دسته‌بندی نشده

در مورد افراد حساس (HSP) چه میدانید؟

افراد حساس

افرادی که به شدت حساس هستند ویژگی های خاصی دارند که آن ها را از بقیه متمایز می کند. ممکن است این اتفاق را مثبت تلقی کنید که این افراد منحصر به فرد هستند اما این حساسیت به راستی باعث ایجاد مشکل می شود. در این قسمت قصد داریم ویژگی های این افراد را به شما معرفی کنیم و روش های برخورد با این اغفراد را به شما آموزش دهیم.

اصطلاح HSP چیست؟

آیا تا به حال به کسی این جمله را گفته اید که ” تو خیلی حساسی” یا این که ” نباید زیاد راجه بهش فکر کنی” ؟ مطمئنا این افرادی که این جملات را از شما می شوند این طور فکر می کنند که شما بسیار انسان بی عاطفه ای هستید و هیچ چیز برایتان مهم نیست و ایراد را از شما می دانند. به این افراد ، افرادی با حساسیت بالا می گویند که HSP مخفف کلمه ی لاتین Highly SENSITIVE PESRSON می باشد.

بیش تر این حساسیت ها به نوعی ذاتی هستند که از اول در رفتار شخص پدیدار می شدند که از عاطفه و احساسات فرد نشات می گیرد اما بعضی از این رفتار ها به نوعی بیمار گونه هستند که باز هم احساسات بیش از حد نرمال باعث به وجود آمدن آن ها می شوند که به اختصار SPS نامیده می شوند.

نوشته های مشابه

ممکن است افرادی که دور و برتان هستند به شما برچسب حساس بودن یا حساسیت بیش از حد بزنند و در واقع این ویژگی شما را یک ویژگی منفی تلقی کنند، اما ماهیت این رفتار آنقدر ها هم که ما فکر می کنیم منفی و یا منفور نیستند . این ویژگی یک ویژگی رفتاری و شخصیتی در کنار هر ویژگی دیگری است که ممکن است شما را به چالش بکشاند.

ممکن است با این ویژگی ای که دارید از افرادی ضربه بخورید یا افرادی شما را اذیت کنند بدون این که خودشان بدانند و یا قصد این کار را داشته باشند. در واقع این افراد همیشه به مهربان ترین حالت ممکن با شما رفتار می کنند اما با هم چیزی هست که در برخورد با آن ها شما را آزار می دهد. هم چنین گاهی اوقات ممکن است در برخورد و مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره بیش از حد هیجانی و احساسلاتی برخورد کنید که بیش تر اوقات این بروز احساسات بیش از حد شما باعث رفتار هایی مثل پرخاش گری می شود.

اگرچه شخصی که بیش از حد حساس است به این معنا نیست که کلا همه ی رفتار هایش رفتار های منفی است و اصلا آدم درستی نیست . اما بهتر است در مواجهه با این افراد کمی راحت تر آن ها را درک کنید و این که ممکن است در برخورد با آن ها بیش تر در معرض ناراحتی و انرژی منفی قرار بگیرید .

اگر بدانید که چگونه این حساسیت بیش از حدتان را به درستی مدیریت کنید ، می توانید به یک فرد قوی تبدیل شوید و با چالش های کمتری در زندگی روبرو شوید. بدین منظور، بهتر است بدانید که با چه چیز هایی در ارتباط هستید و سرو کار دارید و مقاله هایی این چنینی را بیش تر مطالعه کنید و از راهکار های بیش تری الهام بگیرید. سعی کنید این مباحث را با دقت مطالعه کنید و افرادی که دور و برتان این ویژگی را دارند شناسایی کنید تا هم برخورد درستی با آن ها داشته باشید و هم بهشان کمک کنید.

حساسیت بالا یا HPS چگونه خود را نشان می دهد؟

زوج روان شناسی به نام های الین آرون وآرتر آرون در سال 1990 مطالعات گسترده ای را در مورد HPS داشتند و کتاب هایی را در این موضوع چاپ کردند. بر اساس تخمینی که این دو روان شناس زدند، در بین عموم مردم تقریبا 15 تا 20 درصد از افراد دچارحساسیت بالا یا HPS هستند.پس با این وجود آن قدر ها هم که ما تصور میکردیم تعداد این افراد کم نیست و حداقل تا به حال با یکی از این افراد در زندگیمان برخورد داشته ایم.

طبق گفته ی این دو روان شناس ،افرادی که دچار حساسیت بالا هستند اغلب به چشم افراد عادی به آن ها نگاه می شود و کسی نحوه ی برخورد با آن ها را نمی داند. بنابراین بهتر است با دانستن تفاوت های این افراد ، آن ها را شناسایی کنیم و از استرس آن ها بکاهیم و آن ها را به سطح خفیف تری از HSP برسانیم. البته این برای افرادی میسر است که خودشان از این حساسیت بالا آگاهند و می توانند برای کمک به خودشان اقدام کنند. اما اگر فرد خودش هیچ اقدامی برای بهبود این رفتارش نکند کمی کار سخت می شود.

چگونه افراد HSP را شناسایی کنیم؟

HSPدسته بندی های مختلفی دارد. حتما باید به خاطر داشته باشید که حساسیت بیش از حد داشتن به این معنا نیست که شما شرایطی وخیم دارید . این فقط یک ویژگی رفتاری است که باید توجه بیش تری نسبت به آن داشته باشید و فراموش نکنید که گاهی اوقات این ویژگی تاثیرات مثبتی نیز در زندگی شما خواهد گذاشت. در مورد HSP چندین ویژگی یا رفتار هستند که بیش تر از بقیه رایج می باشند. بر اساس نظرات محققانی که این ویژگی را شناسایی کرده اند، مواردی وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید.

  1. خود را در معرض محرک های حسی قرار دادن مثل مکان های پر سر و صدا و شلوغ، نور شدید ، و یا لباس هایی که راحت نیستند. بهتر است این شرایط را از خود دور کنید
  2. احساس نیاز کردن به دوری از فیلم های خشن یا نمایش های تلویزیونی وحشتناک چون که این فیلم ها رفتار های شما را از هر مدل که باشد تشدید می کند و باعث حس آشفتگی و ناراحتی در شما می شود.
  3. فکر کردن به این موضوع که شما فقط به ترفیع مقام و درجه نیاز ندارید و باید زمانی را آف باشید و سر خودتان را خلوت کنید. مخصوصا زمان هایی که از کار زیاد بسیار گیج و بیقرارید و نیاز به یک اتاق تاریک و آرام برای استراحت و آرامش دارید.
  4. به تصاویر زیبا نگاه کنید تا چشمانتان کمی آرامش بگیرند، این زیبایی ها می توانند یک اثر هنری، طبیعت و یا حتی روح زیبای یک انسان باشد . با دیدن یک آگهی زیبا هم می توانید کمی به خود آرامش دهید.
  5. داشتن یک زندگی درونی پیچیده، قدرت احساسی و فکری بالاتری را می طلبد که باید به فکر پرورش آن ها باشید.

افراد حساس

رهایی از استرس و اضطراب برای افراد با حساسیت بالا

خیلی از استرس هایی که در طول زندگیتان تا به حال تجربه کردید و خواهید کرد ناشی از همین حساسیت های بیش از حد و نا به جا بوده است. به دلیل این که بیش تر اوقات واکنش های شدیدی را در برخورد با بعضی موضوعات از خود نشان می دهید . در بعضی مواقع نیز نمی توانید واکنش مناسبی نشان دهید و بعد به دلیل همین حساسیت های بیش از حد خود را سرزنش می کنید و همین موضوع باعث ایجاد استرس و اضطراب و فکر و خیال می شود.برای این که کمتر آسیب ببینید بهتر است بین خودتان و محرک های حسی که سر راهتان قرار می گیرند یک مانع قرار دهید. از کار ها و رفتار هایی که باعث تشدید هیجانات منفی شما می شوند دوری کنید . مثلا این که از تماشای فیلم هایی که درآن ها فحاشی زیاد است یا حتی فیلم های اکشن و جنگی و ترسناک ، مخصوصا در شب اجتناب کنید.

از افرادی که هر وقت با آن ها برخورد می کنید تمام انرژی های مثبت شما را می گیرند و به شما حس ضعف و تفکرات منفی می دهند، یا از شما درخواست های سخت و یا حتی عجیب و غریب دارند، همیشه از زندگی می نالند و خلاصه این که باعث می شوند راجع به خودتان حس خوبی نداشته یا امیدتان را از دست دهید ، کاملا دوری کنید.

اگر می توانید بهتر است ارتباط خود را به کل با این افراد قطع کنید. بهتر است یاد بگیریم که تا حد امکان خود را در معرض شرایط سخت که باعث استرس و آسیب به روح و روان ما میشوند قرار ندهیم. همیشه برای خود خط قرمز هایی را تعیین کنید تا افراد پا را از آن حد فرا تر نگذارند و باعث ایجاد حساسیت و یا استرس در شما نشوند.

منزلتان را به یک محیط آرامش بخش و امن تبدیل کنید ، به طوری که وقتی از نظر احساسی دچار آسیب شدید با ورود به خانه بتوانید دردتان را التیام ببخشید و احساس امنیت کنید. بهتر است تمرین های مثبت نگری را به لیست برنامه های روزانه خود اضافه کنید تا زمانی که با شرایط استرس زا مواجه شدید، این افکار مثبت به کمک شما بیایند. موثر ترین و آخرین راهکار این است که موارد و شرایطی که باعث ایجاد استرس در شما می شود را شناسایی کنید و تا حد امکان خود را از آن ها دور نگه دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا