دسته‌بندی نشده

درمان ناهنجاری سر به جلو

یکی از مرسوم ترین عارضه های کار با کامپیوتر، لپ تاپ و تبلت، ناهنجاری و خمیدگی عضلانی-اسکلتی از قبیل بروز ناهنجاری های سر به جلو است که ورزش در درمان آن بسیار موثر است.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان ناهنجاری سر به جلو آشناشوید.

 چگونگی درمان ناهنجاری سر به جلو + عکس

نوشته های مشابه

مشکل سر و گردن به جلو

شرایطی است که در آن سر فرد در جلوی بدن به جای روی شانه ها قرار می گیرد. امروزه موارد مشاهده این مشکل در بین افراد افزایش پیدا کرده و این شرایط به خاطر گسترش استفاده از کامپیوترها و ابزارهای الکترونیک ایجاد شده و مشکلات جدی برای جامعه ایجاد کرده است. مطابق نظر انجمن کایرو پرکتیک آمریکا، مشکل گردن و سر به جلو حتی می تواند امید به زندگی فرد را نیز کاهش دهد.

بیماری افتادگی و خمیدگی کردن به جلو همچنین در طول فعالیت های روزمره ای مثل آشپزی، تمیز کاری، باغبانی یا اتو کردن که باید دست ها را به سمت جلو روبه روی بدن قرار دهید، شیوع دارد. در ورزش، سندروم سر به جلو آمده یا قوس گردن اغلب در بین ورزشکارانی پیش می آید که نوع ورزش آنها به گونه ای است که باید به مدت طولانی به سمت جلو خم شوند، مثل دوچرخه سواری، هاکی، بیس بال و کریکت. کجی یا دیستونی گردن یک عارضه‌ی عضلانی است که باعث چرخیدن گردن و یا کج شدن آن به طرفین می‌شود.

علت این عارضه، انقباض غیرطبیعی عضلات گردن می‌باشد. این عارضه ممکن است به‌صورت مادرزادی و یا اکتسابی وجود داشته باشد.کجی اکتسابی گردن به‌صورت ناگهانی و در اثر برخی عوامل فیزیولوژیک، آسیب‌ها، عفونت، تومورهای ناتوان‌کننده که بر روی اعصاب سر و گردن فشار می‌آورند و عارضه‌های دیگری که می‌توانند باعث آسیب دیدن عضلات گردن شوند ایجاد می‌شود.

زمانی که نتوان هیچ علتی را به ایجاد این عارضه مربوط دانست، به آن کجی ایدیوپاتیک گردن گفته می‌شود.این مشکل عضلانی ممکن است به‌صورت موقت بوده و یا مدت‌زمان‌های طولانی در گردن وجود داشته باشد. این عارضه در اکثر موارد به‌طور کامل قابل‌درمان بوده و می‌توان برای درمان آن از روش‌هایی چون ورزش و عمل جراحی استفاده نمود.

عارضه سر و گردن به جلو

علائم و نشانه سر و گردن به جلو

می تواند باعث وارد شدن فشار اضافی به عضلات در ناحیه گردن و کمر شود. امروزه بیان می شود برای هر اینچ قرار گرفتن سر در جلوی شانه، وزن آن به مقدار 10 پوند افزایش می یابد. برای تحمل این وزن اضافی ایجاد شده، عضلات شما بطور مداوم تحت فشار خواهند بود. این شرایط باعث اضافه شدن فشار به پایه جمجمه شده و در نهایت می تواند باعث سر درد، احساس سوزش و بی حسی در دست ها، و نیز احساس ناراحتی در بین تیغه های شانه شود.

مشکل جدی تر در ارتباط با مسئله سر و گردن به جلو ایجاد محدودیت در حرکت دنده ها است و به این ترتیب بیمار نمی تواند بطور عمیق تنفس کند. این شرایط می تواند تاثیر بسیار زیاد بر قلب و شش ها گذاشته و از عملکرد مناسب آنها جلوگیری نماید.

عارضه سر و گردن به جلو

علت ها و دلایل سر و گردن به جلو

می تواند در نتیجه فاکتورهای متعدد مربوط به سبک زندگی همچون گذاشتن سر بر روی تعداد زیادی بالش در هنگام خواب، کار کردن برای یک دوره طولانی با کامپیوتر، پیامک دادن زیاد با موبایل، خم شدن در هنگام نشستن یا در نتیجه ضعیف شدن عضلات پشت ایجاد شود.

عارضه سر و گردن به جلو

برای ارزیابی وضعیت سر و گردن به جلو فعالیت های زیر را انجام دهید:

• در حالت ایستاده در کنار یک دیوار به صورتی قرار بگیرید که سر، تیغه های شانه و ناحیه لگن بر روی دیوار قرار داشته و پاشنه های شما در حدود 6 اینچ از دیوار فاصله بگیرد.
• با کمک گرفتن از یک فرد دیگر مشخص کنید چه تعداد انگشت می توان بین گردن شما و دیوار قرار داد.
• در صورتی که تعداد انگشتان در این حالت بیش از 3 انگشت باشد، گردن شما در حدود 2 اینچ از دیوار فاصله دارد و شما احتمالاً با مشکل سر و گردن به جلو مواجه شده اید.

عارضه سر و گردن به جلو

عوارض سر و گردن به جلو

در حالت ایده آل، سر باید مستقیما بر روی گردن و شانه ها قرار گرفته باشد، درست مانند توپ گلف بر روی پایه ی آن.وزن سر انسان، به توپ بولینگ نسبت به توپ گلف شباهت بیشتری دارد بنابراین جلو نگه داشتن آن می تواند به گردن و عضلات پشتی، فشار زیادی وارد کند. نتیجه ی این فشار می تواند خستگی گردن و در نتیجه درد همیشگی و یا غالب گردن باشد.عضلات گردن و شانه که مجبورند تمام روز این وزن را تحمل کنند، دارای یک انقباض ایزومتریک شده و در نتیجه خون خود را از دست می دهند، آسیب می بینند، خسته می شوند و در آخر دچار کشیدگی، درد، احساس سوزش و فیبرومیالژیا خواهند شد.

هنگامی که ساختار های ستون فقرات نیز به مدت طولانی تحت تاثیر وزن زیاد قرار می گیرند، حالت خود را از دست داده و دچار بدشکلی می شوند؛ این بدشکلی ها ممکن است دائمی شوند. به همین دلیل، درمان سر و گردن به جلو، زمان زیادی خواهد برد.علاوه بر این، عارضه ی سر و گردن به جلو باعث صاف شدن خمیدگی طبیعی گردن و در نتیجه آسیب به دیسک ها می شود که ممکن است باعث ایجاد آرتروز گردن زودرس گردد. این عارضه همچنین می تواند به وجود آورنده ی سر درد هایی ملقب به “سر درد های سرطان زا” نیز باشد.

این مشکل همچنین می تواند باعث فشار آمدن به مفصل فک (TMJ) شده که باعث درد، سر درد و مشکلات دیگر خواهد شد. برخی از شواهد نشان می دهند که حالت بدن می تواند با تاثیر بر روی میزان جریان خون در نخاع، بر روی بافت عصبی تاثیر بگذارد.افرادی که مبتلا به خم شدن سر به جلو بوده و آن را درمان نکنند، ممکن است به عارضه های مزمن و ناخوشایند دیگری مانند پینچ عصبی و یا پینچ رگ های خونی، سندرم خروجی توراسیک، درد بافت عضلانی، سندرم هایی مانند فیبرومیالژیا، کشیدگی مزمن بافت ها، تخریب و انحطاط بافت ها و همچنین آرتروز مبتلا شوند.

اگر وزن سر برابر 5 کیلوگرم فرض شده و وسط گوش ها درست در وسط شانه واقع شود، فشار وارد بر ستون فقرات و بافت های آن، برابر 5 کیلوگرم خواهد بود. با این حال، در صورتی که سر به سمت جلو کشیده شود، به ازای هر دو و نیم سانتی متر، 5 کیلوگرم به فشار وارد شده به ستون فقرات افزوده خواهد شد. در این صورت، اگر وسط گوش ها، 8 سانتی متر از وسط شانه جلو تر قرار بگیرد، فشار وارد شده از طرف سر بر روی ستون فقرات، دیسک ها، مفاصل و اعصاب آن، برابر 15 کیلوگرم خواهد بود!

عارضه سر و گردن به جلو

تشخیص سر و گردن رو به جلو

نسبتا ساده است. از شخص مورد نظر بخواهید که به سقف، سپس زمین و پس از آن مستقیم نگاه کند. وسط شانه ها را پیدا کرده و یک خط فرضی مستقیم رو به بالا رسم کنید. این خط باید درست از وسط سوراخ گوش ها عبور کند. هر گونه جلو بودن سر و گردن، باید بلافاصله توسط متخصص طب فیزیکی و باز توانی بررسی شود.

پزشک عمومی، این گونه عارضه ها را درمان نخواهد کرد. به یاد داشته باشید که عارضه های مربوط به حالت بدن مانند سر و گردن رو به جلو، در صورتی که درمان نشوند می توانند باعث ایجاد آسیب در ستون فقرات و اعصاب شده که علائم ناشی از آن معمولا دیر ظاهر می شوند.

عارضه سر و گردن به جلو

راه ها و روش های درمان

اگر شما از عارضه ی سر و گردن رو به جلو رنج می برید، باید توسط یک متخصص طب فیزیکی و باز توانی معاینه شده و ستون فقرات شما از نظر تراز بودن بررسی شود.اولین قدم در جهت درمان سر و گردن رو به جلو، معاینه شدن توسط متخصص طب فیزیکی و باز توانی و انجام عکس برداری با اشعه ی ایکس به منظور تعیین میزان پیشرفت عارضه می باشد. پس از انجام این موارد، یک برنامه ی درمانی مخصوص برای سر و گردن رو به جلو به شما داده می شود که شامل تمرینات مخصوص و دیگر روش های درمانی است.متخصص طب فیزیکی و باز توانی همچنین به شما حالات غلط بدن که می توانند منجر به جلو افتادگی سر و گردن شوند را گوشزد کرده و راه حل های عملی برای اصلاح آن ها ارائه می کند.

عارضه سر و گردن به جلو

برخی از این گزینه های درمانی عبارت اند از :

عارضه سر و گردن به جلو

تمرینات کششی و تقویتی

متخصص طب فیزیکی و باز توانی، تمریناتی را به منظور شل کردن ماهیچه های سفت شده در جلوی گردن و سینه ارائه می کند. اگر این عضلات از ماهیچه های پشت و شانه قوی تر باشند، انجام تمرینات تقویتی برای ماهیچه های پشتی کمر می تواند این بی تعادلی در ماهیچه ها را بر طرف کرده و سر و گردن را به جای خود باز گرداند.

استفاده از بریس مخصوص (کمر بند، قوز بند و …) : یکی دیگر از روش های درمانی، استفاده از بریس های حمایت کننده ی حالت مناسب بدن می باشد. شانه بند های قابل تنظیم و کمر بند های حمایتی می توانند شانه ها را عقب ، سینه را جلو و شکم را رو به داخل نگه داشته و حالت بدن را متعادل کنند.ماساژ درمانیتنظیم تراز گردن به وسیله ی متخصص طب فیزیکی و باز توانیکشش ستون فقرات

عارضه سر و گردن به جلو

ورزش و حرکات اصلاحی

تمرینات زیادی به منظور اصلاح سر و گردن رو به جلو وجود داشته و توسط متخصص طب فیزیکی و باز توانی تجویز می شوند که می توانند موقعیت صحیح و مناسب سر و گردن شما را باز گردانده و همچنین بسیاری یا همه ی علائم ایجاد شده توسط این عارضه را از بین ببرند.
یکی از این تمرینات، کشیدن کمر است که در زیر به توضیح آن خواهیم پرداخت. کشیدن کمر که اجرای آن تنها 10 دقیقه زمان برده و روزانه 2 مرتبه به انجام آن نیاز است، می تواند به بازگشتن سر شما به موقعیت طبیعی خود کمک کند.

مرحله ی 1

به پشت خود روی زمین بخوابید در حالی که کف پاهای شما بر روی زمین بوده و زانو هایتان خم باشند.به آرامی لگن خود را کج کنید تا کمر شما به صورت مسطح بر روی زمین قرار بگیرد.چانه ی خود را به آرامی به پایین و بالا برده و بدین صورت گردن خود را کوتاه و بلند کنید. با کج کردن لگن و حرکت دادن چانه، باید یک کشش ضعیف در کل ستون فقرات خود احساس کنید.

مرحله ی 2

بازو های خود را بالا بیاورید به طوری که به صورت عمود بر سطح زمین قرار بگیرند.بازو های خود را تا حدی بالا بکشید که کتف های شما از روی زمین بلند شوند.

مرحله ی 3

بازو ها را از روی یکدیگر عبور دهید و سعی کنید آن ها را بالا تر بکشید.آرنج های شما باید در وسط بدن قرار گرفته باشند.بازو های خود را آویزان کرده ولی خود را بغل نکنید.در همین حالت به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید. در حالت ایده آل، تمرین کشش کمر را دو مرتبه در روز انجام دهید.پس از اتمام استراحت 10 تا 15 دقیقه ای شما، به آرامی به پهلوی خود چرخیده و از جای خود بلند شوید. سپس به مدت چند دقیقه به آرامی قدم زده و ماهیچه های خود را شل کنید.

عارضه سر و گردن به جلو

توصیه هایی برای اصلاح سر و گردن به جلو

برای کار اداری و یا انجام بازی های ویدیویی، صفحه ی نمایش رایانه ی خود را در ارتفاعی قرار دهید که یک سوم فوقانی صفحه، مستقیما در مقابل چشمان شما قرار گرفته باشند. همچنین فاصله ی صفحه ی نمایش از چشمان شما باید بین 50 تا 60 سانتی متر باشد. به علاوه، حمایت از کمر را فراموش نکنید.اگر کودکان برای تماشای تلویزیون بر روی زمین نشسته و به سمت بالا نگاه می کنند، از آن ها بخواهید از یک صندلی راحتی استفاده کرده و مستقیم بنشینند.هر 20 تا 30 دقیقه از جای خود بلند شده و سر و گردن خود را به پشت شانه ها ببرید. در این حالت تا عدد 3 بشمارید و این حرکت را 15 تا 20 مرتبه تکرار کنید.

همچنین می توانید پشت به یک دیوار بایستید، یک بالش را پشت کمر خود قرار دهید و سپس سعی کنید که سر خود را به دیوار برسانید. در این حالت نیز تا عدد 3 شمرده و این تمرین را 20 تا 25 بار تکرار کنید.همیشه در هنگام نشستن و یا رانندگی کردن از یک بالش در پشت کمر خود استفاده کنید. با حمایت کردن از کمر، سر و گردن به صورت خود به خودی به جای اصلی خود باز می گردند.زمانی که در خانه هستید، به صورت دمر خوابیده و سر و گردن و شانه های خود را به عقب بکشید، در همین حال استخوان کتف های خود را به یکدیگر فشار دهید.

در این حالت نیز تا عدد 3 شمرده و این تمرین را 15 تا 20 مرتبه تکرار کنید.کوله پشتی : حداکثر وزن مجاز برای یک کوله پشتی، 15 درصد از وزن کودک می باشد. هیچ گاه از کوله پشتی هایی که دارای یک بند بوده استفاده نکرده و از انداختن کوله بر روی یکی از شانه های خود به تنهایی، خودداری کنید. همیشه به منظور خنثی سازی فشار وارد شده از طرف کوله، از کمر بند مخصوص کوله استفاده کنید و در صورت وجود، بند مخصوص سینه ی آن را نیز ببندید. بدن استفاده از این بند ها، بدن به منظور جبران فشار وارد شده از طرف کوله پشتی، سر و گردن را به جلو می فرستد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب درمان ناهنجاری سر به جلو

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:ویکی پدیا

عارضه سر و گردن به جلو

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا