دسته‌بندی نشده

درمان سریع درد شانه ناشی از سندروم ایمپینگمنت سابآکرومیال

سندروم ایمپینگمنت سابآکرومیال چیست؟

  • بیماران مبتلا به سندروم ایمپیگمنت سابآکرومیال درد شانه همراه با ضعف عضلانی و کم شدن دامنه حرکتی دارند. معمولا درد در شب بدتر بوده و بسیاری از بیماران گزارش کرده اند که نمی توانند روی شانه آسیب دیده بخوابند.
  • هرچند این سندروم در اثر آسیب فیزیکی حاد هم اتفاق می افتد اما دلیل اصلی آن فشار بیش حد مزمن در طول فعالیت های رزومره است. درمان نشدن این بیماری می تواند در نهایت به اختلال روتاتور کاف (بافت پیوندی که مسئول پایداری شانه است) و ناپایداری و کاهش دامنه حرکتی مفصل شانه شود.
  • در بیماران با سن بیشتر از 50 سال توسعه این بیماری اغلب به پارگی روتاتور کاف منتهی می شود.در تمامی مفاصل بدن غضروف هایی به نام غضروف مفصلی وجود دارند که استخوان های شرکت کننده در مفصل را از یکدیگر جدا می کنند.
  • این غضروف که سطح تمام استخوان های داخل مفصل را می پوشاند از برخورد و ساییش استخوان ها در حین حرکت مفصل جلوگیری می کند. آرتریت (arthritis) انواع مختلفی دارد اما اساس بیماری در تمام انواع آرتریت یکسان است.
  • در این بیماری غضروف مفصلی تحلیل می رود و استخوان های مفصل با یک دیگر تماس پیدا می کنند. در نتیجه کشیده شدن استخوان ها روی هم مفصل ملتهب و دردناک می شود.
  • لیگامان ها بافت های طناب مانندی از جنس بافت پیوندی هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند و باعث پایداری مفاصل می شوند.

آناتومی استخوان ها و لیگامان های شانه

  • بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.
  • این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند.
  • نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند.

آناتومی بورس های شانه

در بالای استخوان کتف یک زائده استخوانی وجود دارد که به سمت جلو می آید و با استخوان ترقوه در بالای شانه مفصل می شود. به این زائده آکرومیال و به فضای زیر آن فضای سابآکرومیال (Subacromial space) می گویند.

آناتومی فضای سابآکرومیال

در داخل فضای سابآکرومیال، روتاتور کاف (Rotator cuff) قرار دارد. روتاتور کاف، کلافی از جنس بافت پیوندی است که به دور مفصل استخوان بازو و استخوان کتف می پیچد و مسئول پایدار کردن مفصل شانه است. روتاتور کاف از مجموع تندون های عضلات محرک شانه منشا می گیرد.

بیمار مبتلا به سندروم ایمپیگمنت سابآکرومیال با هرگونه فعالیتی که نیاز به دور کردن شانه از بدن یا جلو آوردن آن باشد، مانند بستن لامپ روی سقف یا برداشتن ظرف از درون کابینت، احساس درد می کند.


تشخیص سندروم ایمپینگمنت سابآکرومیال

  • یکی از مانور های تشخیصی این بیماری مانور نییر (Neer) نام دارد. در این مانور بیماری روی یک صندلی می نشیند و پزشک از سمت عقب شانه ی بیماری را فشار می دهد و همزمان دست بیمار را اندکی بالای سرش می برد و سپس رها می کند.
  • اگر بیمار مبتلا به این سندروم باشد با انجام این مانور احساس درد می کند و سپس از برداشته شدن دست بیمار قادر به حفظ دست خود بالا سر نیست.
  • البته برای تشخیص قطعی بعد از انجام این مانور باید MRI و/یا تصویربرداری سونوگرافی انجام شود تا وجود و مرحله بیمای شفاف سازی شود.
  • MRI بهترین تصویربرداری برای شفاف سازی بیماری های شانه است. این تصویربرداری بسیار دقیق بوده و می تواند برای پیشبینی وضعیت هایی که ممکن است در آینده منجر به آسیب به سر بالایی استخوان بازو و روتاتور کاف شوند، استفاده شوند.
  • از MRI برای اثبات عدم وجود بیماری های غیر محتمل مانند تومور های مفصل شانه و ساختارهای اطراف نیز استفاده می شود. برای بیمارانی که نمی توانند MRI انجام دهند مانند افرادی که در قلب خود ضربان ساز دارند، تصویربرداری سونوگرافی انجام می شود.
  • در صورت شک به وجود شکستگی یا تومور استخوانی در تشخیص افتراقی، انجام رادیوگرافی و اسکن استخوان الزامی است.
  • بر اساس شرح حال بیمار آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی نیز انجام می شوند. سندروم ایمپینگمنت سابآکرومیال توسط کنار هم قرار دادن تاریخچه بیماری های بیمار، معاینه فیزیکی، رادیوگرافی، سونوگرافی و MRI تشخیص داده می شود. سندروم های دردناکی که علائم مشابه این سندروم دارند به شرح زیر اند:
  • التهاب بورس سابآکرومیال (بورس ها فضاهایی پر از مایع مفصلی هستند که در کنار مفاصل قرار می گیرند و باعث حرکت نرم آن ها می شوند.)
  • التهاب تندون های روتاتور کاف (تندون ها طناب هایی از جنس بافت پیوندی هستند که عضلات را به استخوان وصل می کنند و مسئولیت آن ها در روتاتور کاف پایدار کردن مفصل است)
  • استخوانی شدن لیگامان کوراکوآکرومیال (زانده کوراکوئید و زائده آکرومیال دو زائده در پشت استخوان کتف هستند که توسط لیگامان کوراکوآکرومیال به یک دیگر متصل می شوند)

آرتیت های درگیر کنند مفصل شانه

بیماری “شانه یخ زده” ممکن است تصویر کلینیکی را مبهم کند. وجود تومور های اولیه یا پخش شوند یکی از احتمالات است که باید در تشخیص اتفاقی به دقت بررسی شود.


روش های درمان سندروم ایمپینگمنت سابآکرومیال یا درد شانه

  • روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و … وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، تزریق موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.
  • تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی.
  • در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

  • این روش که در کلینیک فوق تخصصی انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.
  • بیمار روی تخت معاینه می نشیند و کف دست به حالت ریلکس روی سطح فوقانی ران قرار می گیرند. سپس پزشک با استفاده از دستگاه سونوگرافی ساختارهای داخلی محل تزریق را شناسایی می کند و در نهایت تزریق انجام می شود.

نحوه قرارگیری بیمار:

عدم تشخیص درست بیماری می تواند منجر درمان نادرست یا آسیب به بیمار شود. تعدادی از بیماران بعد از تزریق افزایش موقتی درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است. این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدتی از بین می رود.

همچنین بخوانید:

درمان و بهبود سریع درد شانه و کتف در منزل

درمان درد و کوفتگی کتف و شانه بر اثر ضربه خوردن

علت سوزش پشت کتف راست چیست؟

علت سوزش پشت کتف چپ چیست؟

علائم و درمان پارگی تاندون کتف و شانه

درمان پارگی و کشیدگی تاندون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا