دسته‌بندی نشده

دستکش یکبار مصرف چقدر در زندگی ما کاربرد دارد ؟

دستکش یکبار مصرف چه استفاده‌ای دارد؟

امروزه با گذر زمان، حساسیت‌ها در مورد رعایت موارد بهداشتی رو به افزایش می‌باشد. همه مشاغلی که به طوری با مواد غذایی سر و کار دارند، پزشکانی که روزانه با ده‌ها بیمار برخورد دارند و بسیاری دیگر از افراد نیاز دارند از خودشان و دیگران در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و همچنین آلودگی‌ها محافظت کنند. یکی از ابزارهایی که به ما در برابر انتقال آلودگی و بیماری کمک می‌کند استفاده از دستکش می‌باشد. اما با توجه شرایط متفاوت و نیازهای گوناگون و موارد استفاده آن، باید شناخت کاملی از انواع دستکش‌ها به ویژه دستکش‌های یکبار مصرف داشته باشیم.

آیا انواع دستکش یکبار مصرف موارد استفاده یکسانی دارند؟

با توجه به شرایط فعلی بحران جهانی و بیماری کرونا، افراد توجه بیشتری به بهداشت شخصی و استفاده از دستکش دارند. امری که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است این است که دستکش‌های یکبار مصرف تفاوت زیادی با هم دارند و همه‌ی آن‌ها به یک اندازه اثر بخش و ایمن نیستند.

دستکش یکبار مصرف با جنس و خواص متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شود. دستکش لاتکس، دستکش نایلونی، دستکش وینیل، دستکش ویتریل و… از انواع این دستکش‌های یکبار مصرف هستند که مقاومت، زمان استفاده و موارد استفاده‌ی متفاوتی دارند.

‌بهترین نوع دستکش برای پیشگیری از ویروس کرونا دستکش لاتکس است که تا 16 ساعت هم امکان استفاده دارد و پس از آن دستکش نیتریل با 8 ساعت از بهترین دستکش‌ها می‌باشد. دستکش‌های وینیل تا دو سوم امکان نفوذ این ویروس را کاهش میدهند و دستکش‌های نایلونی کمترین ایمنی را دارند حتی میتوان گفت کمک زیادی به پیشگیری نمی‌کنند. درصورت ضدعفونی کردن دستکش‌های نایلونی، این دستکش‌ها ایمنی خود را به طور کامل از دست داده و استفاده از آن‌ها بسیار خطرناک خواهد بود. توجه داشته باشید که تمامی این دستکش‌ها یکبار مصرف بوده و استفاده مجدد از آن‌ها اشتباه است.

کاربرد محلول ضدعفونی کننده چیست؟

محلول‌های ضدعفونی کننده دسته ای از ترکیبات شیمیایی هستند که به منظور از بین بردن ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها استفاده میشوند. میتوان گفت محلول ضدعفونی کننده و محلول گندزدا استفاده یکسانی دارند اما در سطوح متفاوت؛ ضدعفونی کننده‌ها برای سطوح زنده پوست بدن انسان استفاده می شود و گندزدا برای سطوح غیر زنده کاربرد دارد.

دسته بندی ضدعفونی کننده‌ها براساس میزان عملکرد و ماهیت

ضدعفونی کننده‌ها با توجه به قدرت و عملکرد به سه سطح تقسیم می‌شوند؛ سطح بالا، سطح متوسط و سطح پایین. همچنین در تقسیم بندی براساس ماهیت و ترکیبات، میتوان ترکیبات بسیاری از ضدعفونی کننده‌ها را نام برد اما بهترین آن‌ها ضدعفونی کننده‌هایی هستند که بر پایه الکل می باشند. ترکیباتی که بالای 60% الکل داشته باشند مورد تایید پزشکان هستند و عملکرد خوبی از خودشان نشان می‌دهند.

محلول ضدعفونی کننده خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • دارای حداقل سمیت باشد
  • اثری روی سطوح باقی نگذارد
  • محلول در آب باشد
  • خواص ضدعفونی کننده آن قابل قبول باشد
  • غیر قابل اشتعال باشد، یعنی حداقل نقطه اشتعال آن 65 درجه سانتیگراد باشد
  • بوی قابل تحمل داشته باشد و باعث آزار مصرف کننده نشود
  • در کمترین زمان ممکن اثر خود را بگذارد
  • به تجهیزات پزشکی خانگی آسیب وارد نکند و سازگار با سطوح باشد
  • از نظر اقتصادی قابل قبول باشد

دستکش یکبار مصرف چقدر در زندگی ما کاربرد دارد ؟

محلول ضدعفونی کننده میتواند تاثیر قابل قبولی در از بین بردن ویروس‌ها داشته باشد اما در توجه داشته باشید که توانایی از بین بردن جرم و آلودگی‌ها را ندارد بنابراین نمی‌تواند جایگزین شستوشو با آب و صابون باشد. همچنین به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی و ترکیبات الکلی استفاده مکرر آن توصیه نمی‌شود و بهتر است از این امر خوداری نمایید.

ماسک تنفسی چیست و چه کسانی از آن استفاده می‌کنند؟

به پوششی که رو دهان و بینی قرار می‌گیرد و از ورود ذرات معلق ویروس و آلودگی جلوگیری می‌کند ماسک تنفسی گفته می‌شود. ماسک‌های تنفسی دارای انواع بسیاری هستند و در زمان شیوع بیماری‌ های واگیردار و آلودگی هوا مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین کارد درمان و پزشکی به طور متداول از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند.

استفاده درست از ماسک تنفسی

ماسک‌های تنفسی به صورت مستقیم روی صورت ما قرار می‌گیرند و میتوان گفت نقش محافظ دستگاه تنفسی ما را بر عهده دارند، از این رو بسیار مهم است که چگونه از این ماسک ها استفاده کنیم. پیش از این که به ماسک دست بزنید برای 20 ثانیه دست های خود را با دقت به وسیله آب و صابون بشویید. زمانی که ماسک را روی صورتتان قرار دادید با دست آلوده به آن دست نزنید. اغلب ماسک های پزشکی یکبار مصرف هستند و استفاده مجدد از آن‌ها بسیار اشتباه است، به محض اینکه ماسک را از صورتتان برمیدارید آن را داخل سطل زباله قرار دهید. ضدعفونی کردن ماسک‌ها و یا خیس کردن آن‎‌ها تاثیر محافظتی ماسک را از بین می‌برد، در صورت خیس شدن ماسک از استفاده مجدد آن خودداری کنید.

ماسک تنفسی و دسته بندی‌های آن

پر کاربردترین و شناخته شده ترین نوع ماسک های تنفسی، ماسک های پزشکی هستند. ماسک‌های سه لایه پزشکی از ورود ذرات عفونی و آلودگی به دهان و بینی جلوگیری میکنند. این ماسک‌ها قیمت اقتصادی و قابل قبولی دارند اما به دلیل باز بودن اطراف و کناره های ماسک توصیه میشود که از روش های دیگر مراقبتی نیز استفاده کنید برای مثال فیس شیلد مکمل مناسبی برای ماسک سه لایه است. دسته‌های دیگر ماسک‌ها با حروف انگلیسی نام گذاری شده اند و به دسته ماسک های سری FFP, N, P, R تقسیم می‌شوند‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا