دسته‌بندی نشده

خواص بی نظیر روغن مرزنجوش

با فواید روغن مرزنجوش بیشتر آشنا شوید

خلاصه اجمالی

گیاه چندساله مرزنجوش از روزگاران قدیم به طور گسترده مورد استفاده بوده، و روغن مرزنجوش نیز از هزاران سال پیش کاربرد درمانی برای مردم داشته است.در بخش زیر درباره کاربرد و مزایای بی شمار روغن مرزنجوش مطالبی خواهید آموخت و پی خواهید برد که چرا این گیاه ارزش فراوانی دارد.

روغن مرزنجوش

روغن مرزنجوش به وسیله تقطیر با بخار از گل های مرزنجوش، تهیه می شود.. این روغن طبیعی زرد روشن دارای عطر و رایحه ای مانند بوی چوب و کافور و اندکی تند و فلفلی و طبع گرمی دارد.

نوشته های مشابه

روغن مرزنجوش اسپانیایی، نوع دیگری از این روغن ضروری است که از گیاه مرزنجوش مشتق می شود، دارای رنگ قرمز مایل به نارنجی است. اصولا این گیاه بومی مناطق مدیترانه ای و آمریکای شمالی است، امروزه مرزنجوش برای تولید تجاری روغن ضروری به میزان انبوه در مصر، فرانسه، آلمان، تونس، اسپانیا و اخیرا ایالات متحده کشت می شود.

مزایای روغن مرزنجوش

کاربردهای روغن مرزنجوش

با توجه به فرهنگ و رسوم، مصری ها گیاه مرزنجوش را به خدای عالم اموات، اوزیریس، اختصاص می دادند و از آن برای تولید ضماد و مرهم، داروها و معجون های عشق استفاده می کردند. یونانیان و رومی ها آن را گیاه شادمانی می دانستند و آنرا به آفرودیت، الهه عشق، باروری و زیبایی پیشکش می کردند.

در آشپزخانه، مرزنجوش به عنوان چاشنی و ادویه آشپزی استفاده می شود و طعم مطلوبی به سوپ، سالاد و دیگر غذاهای خوشمزه می دهد.

همچنین گزارش شده که مصرف چای مرزنجوش توسط زنان علائم یائسگی را کاهش می دهد و موجب ازدیاد شیر مادر می شود. در عین حال، استفاده از روغن مرزنجوش نتایج مثبتی دارد از جمله:

درمان با بخار از طریق گرما و بخارساز

ماساژ درمانی به ویژه زمانی که با روغن ماساژ ملایم دیگری مخلوط شود و در آب وان اضافه می شود.

استعمال موضعی به عنوان ضماد و مرهم، کرم یا لوسیون.

هنگامی که به عنوان ماساژ آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرد، برای افراد مبتلا به بی خوابی این روغن فوق العاده است و مشکلات خواب را مرتفع می کند.

کاربردهای روغن مرزنجوش در آشپزی

ترکیبات شیمیایی روغن مرزنجوش

ترکیبات شیمیایی اسانس مرزنجوش عبارتند از سابینن، ترپینن، ترپینول، پی-سیمن، لینالول، ترپینولن، سیز-سابینن هیدرات، لینالیل استات.

می توان این روغن را با اسطوخدوس، سرو کوهی، چوب سدر، بابونه، ترنج، اکالیپتوس و روغن درخت چای کاملا ترکیب کرد.

مزایا و خواص درمانی روغن مرزنجوش

هر قطره روغن مرزنجوش با خواص درمانی طبیعی‌اش در کاهش بیماری های زیر مفید است:

  • آسم
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • روماتیسم
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • سوزش سر دل
  • سرمازدگی
  • کبودی
  • تنش های عضلانی

همچنین اثبات شده است که به دلیل تأثیرات آرام بخش و طبع گرم روغن مرزنجوش، برای افرادی که دچار مشکلاتی از جمله اضطراب، استرس، تغییر خلق و خوی و خواب و بیش فعالی هستند، موثر و سودمند است.

خواص درمانی روغن مرزنجوش

طرز تهیه روغن مرزنجوش

روغن مرزنجوش با تقطیر بخار گل های مرزنجوش تولید می شود. در جنوب فرانسه برداشت معمولا بین ماه های اگوست و سپتامبر انجام می شود، یعنی زمانی که گل های مرزنجوش به طور کامل شکوفه می دهند. پس از جمع آوری، گل ها برای چندین روز خشک می شوند. بعد از اینکه ساقه ها را جدا کردند، شکوفه ها در دستگاه تقطیر قرار می گیرند تا برای استخراج و عصاره گیری پردازش شوند.

روغن مرزنجوش چگونه اثر می کند؟

روغن مرزنجوش به صورت طبیعی دارای تاثیرات زیر است:

  • ضد درد، کاهش درد ناشی از سرماخوردگی، تب، التهاب، درد دندان و سردرد.
  • ضد اسپاسم، کاهش انواع اسپاسم، اسپاسم تنفسی در روده تا اسپاسم عضلانی در اندام های بدن.
  • کاهنده شهوت و میل جنسی، محدود کردن و کنترل میل جنسی غیر طبیعی و بیش از حد.
  • ضد عفونی کننده، جلوگیری از عفونت زخم های داخلی و خارجی و گسترش عفونت تانتانوس.
  • آنتی باکتریال، باکتری ها را از بین می برد و بدن را از مسمومیت غذایی ، تیفوئید، مالاریا و سایر عفونت های باکتریایی مرتبط با پوست، روده بزرگ و دستگاه گوارش محافظت می کند.
  • ضد نفخ، در رفع مشکلات قلنج و گاز معده، نفخ شکم و درد معده با آرام سازی ماهیچه ها در ناحیه شکم موثر است و از تشکیل گازهای اضافی در بدن جلوگیری می کند.
  • دیورتیک(ادرار آور)، افزایش تکرار و مقدار ادرار ، که در واقع در حذف آب اضافی بدن، سدیم، اسید اوریک، اسید صفراوی و عناصر سمی بدن موثر است.
  • تنظیم قاعدگی، تنظیم دوره قاعدگی نامنظم و دردناک
  • بلغم آور، تخلیه مخاط و خلط و کاهش گرفتگی بینی، حنجره، گلو و ریه به علت سرماخوردگی و عفونت های ویروسی
  • وازودیلاتور(گشاده کننده عروق)، توقف گسترش عفونت های قارچی

گیاه مرزنجوش

آیا روغن مرزنجوش سالم و بی خطر است؟

روغن مرزنجوش اگر بطورصحیح استفاده شود، بی خطر است. با این حال، برای کسانی که دارای شرایط پزشکی خاص باشند، و برای زنان باردار یا شیرده، این روغن و یا سایر روغن های ضروری توصیه نمی شود. با توجه به ویژگی های قاعده آوری و تحریک جریان خون، روغن مرزنجوش نباید در دوران بارداری استفاده شود. بهتر است نوزادان و کودکان از این روغن مصرف نکنند.

بنابراین، توصیه میکنم با پزشک خود یا یک متخصص با تجربه در زمینه درمان با روغن های ضروری مشورت کنید. باید یادآوری کنم که در مصرف هر روغنی باید میانه رو باشید و افراط نکنید.

عوارض جانبی روغن مرزنجوش

روغن مرزنجوش ممکن است حساسیت بیش از حد و واکنش های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین توصیه می شود ابتدا در ناحیه کوچکی از پوست این روغن را تست کنید تا از واکنش بدنتان به استفاده موضعی از آن مطلع شوید. برای کاهش حساسیت، این روغن را با یک روغن حامل ملایم تر مخلوط کنید و سپس از آن استفاده کنید.

خواص گیاه مرزنجوش

روغن های ضروری دارای خواص گوناگونی در زمینه سلامت، بهداشت، زیبایی هستند و کاربردهای درمانی مختلفی دارند. اگر با خواص این روغن ها بیشتر آشنا شوید، بهتر از آن ها می توانید استفاده کنید.

ترجمه و گرد آوری
سهیلا مقصودی
بخش سلامت مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا