دسته‌بندی نشده

خرمای پیارم چیست و چه تفاوتی با خرمای مجول دارد ؟

تفاوت خرمای پیارم و خرمای مجول

تفاوت خرمای پیارم و خرمای مجول : پیارُم (Piarom or Pyarom) نام یکی از انواع خرماهایی است که در شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان کشت می‌شود.

‌در جنوب کشور و شمالی‌ترین نقطه استان هرمزگان، درست در انتهای سلسله جبال زاگرس منطقه‌ای کوهپایه وجود دارد که شاید بتوان گفت یکی از خوشمزه‌ترین خرماهای نیمه‌خشک دنیا را در دامن خود پرورش می‌دهد. این خرما در گویش محلی پیارم نامیده می‌شود.

رقم پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی یک رقم خاص صادراتی محسوب می‌شود. این محصول تاکنون به خوبی توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب نماید.

پوست نازک این خرما به رنگ قهوه‌ای تیره و با توجه به اینکه گوشت و پوست آن کاملاً به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد و فرایند شستشوی آن نیز به صورت کامل صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز می‌باشد به راحتی و سرعت در سوخت‌وساز بدن استفاده شده و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کرده‌اند به خاطر طعم بسیار خوب و ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن معمولاً مصرف‌کننده دائمی این خرما می‌شوند.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، در سطح وسیعی از باغات حاجی آباد کشت شده‌است.

روستاهای سرچاهان، تزرج، معدنوئیه، شهدادی، برآفتاب، دهستان پایین و بالا، نیزار، درآگاه، گهکم، گنج ،دشت سیدجوذر،جائین… در شهرستان حاجی‌آباد از نقاط عمدهٔ تولید خرمای پیارم هستند.

برداشت این خرما از اول شهریور ماه آغاز شده و تا آخر آبان‌ماه ادامه دارد. [ در اواخر مهر ماه 1398، خرما درجه یک پیارم با نرخ مصوب هر کیلوگرم 70 هزار تومان از باغداران شهرستان حاجی آباد خریداری شد.

فصل برداشت خرمای پیارم

به علت خنک تر بودن مناطقی که خرمای پیارم درآن کاشته می شود نسبت به سایر مناطق تولید خرماخیز، درخت پیارم برای اینکه به باردهی کامل برسد زمان بیشتری احتیاج دارد .

پس از ثمردهی درخت در اواخر زمستان و اوایل بهار به مانند سایر ارقام خرما باید خوشه های درخت پیارم که به آن پنگ می گویند را گرده افشانی کنند.

به این گرده ها که باید از درخت نر برداشت شده و بر روی پنگ درخت پیارم گذاشته شود اصطلاحا “هوار” می گویند وبطورکلی فصل گرده افشانی را فصل هواردهی می نامند.

از اوایل مرداد ماه چغاله خرمای پیارم که به آن کنگ(به ضم ک)می گویند از رنگ سبز به رنگ زردتغییر رنگ داده واین تغییر رنگ همراه با کمی شیرین تر شدن کنگ می باشد.

از اواخر مرداد واوایل شهریور نیز کنگ زرد، کم کم تبدیل به رطب می شودکه دارای مزه ای بسیار خوش طعم و خوشمزه است که به جرات می توان گفت در بین تمامی رطب انواع خرماها از جایگاه بالاتری برخورداراست وافرادی که ازاین رطب مصرف کرده اند به آن اعتراف می کنند.

از اواخر شهریور رطب پیارم کم کم مقداری ازآب ورطوبت خود را از دست داه و خشک می شود که بستگی به آب و هوای روستاوآن منطقه آماده برداشت می شود که این برداشت محصول تا اوایل آبان ماه نیز ادامه دارد.

تفاوت خرمای پیارم و خرمای مجول
خرمای پیارم

خرمای مجول

خرمای مجول یکی از شیرین ترین انواع خرماست که بسیاری آن را” پادشاه خرما ها” می نامند.

خرمای مجول به دلیل اندازه بزرگ و طعم دلپذیرش بسیار مشهور می باشد.اندازه ی خرمای مجول به حدود 7 سانتی متر هم می رسد .

اگرچه مجول در رده ی خرمای نرم طبقه بندی می شود اما سخت تر و ارتجاعی تر از بسیاری از خرماهای نرم است این خصوصیات مجول را به یک انتخاب عالی برای تولید تجاری خرما تبدیل کرده است.

عملکرد خرمای مجول

انواع مختلفی از خرما در سراسر جهان وجود دارد، اما خرمای مجول یکی از دو نوع تجاری ترین گونه های تولید شده در ایالات متحده است. بیشترین تولید مربوط به خرمای Deglet Noor (یا Nour) است، اما مجول ها بزرگتر، نرمتر و شیرینتر اند.

خرمای مجول را می توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد، اما اغلب خشک کردن است که طول عمر آنها را افزایش می دهد و از فساد زودهنگامشان جلوگیری می کند.

خرمای مجول دارای پوست قهوه ای رنگ تیره با عطر و طعمی است که شبیه به کارامل توصیف می شود.

​ تفاوت خرمای پیارم و خرمای مجول / خرمای پیارم
خرمای مجول

فرق خرمای پیارم و خرمای مجول

عمده تفاوت انواع خرمای پیارم و مجول در نوع قند و نیز میزان آب یا رطوبت موجود در آن می‌باشد.
میزان کلی قند موجود در ارقام مختلف خرما متفاوت بوده اما اختلاف آنها زیاد نبوده و در حد چند درصد است.
قند موجود در انواع خرما به‌ صورت فروکتوز و گلوگز (قندهای احیا کننده) و نیز ساکارز است.
خرماهای نرم در مقایسه با خرماهای خشک دارای ساکارز کمتری بوده اما قندهای احیا کننده و آب بیشتری دارند.
به‌ طور کلی میزان انرژی خرماهای نرم کمتر از خرماهای خشک و نیمه‌ خشک می‌باشد که خرمای مجول نیز از نوع خرماهای خشک است.

دیگر تفاوت های خرمای مجول و خرمای پیارم

خرمای پیارم از نوع تجاری و درجه‌یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی یک خرمای خاص صادراتی محسوب می‌شود. این محصول تاکنون به‌خوبی توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کند.

قیمت خرمای پیارم در مقایسه با دیگر انواع خرما بسیار بالاتر است که می توان یکی از دلایل آن را تولید بسیار کمتر این نوع از خرما را در مقایسه با دیگر انواع خرمای ایران دانست.

از دیگر دلایل بالا بودن قیمت خرمای پیارم می توان به طولانی بودن زمان باردهی این نمونه از خرما اشاره کرد که بین 8 تا 10 سال به طول می انجامد تا نهال خرمای پیارم به دوران باردهی خود برسد.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، در سطح وسیعی از باغات حاجی‌آباد کشت‌شده است.

یک نخل خرمای مجول هم به صورت منفرد می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و هم کاشت گروهی آن می تواند واقعا دیدنی و جذاب باشد.

نخل مجول نسبت به شوری و خشکی طولانی مقاوم است و پس از رشد و استحکام ریشه ها در زمین می تواند دوره ی طولانی بدون آبیاری زنده بماند.نخل بالغ خرمای فوق می تواند در برابر افت دما تا چندین درجه زیر صفر برای مدت کوتاهی مقاومت کند

خرمای مجول را می توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد، اما اغلب خشک کردن است که طول عمر آنها را افزایش می دهد و از فساد زودهنگامشان جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید :

شیره خرما : ۲۱ خاصیت شیره خرما برای سلامتی بدن

خواص هسته خرما : آشنایی با خواص اعجاب انگیز هسته خرما در طب سنتی

چگونه در خانه شیره خرما درست کنیم ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا