دسته‌بندی نشده

راحت ترین روش گفتن خبر طلاق به دوستان و اطرافیان

چطور خبر طلاق را به اطرافیان بدهیم

به گزارش دلگرم : طلاق و تصمیم به گرفتن طلاق یکی از سخت‌ترین تصمیماتی است که هر زوج را می‌تواند به چالش بکشد. قاعدتا گرفتن این تصمیم به راحتی صورت نگرفته است و اطلاع‌رسانی این موضوع به دیگران و ترس قضاوت‌شدن توسط اطرافیان این موضوع را سخت‌تر می‌کند.

چطور باید به پدر و مادر، اطرافیان و آشنایان خبر طلاق را بدهم؟ اصلا به چه کسانی باید اطلاع بدهم؟ آیا باید همه دلایل طلاق را برای دیگران بازگو کنم و شرح دهم؟ واکنش آن‌ها چگونه است؟ این سوالات تنها چند نمونه از ابهاماتی است که ذهن هر انسانی که قصد جدایی و طلاق گرفتن را دارد، درگیر خود می‌کند.

زمانی که قصد دارید با فردی تشکیل زندگی دهید و او را دوست دارید، همه چیز خوب است. به خانواده، آشنایان و دوستان این خبر خوب را با شادی می‌دهید، زیرا می‌دانید واکنش آن‌ها مثبت است و اتفاقات خوبی برای شما می‌افتد. اما زمانی که می‌خواهید طلاق بگیرید این امر برعکس است و شما سعی در خوب نشان دادن حال خود کرده و از گفتن حقیقت به دیگران اجتناب می‌کنید و منزوی می‌شوید، زیرا که واکنش آن‌ها نسبت به این موضوع را نمی‌دانید.

البته در این قضیه استثنائاتی نیز وجود دارد، به عنوان مثال اگر همسر شما فردی معتاد و دارای ایرادات اساسی باشد، اطرافیان و خانواده شما آماده جدایی و طلاق هستند و حتی ممکن است شما را به این امر تشویق کنند، اما اگر ظاهرا مشکلاتی در زندگی شما وجود نداشته باشد و این تصمیم، تصمیمی مشترک و دو طرفه باشد قضیه متفاوت است. در این شرایط پیشنهاد می‌شود دو طرف با خانواده‌های خود به طور مشترک صحبت کنند و مسائل خود را تا حدی بیان کنند و خانواده‌ها را از تصمیم خود آگاه سازند.

موضوع جدایی و طلاقمان را چطور با دیگران در میان بگذاریم؟

خیلی از مواقع افراد بر اثر ناراحتی و عصبانیت لحظه‌ای، تصمیم به گرفتن طلاق می‌گیرند اما پس از گذشت مدت زمانی که از نگرانی و ناراحتی خارج شدند و به شرایط عادی بازگشتند از تصمیم جدایی خود منصرف می‌شوند. بهتر است اول از تصمیم طلاق و جدایی مطمئن شویم، و پس از این‌که از این موضوع اطمینان حاصل کردید آن را با اطرافیان خود مطرح نمایید.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که می‌تواند بر روی قدرت تصمیم‌گیری ما موثر باشد، مثل: استرس، ترس، نگرانی، فشارهای روحی و فکری از نمونه مواردی است که می‌تواند قدرت تصمیم گیری شما را تحت الشعاع قرار دهد. هنگامی که شما تصمیم به جدایی گرفته‌اید، مسلما تمام احساس‌های ذکر شده را تجربه می‌کنید و نمی‌توانید تصمیم درستی بگیرید.

روش گفتن خبر طلاق به دیگران

دادن خبر طلاق به دیگران | چطور به بقیه بگم طلاق گرفتم؟

در این شرایط پیشنهاد می‌شود تا درخصوص تصمیم خود با افراد واجد شرابط، نظیر یکی از افراد نزدیک خانواده‌تان که شما با او ارتباطی نزدیک دارید و اطمینان دارید که درهر شرایطی به دور از جبهه‌گیری شخصی، صلاح شما را می‌خواهد و می‌تواند فردی رازدار باشد را انتخاب کنید.

دقت کنید که این خیلی مهم است تا فردی که انتخاب کردید بتواند بدون قضاوت به ماجرای شما نگاه کند و به دور از هرگونه تصمیم احساسی به شما کمک کند. اگر همچین فردی را در خانواده، دوستان و آشنایان خود نمی‌بینید، می‌توانید با مراجعه به مشاوره و مطرح کردن مشکلات و دلایل خود با مشاورین، از راهنمایی و تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

تصمیم به طلاق گرفته‌اید؟ تصمیم‌تان جدی است؟ شما پس از اینکه تصمیم به جدایی گرفتید و تصمیم‌تان جدی‌تر شد، می‌توانید ماجرا را به دوستان نزدیک و خانواده درجه یک اطلاع دهید. اغلب پیشنهاد می‌شود برای مطرح کردن این تصمیم، چندین بار نوع بیان آن را تمرین کنید. این تمرین باعث می‌شود تا از استرس و اضطراب شما کم شود و هنگام صحبت و بیان موضوع بتوانید بدون تنش و فراموش‌کردن جملات، مشکلات و دلایل خود را مطرح کنید.

درنظر داشته باشید تا شرایط را کنترل کرده و در محیطی آرام و به دور از تنش مشکلات خود را بیان کنید.توضیح دهید که به چه علت این تصمیم را گرفتید، چقدر روی این تصمیمی که گرفتید جدی هستید، خانواده شما برای شما چه کاری باید انجام دهند و چه انتظاراتی از آن‌ها دارید.

فراموش نکنید که عکس العمل سمت مقابل شما غیر‌قابل پیش‌بینی است و خود را برای هرگونه عکس العملی از سوی آن‌ها آماده کنید. حتی ممکن است آن‌ها سعی کنند تا شما را از این تصمیمی که گرفته‌اید منصرف کنند و یا راهکارهایی برای برطرف شدن مشکلتان به شما پیشنهاد دهند.

در این شرایط بهتر است با صبر و حوصله به صحبت‌های آن‌ها گوش فرا دهید، سوالاتشان را پاسخ داده و به طور دقیق به مسائل و راه‌حل‌هایی که پیشنهاد می‌دهند، توجه کنید. همیشه در نظر داشته باشید که ممکن است راهی برای نجات زندگیتان وجود داشته باشد، پس بهتر است راه‌حل‌هایی که پیشنهاد می‌دهند را بررسی کنید. درآخر این شما هستید که باید شرایط را با صبر وحوصله کنترل کنید و حتی ممکن است چند روزی زمان نیاز باشد تا خانواده شما با موضوعی که مطرح شد کنار بیایند و این تصمیم را بپذیرند.

حتماً بخوانید:

اطلاع دادن طلاق به خانواده

خبر طلاق به خانواده کار آسانی نیست و نیاز به آمادگی ذهنی فراوانی دارد. شما باید خود را آماده هرگونه واکنش و عکس‌العملی از سمت پدر، مادر و یا اقوام درجه یک خود کنید. البته اگر همسر شما فردی نادرست، معتاد و … باشد و یا خانواده شما از همسرتان خوشش نیاید کار شما راحت‌تر است زیرا که خانواده شما آمادگی ذهنی قبلی را دارند، اما اگر این چنین نباشد، رابطه شما با همسرتان صمیمی بوده باشد، همچنین رابطه صمیمی با خانواده شما داشته باشد و تصمیم به جدایی شما به صورت توافقی صورت گرفته باشد کمی کارتان دشوار است.

به دلیل اینکه پدر، مادر و خانواده شما رابطه صمیمی‌تری با شما و همسرتان داشته‌اند و در مسائل ریز و خصوصی زندگی شما حضور داشتند، مسلما با گفتن کلیات و دادن خبر طلاق نمی‌توانید آن‌ها را متقاعد کنید و نیاز است تا با جزئیات بیشتری این خبر را به آن‌ها بدهید و آنها را از دلیل این تصمیم‌تان آگاه کنید.

اگر تصمیم به طلاق به صورت منطقی و دو طرفه شکل گرفته است، معمولا پیشنهاد می‌شود تا درچنین شرایطی به همراه همسر خود پیش خانواده‌ها رفته و طرح موضوع کنید، اما اگر طلاق شما به صورت یک طرفه تصمیم گرفته شده، با همسرتان دچار مشکل می‌باشید و همسرتان عصبی و خشمگین است، بهتر است از حضور او در جمع خانواده برای مطرح‌کردن بحث طلاق جلوگیری کنید. زیرا ممکن است این تنش و عصبانیت بیشتر شده و دامن شما و خانواده‌تان را نیز بگیرد.

بهتر است قبل از اینکه خبر طلاق را به خانواده بدهید، چند باری آن را با خود تمرین کنید تا از اضطراب‌تان کاسته شود. در زمان گفتن این خبر آرامش خود را حفظ کنید و خیلی برای شروع گفتن خبر مقدمه‌چینی نکنید تا اضطراب خانواده‌تان افزایش پیدا نکند. از میزان ناراحتی خود به آن‌ها بگویید و از آن‌ها تقاضای حمایت و کمک کنید، بهتر است بدانند چه کمک‌هایی می‌توانند برای شما انجام دهند.

چند روزی زمان می‌برد تا آن‌ها بتوانند این خبر را بپذیرند، پس به آن‌ها زمان دهید. در طول این زمان ممکن است بارها نیاز شود تا دوباره مسائل را تکرار کنید و یا آن‌ها را آرام کنید. شما باید با آرامش و صبوری با آن‌ها سخن بگویید تا این دوران سپری شود.

چگونه خبر طلاقم را به اطرافیانم بدهم ؟

اطلاع خبر طلاق در محل کار

شاید از خود بپرسید چه دلیلی دارد خبر طلاق را به همکاران، هم‌کلاسی، رئیس و … بدهم؟ درست است که بحث زندگی شما امری خصوصی است و به خودتان مربوط است اما با بیان موضوع طلاق دیگر نیازی نیست برای آن‌ها نقش بازی کنید. بهتر است حقیقت را در اولین فرصتی که پیش آمد خیلی راحت به آن‌ها بگویید.

به عنوان مثال: وقتی همکار شما از همسر شما می‌پرسد و سراغ او را می‌گیرد، می‌توانید خیلی راحت و بدون مقدمه بگویید: بی خبرم، راستش چند روزی هست از هم جدا شدیم.

نکته‌ای که باید در اینجا مدنظر قرار دهید این است که نیاز نیست به طور کامل ماجرا را تعریف کرده و آن‌ها را از ریز ماجرا آگاه کنید، همین که اطلاع داشته باشند از هم جدا شده‌اید کافی است و برای توضیح می‌توانید از جملاتی همانند: مشکلاتی داشتیم که تصمیم گرفتیم جدا شویم و … استفاده کنید.

البته دادن خبر طلاق به همکاران و محل کار خود برای شما دارای مزایایی است. ممکن است به علت طلاق و مشکلاتی که دارید، راندمان کاری شما افت کند و یا نیاز داشته باشید برای رفتن به دادگاه و … چندروزی مرخصی بگیرید. در این شرایط اگر سرپرست و یا رئیس شما از موضوع طلاق شما آگاه باشد، می‌تواند شرایط شما و احیانا افسردگی شما را بیشتر و راحت‌تر درک کند، اما اگر خبر طلاق را به آن‌ها ندهید و برای آنها نقش بازی کنید ممکن است به علت راندمان پایین کاری و یا … در پست و جایگاه شما تجدید نظر و یا حتی شما در محل کار با مشکل مواجه شوید.

حتماً بخوانید:

۳۰ پرسش و پاسخ مهم در مورد طلاق

۳۰ پرسش و پاسخ مهم در مورد طلاق

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان…

توجه داشته باشید به شایعات و حواشی که ممکن است بعد از دادن خبر طلاق برای شما در محل کارتان رخ دهد توجه نکنید و به طور صریح به آن‌ها بگویید این موضوع شخصی بوده و نیازی نیست آن‌ها در این مساله دخالت کنند.

موضوع طلاق و بیان کردن آن موضوعی دردناک و سخت است. شاید شما اکنون آمادگی بیان کردن این موضوع را نداشته و یا بنا به دلایلی ترجیح می‌دهید آن را به عقب بیاندازید. اگر الان آمادگی بیان آن را ندارید طبیعی است، اما توجه داشته باشید نمی‌توانید این موضوع را برای همیشه پنهان کنید.

بهتر است با خودتان صادق باشید، نقش بازی‌کردن را کنار بگذراید و هرگاه آمادگی بیان مساله و دادن خبر طلاق را داشتید آن را با اطرافیان و همکارانتان بازگو کنید. قضاوت شدن، نگرانی از افکار مردم و … مسائلی موقتی است و پس از مدتی برای اطرافیان و شما این موضوع عادی خواهد شد. پس بدون ترس و نگرانی به بیان موضوع بپردازید و از منزوی شدن دوری کنید.

لازم نیست ماجرا را به همه افراد بگویید، به عنوان مثال افرادی که با آن‌ها همه روزه در تماس و ارتباط نیستید و ارتباط نزدیکی با آن‌ها ندارید، جز دسته افرادی هستند که نیاز نیست راجع به مسائل زندگیتان با آنها صحبتی کنید. قاعدتا بعد از تصمیم به جدایی و گرفتن طلاق شما دچار شوک و ناراحتی موقتی می‌شوید که درمان نکردن آن و برطرف نساختن موضوع طلاق در ذهنتان، می‌تواند اثرات نامطلوبی، مانند افسردگی برای شما به همراه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا