرم می کند بلکه دمای بدن را هم بالا می برد. یکی از معمول ترین مشکلات بیرون ماندن به مدت طولانی در هوای گرم تابستان گرمازدگی است.

طبق گفته دکتر Simran Saini متخصص تغذیه، گرمازدگی مرحله ای موقت است که در آن بدنتان بیش از حد گرم می شود اما سکته گرمایی عارضه ای جدی تر است.

سکته گرمایی زمانی پیش می آید که بدن برای مدتی طولانی در معرض گرمای زیاد قرار گیرد که به این ترتیب دمای بدن خیلی گرم می شود و از حد نرمال حرارت بدن که 37 درجه سانتیگراد است بالاتر می رود و همان طور که می دانید اگر دمای از 40 درجه بالاتر برود باعث آسیب رسیدن به اندام های مهم بدن می شود.

به بیانی ساده بدن شما حرارت محیط را بیشتر از آنچه بتواند تنظیم کند به خود جذب می کند. ابتدا علائم گرمازدگی را مرور می کنیم:

  • سر درد با تیر کشیدن
  • تنفس سریع
  • افزایش ضربان قلب
  • سرخ شدن یا قرمزی غیر معمول پوست
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تعریق بیش از حد و سرگیجه

گرمازدگی ممکن است در اثر کاهش میزان آب در بدن یا خشک بودن شدید بدن اتفاق بیافتد. اگر به اندازه کافی آب نمی نوشید تا آب از دست رفته بدن در اثر تعریق تامین شود خودتان را در معرض خطر گرمازدگی یا گرماگرفتگی قرار می دهید.

بدن شما برای پاسخگویی به گرما باید رطوبت داشته باشد. علاوه بر این نوشیدن الکل و کافئین ممکن است اوضاع را بدتر کند چرا که ترکیبات این نوشیدنی ها توانایی بدن را برای تنظیم دما تحت تاثیر قرار می دهد. دکتر سیمران می گوید: درطول تابستان حفظ میزان الکترولیت و آب بدن بسیار مهم است. به منظور پیشگیری از گرمازدگی باید مقدار کافی آب بنوشید یا قبل از بیرون رفتن چیزی مثل شربت آبلیمو میل کنید.

شما می توانید وقتی قرار است به مدتی طولانی بیرون بمانید یک محلول رطوبت رسان خوراکی درست کنید و با خودتان داشته باشید.

یک قاشق چای خوری شکر را با دو نوک انگشت نمک و یک نوک انگشت جوش شیرین با هم مخلوط کنید. این ترکیب را با حدود 200 تا 300 میلی گرم آب مخلوط کنید. می توان این مخلوط را به آبمیوه یا دیگر نوشیدنی ها هم اضافه کرد.

این محلول خواص زیادی دارد. اول اینکه میزان آبی که می نوشید باید برای رطوبت رسانی به بدن در بدن باقی بماند و نمک به حفظ رطوبت بدن کمک می کند.

دوم اینکه بدن برای نگه داشتن حرارت در حد معمول انرژی صرف می کند و شکر این انرژی را بالا می برد و در آخر جوش شیرین عملکرد الکترولیت ها و املاح معدنی را در بدن بهبود می بخشد. اگر دچار گرمازدگی شده اید قبل از باز کردن هر قرصی این راهکارهای خانگی برای رفع گرمازدگی را امتحان کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

آب پیاز بهترین راهکار خانگی گرمازدگی

بسیاری از افرادی که در آیورودا (طب سنتی هند) تخصص دارند می گویند آب پیاز باید اولین چیزی باشد که برای درمان گرمازدگی به آن دسترسی داشته باشید. مالیدن آب پیاز پشت گوش ها و روی قفسه سینه می تواند دمای بدن را پایین بیاورد.

برای اهداف درمانی آب پیاز خوشایند تر است اما شما می توانید کمی پیاز خام را با زیره سبز و عسل تفت بدهید و میل کنید. پیاز خام در بعضی چاشنی ها یا سالاد هم می تواند سیستم بدن را خنک کند.

درمان گرمازدگی با تمر هندی

تمر هندی سرشار از ویتامین های مختلف، املاح معدنی و الکترولیت ها است. کمی تمر هندی را در آب جوش بخیسانید. حالا آب صاف شده از تمرها را با یک نوک انگشت شکر مخلوط کنید و بنوشید. جوشانده تمر هندی هم دمای بدن را پایین می آورد. آب تمر هندی هم مثل یک ملّین عمل می کند و به درمان اختلالات شکمی کمک می کند.

آب انبه و درمان گرمازدگی

آم پانا یک نوشیدنی هندی تازه است که دو برابر یک نوشیدنی با آب گاز دار خاصیت دارد. این نوشیدنی از انبه خام و ادویه جاتی خنک کننده مثل تمر هندی، رازیانه، کمی فلفل و نمک سیاه (kala namak) تهیه می شود. آب انبه سبز یا آم پانا را باید برای درمان گرمازدگی حداقل دو یا سه بار در روز مصرف کرد.

آلو میوه ای برای درمان گرمازدگی

آلوها منبعی عالی از آنتی اکسیدان ها هستند و به خاصیت رطوبت رسانی زیادشان شناخته شده هستند. این آنتی اکسیدان ها با خاصیت ضد التهابی به آرام کردن التهابات داخلی که ممکن است دلیل گرماگرفتگی باشد کمک می کنند.

کمی آلو در آب بخیسانید تا نرم شوند. آنها را درآب له کنید و بعد از صافی رد کنید. آب آلو برای درمان گرمازدگی بسیار مفید است. کاهش حرارت سیستم داخلی بدن تنها یکی از خواص این میوه پر فایده است.

آب دوغ و آب نارگیل

آب دوغ منبع خوبی از پروبیوتیک ها است و به تامین بدن با ویتامین های ضروری و املاح معدنی که ممکن است در عرق بیش حد از دست برود کمک می کند. آب نارگیل هم آب از دست رفته بدن را با متعادل کردن الکترولیت ها تامین می کند.

هر صبح با صبحانه تان یک لیوان آب دوغ بنوشید تا در طول روز بدنتان خنک بماند یا می توانید 1.5 فنجان ماست غلیظ را با کمی آب و مقدار کمی نمک مخلوط کنید و برای نتیجه گرفتن دو بار در روز این نوشیدنی خوشمزه را میل کنید.

ترکیب آب گشنیز و نعناع برای درمان گرمازدگی

گرفتن عصاره گشنیز یا برگهای نعناع و نوشیدن آن با یک نوک انگشت شکر یک راهکار خانگی برای کاهش حرارت بدن است.

طبق طب آیورودا، این گیاهان تاثیر خنک کنندگی بر بدن دارد و به واسطه این خواص خنک کنندگی آب گشنیز هم به عنوان یک راهکار خانگی عالی برای کاهش سرخ شدگی وحرارت یائسگی در نظر گرفته می شود. در واقع آب گشنیز می تواند برای آرام کردن خارش پوست هم استفاده شود.

ترکیب تخم ریحان و تخم رازیانه درمانی برای گرمازدگی

ترکیبی از تخم ریحان و رازیانه با کمی گلاب برای خنک کردن سریع سیستم داخلی بدن مفید است. تخم رازیانه به عنوان یک چاشنی خنک کننده هم شناخته می شود. یک مشت دانه رازیانه را یک شب تا صبح در آب بخیسانید. بعد این مایع را از صافی رد کنید و صبح بخورید تا بدنتان خنک نگه داشته شود و شما را در برابر گرما محافظت کند.

رفع گرمازدگی با سرکه سیب

چند قطره سرکه سیب را به آب میوه یا آب سرد با عسل اضافه کنید. این ترکیب به تامین املاح معدنی و الکترولیت های از دست رفته کمک می کند. هنگامی که بدن عرق می کند ممکن پتاسیم و منیزیم بدن شما از دست برود؛ این مواد را می توان با مصرف یک جوشانده حاوی سرکه سیب هم تامین کرد.

خاصیت آب آلوئه ورا برای درمان گرمازدگی

آلوئه ورا ویتامین و املاح معدنی زیادی دارد. علاوه بر این، این گیاه به عنوان یک آداپتوژن (آداپتوژن ماده ای است که اثرات استرس ذهنی، جسمی و احساسی را کاهش می دهد) که توانایی بدن را برای سازگاری با تغییرات بیرونی تقویت می کند و مکانیسم دفاعی بدن را تحریک می کند در نظر گرفته می شود.

آداپتوژن ها برای ثبات و تعادل سیستم های بدن هم شناخته شده هستند. عطارها هم استفاده از ژل آلوئه ورا را برای درمان عرق سوز شدن بدن توصیه می کنند. برای استفاده از آلوئه ورا برای رفع گرمازدگی می توانید ژل یک برگ آلوئه ورای تازه را روی بدنتان بمالید و بعد از 20 دقیقه یک دوش آب سرد بگیرید و روزانه چند بار این کار را انجام دهید.

روش دیگر این است که یک آبمیوه خانگی آلوئه ورا را با مخلوط کردن 2 قاشق بزرگ ژل آلوئه ورا و آب کافی درست کنید و بنوشید. دقت داشته باشید نباید بیشتر از 2 قاشق ژل آلوئه ورا استفاده کرد.

خمیر صندل برای رفع گرمازدگی

2 قاشق غذاخوری پودر صندل را در کمی شیر یا آب خنک مخلوط کنید و خمیری خوب آماده کنید. حالا چند قطره گلاب به این مخلوط اضافه کنید و آن را به قفسه سینه و پیشانی تان بمالید. قبل از شستن اجازه بدهید با جریان هوا خشک شود. برای درمان گرمازدگی می توانید کمی روغن صندل را هم روی پیشانی تان ماساژ دهید. بد نیست بدانید این روغن برای آرام کردن تحریکات پوستی هم استفاده می شود.

تربچه راه درمان گرمازدگی

تربچه گاهی اوقات دست کم گرفته می شود. اما تربچه با آن پوست قشنگ و ماده سفید خوشمزه و ترد داخلی اش خواص کمتر شناخته شده ای دارد. از آنجایی که تربچه آب زیادی دارد و منبع خوبی از ویتامین ث ضد التهابی با خواص آنتی اکسیدانی است تاثیر زیادی در درمان حرارت ناشی از استرس دارد. پتاسیم زیاد تربچه قابلیت کاهش خطر سکته و سنگ کلیه را هم دارد.

علاوه بر این، املاح معدنی یافت شده در تربچه مثل گوگرد، ید و آهن آن را به انتخابی عالی برای درمان خانگی گرمازدگی تبدیل می کند. می توانید تربچه را ورقه ورقه ببرید و در سالاد مصرف کنید. تربچه بخورید و ببینید چقدر حرارت بدنتان کاهش می یابد.

شیر و عسل ترکیبی عالی برای درمان گرمازدگی

افرادی که به دنبال یک خوراکی و نوشیدنی برای رفع گرمازدگی هستند می توانند ترکیب عسل و شیر سرد را در نظر داشته باشند. 1 قاشق غذاخوری عسل را در کمی شیر سرد مخلوط کنید. هر روز کمی از این نوشیدنی برای نتیجه ای سریع و موثر میل کنید.

روغن زنجبیل و از بین بردن گرمازدگی

شاید این مورد برای رفع گرمازدگی بی ربط به نظر برسد اما روغن مالیدن به بدن یکی از بهترین روش ها برای کاهش حرارت بدن است. فقط لازم است مقدار کافی روغن زنجبیل از قبل گرم کنید و از سر تا پا به همه جای بدنتان بمالید. 1 ساعت صبر کنید و بگذارید این روغن کاملا جذب بدنتان شود بعد با آب ولرم حمام کنید.

بیشتر مواردی را که گفته شدمی توان در خرید هفتگی تهیه کرد. با استفاده از هر کدام از این راهکارهای خانگی درمان گرمازدگی خودتان و خانواده تان را از گرما حفظ می کنید. با این حال، اگر حرارت بدنتان خیلی بالا است و این روش ها را به مدتی طولانی به کار گرفته و نتیجه ای ندیده اید بهتر است با پزشک صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:

درمان گرما زدگی در طب اسلامی

درمان گرمازدگی در کودکان و راه های جلوگیری از این عارضه

چگونه از گرما زدگی جلوگیری کنیم؟ بهترین راهکار های درمان گرما زدگی …

علائم گرمازدگی و درمان آن با داروهای گیاهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا