دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید پرینتر جهت انتخاب بهترین چاپگر به تناسب نیازمان

داشتن یک پرینتر حتی در منزل می تواند برای انجام خیلی از کارها مورد استفاده قرار بگیرد به خصوص اگر کاری داشته باشید که لازم باشد از اسناد و گزارش ها پرینت بگیرید. در هر صورت هنگام خرید پرینتر باید به نکاتی توجه داشت تا در انتخاب بهترین پرینتر مناسب کار خود موفق باشیم. هر چند برخی بر اساس قیمت گزینه های انتخابی خود را برمیگزینند گرچه قیمت را به عنوان یکی از فاکتورها می توان در نظر داشت اما چه نیازی به خرید چاپگر گرانی با امکانات بیشتر است، که چه بسا حتی به کار شما هم نیاید و بخواهید الکی هزینه کنید. بنابراین اساسا باید ابتداء نیاز خودتان را مشخص کنید ببینید اولا چه میزان پول قرار است هزینه کنید و از طرفی به چه امکاناتی نیاز دارد که پرینتر شما داشته باشد. در خلال این مقاله قصد داریم جهت خرید پرینتر شما را راهنمایی کنیم، البته جسارت نباشد خدمت کاربران حرفه ای، چون به هر حال افراد مبتدی گاهی نیاز به راهنمایی هایی جهت خرید لوازم الکترونیکی دارند.

هنگام انتخاب پرینتر جدید با در نظر گرفتن مدل آن و رفتن به سایت شرکت سازنده چاپگر، می توانید فاکتورهایی که در ادامه ذکر می شوند را بررسی کنید و مشخصات هر یک را مطالعه نمایید. همچنین بعضی از شرکت های تولیدکننده پرینترها مانند HP امکان مقایسه مشخصات فنی پرینترها را برای شما فراهم می کنند و شما می توانید دو پرینتر را از نظر مشخصات با هم مقایسه نمایید، به هر حال این امکان خوبی است که بتوانید چندین مدل را با هم مقایسه کنید.

نوع پرینتر

نوع پرینتر

به طور کلی فناوری های استفاده شده در پرینترها قطعا روی قیمت و مشخصات آنها تاثیرگذارند و همان طور که همه می دانیم، پرینترهایی از نوع Laser با فناوری لیزر وجود دارد که از Toner برای چاپ و پرینت استفاده می کنند و همچنین پرینترهای Ink که با جوهر معمولی کار می کنند ( در واقع تفاوت این دو نوع پرینتر در این است که جوهر استفاده شده فرق می کند یعنی پرینتر جوهری از جوهر مایع معمولی استفاده می کند و پرینتر لیزری از تونر که نوعی جوهر جامد و پورد است).

در یک تقسیم بندی دیگر، نوع دیگری از پرینترها وجود دارند مثل چاپگر نقطه ای یا سوزنی Dot Matrix و پرینترهای حرارتی و چاپگرهای 3D که البته قصد نداریم از آنها در این مقاله صحبتی کنیم.

بدون فرو رفتن در جزئیات فنی هر یک از این انواع، به طور کلی باید عرض کنم که پرینترهای LaserJet هنگام نیاز برای چاپ تعداد بالا مورد استفاده قرار میگیرند بنابراین بیشتر برای کارهای تجاری و شرکت ها کاربرد دارند که معمولا تعداد چاپشان از اسناد و مدارک بالاست، اما پرینترهای InkJet بیشتر برای استفاده های خانگی و محل کار (کارهای کوچک) و در کل هنگامی که قرار نباشد حجم کار بالا باشد، کاربرد دارد.

از طرفی قیمت پرینترهای لیزری Laser بالاتر از پرینترهای جوهری Ink است، هر چند قیمت جوهر پرینتر Ink معمولا در همه جا گران تر است، و همچنین در پرینترهای لیزری قیمت جوهر و کارتریج در مقایسه با نمونه های inkjet ارزان تر است. در ضمن در این چند سال اخیر نوع دیگری از چاپگرهای Ink با نام Ink Tank روانه بازار شدند که برای چاپ تعداد بالا از جوهر کمتری مصرف می کنند لذا مشکل مصرف جوهر در پرینترهای Ink را برطرف کردند.

جهت اطلاعات عمومی عرض کنم، که در برخی از کشورها خرید پرینترهای رنگی لیزری Laser نیاز به یکسری مجوز و تاییدیه های امنیتی دارد در حالی که به راحتی می توان پرینتر رنگی جوهرافشان InkJet تهیه کرد.

سرعت پرینتر

سرعت پرینتر

یکی از مهمترین فاکتورهایی که هنگام خرید پرینتر باید در نظر داشت، سرعت است. هر چقدر که سرعت چاپگر بیشتر باشد، سرعت چاپ بیشتر خواهد بود. سرعت چاپگرها را در جدول مشخصات با عنوان Print speed می توانید ببینید ، حداکثر تعدادی است که پرینتر می تواند در یک دقیقه چاپ کند و هر چقدر این عدد بیشتر باشد بیانگر سریعتر بودن پرینتر است.

اگر پرینتر شما چند کاره باشد شماره مخصوص کپی یا اسکن را نیز خواهید دید. گاهی اعداد متفاوتند یعنی سرعت پرینت سیاه و سفید Print speed black با سرعت پرینت رنگی Print speed colorمتفاوت است. همچنین اعداد و ارقام زیادی را خواهید دید که با توجه به کیفیت ها متفاوتند مثلا سرعت پرینت با کیفیت معمولی بیشتر از سرعت پرینت اسناد، با کیفیت بالاست. (یعنی در یک پرینتر این سرعت ها گاهی با هم متفاوتند)

موارد دیگری را هم شما می بینید که سرعت پرینتر را نشان می دهد، مانند First Page out که همانطور که از اسمش مشخص است مدت زمان و ثانیه هایی است که پرینتر از زمان آغاز کردن کار پرینت از کامپیوتر تا زمان کامل کردن و خروج اولین برگه ، نشان می دهد. طبیعتا هر چقدر این عدد کمتر باشد بیانگر سرعت بهتر پرینتر است.

حافظه داخلی پرینتر

نکته دیگر در این قسمت بحث حجم رم و سرعت پردازنده پرینتر است که از طریق مشخصات Processor و Memory Size می توانید ببینید. به مقدار میزانی که حافظه داخلی و سرعت پردازنده بیشتر باشد، کار پرینت هم سریعتر خواهد بود و مشکلی هم در هنگام کار پیش نمی آید. مثلا بعضی از فایل های PDF رنگی حجمشان بیشتر از 100 مگابایت است در نتیجه اگر حافظه پرینتر کمتر از آن باشد، کار چاپ به تاخیر خواهد افتاد و برای اتمام کار و پرینت فایل به زمان بیشتری نیاز خواهد بود و از طرفی ممکن است در اثناء کار با مشکل روبرو شود.

دقت داشته باشید که در بعضی از پرینترها می توان حافظه را ارتقاء دارد، برای تشخیص آن می توانید بخش Maximum Memory را ببینید.

پرینتر چند کاره یا تک کاره

پرینتر چند کاره یا تک کاره

یکی دیگر از فاکتورهایی که در اینجا توضیح خواهیم داد بحث نیاز شماست که در کنار کار چاپ آیا می خواهید پرینترتان کار دیگری هم انجام دهد یا نه؟ پرینترهای چند کاره All in one و یا Multi-function علاوه بر کار چاپ، کارهای دیگری مانند اسکن و کپی و فکس … را هم انجام می دهند بنابراین در این مورد باید به نیاز خود رجوع کنید. در ضمن معمولا پرینترهای چندکاره نسبت به یک پرینتر تک کاره و معمولی در همان رنج قیمت، کندتر است. چون به هر حال این وظایف روی یک پردازنده تکیه دارند نتیجتاً سرعت کمتر خواهد شد. در هر صورت اگر پرینتر چندکاره انتخاب کردید حتما مشخصاتی مثل دقت وضوح اسکن و تعداد و سرعت اسکن و کپی را هم چک کنید.

حجم کار پرینتر (توان کار ماهانه)

حجم کار پرینتر (توان کار ماهانه)

یکی از آیتم هایی که برخی از کاربران به آن اهمیتی نمی دهند، حجم کار پرینتر است. هنگام خرید پرینتر به این موضوع دقت داشته باشید که پرینتری که قصد خریدش را دارید در یک بازه زمانی مشخص، حداکثر و میانگین چه میزان کارکرد دارد به عنوان مثال در تصویر ملاحظه می کنید به عنوان یک نمونه این پرینتر می تواند در ماه 3000 صفحه یکطرفه بزند و به طور میانگین 1000 برگه.

در بخش Duty Cycle می توانید حجم کاری پرینتر را ببینید. اگر در ماه شما بخواهید بیش از این عددی که در این بخش ذکر شده، از پرینتر کار بکشید ممکن است با مشکل مواجه شود لذا دقت داشته باشید با توجه به کارتان آیا این مقدار حجم کار مناسب شما هست یا جوابگو نیست.

هزینه های بعد از خرید

هزینه های بعد از خرید

گاهی ممکن است هزینه هایی که بعد از خرید می کنید (همانطور که در اولین فاکتور اشاره کردیم) بیشتر از مبلغی باشد که پرینتر را خریدید (البته در حالت معمول باید چنین باشد چون بعد از چند سال خرج کردن برای رنگ و کارتریج خواه ناخواه این اتفاق خواهد افتاد اما منظور ما پرخرج بودن و نبودن پرینتر است) عمدتا هزینه هایی که می توانند داشته باشند، هزینه جوهر و کارتریج است، در اینترنت مدل و نمونه های جوهر و کارتریج را سرچ کنید سپس به سایت شرکت سازنده در بخش Yield بروید، می توانید میانگین تعداد پایه جوهر را ببینید.

حالا این دو عدد، قیمت جوهر و میانگین حجم کار را با هم مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این پرینتر پر خرج و هزینه بردار است یا نه.

مشخصات دیگر

پرینترها قابلیت های دیگری هم دارند که هنگام خرید خوبه که به آنها نیز توجه داشت چون گاهی بعضی از این قابلیت ها مورد نیاز ما نیستند و قیمت گران آن پرینتر هم به همین دلیل است لذا می توانیم سراغ یک مدل دیگر برویم. به عنوان مثال قابلیت چاپ دو رو اتوماتیک یا غیر اتوماتیک، معمولا اگر پرینتر از این ویژگی پشتیبانی کند در مشخصاتی که برای آن ذکر می شود کلمه Duplex یا حرف d با نام مدل مخصوص آن را خواهید دید. (البته در سایت های وطنی مثل دیجی کالا بخش مشخصات به زبان فارسی است و راحتر می توانید مقایسه کنید)

همچنین برخی از پرینتر ها از شبکه بی سیم وای فای Wi-Fi پشتیبانی می کنند که می توان با اتصالی که با شبکه برقرار می کند بتوانید از تمام دستگاه هایی که روی شبکه هستند پرینت گرفت، مثل گوشی همراه، بدون نیاز اتصال پرینتر. بنابراین همین قابلیت را اگر پرینتری نداشته باشد چه بسا ارزان تر باشد در عین حالی که تمام ویژگی هایی که شما می خواهید را داراست. چاپگرهایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند را می توانید از بخش Connectivity تشخیص دهید و یا معمولا یک حرف w پشت اسم مدل پرینتر خواهید دید.

separator line

همچنین ببینید:

راهنمای خرید پرینتر – قسمت اول

راهنمای خرید پرینتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا