دسته‌بندی نشده

دلایل خشک شدن غذا در مایکروفر

نکته برای جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروفر

در این مطلب راهکار های اساسی برای جلوگیری از خشک شدن مواد غذایی مانند مرغ ، کیک ، نان و برنج در هنگام گرم کردن و پختن با مایکروفر و مایکروویو را توضیح می دهیم. چه باقی‌مانده غذا را در مایکرویو گرم می‌کنید و چه در آن غذا می‌پزید، می‌توانید با این توصیه‌های ساده مزه غذا را تازه نگه دارید. مایکروویوها ابزار بسیار خوبی هستند. مایکروویوها سریع و جمع و جور اند و از عهده تعداد زیادی پیشنهاد غذایی سالم بر می‌آیند. با این حال، بی‌نقص نیستند.

باقیمانده‌های غذایی خود را به خوبی ذخیره کنید

اگر نگران این هستید که باقی‌مانده‌های غذایتان چقدر خوب گرم می‌شوند، در قدم اول مطمئن شوید که آن‌ها را درست ذخیره و نگهداری می‌کنید. برای اینکه تا حد امکان رطوبت غذایی که در یخچال می‌گذارید را حفظ کنید، آن را در ظرف مخصوص درب دار گذاشته اگر ظرف درب دار ندارید بهتر است از پلاستیک یا سلفون برای بستن درب ظرف استفاده نمایید.

ظرف مناسب را انتخاب کنید

در زمان استفاده از مایکروویو، به کار بردن ظروف ایمن و مناسب مهم است. اکثر ظروف کاغذی، شیشه‌ای و سرامیکی در مایکروویوها قابل استفاده هستند، زیرا ریزموج‌ها واقعاً از آن‌ها عبور می‌کنند. بعضی از ظروف پلاستیکی، مناسب مایکروویو هستند، ولی بسیاری از آن‌ها نه تنها امواج را عبور نمی دهند بلکه جنس آنها به گونه ای است که ظرف پلاستیکی داخل محفظه دستگاه ذوب می‌شوند و نباید از آنها استفاده کنید.

از قابلمه‌های فلزی نباید در مایکروویو استفاده شود. ریزموج‌هایی که از ظروف ایمن عبور می‌کنند از این مواد بازتاب می‌شوند. این اتفاق می‌تواند به مایکروویو آسیب برساند و غذایتان را خراب کند. دستورالعمل مایکروویو و زیر ظرفتان را بررسی کنید تا تصمیم بگیرید کدام مورد برای مدل شما مناسب است. فویل آلومینیومی از موارد دیگری است که نباید استفاده شود. ورقه‌های نازک فلز می‌توانند به سرعت گرم شوند و حتی آتش بگیرند.

نکته برای جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروفر

روش مناسب گرم کردن را انتخاب کنید

اگر با غذایی سر و کار دارید که باید ترد باشد (مانند سیب‌زمینی سرخ‌ شده، رولت تخم‌مرغ یا غذاهای سرخ‌ شده)، مایکروویو را کنار گذاشته و از توستر یا قسمت جوجه گردان اجاق بزرگتان استفاده کنید. واقعاً راه خوبی برای گرم کردن غذای ترد در مایکروویو وجود ندارد و هر بار حجمی مرطوب و خیس تحویل می‌گیرید.

برای شدت پایین‌تر حرارت در مایکروویو، سعی کنید تنظیمات توان آن را پایین بیاورید. بسیاری از مایکروویوها سطح توانشان از ۱ تا ۱۰ یا ۱۰٪ تا ۱۰۰٪ متغیر است. جایی حدود ۶۰٪ برای شروع آرام مناسب است.

غذا را برای پخت یک‌دست کنید

زمانی که غذا را در مایکروویو گرم می‌کنید یا می‌پزید، مطمئن شوید همه جای آن به یک اندازه گرم می‌شود. به نظر می‌رسد قسمت میانی حجم زیادی از ماکارانی و پنیر یا پوره‌ سیب‌زمینی سرد باشد. قرار دادن غذا در یک لایه به پخش شدن یکسان حرارت کمک می‌کند.

اگر انواع مختلفی از غذا را گرم می‌کنید، هر کدام را بر اساس نیاز‌های خودش حرارت دهید. یک تکه نان مانند نان قندی یا بروتشن به همان مدت زمانی که یک چیز سفت‌تر، مانند گوشت یا یک چیز ضخیم در آن گرم می‌شود، نیاز ندارد. اگرچه اگر می‌خواهید نانتان به میزان مساوی گرم شود باید آن را از وسط نصف کنید.

به مواد غذایی داخل مایکروویو آب اضافه کنیدرطوبت اضافه کنید

اگر چیزی که می‌پزید به شکل سنتی در آب پخته می‌شود یا بخارپز می‌شود، مثل پاستا، برنج یا سبزیجات، اضافه کردن رطوبت بیشتر می‌تواند طعم غذا را بهتر کند. روی ظرف را با حوله کاغذی مرطوب بپوشانید (یا مانند نان رول شده، مواد غذایی را میان آن بپیچانید).

انتخاب درست برنامه پخت مایکروویو

همچنین می‌توانید چند قاشق غذاخوری آب به ظرف بیفزایید و آن را با یک درب مخصوص مایکروویو یا درب پلاستیکی بپوشانید یا یک ظرف آب را کنار مواد غذایی قرار دهید. آب اضافه شده، در مایکروویو بخار ایجاد می‌کند و به سرعت غذای درون ظرف شما را تازه می‌کند.

انتخاب درست برنامه پخت مایکروویو

انتخاب درست برنامه پخت مایکروویو کمک می کند تا غذا در دستگاه خشک نشود. حالت هایی همانند یخ زدایی، درست کردن پاپ کرن و گرم کردن غذا از برنامه های کاربردی مایکروویو هستند اما اگر به درستی انتخاب نشود باعث خشک شدن غذا در مایکروویو خواهد شد. زیرا ممکن است بیش از اندازه گرما به وجود آید و تمام رطوبت مواد غذایی از بین برود و در نتیجه نتوان غذا را خورد.

حتماً بخوانید:

مایکروویو چیست و چه کاربردی دارد؟

مایکروویو چیست و چه کاربردی دارد؟

اجاق مایکروویو یا واژه رایج آن مایکروفر (که به اشتباه ماکروفر گفته می‌شود)، یا تندپز، گونه‌ای اجاق است که از طریق تابش الکترومغناطیسی ریزموج، و به…

نگاه کنید و مواظب باشید

یخ زدایی، گرم کردن و حتی دکمه پاپ کورن از ویژگی‌های مفید مایکروویو هستند که اگر بر آن‌ها نگاه نکنید، می‌توانند به سرعت غذا را خراب کنند. اگر از یکی از این کاربرد‌های ‌ویژه استفاده می‌کنید، مهم است که غذا را ببینید و به صدای آن گوش کنید. وقتی که در حال پختن است، به دنبال دیدن بخار اضافه و شنیدن صدای بیش از حد ترق ترق باشید. اگر برای چند دقیقه حرارت می‌دهید، در میان کار آن را متوقف کنید و همه چیز را هم بزنید. این کمک می‌کند که غذا به یک اندازه حرارت ببیند.

علت خشک شدن کیک در مایکروویو

علت خشک شدن کیک در مایکروویو موارد زیادی را شامل می شود اما ما در این بخش چند تا از مهم ترین علل آن را نام خواهیم برد. به طور مثال کم بودن چربی، وجود مقدار کمی شکر در کیک، مخلوط شدن بیش از حد مواد کیک و مناسب نبودن میزان مایعات باعث خشک شدن کیک در مایکروویو می شود.

علت خشک شدن کیک در مایکروویو

برای پختن کیک ماکروویو را به موقع خاموش کنید

ولی از آنجایی که مکانیزم کار مایکروفر و مایکروویو به صورت امواج می باشد و این امواج باعث جنبش مولکولی مواد غذایی میشود مقدار زیادی از رطوبت مواد غذایی مانند کیک را به صورت بخار آزاد میکند پس مواظب باشید قبل از اینکه کیک زیاد خشک شود ماکروویو را به موقع خاموش کنید.

چگونه نان را در مایکروفر گرم کنیم که خشک نشود

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه نان را در مایکروویو گرم کنیم که خشک نشود. هنگامی که نان را از فریزر خارج می کنید و آن را در مایکروویو گرم می کنید، مقدار زیادی از رطوبت آن بخار می شود. طبیعتا بعد از این اتفاق نان خشک خواهد شد. تنها راه حل این مسئله این است که مدت زمان گرم کردن نان در دستگاه را کوتاه کنید و نان را درون ظرف درب دار قرار دهید تا رطوبت نان بیرون نرود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا