دسته‌بندی نشده

درمان کم خونی فقر آهن با شربت هماتوگل

موارد مصرف و عوارض جانبی شربت هماتوگل

شربت هماتوگل موثر در کم خونی های ناشی از فقر آهن و تامین انرژی و کوتاه کننده دوران نقاهت است. به دلیل وجود ویتامین های B و C و عصاره گیاهانی که موجب جذب مناسب آهن می شوند، آهن موجود در شربت هماتوگل عوارض گوارشی ناشی از یبوست یا بدی جذب آهن را ندارد.

شربت هماتوگل از عصاره های گیاهی ساخته شده و باعث ایجاد یبوست نیز نمی شود. شربت هماتوگل از عصاره تغلیظ شده گل های بابونه، پنیرک، رازیانه، میوه گل سرخ و اسفناج – آب تغلیظ شده میوه های انگور قرمز، کرانبری، بلاک بری، سیب و انار – گلوکونات آهن و ویتامین های ث، ب1، ب2، ب 6، ب 12 ساخته شده است.

در این شربت گلوتن وجود ندارد بدین ترتیب افرادی که به گلوتن حساس هستند و نیاز به مواد غذایی فاقد گلوتن دارند نیز می توانند از این دارو استفاده کنند.

شربت هماتوگل به دلیل طعم مناسب، گیاهی و طبیعی بودن و همچنین عدم ایجاد حالت یبوست و مشکلاتی که از شربت ها و قرص های آهن ناشی می شود، می تواند انتخاب مناسبی برای درمان کم خونی کودکان باشد.

مواد موثره شربت هماتوگل

  • اجزای فراورده: %۲۰ عصاره تغلیظ شده گیاهان : پنیرک، گل های بابونه، رازیانه، اسفناج و میوه گل سرخ
  • ۲۷% شربت تهیه شده از آبمیوه تغلیظ شده: انگور قرمز، سیب، کرامبری، انار و بلاک بری
  • گلوکونات آهن به مقدار ۱ میلی گرم بر میلی لیتر و ویتامین های C , B۱۲ , B۶ , B۲ , B۱

 شربت هماتوگل

آثار فارماکولوژی شربت هماتوگل

آهن یکی از عناصر مهمی است که در سنتز هموگلوبین نقش اساسی دارد و کمبود آن در بدن موجب کم خونی ناشی از فقر آهن می شود. آهن موجود در فرآورده هماتوگل چون همراه ویتامین های گروه B، ویتامین C و عصاره گیاهانی است که به بهترین وجهی جذب آهن را تسهیل می نماید، فاقد عوارض گوارشی ناشی از بدی جذب آهن یا یبوست می شود. این فرآورده فاقد گلوتن و مخمرها بوده از این رو مصرف آن در افراد حساس به گلوتن بی ضرر می باشد.

افزون بر این بیمارانی که تغذیه مناسب ندارند و یا به طور موقت مبتلا به کم اشتهائی شده اند مفید است. این فرآورده به عنوان مکمل غذائی نیز بسیار سودمند و مفید است. آهن عنصری است که در فرمول هموگلوبین و میوگلوبین که مکانیسم انتقال اکسیژن را در بدن به عهده دارد بکار رفته است. در شربت هماتوگل آهن به شکل ملح آلی گلوکونات عرضه شده است که دارای جذب بهتر گوارشی می باشد.

عناصر تشکیل دهنده شربت هماتوگل تغذیه لازم را برای رشد و تولید انرژی فراهم نموده و سلامتی بدن را حفظ می نماید ویتامین C موجب تسهیل جذب آهن عنصر وابسته به هم از منابع گیاهی می شود. انرژی به شکل ATP در سطح سلولی ذخیره می شود. آهن در سنتز ATP نقش موثری از طریق سیتوکروم P۴۵۰ بازی می کند. آنزیم های محتوی هم hem) ) مانند کاتالاز و پراکسیداز محافظت سلولی در نسوج بدن را در برابر آثار مضر رادیکل های آزاد دارند.

رادیکال هائی که با DNA سلولی و پروتئین ها ترکیب شده اند منجر به بروز بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان می شوند. عصاره گیاه پنیرک دارای مواد آنتی اکسیدان است که اثر تقویت کننده روی آثار ویتامین ها، آهن و عصاره میوه ها اعمال می کند و از بروز یبوست جلوگیری می نماید.

دستور مصرف شربت هماتوگل

  • افراد ۱۱-۴ سال، ۱۰ میلی لیتر ۱ بار در روز
  • بزرگسالان ۱۰ میلی لیتر ۲ بار در روز
  • قبل از مصرف شیشه را به خوبی تکان دهید.
  • قبل از غذا آن را میل نمائید.
  • برای پیشگیری از آلوده شدن فرآورده، به طور مستقیم از بطری ننوشید.

شربت

موارد منع مصرف و نکات قابل توصیه در رابطه با شربت هماتوگل

۱- این دارو را همزمان با آنتی بیوتیک هایی نظیر تتراسایکلین، سفالکسین، پنی سیلامین و سایر داروها مانند متیل دوپا، سپروفلوکساسین و آنتی اسیدها استفاده ننمائید.
۲- از مصرف همزمان با شیر، قهوه و یا چای پرهیز نمائید.
۳- بعد از باز شدن درب، دارو در یخچال نگهداری و حداکثر طی یک ماه مصرف شود.

هشدار مصرف در رابطه با شربت هماتوگل

از مصرف بیش از حد فرآورده های آهن خودداری نمائید. مصرف زیاد آهن ممکن است منجر به مسمومیت فلزی ایحاد کند

مصرف شربت هماتوگل در دوران بارداری و شیردهی

در مادران باردار مصرف آن مجاز می باشد ولی در مادران شیرده توصیه می شود که تحت نظارت پزشک مصرف شود.

روش نگهداری شربت هماتوگل

دارو از دسترس کودکان دور نگهداشته شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین و سریع ترین راه درمان کم خونی در کودکان

انواع قرص آهن / معرفی و شناخت انواع قرص آهن برای درمان کم خونی

مزایای باورنکردنی کپسول ایزی آیرون در رفع کم خونی

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا