دسته‌بندی نشده

داستان ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدن است

معنای ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدنه

ضرب المثل”سنگ بزرگ نشانه نزدن است” : یکی از ضرب‌المثل‌های معروف محسوب می‌شود و در مواقعی کاربرد دارد که افراد سخن از انجام کار بزرگی می‌زنند که احتمال عملیاتی شدن آن با توجه به مشهودات، منتفی است!

ضرب المثل”سنگ بزرگ نشانه نزدن است” زمانی که طرح ها و نقشه ها و یا تهدیدهای بزرگ و بیش از حد توانایی که انجام آن غیر ممکن باشد، بکار می رود.

برای مثال وقتی یک هدف خیلی بزرگ را برای خود انتخاب می کنیم آن هدف مانند یک سنگ بزرگی و سنگینی است که نمی توان آن را پرتاب کرد.

یعنی هدف یا در اینجا همان سنگی را بردار یا انتخاب کن که بتوانی به آن برسی و یا بتوانی پرتاب کنی.

حکایت ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدنه

می گویند در زمان های قدیم ملانصرالدین یک روز با یک نفر دعواش می شود و بسیار از او عصبانی می شود و قرار می گذارد که در میدان شهر با هم به جنگ بپردازند.

ملانصرالدین با خود یک سنگ بسیار بزرگ حمل می کند و به خیال خود با پرتاب آن سنگ در میدان پیروز خواهد شد و فرد مقابل را از پای در خواهد آورد.

ولی زمانی که قصد داشت سنگ را بلند کند و به طرف مقابل پرتاب کند دید نمی تواند و زور بلند کردن و پرتاب چنین سنگ بزرگی را ندارد.

کسانی که در محل حضور داشتند و نظارگر بودند بهم گفتند سنگ بزرگ علامت نزدن است. و از آن پس هر کسی می خواست کار بزرگی خارج از توانایی اش انجام دهد این اصطلاح به صورت ضرب المثل در آمد و به وی می گفتند: سنگ بزرگ علامت نزدن است.

separator line

ضرب المثل رفت داخل باقالی ها از کجا آمده است ؟

ریشه و معنی ضرب المثل هفت خط از کجا آمده ؟

ضرب المثل هفت شهر عشق را عطار گشت یعنی چه ؟

ریشه ضرب المثل هالو گیر آوردن به کجا برمی گردد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا