دسته‌بندی نشده

دریاچه نمین | معرفی دریاچه سوها با طبیعتی بکر و با صفا

آشنایی با دریاچه نمین

اینطور نیست که برویم اردبیل چند بنای تاریخی ببینیم، در بازارش بچرخیم و بعد فکر کنیم که همه جا را گشته‌ایم. جاهای دیدنی اطراف اردبیل، مثل گردنه حیران، جنگل فندقلو یا دریاچه سوها، خود می‌توانند دلیل سفر باشند و ما امروز درباره دریاچه سوها نوشته‌ایم.

دریاچه سوها – از بهترین دریاچه های نمین در استان اردبیل

یکی دیگر از شهرهای استان اردبیل به نام نمین که با جاذبه های خاص گردشگری مقصد مناسبی جهت گردشگری می باشد .

سوها نام آبگیر سد کوچکی در حوالی روستایی به همین نام در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری شرق شهرستان اردبیل است.

این منطقه که در واقع نقطه شروع جنگل های استان گیلان محسوب میشود، با داشتن آب و هوایی معتدل بسیار مورد علاقه طبیعت دوستان واقع شده است. دریاچه سد سوها در ۴ کیلومتری شمال شرقی روستای سوها قرار دارد.

سوها (که سوآ نیز تلفظ می ‌شود) نام روستایی کوچک در چند کیلومتری شرق اردبیل، واقع در شهرستان نمین است. به علت زیادی آب در اطراف روستا، نام روستا را سوها انتخاب کردند. آب روستا از چشمه های منطقه تامین می شود و محصولات این روستا اغلب شامل غلات و حبوبات است. شغل عمده اهالی زراعت و گله داری است. روستاهای نیارق (نیارا)، حور و سقّزچی (ساقّیچی) روستاهای همسایه سوها هستند. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۷۸۳ نفر با ۳۴۵ خانوار بوده ‌است.

در نزدیکی روستای سوها، آبگیری کوچک و بسیار زیبا با همین نام قرار گرفته است. این منطقه که در واقع نقطه شروع جنگل های استان گیلان است با داشتن آب و هوایی خنک بسیار مورد توجه طبیعت دوستان واقع شده و یک مقصد گردشگری رویایی برای همه‌ طبیعت ‌گردان است.

دسترسی به روستای سوها از طریق جاده ارتباطی شهرستان اردبیل به بریس، نیارق و در نهایت سوها امکانپذیر است. کمتر از ۵ کیلومتر انتهایی از روستای سوها تا دریاچه خاکیست که به راحتی با ماشین های معمولی قابل عبور است.

نقشه روستای سوها اردبیل - طبیعت روستای سوها - دریاچه سوها به لاتون - روستای سوها نمین

دریاچه سوها کجاست؟

اگر دارید از تهران به دریاچه سوها می‌روید باید بدانید که فاصله شما تا این دریاچه حدود ۶۲۵ کیلومتر، چیزی حدود ۸ ساعت است.

وارد شهر اردبیل می‌شوید و اولین میدان را به سمت شرق می‌پیچید، فاصله شما تا روستای سوها که دریاچه در کنارش قرار گرفته، حدود ۳۵ کیلومتر است. راه ارتباطی از طریق جاده اردبیل به بریس می‌گذرد. در مسیرتان تابلوهای روستای سوها را می‌بییند و وارد فرعی روستا که بشوید کمتر از یک ساعت بعد در روستایید.

دریاچه سوها که محلی‌ها به آن سوآ هم می‌گویند در نتیجه آبی‌ به وجود آمده که پشت سد سوآ جمع شده، از این منطقه جنگل‌های گیلان شروع می‌شود و خیلی از آنهایی که می‌خواهند پیاده بروند آبشار لاتون این مسیر را برای رفتن به آبشار انتخاب می‌کنند و ۳ روز بعد در کنار بلندترین آبشار استان گیلانند.

و اما در مورد روستا. روستای سوآ پر از مغازه‌های کوچک است که بیرونشان تخت گذاشته‌اند و قلیان و چای می‌دهند و چیزهایی مثل پفک، باتری و بسکوئیت و چیزهایی مثل این را می‌فروشند. از روستا تا کنار دریاچه ۵ کیلومتر راه است. یک قسمت را می‌شود با ماشین معمولی رفت ولی قسمت دیگر خیلی جاده خاکی می‌شود و حتما باید نیسان یا آفرود داشته باشید.

یکی از منابع درآمد روستاییان در سوآ همین است که با مبلغی حدود ۴۰ ۵۰ هزار تومان، گردشگران را با نیسان ببرند دم دریاچه.

اگر خودروی شخصی ندارید در اردبیل، تاکسی‌ها هم تا روستای سوها شما را می‌رسانند.

دریاچه سوها، دریاچه بزرگی‌ست. یک طرفش را جنگل پوشانده و طرف دیگرش را تپه و مسیر پیاده روی به سمت آبشار لاتون هم از اینجا می‌گذرد. در کنار این تپه‌ها، اهالی روستا آلاچیق‌هایی ابتدایی را برپا کرده‌اند و آش دوغ و چای می‌فروشند.

آب دریاچه کدر و راکد است و قابل شنا کردن هم نیست. اگر خوش‌شانس باشید کره اسب‌هایی را می‌بینید که در دشت‌های اطراف دریاچه آزادانه دارند برای خودشان می‌چرند و اگر تا اوایل تیرماه به دریاچه سوها بروید، مه مدام روی دریاچه را می‌پوشاند و کنار می‌رود و این خودش خیلی قشنگ است.

در اطراف دریاچه می‌شود چادر زد، اما باید مواظب حیوان‌های منطقه مثل گراز هم بود.

جاذبه های نزدیک دریاچه

دریاچه سوها، در ۱۰ کیلومتری نمین قرار گرفته، شهر کوچکی به جنگل فندقلویش معروف است، بهارها گل‌های بابونه این منطقه را فرش می‌کند، البته که در کنار خود دریاچه و در بهار و تابستان هم این گل‌ها را می‌شود دید.

فاصله اردبیل تا سوها - ماهیگیری در دریاچه سوها - تاریخچه روستای سوها - طبیعت سوها اردبیل

دریاچه فراخین در کجای ایران قرار دارد ؟

معرفی دشت ارژن و دریاچه پریشان از مناطق دیدنی شیراز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا