دسته‌بندی نشده

خواص دارویی و درمانی گیاه کوشنه(قسط)

كوشنه، قسط، قسط تلخ، قسط كشمیری، قسط شیرین، قسط عربی، قسط بری

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر گیاه قسط آشنا شوید.

 کوشنه(قسط)

کوشنه،قسط Costus sp

به فارسی کوشنه گویند؛ بیخی است شبیه به بیخ لفاح و نبات آن بی‌ساق و مفروش بر زمین و برگ آن عریض و گویند بیخی است خشبی و بدانکه سه قسم می‌باشد، قسم اول شیرین سفید اندک مایل به زردی و سبک با عطریت و قسط بحری گویند. قسم دوم تلخ مایل به سیاهی و مغز آن مایل به زردی و سطبری و سبک و کم بو و قسط هندی گویند. قسم سوم مایل به سرخی و سنگین و در وزن شبیه به چوب شمشاد و خوش‌بوی و بی‌تلخی و این سمی و قاتل است و از مطلق آن مراد قسط شیرین است.در سوم گرم و خشک شیخ‌الرئیس گرم در سوم و خشک در دوم گفته و با رطوبت فضلیه نفاخه و گفته‌اند قوت حرارت و حرافت و مرارت مر آن به حدی است که مقرح جلد است و روغن آن گرم و خشک است.

Costus sp

خاصیت گیاه قسط

تقویت کننده اعضاء رئیسه و اعصاب و مقوی باء و رافع امراض سرد و تر و گرم کننده اعضایی است که به گرمی احتیاج دارند و خون و سایر اخلاط مفید را به سمت پوست جذب می نماید.حل کننده نفخ و رافع سر درد های سرد دماغی که با عسل و سایر داروهای مناسب بر طرف می شود.انفیه آن برای سردرد شدید و بکار بردن جرم آن برای رفع فراموشی و ضماد آن که از داروهای مناسبی تهیه شده باشد برای علاج فلج و سستی اعضاء و گوش درد مفید و قطره روغن آن درد گوش را تسکین و باز کننده گرفتگی های سرد آن است.بخور آن رافع زکام و وبا می باشد .

در ترکیب با سایر ادویه مناسب برای رفع دردهای سینه و آسم و تنگی نفس و سرفه های مزمن و پاک کردن اخلاط لزج سینه و درد پهلو و دردهای مفاصل و سستی اعصاب و عضلات و گرم نمودن آن ها و سیاتیک و رطوبت های بلغمی و تقویت معده و کبد و کلیه و مثانه و گرم نگهداشتن و رفع امراض از آن ها مؤثر و مجرب است.
برای باز کردن گرفتگی های کبد و طحال و حل کردن تورم آن ها و استسقاء و یرقان و دل پیچه و درد رحم مصرف می شود و تبهای همراه با لرز بلغمی را معالجه می نماید.در مورد امراض پوستی و رویانیدن موی سر و رساندن انواع کورکهای و جوش و زخم های تر همراه با چرک مؤثر می باشد .سموم را به سوی پوست جذب می نماید وبرای دفع سموم مار و عقرب و رتیل و امثال این ها نافع است.

برای مثانه مضر است که مصلح آن گلنگبین و ضرر آن برای ریه با انیسون بر طرف می شود. مقدارشربت دارویی آن یک درهم تا یک مثقال تجویز می شود .طرز تهیه روغن قسط آن است که قسط تلخ را به اندازه چهل مثقال (1875 گرم)روغن زیتون بر روی آتش ملایم بجوشانند تا شراب آن سوخت و تمام شود. طبع این روغن گرم و خشک و مقوی اعصاب و اعضاء و باءو حل کننده ای بسیار قوی و رافع سرمای معده و جگر است و تب و لرزهای سوداوی و بلغمی را بر طرف می نماید .مقدار خوراک دارویی آن تا هفت درم بی زیان و نافع است

Costus sp

مشخصات گیاه قسط

گیاهی است چند ساله علفی بلندی آن 2-1 متر است . برگهای قسمت پایین ساقه دراز که طول آن 70-60 سانتی متر به شکل مثلث و داندانه دار است ولی برگهای قسمت بالای ساقه کوچکتر و در قاعده برگ دارای دو قسمت است . طبق گلها لوله ای به رنگ ارغوانی تیره می باشد . این گیاه بومی کشمیر وارتفاعات هیمالیاست و به سایر مناطق شرقی و جنوب شرقی آسیا صادر می شود و در چین در شمال غربی ایالت Yunnan و جنوب غربی ایالت Szechwan کاشته می شود . در ایران تا حال دیده نشده است . ریشه خشک این گیاه معطر و داروی مرسومی در چین است .

Costus sp

ترکیبات شیمیایی گیاه قسط

خواص دارویی و درمانی گیاه کوشنه(قسط)

در ریشه خشک گیاه که مستعمل در طب سنتی است ، اسانس روغنی یافت می شود که شامل آپلوتاکسن کوستول دی هایدرو کوستوس لاکتون،کوستوس لاکتون ،آلفا ـ کوستن ، بتا ـ کوستن ، مقادیر کمی از فلاندرن ، ترپن الکل ، کامفن و یک مایعی که موقتاً کوشتین نامگذاری شده می باشد در گیاه یک آلکالوئید به نام ساسورین نیز یافت می شود .

Costus sp

دیگر خواص دارویی و درمانی گیاه قسط
۱. مقوی معده و روده است.
۲. اشتها را زیاد می كند.
۳. صدا را باز می‌كند.
۴. شهوت را زیاد می كند.
۵. بوی بد دهان را از بین می‌برد.
۶. درد كمر را تسكین می‌دهد.
۷. ترشی معده را كم می‌كند.
۸. از زیادی ادرار جلوگیری می‌كند.
۹. برای جلوگیری از لكنت زبان تكه‌ای كوچك از خولنجان را زیر زبان بگذارید.
۱۰. برای این كه دیر انزال شوند تكه كوچكی از خولنجان را نیم ساعت قبل از نزدیكی دردهان نگاه دارند.
۱۱. برای جلوگیری از ریزش آب دهان زنجبیل، دارچین، خولنجان از هر كدام ۲۰ گرم مخلوط كرده روزی یك بار هر بار یك قاشق مرباخوری در یك لیوان آب‌جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم‌كرده سپس میل شود.
۱۲. برای درمان دردهای مفصلی و سیاتیك و رماتیسم سورنجان مصری، خولنجان از هر كدام ۲۰ گرم نرم ساییده در ۳۰۰ گرم روغن زیتون ریخته داخل یك شیشه بریزید درب شیشه را محكم ببندید آن را در آب‌جوش با حرارت ملایم به مدت ۴ ساعت بگذارید سپس صاف نموده در محل درد بمالید.
۱۳. برای این كه كودكان زود به حرف بیایند یك گرم خولنجان را در ۵۰۰ سی‌سی شیر تازه جوشیده مخلوط كرده به كودك بدهید اگر كودك دختر است ۲ الی ۳ مرتبه بیشتر ندهید.
۱۴. برای از بین بردن سنگ مثانه حضرت امام باقر(ع) فرموده‌اند: حلیله، بلیله، آمله، فلفل، دارچین، زنجبیل، شقاقل، انیسون و خولنجان را به نسبت مساوی ساییده در روغن گاو (كره گاوی) پخته هنگامی كه خنك شد با عسل آمیخته روزی یك قاشق چایخوری به مدت ۱۴ روز میل شود.
۱۵. برای درمان یبوست ۴ گرم خولنجان را در یك لیوان آب‌جوش به مدت یك هفته دم‌كرده اگر چنان چه یبوست شدید است ۱۴ روز سپس به طور نامتناوب در هفته میل شود.
۱۶. خولنجان برای افرادی كه دیابت دارند مفید است.
۱۷. ضد سودا می باشد.
۱۸. كسانی كه كك مك دارند خولنجان را با روغن بادام تلخ مخلوط و روی لك‌ها مالش دهند.

Costus sp

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا