دسته‌بندی نشده

خطر ابتلا به سنگ صفرا در زنان بسیار بالاست

یک متخصص بیماری‌های داخلی معتقد است، سنگ کیسه صفرا 85 درصد در زنان بیشتر دیده می‌شود.

دکتر قباد سلیمی گفت: کیسه صفرا نیز مانند هر مجرای دیگر مسدود بدن قابلیت تولید سنگ دارد که این تولید سنگ ناشی از بر هم ریختن ترکیبات صفرا است.

درباره سنگ صفرا بیشتر بدانیم

درباره سنگ صفرا بیشتر بدانیم

وی ضمن تقسیم‌بندی جنس سنگ‌های کیسه صفرا به دو نوع کلسترولی و پیگمنته، یادآوری کرد: عمده سنگ‌های کیسه صفرا از نوع کلسترولی هستند و رنگ زرد دارند. اما رنگ سنگ‌های پیگمنته قهوه‌ای تیره تا سیاه است.

این پزشک متخصص در خصوص زمینه‌های بروز سنگ کیسه صفرا، یادآوری کرد: سنگ کیسه صفرا در زنان بالای 45 تا 50 سال، 85 درصد بیشتر از مردان دیده می‌شود.

سلیمی ادامه داد: زنانی که چند زایمان انجام داده‌اند، افراد چاق، افرادی که زمینه ژنتیک دارند و افرادی که مواد کلسترولی بیشتر استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا قرار دارند.

وی در خصوص علائم سنگ کیسه صفرا نیز عنوان کرد: برخی از سنگ‌ها که دسته عمده‌تری هستند، سنگ‌های بدون علامت هستند و برخی دیگر سنگ‌های علامت‌دار. زمانی که سنگ موجب التهاب کیسه صفرا شود، ایجاد علامت می‌کند که شامل درد شدید، تهوع، استفراغ، عدم تحمل غذا و … است. اگر سنگ در دهانه کیسه صفرا گیر افتاده باشد، باید به صورت اورژانسی عمل شود.

وی اظهار کرد: سنگ‌های بدون علامت که تک سنگ هم باشند می‌توانند درون کیسه صفرا بمانند و معمولا کاری با آنها نداریم. سنگ‌های تک یا دو سنگ که اندازه آنها حداکثر دو سانتی‌متر است را می‌توان به وسیله امواج صوت، سنگ شکن کرد.

سنگ های کیسه صفرا ممکن است هیچ نشانه ای از خود نشان ندهند. ار سنگ کیسه صفرا در یک مجرا قرار گرفته و باعث گرفتگی شود، علایم و نشانه های آن شامل:

درد ناگهانی، سریع و تشدید شونده در سمت راست و بالای شکم

درد ناگهانی، سریع و تشدید شونده در مرکز شکم و دقیقا زیر استخوان سینه

درد بین تیغه های شانه

درد در شانه سمت راست

زردشدن صورت و سفیدی چشم ها
تب

ممکن است دردهای سنگ کیسه صفرا بین چند دقیقه تا چندین ساعت طول بکشید. اگر دچار هریک از علایم سنگ کیسه صفرا شدید به پزشکتان مراجعه نمایید.

دلیل بوجود آمدن سنگ کیسه صفرا دقیقا معلوم نیست، اما پزشکان معتقدند:

کلسترول زیاد درون صفرا – به طور معمول صفرای شما حاوی مقادیر موردنیاز برای مواد شیمیایی برای حل کردن کلسترول ترشح شده از کبد شما دارد. اما اگر کبد شما چربی بیشتر از آنچه صفرای شما بتواند حل کند ترشح نماید، کلسترول اضافی ممکن است تشکیل کریستال و در نتیجه سنگ دهد.
بیلی روبین زیاد درون صفرا – بیلی روبین ماده ای شیمیایی بوده و زمانیکه بدن شما سلول های قرمز را حل می کند، ترشح می شود. بعضی از مشکلات و بیماری ها باعث ترشح میزان زیاد بیلی روبین شده و درنتیجه بیلی روبین زیادی تشکیل سنگ کیسه صفرا می دهد.
کیسه صفرای شما بدرستی تخلیه نشود – اگر کیسه صفرای شما کاملا خالی نشود، صفرا غلیظ شده و شروع به تشکیل سنگ می نماید.
کاهش وزن سریع – این نوع کاهش وزن که درنتیجه یک رژیم غذایی کم کالری و یا بعد از جراحی های چاقی رخ می دهد، نیز می تواند باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا بشود.

منابع : راستینه

گرداوری و تنظیم : مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا