دسته‌بندی نشده

درمان واریس: ۲۰ درمان خانگی رگ های واریسی

واریس زمانی بوجود میاید که رگ ها ورم کرده و بزرگ میشوند. چندین روش پزشکی برای درمان این بیماری وجود دارد اما راهکار های خانگی زیادی نیز برای رفع واریس موجود است. در این مقاله 20 روش درمان واریس را به شما آموزش میدهیم. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله دلگرم باشید.

علائم واریس چیست؟

  • احساس سوزش و یا خواب رفتن پا ها
  • احساس درد و یا سنگینی در پا ها
  • گرفتگی ماهیچه های پا مخصوصا شب ها
  • ورم کف پا و مچ
  • پوست خشک و یا احساس خارش در اطراف رگ ها

رگ های واریسی معمولا به رنگ های تیره مثل آبی و سیاه پدیدار میشوند و ورم کردن آن ها از زیر پوست را میتوان براحتی مشاهده کرد.

روش های درمان خانگی واریس چیست؟

1. ورزش کردن

ورزش کردن منظم به افزایش جریان خون به پا ها میشود و همین امر منجر به جاری شدن خون های جمع شده در رگ ها میشود. فشار خون یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد واریس است. ورزش کردن میتواند فشار خون را نیز کاهش دهد.

ورزش های سبک میتواند ماهیچه های پا را بدون اینکه کشیدگی و یا فشار زیادی به آن ها بیاید نرم کند. برخی از این ورزش ها عبارتند از:

  • شنا
  • پیاده روی
  • دوچرخه سواری
  • یوگا

2. جوراب واریس

جوراب واریس را میتوانید از داروخانه ها و مراکز فروش لوازم پزشکی تهیه کنید. این جوراب ها با فشار آوردن به پا، رگ های واریسی را مجبور میکند که خون را به سمت قلب بفرستد.

یک تحقیق علمی در سال 2018 نشان داده است افرادی که به مدت یک هفته جوراب واریس بلند (با فشار 18 تا 21 میلی متر جیوه) پوشیده اند، کاهش درد و خارش رگ های واریسی را گزارش داده اند.

3. روغن های طبیعی

در سال 2006 و طی یک مطالعه علمی اثبات شد که روغن شاه توت میتواند در کاهش درد پا، احساس سنگینی و خارش در افرادی که نارسایی مزمن وریدی موثر باشد.

همچنین عصاره کاج دریایی و گیاه کوله خاس نیز در درمان درد و ورم پا ها نیز بسیار موثر است.

روش استفاده از روغن های طبیعی بسیار مهم است و نباید آن را بخورید. این روغن ها را باید بصورت موضعی و یا در آروماتراپی استفاده کرد.

درمان واریس ، واریس ، بیماری واریس ، درمان خانگی واریس ، روش درمان واریس

4. تغذیه مناسب

سدیم و یا غذا های شور میتواند منجر به احتباس آب در بافت های بدن بشود اما غذا هایی که پتاسیم زیادی دارند از این امر جلوگیری میکنند.

برخی از غذا هایی که پتاسیم زیادی دارند عبارتند از:

  • بادام و پسته
  • گوجه فرنگی
  • سیب زمینی
  • سبزیجات
  • برخی از ماهی ها همچون ماهی سالمون و ماهی تن

غذا هایی که فیبر زیادی دارند از یبوست جلوگیری میکنند. ممکن است بپرسید که یبوست چه ارتباطی با واریس دارد. پاسخ این است که هنگامی که فردی یبوست داشته باشد هنگام دفع مواد زائد (دستشویی کردن) باید زور بیشتری بزند و اینکار باعث میشود به رگ ها فشار زیادی بیاید و بیماری واریس را تشدید کند.

برخی از غذا هایی که فیبر زیادی دارند عبارتند از:

  • مغزیجات و حبوبات
  • جو دوسر، گندم و تخم کتان
  • غلات کامل

واریس افرادی که اضافه وزن دارند را بیشتر تهدید میکند. بنابراین اضافه وزن دارید و میخواهید از واریس پیشگیری کرده و یا از بد تر شدن آن جلوگیری کنید، حتما وزن خود را کنترل کنید.

5. فلاونوئید های بیشتری بخورید.

غذا هایی که فلاونوئید دارند میتوانند به کوچک شدن رگ های واریسی کمک بکنند.

فلاونوئید به گردش بهتر خون کمک میکند و باعث میشود که احتمال جمع شدن خون در رگ ها را کاهش میدهد. فلاونوئید ها در کاهش فشار خون نیز تاثیر زیادی دارند.

برخی از غذا هایی که حاوی فلاونوئید ها هستند عبارتند از:

  • سبزیجات مخصوصا پیاز، فلفل دلمه ای، اسفناج و کلم بروکلی
  • مرکبات مثل گریپ فروت، توت ها و سیب
  • کاکائو
  • سیر

6. دارو های گیاهی

سازمان بهداشت آمریکا اعلام کرده است که مصرف عصاره انگور میتواند به کاش درد و ورم پا ها و کاهش علائم نارسایی مزمن وریدی کمک شایانی داشته باشد اگرچه شواهد کمی در اینباره وجود دارد.

افرادی که از دارو های کاهش غلظت خون استفاده میکنند نباید از روغن انگور استفاده کنند.

عمل واریس ، درمان واریس ، واریس ، بیماری واریس ، درمان خانگی واریس ، روش درمان واریس

7. لباس های تنگ نپوشید.

پوشیدن لباس های تنگ میتواند جریان خون را کاهش دهد. با استفاده از لباس هایی که کاملا اندازه شما هستند و بیش از حد تنگ نمیباشند میتوانید از گردش خون مناسب در بدن خود اطمینان حاصل کنید.

توصیه دیگر این است که بجای استفاده از کفش های پاشنه بلند، از کفش های بدون پاشنه استفاده کنید.

8. پا های خود را بالا بیاورید.

بالا آوردن پا ها تا سطح (ارتفاع) قلب و یا بالا تر از آن کمک بسیار زیادی به گردش خون بهتر میکند. اینکار فشار را از روی پا ها برداشته و به کمک جاذبه زمین خون از قسمت های پایینی بدن به راحتی به سمت قلب حرکت میکند.

اگر برای مدت زیادی میخواهید در جایی بنشینید (مثلا هنگام کار کردن و یا استراحت) باید پا های خود را در سطحی بالاتر از کف زمین قرار دهید تا در طولانی مدت مشکلی برای شما بوجود نیاید.

9. ماساژ

ماساژ دادن مناطقی که رگ های واریسی وجود دارد باعث افزایش جریان خون در آن قسمت میشود. اگر میخواهید تجربه بهتری هنگام ماساژ گرفتن داشته باشید میتوانید از روغن های گیاهی استفاده کنید.

نکته ای که هنگام ماساژ دادن رگ های واریسی باید بیاد داشته باشید این است که هرگز نباید بصورت مستقیم به این رگ ها فشار وارد کنید چراکه بافت های این نواحی بسیار ضعیف هستند.

جوراب واریس ، درمان واریس ، واریس ، بیماری واریس ، درمان خانگی واریس ، روش درمان واریس

10. فعالیت داشته باشید.

زیاد نشینید. اگر کار شما به نحوی است که مجبور هستید مدت زیادی بشینید، سعی کنید هر چند دقیقه یکبار و بصورت مداوم بلند بشید و چند قدمی بزنید تا جریان خون در بدن شما بخوبی برقرار باشد.

هنگام نشستن هم سعی کنید که پا های را رو هم نیاندازید چراکه این حالت هم میتواند گردش خون را با مشکلاتی مواجه کند.

11. گیاه دارویی فندق افسونگر

فندق افسونگر برای تقویت رگ های خونی و کاهش علائم واریس بسیار عالی است. این گیاه به کاهش درد و ورم رگ های واریسی نیز بسیار موثر میباشد.

  1. مقداری از فندق افسونگر را در پارچه ای ریخته و آن را بر روی رگ های واریسی خود قرار دهید. اینکار رو روزی 2 تا 3 بار به مدت 1 تا 2 ماه انجام دهید.
  2. روش دیگر این است که 10 تا 20 قطره از عصاره فندق افسونگر را درون یک وان آب ریخته و پا ها خود را به مدت حداقل 15 دقیقه در آن قرار دهید. در نهایت پا ها را با آب تمیز شسته و خشک کنید. اینکار را فقط روزی یکبار به مدت 1 تا 2 ماه انجام دهید.

12. سرکه سیب

سرکه سیب برای درمان واریس فوق العاده قدرتمند است چراکه به پاکسازی سموم بدن میپردازد و جریان و گردش خون را افزایش میدهد.

مقداری سرکه سیب مرغوب را روی رگ های واریسی قرار داده و ماساژ بدهید. اینکار را هر روز قبل از خواب یکبار و پس از بیدار شدن هم یکبار انجام دهید. این روش را باید برای چند ماه بصورت مداوم انجام دهید تا تاثیرات آن را مشاهده کنید.

واریس پا ، درمان واریس ، واریس ، بیماری واریس ، درمان خانگی واریس ، روش درمان واریس

13. جعفری

جعفری سرشار از ویتامین سی است و یک آنتی اکسیدان قوی بشمار میرود که تولید کلاژن را در بدن تحریک کرده و در بازسازی و رشد دوباره سلول ها بسیار موثر است. جعفری حاوی روتین (نوعی فلاونوئید) است که نقش اساسی در تقویت مویرگ ها دارد. هرچقدر مویرگ ها قوی تر باشند علائم واریس کاهش پیدا کرده و این بیماری به مرور درمان میشود.

  1. یک مشت جعفری تازه را خرد کرده و به مدت 5 دقیقه در آب بجوشانید.
  2. اجازه دهید که دم کرده خنک شود، سپس آن را آبکشی کنید تا تفاله ها خارج شود.
  3. 1 قطره روغن گل همیشه بهار و 1 قطره روغن گل رز به دم کرده اضافه کنید.
  4. محلول بدست آمده را برای چند دقیقه در یخچال قرار دهید.
  5. با استفاده از یک تکه پنبه مایع را روی رگ های واریسی بمالید.
  6. اینکار را هر روز به مدت چند ماه انجام دهید تا اثرات آن را مشاهده کنید.

14. گِل درمانی

استفاده از انواع گِل های درمانی و ماساژ دادن رگ های واریسی با آن میتواند در کوچک شدن رگ ها کمک کند. علاوه بر کاهش سایز رگ های واریسی، کاهش درد نیز از فواید دیگر گل درمانی است. گل رختشویی (نوعی خاک رس مخصوص) بهترین گزینه برای گِل درمانی است.

هر شب قبل از خواب گل را با مقداری آب مخلوط کرده و آن را به روی رگ های واریسی خود قرار دهید. صبح روز بعد پس از اینکه از خواب بیدار شدید گل ها را با آب گرم شسته و خشک کنید.

15. گیاه آب قاشقی

گیاه آب قاشقی یا قدح مریم هزاران سال است که در طب سنتی هند و کشور های جنوب شرقی آسیا برای درمان واریس استفاده میشود. آب قاشقی خشک شده را پودر میکنند و برای درمان واریس میخورند.

این گیاه دارویی التهابات و احتباس آب در بافت های بدن را کاهش داده و رگ ها را تقویت و جریان خون را افزایش میدهد.

درمان واریس ، واریس ، بیماری واریس ، درمان خانگی واریس ، روش درمان واریس ، پوست واریسی

16. روغن گل بیمرگ (گل خشک)

این روغن گیاهی در درمان واریس بسیار موثر است. روغن گل بی¬مرگ دارای خواص ضد انعقادی و بی حس کننده است و میتواند از ایجاد لخته در رگ های بزرگ شده و جا هایی که خون گردش کمتری دارد جلوگیری کند. 2 تا 3 قطره از این روغن را روی رگ های واریسی ریخته و ماساژ دهید تا به مرور ورم رگ ها کمتر شده و جریان خون نیز افزایش پیدا کند.

17. روغن بابونه

روغن بابونه بسیار آرامش بخش است و درد و احساس سنگینی در نواحی رگ های واریسی را آرام میکند، مخصوصا پس از زمانیکه برای یک مدت طولانی سرپا ایستاده اید. مقداری روغن بابونه را با چند قطره روغن نارگیل مخلوط کرده و قبل از خواب به پا های خود بمالید. اینکار را برای مدتی بطور مداوم تکرار کنید تا اثرات آن پدیدار شود.

18. روغن های طبیعی دیگر:

روغن لاوندر و روغن رزماری نیز دارای خواص ضد التهاب و ضد درد میباشند و میتوانید از آن ها برای درمان واریس استفاده کنید. روغن سرو به تنگ کردن و کوچک کردن بافت ها کمک کرده و همین امر منجر به افزایش جریان خون میشود. روغن میوه ارس هم خواصی مشابه دارد.

درمان واریس ، واریس ، بیماری واریس ، درمان خانگی واریس ، روش درمان واریس

19. هویج، آلوئه ورا و سرکه سیب

همانطور که در مواردی قبلی گفتیم، سرکه سیب خواص بسیار زیادی برای درمان واریس دارد.

ژل آلوئه ورا حاوی ترکیبی به نام سیلیسیک اسید میباشد که با باکتری ها مبارزه و پوست را تمیز میکند. آلوئه ورا همچنین حاوی مواد معدنی، آنزیم ها، آنتی اکسیدان ها و ویتامین آ، سی و ای میباشد که همه ی اینها باعث تقویت هرچه بیشتر پوست میشود.

هویج هم مواد معدنی و ویتامین های زیادی دارد مخصوصا ویتامین آ، بیوتین، ویتامین کا، پتاسیم، سولفور و ویتامین ب6.

  1. یک هویج بزرگ برداشته و رنده کنید.
  2. سپس با استفاده از یک صافی و یا آبمیوه گیری آب آن را بگیرید.
  3. 1 قاشق غذاخوری آب هویج را درون کاسه ای بریزید.
  4. 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا اضافه کنید.
  5. 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را هم بیافزایید.
  6. همه ی مواد را مخلوط کنید.
  7. با استفاده از یک تکه پنبه روزی سه بار و به مدت یک ماه این مخلوط را بر روی رگ های واریسی بمالید.

20. کلم

کلم سرشار از فیبر های نامحلول است. همچنین مواد معدنی و ویتامین های فراوانی نیز دارد. این مواد معدنی و ویتامین های موجود در کلم زمانی که با رگ های واریسی تماس پیدا کند میتواند به منافذ پوست رسوخ کرده و از لخته شدن خون جلوگیری کند.

  1. 3 برگ کاهو را کاملا ریز کنید.
  2. سپس آن را در مخلوط کنید ریخته و بخوبی هم بزنید.
  3. مخلوط بدست آمده را در یک آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود.
  4. آب کاهو را بصورت موضعی، روزانه 3 بار استفاده کنید.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا