دسته‌بندی نشده

خواص لبو برای کبد : تصفیه کبد و درمان کبد چرب با چغندر (لبو)

خواص لبو برای کبد

لبو یا چغندر بیش از یک سبزی ساده است. چغندر با آن رنگ زیبایش سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی است که برای بدن لازم و ضروری هستند.

نوشیدنی لبو برای تصفیه کبد و کبد چرب

لبو سرشار از بتاکاروتن، کاراتنوئیدها و فلاوونوئیدها است که همگی آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شوند. به طور کلی سبزیجات و میوه های رنگی بیشترین میزان آنتی اکسیدان ها را دار می باشند.

هر ماده غذایی حاوی این ترکیبات مغذی برای تصفیه و تمیزی کبد مؤثر بوده و بخصوص برای افرادی که از کبد چرب رنج می برند مفید است.

نتایج یک پژوهش بالینی نشان می دهد مصرف آنتی اکسیدان ها باعث کاهش چشمگیر میزان چربی کبد و التهاب آن می شود. این بهبود ویژه مربوط به وجود نوعی از آنتی اکسیدان ها به نام «بتالائین» است که قدرت زیادی داشته و در پیشگیری از پیری نیز بسیار مؤثر است.

طرز تهیه نوشیدنی لبو برای کبد

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی لبو برای کبد چرب عبارتند از:

  1. یک لیوان (200 میلی لیتر) آب
  2. یک عدد لبو متوسط
  3. یک عدد هویج متوسط
  4. یک عدد سیب متوسط

تمامی موارد بالا را با هم میکس کرده و نوش جان نمایید.

خواص لبو برای کبد

خواص دیگر لبو

1. تاثیر مصرف لبو در پیشگیری از سرطان

لبو سرشار از ریزمغذی گیاهی به نام بتالین (یکی از انواع رنگدانه‌های گیاهی قرمز و نارنجی) است که دو نوع از بهترین بتالین‌های موجود در لبو «بتانین» و «ولگازانتین» است و هردو خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و سم‌زدایی دارند.

تحقیقات نشان داده است عصاره لبو می تواند از تشکیل تومورهای سرطانی در چند ارگان از بدن نقش بسزایی اعمال کند و از تشکیل آن ها جلوگیری کند. بتانین موجود در لبو با رادیکال‌های آزاد مبارزه نموده و از سلول های بدن محافظت می نماید و بدین شکل از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و پیری زودرس جلوگیری می کند.

تحقیقات آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطانی نشان داده است که ذرات بتانین موجود در لبو می‌تواند با سرکوب آنزیم‌های ملتهب‌کننده، رشد سلول‌های تومور را کاهش دهند.

در این آزمایش سلول تومورهای کولون، شکم، عصب، ریه، سینه، پروستات و بافت بیضه‌ای مورد بررسی قرار گرفتند و گرچه خواص پیشگیری از سرطان توسط لبو اثبات نشده اما دانشمندان با خوش‌بینی بیشتری بتانین و سایر بتانین‌های موجود در لبو را مورد بررسی قرار می‌دهند تا ارزش لبو در پیشگیری و درمان انواع خاصی از سرطان‌ها مشخص شود.

2- لبو برای لاغری و کاهش وزن

لبو برای افرادی که دغدغه اضافه وزن دارند و به دنبال راهی مطمئن برای لاغری و کاهش وزن هستند مفید است زیرا یک ماده غذایی انرژی زا، سیرکننده و سرشار از فیبر است. نوشیدن یک لیوان آب لبو قبل از غذا باعث ایجاد سیری شده و شما را از پرخوری و ریزه خواری بین وعده های غذایی خلاص می کند.

همچنین اگر می خواهید متابولیسم بدنتان را بیشتر کنید می توانید به این سبزی اعتماد کنید چون همزمان باعث بهبود عملکرد کبد و روده ها می شود. لبو با ممانعت از تجمع چربی ها در سلول های کبدی به کنترل عملکرد آن کمک زیادی می کند.

3- لبو برای بیماران دیابتی

خاصیت دیگر لبو کنترل دیابت است. درحالیکه اکثرا لبو را غذای ممنوعه برای افراد دیابتی می دانند، اما آب این گیاه به بهبود عملکرد انسولین کمک می کند چراکه این عصاره منبع غنی از بتالاین و نئوبتانین است که به کاهش سطح گلوکز، افزایش حساسیت به انسولین و ممانعت از تغییرات اکسایشی ناشی از استرس در بیماران دیابتی کمک می کند.

توجه داشته باشید اگر لبو به صورت خام (به عنوان مثال رنده شده) مصرف شود مشکلی برای سلامتی دیابتی‌ها به وجود نمی‌آورد. اما در مورد لبو پخته باید احتیاط شود. برای اینکه مشکلی پیش نیاید دیابتی‌ها باید لبو پخته را با سبزیجات خام دیگر به عنوان مثال در ترکیب سالاد مصرف کنند.

همچنین نباید لبو پخته شده را به طور روزانه مصرف کنید.

4- خواص لبو در درمان یبوست

لبو به دلیل دارا بودن فیبر فراوان عملکرد روده ها را تحریک کرده و با پیشگیری از یبوست، از احتباس آب و تجمع توکسین ها در بدن جلوگیری می کند.

لبو سرشار از فیبرهای غیر حلال است که جذب روده ها نمی‌شوند؛ به همین دلیل مصرف لبو سرعت جذب قندها را کاهش داده و باعث دفع راحت می‌شوند. ازاین رو، متخصصان توصیه می‌کنند اگر دچار سو هاضمه هستید و به درستی نمی‌توانید غذاها را هضم کنید بهتر است که لبو پخته میل کنید.

خواص لبو برای کبد

5- خواص لبو برای فشار خون

من مطمئن نیستم که خورشید هر 24 ساعت یک بار بالا می‌آید، اما فشار خون ما قطعا بالا می‌رود، حداقل در بیشتر افراد این‌گونه است، به‌ویژه با شغلی که نیازمند تلاش بسیار زیاد است. پس چه باید کرد؟ ساده است، لبو بخورید.

آیا می‌خواهید رابطه‌ی بین لبو و فشار خون را بدانید؟ طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد آب چغندر فشار خون را در عرض 4 هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته‌ی متخصصان علت‌اش وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند؛ و در این فرآیند عروق خونی باز می‌شود.

هم‌چنین مصرف مرتب آب لبو می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند؛ بنابراین اگر تا به حال نمی‌دانستید عصر‌ها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را به عنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون می‌دانید. مصرف 250 میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر دارو‌های ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی داشت – نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

6- خواص لبو برای بالا آمدن سطح انرژی

پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل 10 مرد 19 تا 38 ساله بود که روی دوچرخه‌های ثابت رکاب می‌زدند.

مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آن‌ها را قادر می‌ساخت بدون این‌که خسته شوند 16 درصد بیش‌تر رکاب بزنند؛ و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک می‌کند که همه‌ی این‌ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

هم‌چنین مشاهده شده‌است لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش می‌دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌شود و کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.

7- خواص لبو در درمان التهاب

وجود سخاوتمندانه‌ی فولات، فیبر، و بتالین در لبو آن را در گروه خوراکی‌های ضدالتهاب قرار داده‌است.بر اساس پژوهشی که در ایران انجام شده‌است لبو، به ویژه آب لبو در درمان التهاب موثر است. پژوهش دیگری در مصر نشان داده‌است عصاره‌ی لبو می‌تواند التهاب کلیه‌ها را بهبود ببخشد.

8- خواص لبو در سلامت مغز

گفته می‌شود لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی آن بخش از مغز که معمولا در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا می‌برد.

در پژوهشی دیگر، وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند (علاوه بر ورزش) آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌شان به افراد جوان‌تر شباهت پیدا کرد.

همان‌طور که قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک سلول‌های مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین نیترات جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد.

به علاوه مشاهده شده‌است آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌کند. بر اساس پژوهش‌های قطعی کسانی که آب لبو می‌نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

9- خواص لبو در درمان دیابت

این بیش‌تر درباره‌ی چغندر قند صدق می‌کند. بر اساس پژوهشی که در ایسلند انجام شده‌است فیبر موجود در چغندر قند می‌تواند هیپرگلیسمی (به معنی افزایش قند خون) را کاهش دهد؛ و بر اساس پژوهشی دیگر مصرف آب لبو مانع از افزایش قند خون بعد از نهار یا شام می‌شود.

بیشتر بخوانید :

۳۱ فایده باورنکردنی لبو برای درمان بیماری ها

مربای لبو : دستور تهیه مربای لبو با طعم بی نظیر

مضرات لبو : ۱۲ مورد از عوارض جدی در مصرف لبو (چغندر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا