دسته‌بندی نشده

درمان سوختگی زبان در منزل

درمان های فوری سوختگی زبان

اگر بر اثر عجول بودن در خوردن غذا یا چای دچار سوختگی زبان شدید باید راه برخورد با آن را بلد باشید چراکه سوختگی زبان دارای درجات مختلف است . مثلا سوختگی خفیف سطحی را میتوان با شیوه های درمان خانگی درمان کرد .

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان سوختگی زبان آشنا شوید.

درمان سوختگی زبان

برای مثال در زمان سوختگی زبان با آب جوش یا چای شما میتوانید برای کاهش التهاب سوختگی مغز خیار را تراشیده و روی زبان قرار دهید تا التهاب آن کاهش پیدا کند ، در روش دیگر میتوانید خمیر دندانی را که طعم نعنا دارد را روی زبان بزنید تا درد کاهش پیدا کند ، البته در اولین لحظه تماس خمیر دندان با زبان کمی سوزش زبان و لبها اضافه میشود ولی بعد از یکی دو دقیقه آرام میگردد.

سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد. بسته به شدت سوختگی، سوزن سوزن شدن، درد و ترک خوردن زبان نیز ممکن است به وجود بیاید. گاهی سوختگی زبان به قدری است که فرد احساس می کند زائده ای در دهان یا زبان به وجود آمده و به همین خاطر گاها صحبت کردن و خوردن غذا می تواند سخت و دردناک باشد.

در این شرایط، چیزی که در دهان احساس می کنید، گوشت اضافه نیست، بلکه سوختگی بر روی بافت زبان تاثیر گذاشته و آن را دچار التهاب و تورم کرده است.سوختن زبان اکثرا پس از خوردن پیتزا و غذاهای این چنینی که با پنیر داغ تهیه می شوند و یا خوردن نوشیدنی های گرم مانند شکلات داغ، قهوه و چای اتفاق می افتد. بسیاری از دندانپزشکان می گویند که سوختگی بر روی زبان، کام و لثه به دلیل گرم کردن غذا و نوشیدنی در مایکروویو، شایع تر است.

مایکروویو باعث می شود تا غذاهای به صورت یکنواخت گرم نشوند به همین دلیل گاهی نقطه ای از غذا داغ شده و باعث سوختگی زبان و دهان می شود.همزمان با عوامل خطری بسیاری که موجب سوختگی زبان می شوند، درمان های خانگی و طبیعی نیز وجود دارند که باعث بهبود سریع جای سوختگی خواهد شد. این درمان ها علاوه بر التیام درد و ناراحتی ناشی از سوختگی می توانند از آسیب بیشتر به بافت های زبان و دهان جلوگیری کنند.

http://www.delgarm.com/medical-knowledge/146256-%D8%A8%D8%B1%D8%B7%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B3%DA%A9%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87

درمان های فوری سوختگی زبان

  • کمی شکر یا پودر قند را روی زبان بریزید تا درمدت بسیار کوتاهی سوختگی تسکین پیدا کند.
  • در صورت نداشتن امکانات دیگر، بهترین درمان برای سوختگی زبان، آب سرد است. با آب سرد چند بار غرغره کنید و کمی آب را در دهان نگه دارید تا درد سوختگی تسکین پیدا کند.
  • قرار دادن یک تکه یخ روی قسمت سوخته علاوه بر ایجاد خنکی می تواند در برطرف کردن درد بسیار موثر واقع شود.
  • ماست سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین B5 است که علاوه بر خنک کردن روند التیام را نیز تسریع می کند.
  • ژل آلوئه ورا که خاصیت ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدان و ضدعفونی‌کننده دارد، التیام دهنده سریع است. بنابراین به‌محض سوختن زبان ، ژل را روی زبان بمالید.
  • مقدار کمی خمیردندان نعناعی را روی قسمت سوخته بمالید، بگذارید کمی خشک شود، سپس با آب سرد بشویید.
  • روغن استوقودوس یکی از بهترین درمان‌های خانگی به‌حساب می‌آید و خاصیت ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدان و ضد قارچی دارد و به‌عنوان التیام دهنده سریع سوختگی معروف است.
  • گرداندن آب نمک در دهان نیز یکی دیگر از راه های طبیعی درمان سوختگی زبان و دهان است. نمک یک عامل ضد باکتری است که می تواند به جلوگیری از عفونت، پس از سوختگی در دهان و اطراف بافت های آسیب دیده بر روی زبان کمک کند. گر چه استفاده از آب سرد در محلول آب نمک می تواند درد ناشی از سوختگی را کم کند اما برخی از منابع نیز اعلام کرده اند که آب ولرم و نمک قادر هستند از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری کنند.
  • عسل درمان خانگی بسیار عالی برای تمام انواع سوختگی، به خصوص برای درمان سوختگی زبان است. عسل دارای خواص ضد باکتری است که می تواند از شیوع باکتری هایی که ممکن است پوست را آلوده کنند، جلوگیری کند. عسل همچنین به عنوان یک عامل ضد التهابی طبیعی عمل می کند و به همین دلیل در کاهش تورم و درد موثر است. استفاده از عسل بر روی پوست سوخته کمک می کند درمان سریعتر انجام شود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب درمان های فوری سوختگی زبان

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:پیام سلامت

درمان های فوری سوختگی زبان

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا