دسته‌بندی نشده

راههای بزرگ و طلایی کسب انگیزه

انسان ها توانایی این را دارند که نگاه تیزبینانه ای به رفتار و اعمال خود در طول زندگی داشته باشند. این رفتار و اعمال در هر شرایطی می تواند مد نظر باشد. با وجود تمام این بررسی های رفتاری انسان ها قابلیت این را دارند که دوباره همان کار را اشتباه انجام دهند. بعضی از این افراد ترجیح می دهند برای این که در زندگی یک برنامه مناسب و جامعی برای رسیدن به هدف داشته باشند، ترجیح می دهند در سمینار های انگیزشی شرکت کنند و یا کتاب هایی بخوانند که از آن انگیزه بگیرند.

تلاش افراد برای داشتن انگیزه یک کار تحسین برانگیز است که هیچ شکی در آن نیست. گاهی اوقات می توانید با افرادی آشنا شوید که فقط موتور انگیزه را درون شما روشن کنند و موفقیت هرچه بیشتر شما بشوند. اما افراد غیر متخصصی هم هستند که گاهی اوقات اطلاعات غلط در اختیار شما قرار می دهند. در این مقاله قصد داریم سه تا از مهم ترین راز های داشتن انگیزه و این که چگونه در شما تاثیر های مختلفی خواهد داشت، را برای شما عزیزان فاش کنیم.

کسب انگیزه
راههای کسب انگیزه

اهداف خود را روی کاغذ بیاورید:

بیشتر سخن رانان و نویسندگان انگیزشی همیشه یک داستان مشترک و جالب را در بین عموم تعریف می کنند. این داستان در مورد کلاسی به نام یال ، Yale Class در سال 1953 می باشد. اگر اسم این کلاس را در گوگل بزنید ، اطلاعات زیادی دریافت خواهید کرد. همانطور که داستان پیش می رود شاهد این هستید که معلم از بچه ها می خواهد که اگر کسی هدف خاصی در ذهنش دارد ، آن را روی کاغذ بنویسد. بیست سال بعد محققان به دنبال این افراد رفته و آن ها را پیدا می کنند. محقان متوجه می شوند که تنها سه درصد از دانش آموزان که هدف خاصی در ذهنشان داشتند و آن ها را روی کاغذ آوردند ، از 97 درصد دیگر ثروت مند تر هستند . به نظرتان موضوع جالبی نیست؟ قطعا که جالب است و ارزش بار ها امتحان را دارد.
گاهی اوقات آرزو می کنیم که کاش مسیر رسیدن به هدف هایمان کمی هموار تر ، نزدیک تر و آسان تر بود. اما اگر بخواهیم کمی عادلانه و منصفانه قضاوت کنم، راهی که در این قسمت مطرح شد، انجامش به راحتی آب خوردن است. شاید با نوشتن اهداف روی یک برگ کاغذ ، به یک باره ثروت مند نشوید اما انجام این مرحله مهم تر از هر چیزی است که فکرش را بکنید. در حقیقت مشخص کردن هدف نقش مهمی در تلاش و انگیزه شما خواهد داشت و با آوردن اهداف روی کاغذ به مشخص شدن آن کمک می کنید. اما باید بدانید که این نکته آخر نیست و هنوز راه زیادی باقی مانده است. با نوشتن اهدافتان نه وقت زیادی تلف کرده اید و نه صدمه ای به خود رسانده اید. تنها چیزی که با این کار به دست می آورید این است که یک قدم به هدفتان نزدیک تر می شوید.
همیشه برای بهترین بودن تلاش کنید.

گفتن جمله ی بهترین خودت باش:

به خود و دیگران می توانند بهترین انگیزه دهنده باشد. این جمله از نظر روان شناسی بسیار موثر است. یکی از علل علمی آن این است که با شنیدن و یا گفتن این جمله هیچ فشار و اجباری روی خود احساس نخواهید کرد. فقط حس می کنید که از طرف خودتان یا دیگری مورد تشویق قرار گرفته اید. چه کسی این جمله را با حس درونی و با آرزوی موفقیت شما بگوید و این که کس دیگر این حرف را از روی طعنه به شما بزند ، تفاوتی ندارد. در هر دو حالت با شنیدن این جمله دیگر به حد وسط بودن در موضوعات مختلف رضایت نخواهید داد.

ادوین لاکس Edwin Locks و گری لاتهام Gary Latham ، دو تن از روان شناسان مشهور و برجسته ده سال از عمر خود را صرف درک تفاوت رسیدن افراد مختلف با شنیدن و نشنیدن این جمله کرده اند. این هدف ها باید هدف هایی از پیش تعیین شده و سخت می باشند. مدارک و شواهدی از بیش از 1000 ترجمه به دست آمده است که توسط محققان در سراسر جهان جمع آوری شده است. طبق این تحقیقان نه تنها باید وسایل و ابزار رسیدن به هدف را مشخص کنید و به خوبی آگاهی داشته باشید بلکه همیشه باید طوری باشید که بهترین را از خودتان طلب کنید، که این موضوع با شنیدن جمله ی ” بهترین خودت باش” حاصل می شود. علت این جریان فکری و انگیزشی این است که هر چقدر هدف سخت تری را در ذهنتان داشته باشید و آن را دنبال کنید که اغلب اهم تعیین این اهداف به طور ناخود آگاه در ذهن افراد نقش می بندند، در نتیجه تلاشتان مضاعف خواهد شد. شنیدن این جمله شما را به دنبال جستجو برای راه های موفقیت ترغیب می کند و باعث می شود در طولانی مدت از اهداف خود دست نکشید و نا امید نشوید و از استراتژی های تاثیر گزار استفاده های بهتری داشته باشید.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

اصول روانشناسی دروغ

خصوصیات روانشناسی چشم رنگیها

درباره روانشناسی عشق و محبت چه می دانید ؟

موفقیت را با چشمان خود ببینید:

حامیان و طرف داران تفکر مثبت کاملا این نکته را تایید و تصدیق می کنند. چون حرف مهم این افراد همیشه این است که باید به چیز هایی فکر کنید که در شما حس شور و انگیزه را بر می انگیزد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر فقط یک جا بنشینید و موفقیت را در ذهنتان متصور شوید بدون این که ذره ای تلاش کنید ، هیچ کمکی از طرف فکر مثبت به شما نخواهد شد. در واقع این راه کار به شما انگیزه بیشتر برای دنبال کردن هدف هایتان و دست نکشیدن از آن ها می باشد.

تعداد کمی از معلم های انگیزشی در هند تفاوت مهمی بین این دو مبحث وجود دارد. زمانی که فکر می کنید به موفقیت دست می یابید و زمانی که فکر می کنید به آسانی به موفقیت دست یابید. انسان هایی که هم واقع بین و هم خوشبین هستند بر این عقیده استوارند که می توانند به موفقیت دست پیدا کنند ، اما باید خودشان این موفقت را خلق کنند. عوامل مهمی در موفقیت دخیل هستند، عواملی مثل تلاش، برنامه ریزی دقیق، اصرار و مداومت و پشتکار و استفاده از روش ها و استراتژی های درست و اصولی. آن ها معتقدند که افکار منفی در ذهن هر فردی پرسه می زنند که اصلا نباید بابت آن ها نگران شوید یا این که خود را سرزنش کنید. در واقع این افکار منفی مثل موانعی هستند که در سر راه شما قرار می گیرند و باید از آن ها عبور کنید ، مثل موانع دیگر. حال باید به دنبال این باشیم که چگونه باید با این افکار رفتار کنیم که تاثیر منفی بر مسیر اهداف و انگیزه ی ما نگذارند؟

از طرفی دیگر افراد خوش بینی هستند که واقع گرایانه فکر نمی کنند . تفکر آن ها این است که اگر بار ها و بارها در ذهنمان تصویرسازی موفقیت را انجام دهیم به آن دست پیدا خواهیم کرد. مطالعات اخیر نشان داده است که این تصورات ذهنی به خودی خود باعث موفقیت نمی شوند بلکه به ما انگیزه و انرژی می دهند . افرادی که تایم زیادی در روز را صرف این افکار مثبت و تصویرسازی می کنند ، در واقع مانند تانکی هستند که بنزین کافی برای رسیدن به مقصد را ندارد.

برای این که جزء افراد واقع بین باشیم بهتر است که تصورات ذهنی را به یک کار روزانه اما کوتاه تبدیل کنیم که انگیزه هر روزه مان را از دست ندهیم. سعی کنید خود رسیدن به موفقیت را تصور نکنید. درست ترین کار این است که مراحلی که باید در طول موفقیت طی کنید و شما را به اهدافتان نزدیک می کند را در ذهنتان متصور شوید تا تاثیرات شگرف آن را ببینید.

با تشکر از همراهی همراهان همیشگی مجله دلگرم

امیدوارم کسب انگیزه با این 3 روش کوتاه را آموخته باشید. نظرات خود را از طریق کامنت ها با ما در میان بگذازید

divider

ترجمه و تولید مجله دلگرم

مهتاب جهاندار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا