دسته‌بندی نشده

ديدني ها و مراكز تفريحي در جزيره كيش

موقعیت جزیره کیش در خلیج فارس و ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی آن نظیر سواحل مرجانی، دریای بسیار زیبا با آبهای زلال و آبزیانی متنوع و رنگارنگ، طبیعتی سبز با پوشش گیاهی متنوع و اقلیم مساعد در نیمه سرد سال، این منطقه را به یک مقصد مهم گردشگری تبدیل نموده است.

دیدنی ها و مراکز تفریحی در جزیره کیش

كشتي يوناني

دیدنی ها و مراکز تفریحی در جزیره کیشدر غرب جزیره یك كشتی عظیم‌الجثه در سواحل نیلگون كیش جا خوش كرده است كه به كشتی یونانیمعروف است. در یكی از روزهای گرم تابستان سال ۱۳۴۵، بومیان جزیره كیش ناگهان كشتی عظیم‌الجثه‌ای را كه در نزدیكی روستای باغو به گل نشسته بود، دیدند. هنوز پس از گذشت سال‌ها دلیل به گل نشستن این كشتی در پس پرده‌ای از ابهام است اما گفته می‌شود به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره كیش این اتفاق روی‌ داده است.
این كشتی در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شركت ویلیام هامیلتون به وزن ۷۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر در بندر گلاسكو در اسكاتلند ساخته شد و در روز ۴ مرداد ۱۳۴۵ به هنگام بازگشت از ایران، در سفر دریایی خود به كشور یونان در عرض جغرافیایی ۲۶ و ۲۰ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۳ و ۵۴ درجه شرقی به گل نشست و هشتاد روز تلاش اورینوكو، یدك‌كش هلندی برای بیرون كشیدن این كشتی به ثمری نرسید. تلاش‌های ناموفق زیادی برای بیرون كشیدن آن انجام شد و به ناچار سرنشینان كشتی مجبور به ترك آن شدند و بار آن تخلیه شد، چرا كه عملیات بیرون كشیدن كشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. اطلاعات بدست آمده از شركت بیمه لویدز لندن نشان دهنده این است كه این كشتی در زمان به گل نشستن متعلق به كشور یونان و بنام كولااف بوده است. این كشتی در ابتدا “شیپور امپراتور” سپس “ناتورالیست” و در سال های بین ۱۳۳۸ تا یكسال قبل از توقف، در مالكیت خطوط كشتیرانی ایران با نام‌های “سیروس فارس”‌، “همدان” در تردد بوده است.
كشتی یونانی از نظر تاریخی قدمت و اهمیت چندانی ندارد وگذشت زمان كشتی را دچار فرسودگی كرده است. قسمت تحتانی كشتی كه در آب است بر اثر برخورد امواج دریا با آن پوسیده و هر آن ممكن است فرو افتد.
تماشای خورشید كه به آهستگی در پشت كشتی یونانی در آب های نیلگون خلیج فارس غروب می‌كند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی و جاویدان است. درخشش آخرین شعاع های نور خورشید بر پهنه آسمان، طیف رنگ های زرد و قرمز و نارنجی و سایه روشن های لکه های ریز و درشت ابر، تابلویی چنان زیبا و خیال انگیز را در پشت کشتی یونانی پدید می آورد که نظیر آن را کمتر می توان یافت.
پارك ساحلی كشتی یونانی در زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع با امكاناتی چون آمفی‌تئاتر، كافه تریا، رستوران ایرانی و لبنانی، غرفه های فروش تنقلات، ایستگاه های كرایه اسكیت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشی در محیط پیرامون كشتی یونانی در دست احداث می‌باشد.

شهر زیرزمینی کاریز

قنات کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده، قنات كیش از نظر طول رشته قنات و یا عمق چاه‌ها قابل مقایسه با قنات‌هاى دیگر نقاط ایران نیست‌، اما با توجه به شیب بسیار كم جزیره‌، چگونگى هدایت آب‌هاى زیرزمینى به سطح زمین در كیش بسیار مهم بوده و نشان مى‌دهد كه در زمان خود از پیشرفته‌ترین روش‌ها براى حفر قنات استفاده مى‌كردند.
امروزه مجموعه قنات با تغییر كاربری به یک شهر زیر‌زمینی شگفت‌انگیز بدل شده که بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و اکنون کاریز کیش خوانده می‌شود.کارگزاران با تجربه زحمت تمام طراحی ها را کشیده و می کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کیش (کاریزکیش) ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری های جدیدی از این شهر زیر زمینی بدست آورند.
شهر زیر زمینی کاریز در فاز یک خود به قسمت های مختلف از جمله غرفه های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه سالن آمفی تئاتر سالن کنفرانس، گالری های هنری تقسیم و قابل بهره برداری خواهد بود. شهر کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگواره ، صدف و مرجان هایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسایی و دارای شناسنامه رسمی است.

کارگزاران شهر زیر زمینی بر این باورند که دو ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی در خواهد آورد. اول اینکه کاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است. دوم آنکه تنها بنایی است که سقف مملو از صدفها و مرجانهای طبیعی است. صدفها و مرجان هایی که برای بازدید آنها دو راه وجود داشته، بازدید از موزه های طبیعی یا غواصی در آبهای آزاد و اکنون کاریز فصلی جدید و استثنایی در پیش روی تمامی دوستداران طبیعت گشوده که بی واسطه خواهند توانست از بزرگترین مجموعه مرجانی بازدید کنند.
گفتنی است که خاک های برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی زیادی است که در ” گل درمانی” استفاده های فراوان خواهد داشت. این امر همراه با خدمات گوناگونی همچون تاسیس مراکز اقامتی ، تجاری و تفریحی در زمینی معادل 60000 متر مربع در روی زمین کاریز احداث خواهد گردید. زمین سطحی کاریز به پارک وسیعی بدل خواهد شد که دارای دو تپه مرتفع خواهد بود. این تپه ها از خاک های برداشت شده زیر زمین ساخته شده و به چشم انداز بی نظیر جزیره کیش دل خواهد شد.

آدرس: جزیره كیش، بعد از میدان المپیك، نرسیده به میدان فارور

قایقهای کف شیشه ای

آب های اطراف جزیره کیش محل زندگی انواع موجودات دریایی نظیر مرجان ها، ماهای تزئینی و خوراکی، توتیاها، خرچنگ ها، ستاره دریایی و … است.
با قایقهای کف شیشه ای تماشای این زیبایی ها امکان پذیر است. اين قايق ها مسافتى را طى مى كنند تا به منطقه اى كه ماهى و مرجان زيادتر است برسند ، طى عبور از نواحى مختلف ساحل شما مىتوانيد مرجان ها و ساير موجوداتدريايى كف دريا را ببينيد .این قایقها در اسکله تفریحی مستقر هستند و با استفاده از نورافکن امکان گشت دریایی شبانه را نیز فراهم کرده اند.

آکواریوم و نمایشگاه خزندگان

آکواریوم

دیدنی ها و مراکز تفریحی در جزیره کیشخلیج فارس از حیات آبزی بسیار متنوعی برخوردار است. سیاحتگران در هر گوشه ساحل، می توانند انواع ماهی ها و دیگر آبزیان را که برخی از آن ها بسیار عجیب به نظر می رسند، در داخل آب های شفاف تماشا کنند.
در آکواریوم کیش که در ساختمان کانون هنر قرار دارد انواع مختلفی از آبزیان زیبا و شگفت انگیز خلیج فارس نگهداری می شود. برای کسانی که امکان غواصی در زیر آب و دیدن ماهی های رنگارنگ زیبا را در محیط طبیعی خود ندارند، دیدار از این آکواریوم می تواند به یادماندنی و خاطره انگیز باشد.

نمایشگاه خزندگان

در این نمایشگاه بیش از یکصدگونه خزنده از خانواده مارسانان به نمایش گذاشته شده است. مارهای عظیم بوا، پیتون آفریقا و آمازون، سوسمارایگوانا ماداگاسکار، عقرب سیاه امپراتور آفریقا، مارپرنده تایلند، عنکبوت های بزرگ و پرنده خوار برزیلی نمونه هایی از این گونه خزندگان هستند. علاقمندان به بازدید از نمایشگاه می توانند به کانون هنر واقع در جنب پارک آهوان مراجعه کنند.

آدرس: خیابان فردوسی جنب پارک آهوان

پارک دلفینها

مجموعه تفریحی پارك دلفین با مساحتی حدود ۱۰۰ هكتار در جنوب شرقی جزیره كیش قراردارد. مجموعه شامل فضای سبز با انواع گونه‌های مختلف گیاهی، باغ پرندگان و اولین و تنها دلفیناریوم در ایران است.
در دلفیناریوم این مجموعه گونه‌های مختلفی از پستانداران دریایى از جمله دلفین، شیر دریایى شمالى، شیر دریایى جنوبى، گربه دریایى شمالى، گراز دریایى و پنگوئن نگهداری می‌شوند و بازدیدكنندگان می‌توانند از هنرنمایی آنان كه توسط مربیان ایرانی تربیت می‌شوند دیدن كنند. در مجموع ۲۱ پستاندار دریایى در استخرهایى با حجم ۱۸۰۰۰ متر مكعب پر شده از آب دریا نگهدارى می‌شوند.
فضای سبز پارك دلفین شامل بیش از یكصد گونه گیاهی از جمله هزاران درخت نخل، بنجامین‌هاى بسیار بزرگ، درختان لور (انجیر معابد)، اوكالیپتوس، آكاسیا، مورد، كهور، گل ختمى، شیشه شور، تكوما، سیاه نوفیلد، كند كارپوس، جونیا پروس و بیش از ۲۵ گونه كاكتوس و سایر گیاهان است كه با توجه به وضعیت اقلیمی جزیره كیش و مرجانی بودن خاك آن در نوع خود بی‌نظیر است.
بازدیدكنندگان در مجموعه توسط اتوبوس قطاری به پارك پرندگان و سپس به دلفیناریوم هدایت می‌شوند.

آدرس: جزیره کیش، پارك دلفین
تلفن:۴۴۴۵۲۳۷ 0764
فاكس:۴۴۴۵۲۳۰ 0764
ساعات كار: همه روزه از ۱۸ الی ۲۰:۳۰
لاک پشتهای دریایی
از ساليان بسيار دور و به واسطه امنيت و آرامشى كه بر سواحل زيباى جزيره كيش حاكم است انواع آبزيان و از جمله لاك پشت ها در آن آشيانه گزيده اند.
دو نوع لاک پشت در خلیج فارس وجود دارد. لاک پشت نوک دار (Hawksbill) و لاک پشت سبز (Green)
درآبهاى ساحلى جزيره مخصوصاً در نزديكى دماغه غربى و همه سواحل سنگى جنوب و غرب جزيره ، لاك پشت هاى دريايى غول پيكر را به راحتى از فراز ديوارهاى ساحلى مى توان مشاهده نمود. وفور لاك پشت ها در آبهاى ساحلى مخصوصاً درهنگام غروب يكى از جاذبه هاى سواحل صخره اى كيش است.
چند توصيه خوب كه گردشگران عزيز مى توانند در حفظ بقاء اين موجودات دوست داشتنى كمك كنند:
1- بهتر است از شنا كردن در اطراف آنها و يا دست زدن به آنها خوددارى كنید.
2- از ريختن زباله ، خصوصاً زباله پلاستيكى در محل زندگى آنها خوددارى كنند . چون ممكن است با خوردن زباله ها مريض شوند
3-سعى كنيد هيچ وقت به آنها غذا ندهيد .

روستای باغو

باغو از آبادي‌هاي قديمي كيش است كه در جنوب غربي جزيره قرار دارد. در حال حاضر اين آبادي جز چند خانوار دامدار، سكنه ديگري ندارد. در بين بوميان حاصلخيزي اين منطقه زبانزد است.
دراين منطقه بيشه انبوهي از انواع درختان بومي به چشم مي‌خورد كه در آن ميان، مجموعه درختان كهنسال لور زيبايي چشمگيري دارد. به منظور گسترش امكانات تفريحي و توسعه فضاي سبز در جزيره و بهره‌برداري از زيبايي‌هاي طبيعي روستاي باغو كه از خاكي مستعد برخوردار است «پارك دليران» با وسعت 60 امكانات تفريحي و توسعه فضاي سبز در جزيره و بهره‌برداري از زيبايي‌هاي طبيعي روستاي باغو كه از خاكي مستعد برخوردار است «پارك دليران» با وسعت 60 هكتار در اين منطقه احداث شده است.

پارک ساحلی مرجان
پارک ساحلی مرجان که در مجاورت بازار مرجان واقع شده، یکی از زیباترین مراکز دیدنی کیش است که بازار مرجان را به دریا ارتباط می دهد. بسیاری از مسافران و ساکنین جزیره اوقات تفریحی خود را در کنار این پارک گذرانده و از مناظر زیبای ساحلی کیش لذت می برند.
آلاچیق ها و محوطه سازی جذاب این پارک ساحلی فرصت مناسبی را برای شما بوجود می آورد که فارغ از هیاهوی بازار به دیدار دریا و چشم انداز های زیبای طبیعت اطراف بروید و در طول اقامت خود در جزیره کیش از این منطقه که دارای ساحلی بسیار زلال و شفاف می باشد دیدن کنید و عکسهای به یاد ماندنی بگیرید.
علاوه بر این تماشای طلوع آفتاب از این پارک، خاطره ای فراموش نشدنی است.

اسکله تفریحی

اسكله تفريحي مجموعه‌اي است كه امكانات تفريحي از قبيل جت اسكي، قايق هاي پدالي (با ظرفيت چهارنفر)، قايق هاي ماهيگيري، قايق هاي پارويي، سه چرخه هاي آبي، امكانات غواصي و قايق هاي كف شيشه‌اي كه گردشكران از آن براي تماشاي دنياي شگفت انگيز آبزيان زيباي خليج فارس استفاده مي كنند.
مجموعه اسكله تفريحي كه در مجاورت چند مجموعه تفريحي ديگر قرار گرفته است بسيار مورد استقبال گردشگران و خانواده ها قرار مي گيرد

درخت سبز

دیدنی ها و مراکز تفریحی در جزیره کیشدر انتهای طولانی ترین مسیر آبرفتی باستانی كیش، آب‌های سطحی به قسمتی از منطقه شمالی جزیره كه به دره پرتغالی‌ها معروف است سرازیر می‌شوند، لذا این منطقه از سرسبزی خاصی برخوردار است. در اطراف یكی از كهنسال‌ترین درختان لور جزیره، مجموعه درخت سبز احداث شده است.
سرسبزی محوطه ساختمان‌ها و نرده‌های چوبی و پیاده‌روهای این مجموعه، مناطق شمالی كشور را تداعی می‌كند. اما یكی از عواملی كه سیاحت‌كنندگان را به این نقطه می‌كشاند، هیبت افسانه‌ای درخت سبز است.
درخت سبز كهنسال‌ترین درخت «لور» جزیره است و احتمالا بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر دارد. بر شاخه های این درخت، گره هایی با نخ یا پارچه زده شده است كه در نگاه اول آن را به نوعی مقدس می نمایاند. گروهی از مردم عقیده دارند كه این درخت شگون دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان پارچه‌هایی به شاخه‌های آن می‌بندند.
مجموعه درخت سبز با آلاچیق‌های زیبا و محل های متعدد پخت كباب برای استراحت و بازدید رایگان گردشگران بازسازی شده است و مسیر های پیاده رو با چراغ‌های فانوسی شكل در میان فضای همیشه سبز با گل های كاغذی رنگارنگ، شما را به سوی جاذبه اصلی این مجموعه می‌برد. در این مجموعه نمازخانه، رستوران فصلی، بوفه و سرویس بهداشتی نیز موجود است.
مجموعه درخت سبز در مجاورت دو جاذبه مهم گردشگری كیش واقع شده و دارای دو درب ورودی است. یك درب آن با ورودی جاذبه گردشگری شهر باستانی حریره مشترك و ورودی دیگر آن در مجاورت آب انبار سنتی می باشد. تنها پس از چند دقیقه پیاده روی می‌توان از جاذبه های شهر باستانی حریره و آب انبار سنتی در مجاورت مجموعه درخت سبز نیز دیدن كرد.
درخت لور یا انجیر معابد، معروفترین درخت جزیره است. این نوع درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می کند. پوست کهنسال درخت لور و برگ‌ها و ریشه‌هایش که از بدنه اصلی آن آویزان هستند، آن را از سایر انواع درختان متمایز می‌سازد. ریشه این درختان طوری رشد می کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می‌افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند.

آدرس: جزیره كیش، مجموعه درخت سبز

ماهیگیری تفریحی در جزیره کیش

گستردگي سواحل، درياي زلال و آرام وگرماي مهربان آفتاب جنوب در محيط آرام و بي سروصداي جزيره، شرايط مطلوبي را براي علاقمندان به ماهيگيري در كيش فراهم آورده است.
ماهيگيري در سرتاسر سواحل جزيره (به غيراز منطقه اسكله تفريحي) آزاد است و علاقمندان مي توانند با استفاده از وسايل ساده ماهيگيري با قلاب هاي معمولي كه تهيه آن ها از فروشگاه هاي ورزشي كيش امكان پذير است، ساعاتي را به اين تفريح لذت بخش بپردازند.

آب انبار جزیره کیش

يكي از روشهاي ذخيره آب آشاميدني در قديم الايام در جزيره كيش، ساخت آب انبار بوده است. در سال 1372 جهت جمع آوري آب هاي سطحي، يك آب انبار دو قلو با پنج بادگير به سبك معماري سنتي يزدي در محل يك آب انبار باستاني در محدوده شهر حريره در نزديكي مجموعه درخت سبز ساخته شد.
با توجه به ساخت و سازهاي كيش و از بين رفتن مسير آبهاي سطحي منتهي به آب انبارهاي سنتي، اين آب انبارها كاربري اصلي خود را از دست داد و امروزه از دستگاه هاي آب شيرين كن براي تهيه آب شيرين استفاده مي شود. معماري خاص اين بنا ياد آور ايام گذشته و براي گردشگران بسيار جالب و ديدني است.

باغ پرندگان
در داخل محوطه پارك دلفین، باغ پرندگان با داشتن بیش از ۵۷ گونه پرنده از جمله پلیكان، شترمرغ، طوطی ماكائو، انواع گوناگون لك لك، توكان، توركو، قو، پنگوئن آفریقایی و گونه‌های نادری چون تمساح پوزه كوتاه، بی شك یكی از منحصر به فردترین مراكز نگهداری جانوران در ایران می‌باشد. از جمله نكات قابل توجه در این پارك گردآوری گونه‌های مختلف از اقصی نقاط جهان از آمریكای جنوبی تا استرالیا و از شرق آسیا تا آفریقا می‌باشد.

آدرس: جزیره كیش، پارك دلفین
تلفن:۴۴۴۵۲۳۷ 0764
فاكس:۴۴۴۵۲۳۰ 0764
ساعات كار: همه روزه از ۱۸ الی ۲۰:۳۰
پلاژ بانوان
سواحل كيش برخلاف بسياري از سواحل دنيا كه از ماسه خاكستري پوشيده شده است، پوشش مرجاني دارد. رنگ نقره فام مرجان ها در پرتو آفتاب از درخشندگي خيره‌كننده اي برخوردار است. آب دريا در سواحل كيش شفاف و زلال و كف آن تا عمق چند متري به راحتي قابل رويت است. در اين سواحل پلاژهايي ويژه بانوان و آقايان و يا خانواده ها ساخته شده است و مكان مناسبي براي اسكان موقت گردشگران و ساكنان كيش است.
پلاژ بانوان در سواحل شمالي جزيره احداث شده است. اين پلاژ علاوه بر امكاناتي چون دوش آب شيرين، سايه‌بان و نورپردازي مناسب، سالن بدن سازي هم دارد و زيرنظر مربيان اداره مي‌شود. علاوه بر آن مربيان شنا و نجات غريق ايمني خاطر استفاده كنندگان از پلاژ را فراهم كرده است. پلاژ بانوان كيش به علت موقعيت مكاني مناسب و دسترسي آسان و داشتن امكانات لازم، با استقبال زيادي روبه‌رو است.

پلاژ آقایان

سواحل كيش برخلاف بسياري از سواحل دنيا كه از ماسه خاكستري پوشيده شده است، پوشش مرجاني دارد. رنگ نقره فام مرجان ها در پرتو آفتاب از درخشندگي خيره‌كننده اي برخوردار است. آب دريا در سواحل كيش شفاف و زلال و كف آن تا عمق چند متري به راحتي قابل رويت است. در اين سواحل پلاژهايي ويژه بانوان و آقايان و يا خانواده ها ساخته شده است و مكان مناسبي براي اسكان موقت گردشگران و ساكنان كيش است.
اگرچه براي آقايان شنا در اغلب سواحل جزيره آزاد است، اما به دليل وجود امكانات مناسب براي شنا در باشگاه دريايي، استقبال از اين مكان بيشتر است. پلاژ آقايان در شمال شرقي جزيره قرار دارد و دسترسي به اين مركز با وسيله نقليه عمومي هم امكان‌پذير است. آموزش شنا در اين پلاژ هم به صورت انفرادي و هم به صورت گروهي انجام مي‌شود و نجات غريق‌ها در تمام وقت اداري حضور دارند. دوش هاي آب شيرين و بوفه از خدمات اين مركز هستند.
سواحل اين پلاژ ماسه أي است و عمق آن نيز به تدريج افزايش مي يابد و امكان مناسبي را براي شنا در عمق هاي مختلف پديد مي آورد. امكان انجام تفريحات دريايي چون جت اسكي، اسكي روي آب، پاراشوت، قايق هاي بادباني و غواصي در مركز تفريحات دريايي و محل پلاژ به جذابيت اين پلاژ افزوده است. نورپردازي مناسب در پلاژ نيز به گونه‌اي است كه شب ها نيز مي توان شنا كرد. راه اندازي سالن‌هاي بدن‌سازي، ژيمناستيك و اتاق ماساژ، از طرح هاي آتي در اين پلاژ است.

کارتینگ

كارتينگ ورزش مفرح و هيجان انگيز و پايه ورزش اتومبيل رانى حرفه اى است . پيست كارتينگ كيش به طول 800 متر يكى از بزرگ ترين پيست هاى خاورميانه و نخستين پيست كارتينگ در ايران بوده و موتورهاى چهار چرخ ATV و ماشين هاى كنترل از راه دور هم در آن مجموعه وجود دارد.

آدرس : ميدان اميركبير ، خيابان انديشه ، روبروى هتل دريا

پارک آهوان و باغ وحش

بوستان آهوان با 2 هكتار مساحت در انتهای خیابان فردوسی جزیره کیش قرار دارد و دارای 17 قفس برای نگهداری از انواع حیوانات می باشد. شیر، آهو، روباه، شغال، میمون، گوزن و انواع پرندگان در بوستان آهوان نگهداری می شوند.
آهوها برخلاف سایر حیوانات كه در قفس نگهداری می شوند به صورت آزاد در این بوستان زندگی می‌كنند. همچنین در این بوستان، وسایل بازی كودكان نیز نصب شده است.

پایاب

پاياب، دهليز يا نقبي است كه در سطح زمين در كنار دهانه چاه قنات حفر با شيب تند و با استفاده از تعدادي پله به سطح آب جاري قنات در زيرزمين مي رسد. هر چه عمق چاه بيشتر باشد، اين نقب طولاني تر و تعداد پله هاي آن زيادتر مي شود. زاويه حفر دهليز را طوري محاسبه مي كنند كه آخرين پله پاياب به انتهاي ميله (چاه) قنات برسد تا از روشنايي نوري كه از دهانه چاه به سطح آب مي تابد براي روشنايي محوطه پاياب استفاده شود. معمولا در اطراف آخرين پله محوطه ايجاد مي شود كه در روزهاي گرم تابستان، هوايي ملايم و دلپذير دارد و براي استراحت از آن استفاده مي شود.
پایاب كيش كه قدمتي دو هزارساله دارد در محلي در نزديكي مجموعه درخت سبز قرار گرفته است. اين محل در سال هاي اخير به نحو زيبايي بازسازي شده و هم اكنون يكي از جاذبه هاي سياحتي جزيره است كه تعداد زيادي از مسافران را به سوي خود مي‌كشاند. در اين محل يك چايخانه و رستوران غذاهاي سنتي ايراني براي پذيرايي از گردشگران داير گرديده است.

منبع : اطلاعات گردشگری ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا