دسته‌بندی نشده

دعای مادر در حق فرزند در روز نیمه رجب

دعای مادر در حق فرزند در روز نیمه رجب

فاطمه، مادر داوود پسر زاده امام حسن مجتبی (ع ) و مادر رضاعی امام صادق (ع ) است که امام صادق (ع) اعمال پانزدهم رجب را برای رهایی پسرش از اسارت به او می آموزد.

ثانیه ثانیه های ماه رجب در حال عبور و گذشتن است. انگار همین دیروز بود که طلوع ماه رجب را انتظار می کشیدیم و چه زود گذشت و به نیمۀآن نزدیک شدیم.

ماه رجب ماه علی علیه السلام، ماه عزیز و پربرکتی است که برای لحظه ها و روزهایش اعمالی بیان شده است.

یکی از شب ها و روز های عزیز این ماه، شب و روز نیمۀرجب می باشد.

اعمال شب نیمه ماه رجب

شب نیمه ماه رجب، شب شریفی است، و در آن چند عمل مستحبّ است:

  1. اوّل: غسل کردن.
  2. دوّم: شب زنده داری به عبادت، چنان که علاّمه مجلسی فرموده.
  3. سوّم: زیارت حضرت سید الشّهدا علیه السّلام .
  4. چهارم: شش رکعت نماز به کیفیتی که در اعمال شب سیزدهم گذشت.
  5. پنجم: سی رکعت نماز که در هر رکعت سوره«حمد»و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه احد» خوانده شود، و این نماز را سیّد ابن طاووس با فضیلت بسیار از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله روایت کرده.
  6. ششم: دوازده رکعت نماز،هر دو رکعت با یک سلام، و در هر رکعت، هر یک از سوره های
    «حمد» و «توحید» و «فلق» و «ناس» و«ایة الکرسی»و«قدر» را چهار مرتبه بخواند، و پس از سلام چهار مرتبه ، بگوید: ” اللَّهُ اللَّهُ رَبِّی لا أُشْرِک بِهِ شَیْئا وَ لا أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِیّا “
  7. سپس هر دعایی که می خواهد بخواند.

سیّد این نماز را به این صورت از امام صادق علیه السّلام روایت کرده، ولی شیخ در کتاب«مصباح»فرموده:

که داود بن سرحان از امام صادق علیه السّلام روایت کرده:

در شب نیمه رجب دوازده رکعت نماز به جا می آوری،

در هر رکعت بعد از سوره«حمد»یک سوره خوانده، و هنگامی که از نماز فراغت یافتی، هر یک از سوره های«حمد»، «قل اعوذ بربّ الفلق» و «قل اعوذ بربّ النّاس» و «قل هو اللّه احد» و«ایة الکرسی» را چهار مرتبه قرائت می کنی

، و پس از آن چهار مرتبه می گویی: ” سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکبَرُ “

پس می خوانی:

” اللَّهُ اللَّهُ رَبِّی لا أُشْرِک بِهِ شَیْئا وَ مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ. “

و همچنین در شب بیست وهفتم مثل این عمل را به جا می آوری.

گفتنی است اعمال نیمه رجب و دعای معروف به ام داوود که شیخ صدوق، شیخ طوسی، علامه مجلسی وسیدبن طاووس آن را از نظر سند معتبر واز نظر تاثیر برای رسیدن به حاجت، رفع گرفتاری ها و برطرف شدن ظلم و ستم دیگران تجربه شده و معتبر شناخته اند

دعای مادر در حق فرزند

حبیبه یا فاطمه یکی از جدّه های سید بن طاووس و مادر رضاعی امام صادق(علیه السلام) بود. وقتی منصور دوانیقی به مدینه لشکرکشی، عده ای را کشته و عده ای را به اسارت برد و آنان را با غل و زنجیر در زندانی تاریک حبس کرد. داوود نیز در میان این اسیران بود. فاطمه، خبری از فرزندش نداشت و پیوسته مشغول دعا و تضرع بود. از صلحا و نیکان طلب دعا می کرد؛ ولی اجابت نمی شد. هر روز خبری از فرزندش می آوردند بر مصیبت و غم او تازه و بیشتر افزوده می شد.

روزی امام صادق (علیه السلام) بیمار شد، ام داوود به عیادت ایشان رفت و از ایشان طلب دعا کرد. حضرت دعایی را به ایشان تعلیم داد و فرمود: در ایام البیض1، آن اعمال را بجا آور.

ابتدا سه روز، سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم رجب را روزه بدار و روز پانزدهم هنگام ظهر غسل کن و 8 رکعت نماز به جا بیاور. (کیفیت نماز در مفاتیح الجنان ذکر شده به آن مراجعه کنید).

ام داوود می گوید: این اعمال را انجام دادم و در خواب جمعی از ملائکه، پیامبران و شهدا را دیدم و پیامبر(صلی الله علیه و آله) به من خطاب کرد فرمود: «ای مادر داوود! بر تو بشارت باد که این جماعت برای تو دعا کردند و حاجتت برآورده شد».

ام داوود می گوید: از خواب بیدار شدم و پس از مدتی داوود بر من وارد شدو گفت: مادر! در عراق در زندانی تنگ و تاریک بودم و نا امید از رهایی. در خواب دیدم که تو بر حصیری به نماز نشسته ای و دور تو مردان چندی جمع شده اند که سرهای ایشان بر آسمان و پاهایشان درزمین بود و تسبیح خدا می گفتند. آن گاه پیامبر(صلی الله علیه و آله) را دیدم که خطاب به من فرمود: «خدای تعالی دعای مادرت را در حق تو مستجاب کرد». چون بیدار شدم فرستادگان منصور دوانیقی به زندان آمدند.

ماه رجب دعا

شبانه مرا پیش او برده، غل و زنجیر را از دست و پای من باز کردند و ده هزار دینار به من داده، بر شتری سوار کردند و به سرعت به مدینه رسانیدند. فاطمه می گوید: من داوود را به خدمت امام صادق (علیه السلام) بردم. حضرت فرمود:

سبب آزادی تو آن بود که منصور، امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در خواب دیده بود و به او گفت: «فرزند مرا رها کن که اگر این کا ر را نکنی تو را در آتش می اندازم!چون نظر کرد دریایی از آتش را درزیر پای خود دید. از وحشت بیدار شد و ترا رها کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا