دسته‌بندی نشده

راز داشتن ناخن های سالم و زیبا چیست؟

خوراکی هایی که به سلامتی ناخن ها کمک می‌کنند، کدامند؟

هرچند که اکثر ما درباره سلامت ناخن هایمان چندان نگران نیستیم و به روش های مختلف، از لاک زدن معمولی گرفته تا مانیکور و پدیکور، سعی در مخفی کردن عیب و ایراد های ناخن هایمان داریم. اما حقیقت این است که این روش ها همیشه جواب نمیدهد.
علاوه بر این شاید این ناخن های ضعیف و شکننده نشان دهنده رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین و مواد مغذی باشد. بهتر نیست به جای پنهان کردن ناخن های آسیب دیده، به دنبال بهبود و ترمیم طبیعی آن ها با خوراکی های سالم باشیم؟
امروز قصد دارم 10 نمونه از خوشمزه ترین و سالم ترین مواد غذایی که به رشد و استحکام طبیعی ناخن ها کمک میکنند، را به شما معرفی کنم. لطفاً تا پایان با این مقاله از مجله دلگرم همراه باشید.

انواع گوشت های بدون چربی مانند بوقلمون، مرغ و گوشت گوساله

گوشت

همانطور که می‌دانید ناخن ها از پروتئین ساخته می شوند، بنابراین اضافه کردن غذا های پروتئین دار، به رژیم غذایی کمک می‌کند ناخن هایی زیبا تر و سالم تر و عضلاتی قوی تر داشته باشیم. بهترین منابع پروتئینی هم گوشت های بدون چربی مرغ، بوقلمون و گوشت گوساله هستند.

میوه ها به خصوص انواع توت مثل زغال اخته و توت فرنگی

زغال اخته

خوردن میوه ها یکی از آسان ترین و خوشمزه ترین راه ها برای دریافت مقدار زیادی مواد مغذی و ویتامین است، در واقع، میوه هایی مانند زغال اخته به خاطر وجود آنتی اکسیدان ها فوق العاده عالی اند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول های بدن در مقابل آسیب های رادیکال های آزاد کمک می‌کنند. منظور از این آسیب ها، افزایش هورمون استرس و التهاب است که بر تمام سلول های بدن از جمله مو و ناخن تاثیر مخربی دارد. توت فرنگی و کیوی نیز که دارای سطح بالایی از ویتامین C هستند توصیه می‌شوند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می‌کند که به طور طبیعی باعث می‌شود ناخن هایمان انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. بعد از آن ها، زردآلو و موز خشک نیز انتخاب های خوبی هستند، چراکه ویتامین های A و B6 به وفور در آن ها یافت می‌شود.

سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج، کلم بروکلی و کلم پیچ

سبزیجات تیره

این نوع از سبزیجات، آهن، فولات و کلسیم بدن را به راحتی تأمین می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهیم، ناخن هایی سالم و محکم داشته باشیم بهتر است این دسته از سبزیجات را علی رغم طعم نه چندان خوشایندشان به سفره غذایی خود اضافه کنیم.

سبزیجات خوش رنگی از جمله سیب زمینی شیرین، هویج، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای

سبزیجات خوشرنگ

گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C و سیب زمینی شیرین و هویج نیز پر از ویتامین A هستند که برای تأمین کلاژن عالی اند و آنتی اکسیدان های لازم را برای حفظ ناخن ها و قوی نگه داشتن آن ها فراهم می‌کنند.

آجیل و دانه هایی مثل انواع بادام ها و دانه های آفتابگردان

آجیل

آجیل و دانه ها، مقدار کافی از چربی های سالم و مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند. بادام ها منبع خوبی از پروتئین و منیزیم هستند و از آنجایی که شکنندگی غیرمعمولی در ناخن ها احتمالاً نشانه ای از منیزیم ناکافی است. بنابراین مصرف بادام می‌تواند راه حل خوبی برای این مشکل باشد. دانه آفتابگردان نیز پادزهر مناسبی برای ناخن های ضعیف است چراکه دانه های آفتابگردان حاوی مواد معدنی از جمله منگنز و مس هستند که برای سنتز و تولید بافت همبند در استخوان ها و غضروف ها و البته ناخن ها ضروری اند. علاوه بر این دانه های آفتابگردان حاوی مقدار قابل توجهی ویتامینB6 ، روی و ویتامین E هستند. تمام این مواد معدنی و ویتامین ها کمک می‌کنند ناخن هایمان همواره در اوج باشند.

شیر و محصولات لبنی

شیر

همه می‌دانیم که شیر و به طور کلی محصولات لبنی منبع خوبی از کلسیم و ویتامین D هستند. بنابراین همانطور که شیر برای داشتن استخوان هایی قوی لازم است، به طرز شگفت انگیزی نیز به داشتن ناخن هایی سالم و محکم کمک می‌کند.

تخم مرغ

تخم مرغ

تخم مرغ را چه به صورت نیمرو و چه به صورت آب پز و چه در غذاهای مختلف مصرف کنیم، در هر صورت منبعی غنی از بهترین مواد مغذی است که تمام بخش های بدن از جمله ناخن ها از آن بهره مند می‌شوند. تخم مرغ یکی از معدود خوراکی هایی است که ویتامین D قابل توجهی در خود دارد و به خاطر داشتن پروتئین بالا، برای ناخن ها بسیار مفید است. جالب تر آنکه پروتئین تخم مرغ بر خلاف گوشت، به راحتی هضم و جذب بدن می‌شود. تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین های 12B، A و E، آهن و بیوتین است. تحقیقات نشان داده اند که بیوتین ضخامت ناخن را افزایش می‌دهد و از شکنندگی آن ها جلوگیری می‌کند.

ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا، سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و بیوتین است. مثلثی طلایی که برای داشتن ناخن های سالم، اجتناب ناپذیر است. همچنین ماهی قزل آلا از ویتامین های 6B و 12B تشکیل شده که ناخن ها را از شکستن، خم شدن و پوسته پوسته شدن محافظت می‌کنند.

حبوبات

حبوبات

اگر شما به هر دلیلی گیاه خواری در پیش گرفته اید و در عین حال می‌خواهید ناخن های جذاب و سالمی داشته باشید باید بدانید منابع گیاهی زیادی هستند که از پروتئین و بیوتین و سایر مواد مغذی تشکیل شده اند. برای مثال لوبیا یکی از بهترین منابع برای تأمین بیوتین است و در نتیجه به داشتن ناخن هایی سالم کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این عدس دارای 9 ویتامین و مواد معدنی ضروری است، بنابراین بهتر است با کمی خلاقیت و اضافه کردن آن به سوپ و غذا های دیگر از مزایای بی نظیر آن استفاده کنیم.

غلاتی مثل برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر

غلات

برنج قهوه ای حاوی مقدار قابل ملاحظه ای بیوتین، سیلیکون و سیستئین است و برای تأمین انرژی بدن بسیار مفید است. در مقابل کربوهیدرات های پیچیده که به وفور در آرد سفید وجود دارد، سلامتی ناخن ها را به خطر می‌اندازد. جوی دو سر نیز از مواد مغذی مانند مس و روی، منگنز و ویتامین B تشکیل شده که برای داشتن ناخن هایی سالم و حفظ و مراقبت از استخوان ها اهمیت زیادی دارد.

همچنین بخوانید

مراقبت از ناخن، برای داشتن ناخن هایی زیبا و سالم چه کنیم؟

سلامت ناخن هایتان را حفظ کنید

علت قوس ناخن

در این مقاله مروری داشتیم بر 10 مورد از خوراکی هایی که به سلامت و زیبایی ناخن هایمان کمک می‌کنند. لطفاً نظر خود را درباره این مقاله با ما و سایر کاربران مجله دلگرم در میان بگذارید.

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش سلامت مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا