دسته‌بندی نشده

درماتوگرافی چیست و چگونه درمان میشود ؟

درماتوگرافی چیست ؟

درماتوگرافی Dermatographic بیماری نادر پوستی است که به شدت پوست را در مقابل خراشیدن حساس می سازد و در طی آن ، خاراندن آهسته پوست سبب ایجاد خطوط برجسته قرمز رنگ در محل خاراندن می‌شود.

پس از خارش خفیف یا کشیدن آرام یک جسم بر روی بدن، یک واکنش پس از یک تا سه دقیقه رخ میدهد که «پوست نگاری» نامیده میشود. نخست در محل تحریک، سرخی ایجاد شده و سپس لکه هایی مشابهه کهیر ظاهر می شود .

در تمام نقاط بدن امکان بروز درماتوگرافی وجود دارد. در زنان جوان این مشکل بیش از دیگر افراد دیده میشود. شما می توانید بر روی پوست این گونه افراد با ناخن و یا شی ای مشابهه خطوطی یا جمله ای را نوشته و آنگاه ظاهر شدن خطوط خود را ببینید.

در بسیاری موارد، نشانه‌های درماتوگرافی در مدتی کوتاه و بدون درمان از بین می‌روند ولی اگر نشانه‌ها شدید یا ناراحت کننده باشند، ممکن است پزشک، آنتی‌هیستامین تجویز نماید. با اقدامات ساده‌ای هم که خود بیمار انجام می‌دهد، می‌توان درماتوگرافی را تدبیر کرد.

تشخیص بیماری درماتوگرافی

پزشک می‌تواند با انجام یک آزمون ساده، درماتوگرافی را تشخیص دهد. برای این کار او با یک چوب بستنی روی پوست بازو یا پشت می‌کشد . اگر خط متورم و قرمزی ظرف چند دقیقه ظاهر شد، به درماتوگرافی دچار هستید.

برای کمک به یافتن عامل ایجاد کننده درماتوگرافی، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد تمام موارد تماس احتمالی با آلرژن‌ها را ظرف یک دوره دو هفته‌ای تا یک ماهه یادداشت کرده و موارد بروز و زمان وقوع درماتوگرافی را ثبت کند. همچنین آزمون‌های پوستی برای آلرژی نیز توصیه خواهد شد.

از آنجا که ممکن است شعله درماتوگرافی به وسیله بسیاری عوامل بر افروخته شود و از آنجا که ممکن است این حالت به علت استرس و سایر هیجانات وخامت پیدا کند ، گاهی تعیین علت این حالت دشوار و حتی غیر ممکن است.

علل درماتوگرافی

علت اصلی درماتوگرافی روشن نیست. ممکن است درماتوگرافی به علت یک عکس‌العمل آلرژیک ایجاد شده باشد ولی در این مورد هنوز یک آلرژن اختصاصی شناسایی نشده است.

نشانه‌ های بیماری درماتوگرافی

شناسه‌ها و نشانه‌های درماتوگرافی شامل موارد زیر است :

  1. خطوط برجسته قرمز
  2. تورم، التهاب (آماس)
  3. جای ضربه‌های شبه کهیر
  4. خارش

چیزهای ساده سبب بر افروخته شدن شعله نشانه‌های درماتوگرافی می‌شود. به عنوان مثال، مالیده شدن لباس یا ملحفه سبب تحریک پوست می‌شود. سرما، گرما، فشار، آفتاب و هیجان نیز سبب بر افروخته شدن شعله درماتوگرافی می‌شود.

ممکن است ظرف چند دقیقه بعد از مالیدن یا خاریدن پوست، نشانه‌های درماتوگرافی ظاهر شود. ممکن است این نشانه‌ها، 30 دقیقه تا دو ساعت باقی بمانند ولی به طور مشخص ظرف 15 دقیقه پس از پایان تحریک پوست ، رو به کاهش گذارند.

به ندرت ممکن است درماتوگرافی به کندی ایجاد شود و چند ساعت تا چند روز باقی بماند و سبب سوزش و درد شود. این حالت به خودی خود ممکن است ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد.

درماتوگرافی چیست

کاهش نشانه‌های درماتوگرافی

برای کاهش ناراحتی و پیشگیری از بروز نشانه‌های درماتوگرافی کارهای زیر را انجام دهید:

  1. از عوامل احتمالی محرک بپرهیزید : اگر می‌دانید نسبت به چیزهایی آلرژی دارید، تا آنجا که می‌توانید از این عوامل پرهیز کنید. این عوامل سبب افزایش احتمال درماتوگرافی می‌شوند.
  2. از عوامل محرک پوست بپرهیزید : از مصرف صابون‌های خشک بپرهیزید. از پوشیدن لباس‌های خاص مثل لباس‌های پشمی پرهیز کنید. زیاد زیر آفتاب نمانید. از هر ماده محرک که پوست را مستعد خارش و ناراحتی می‌کند پرهیز نمائید. حمام کردن با آب داغ سبب وخیم شدن نشانه‌ها می‌شود.
  3. پوست خود را نخارانید : اگر دچار درماتوگرافی یا سایر بیماری‌هایی هستید که ممکن است سبب خارش شوند، از خاراندن پوست پرهیز کنید. خاراندن پوست سبب وخامت بیماری خواهد شد.
  4. پوست را مرطوب نگه دارید : پوست خشک سبب احساس خارش می‌شود. با استفاده از لوسیون و کرم، پوست را مرطوب نگاه دارید . با نوشیدن آب فراوان ، مقدار آب بدن را زیاد کنید.

عوارض درماتوگرافی چیست ؟

درماتوگرافی معمولاً آسیبی ایجاد نمی‌کند. درماتوگرافی غالباً از خود علامتی به جای نمی‌گذارد و در بیشتر موارد فقط سبب بروز نشانه‌های جزئی می‌شود.

عوامل خطرساز

عواملی که ممکن است احتمال پیدایش درماتوگرافی را افزایش دهند عبارتند از:

  1. سن : درماتوگرافی ممکن است در هر سنی بروز کند ولی در بزرگسالان جوان در دهه 20 و 30 سالگی شایع‌تر است.
  2. سایر بیماری‌های پوست : در صورت دچار بودن به سایر بیماری‌های پوستی، مثل پوست خشک یا درماتیت، ممکن است تاثیر پذیری به درماتوگرافی وجود داشته باشد. هر نوع بیماری پوستی که سبب ایجاد نیاز مکرر به خارش شود ممکن است خطر پیدایش درماتوگرافی را افزایش دهد.
  3. آلرژی‌ها : وجود سابقه آلرژی ، انسان را مستعد ایجاد درماتوگرافی می‌کند. همان عکس‌العمل سیستم ایمنی که سبب بروز سایر آلرژی‌ها می‌شود، ممکن است سبب ایجاد درماتوگرافی شود.
  4. توارث : مانند سایر موارد آلرژی، درماتوگرافی در خانواده‌ها دیده می‌شود.

روش‌های درمان و داروها برای بیماری درماتوگرافی

نشانه‌های درماتوگرافی معمولاً به خودی خود از بین می‌رود و معمولاً برای درماتوگرافی درمان لازم نیست . اما اگر این حالت شدید یا ناراحت کننده باشد، ممکن است پزشک داروهای آنتی هیستامینی تجویز کند.

آنتی‌هیستامین‌ها

پزشک ممکن است داروهای آنتی‌هیستامین تجویز کند. این داروها هیستامین را سد می‌کنند. هیستامین یک ماده شیمیایی التهابی است که ضمن یک واکنش آلرژیک توسط دستگاه ایمنی آزاد می‌شود. معمولاً مقدار کمی آنتی‌هیستامین در زمان بروز واکنش سبب تسکین می‌شود.

آنتی‌هیستامین های متعددی وجود دارد که بعضی با نسخه وعده ای بدون نسخه عرضه می‌شوند. یک داروی آنتی‌هیستامین به درد تمام افراد نخواهد خورد و به این جهت پزشک برای تدبیر این حالت از ترکیبی از چند دارو استفاده خواهد کرد. در صورتی که نشانه‌ها شدید باشند، ممکن است لازم باشد مدتی دارو استفاده شود.

بیشتر بخوانید :

درمان بیماری پوستی کلین پلان

کهیر بیماری پوستی شایع فصل بهار

موثرترین درمان های خانگی بیماری پوستی گال یا جرب

علت بیماری شایع پیتیریازیس روزه‌آ (جوش پولکی) و درمان این عارضه

با تشکر از همراهی شما عزیزان با مجله اینترنتی دلگرم :
درماتوگرافی بیماری نادر پوستی میباشد که جای هر گونه خراش را روی تن به جا میگذارد. در این مقاله سعی بر آن شد تا تمام علل و علائم این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم. حال اگر سوالی درباره بیماری درماتوگرافی در ذهن شما نقش بسته است میتوانید با متخصصین دلگرم در میان گذاشته و در اولین فرصت پاسخ خود را دریافت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا