دسته‌بندی نشده

در شب قدر چه سوره هایی بخوانیم ؟

سوره های پرفضیلت در شب قدر

شب قدر از مهم‌ترین شب‌ های ماه‌های هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شب‌های قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سوره‌ های قرآنی در شب قدر دارای فضلیت و ثواب زیادی است.

حتی در برخی روایات هم این سوره ها آمده و بر خواندن آن ها در شب های قدر تاکید شده است.

امام صادق (ع) می‌فرماید: «هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و‌سوم ماه رمضان تلاوت کند به خدا سوگند که او اهل بهشت است و هرگز کسى را از این سخن استثنا نمی‌کنم و ترس آن ندارم که خداوند بر سوگند من گناهى نویسد و به راستى، این دو سوره را نزد خدا جایگاه رفیعی است. همچنین امام صادق (ع) می‌فرماید: رمضان بهترین ماه است و قلب ماه رمضان، شب قدر است.

پیامبر (ص) نیز فرموده اند: شب قدر، سَروَر شب‌هاست. بنا بر منابع روایی و فقهی، روز‌های قدر نیز همانند شب‌های آن با فضیلت‌ اند؛ در برخی از روایات آمده است که فاطمه (س) سرّ شب قدر است هر کس منزلت فاطمه (س) را درک کند، شب قدر را درک کرده است.

وقوع برخی حوادث همانند شهادت امام علی (ع) در دهه سوم ماه رمضان، بر اهمیت این شب‌ها، نزد شیعیان افزوده است و آنان در این شب در کنار اهتمام به اعمال مستحب مخصوص این شب‌ها، برای آن امام نیز سوگواری می‌کنند.

سوره های شب قدر

سوره های شب نوزدهم ماه رمضان

خواندن چه سوره هایی در شب قدر فضیلت دارد ؟

1. فضیلت خواندن سوره قدر در شب های قدر

خواندن قرآن و سوره‌ های قرآنی از آنجایی که کلام وحی و الهی است دارای فضیلت و ثواب بسیاری است و آثار و برکت زیادی به همراه دارد؛ سوره قدر نیز دارای جایگاه مهمی در میان سوره‌ های دیگر است؛ درباره ثواب و فضیلت خواندن سوره قدر در شب‌ های قدر روایات و احادیث بسیاری وجود دارد؛ به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

امام صادق (ع) در سخنانی در خصوص فضلیت و ثواب خواندن سوره قدرمی فرمایند: هر که‌ سوره قدر را در نماز واجبی از واجباتش قرائت کند، منادی از طرف خدا او را صدا زند که‌ ای بنده خدا گناه گذشته تو بخشیده شد، عمل را از سر بگیر.

امام جواد (ع) فرمود: هرکسی که سوره قدر را در هر روز و شب هفتاد و شش بار بخواند؛ خداوند برای او هزار فرشته می‌آفریند که ثواب خواندن این سوره را سی و شش هزار سال بنویسند و خداوند استغفار این ملائکه را مضاعف می‌ کند.

امام باقر (ع) می‌ فرمایند: هرکس سوره‏ قدر را بخواند و آوازش را هنگام خواندن آن بلند کند مانند کسى است که شمشیر در راه خدا کشیده، و هرکس آن را آهسته بخواند مانند کسى است که در راه خدا در خون خود بغلطد، و هرکس ده بار آن را بخواند به اندازه هزار گناه از گناهانش آمرزیده شود.

فایل صوتی تلاوت سوره قدر

سوره برای شب قدر

سوره های شب بیست و یکم ماه رمضان

2. فضلیت خواندن سوره یس در شب های قدر

یس سی و ششمین سوره قرآن و سوره مکی است؛ از رسول گرامی (ص) اسلام روایت شده: قرائت کننده سوره یس نزد خداوند شریف خوانده می‌ شود و این سوره برای قاری خود شفاعت می‌کند.

در روایتی دیگر از پیامبر (ص) آمده است: سوره «یس» در تورات «معمّه: شامل شونده» نام دارد، چون خیر دنیا و آخرت را شامل حال قرائت کننده خود می‌کند و بلا‌های دنیا و سختی‌ های آخرت را از او دور می‌کند و نیز قاضیه و دفع کننده و برآورنده نامیده می‌شود؛

چون از قاری خود، هر بدی را دفع کرده و همه حاجت‌های او را روا می‌کند و قرائت آن سوره پاداشی برابر بیست حج دارد و گوش سپردن به صدای قرائت آن، معادل با ثواب هزار دینار انفاق در راه خداست.

در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: هر کس سوره «یس» را قرائت نماید مانند آن است که ده بار قرآن را ختم نماید.

نبی اکرم (ص) همچنین فرمودند: هر کس سوره «یس» را برای رضای خدا بخواند خداوند او را خواهد بخشید و اجری همانند ۱۲ ختم قرآن به او خواهد داد و اگر برای مریض در شرف مرگی خوانده شود، به تعداد حروف این سوره ۱۰ فرشته نزد او به صف شده و برای او استغفار کرده و شاهد قبض روحش بوده و جنازه اش را تشییع می‌کنند و بر او نماز گزارده و شاهد دفنش هستند.

فایل صوتی تلاوت سوره یس


سوره مناسب شب قدر

سوره های شب بیست و سوم ماه رمضان

3. فضیلت خواندن سوره روم در شب های قدر

سوره روم، سی امین و جزء بیست و یکم سوره قرآن و مکی است و ۶۰ آیه دارد؛ پیامبر اکرم (ص) در فضیلت سوره روم فرموده اند: هر کس سوره روم را بخواند ده برابر تمامی فرشتگانی که خداوند را در بین زمین و آسمان تسبیح گفته اند حسنه به او داده می‌شود و هر آنچه که در روز یا شبش از دست داده دوباره به دست می‌ آورد.

به قرائت سوره روم در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است. در روایتی از امام صادق (ع) روایت شده: هر کس سوره‌های عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند به خدا قسم او از اهل بهشت است،

و پس از گفتن این جمله فرمودند: اینکه قسم یاد کردم هر کس در این شب این سوره‌ها را بخواند اهل بهشت است هیچ استثنایی نمی‌کنم و نمی‌ترسم که خداوند به خاطر سوگند و عدم استثنای در آن برای من گناهی بنویسد. زیرا مطمئن هستم که این دو سوره نزد خداوند جایگاهی بزرگ دارد.

در روایتی دیگر از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است: علت اینکه حضرت ابراهیم (ع) به نام خلیل الله نامیده شد قرائت آیات ۱۸-۱۷ سوره روم است.

فایل صوتی تلاوت سوره روم


4. فضیلت خواندن سوره عنکبوت در شب های قدر

سوره عنکبوت بیست و نهمین سوره و جزء بیست و بیست و یکم قرآن و مکی است و ۶۹ آیه دارد. پیامبر (ص) درباره فضیلت سوره عنکبوت می‌ فرمایند: هرکس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد همه مؤمنان و همه منافقان ده حسنه به او عطا می‌شود.

از امام صادق (ع) نقل شده: هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، سوگند به خدا که از اهل بهشت خواهد بود، زیرا این دو سوره نزد پروردگار از جایگاه بلندی برخوردارند.

فایل صوتی تلاوت سوره عنکبوت


بیشتر بخوانید:

فضیلت و اعمال شب بیست و یکم ماه رمضان

فضیلت و اعمال شب بیست و سوم ماه رمضان

فضیلت و اعمال شب نوزدهم ماه رمضان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا