دسته‌بندی نشده

خاصیت پشمینه(چای کوهی)

خواص پشمینه یا همان چای کوهی

پشمینه (کلکنه)گياهى است كه در لرستان، دلفان، کرمانشاه آن را “پشمینه” یا “کلکنه”یا “کلکینه” و به زبان ترکی “اكليجه” و به فارسی “چای کوهی” مى‏گويند.پشمینه (کلکنه) “Stachys lavandulifolia” و در فارسی “چای کوهی” می نامند.گل‏هاى گیاه دارویی پشمینه بصورت سنبله‏ هاى پنبه مانند و آبى مايل به بنفش است.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص پشمینه آشنا شوید.

خواص پشمینه یا همان چای کوهی

پشمینه (کلکنه و یا چای کوهی )

از خواص دارویی این گیاه، مدر (ادار آور ) بودن آن است و همین خاصیت برای شستشوی مجرای ادراری (کلیه و مثانه) می باشد.این گیاه برای سیستم دستگاه عصبی خاصیت آرام بخش دارد.چای کوهی یک نوشیدنی آرام بخش برای رفع خستگی و ضد افسردگی است.چای کوهی که به آن توکلیجه نیز می گویند، از تیره ی گیاهان معطر و آرامش بخش اعصاب است. گل این گیاه که به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ رنگ است، درمیان کاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن نقره ای و پشمالو قرار دارد. از این رو در زبان آذری به آن توکلیجه یا پشمالو گفته می شود.چای کوهی یک تونیک (تقویت کننده ی) قوی برای اعصاب است.

این گیاه مفرح، نشاط انگیز و شادی آور بوده و دارای خاصیت ضد درد به ویژه دردهای مفصلی، رماتیسمی، سردرد، سرگیجه و دردهای عصبی است.مصرف این گیاه خستگی ذهنی را برطرف می سازد وبه علت انرژی زایی و نشاط انگیزی می تواند برای رفع خستگی و بی حوصلگی در افراد افسرده مورد استفاده قرار گیرد.علاوه بر این ها چای کوهی اشتها آور و مدر ملایم است هم چنین در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به ویژه کمک به هضم غذا کاربرد دارد.این گیاه در درمان بیماری های معده و روده با منشاء روانی و بیماری های اسهال توأم با تحریکات عصبی، نقش موثر و آرامش بخشی دارد.گفتنی است،این گیاه از داروهایی است که باعث سقط جنین در زنان باردار می شود.

بطور خلاصه می توان به خواص زیر نیز اشاره کرد :

۱)ضد کرم معده و روده می باشد.

۲)ادرار آور وقاعده آور است .

۳)گرفتگی صدا را باز می کند و خلط آور است.

۴)برای درمان مرض کزاز بکار می رود.

۵)اگر برگ آنرا بصورت پودر دارورید و روی زخم های عمیق و متعفن بپاشید این نوع زخم ها را خوب می کند.

۶)درمان کننده اسهال و اسهال خونی است .

۷)برای درد دنبالچه بهترین دارو است .

۸)اگر مشکوک به خونریزی مغزی هستید و یا احتمال خونریزی مغزی وجود دارد حتما از این دارو استفاده کنید .

۹)ضعف جنسی را درمان می کند.

۱۰)درمان کننده بیماری مننژیت است .

۱۱)برای درمان فلج بکار می رود .

۱۲)سیاه سرفه را از بین می برد.

۱۳)درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می کند .

۱۴)برای کم خونی مفید است .

۱۵)چای کوهی اشتها را باز می کند بنابراین می توان آنرا به بچه ها و افراد مسن که اشتها ندارند داد.

۱۶)ضد افسردگی می باشد .

۱۷)درمان کننده بیخوابی است .

۱۸)در درمان سرمخوردگی معجزه می کند .

۱۹)برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات بکار میرود.

روش مصرف یک قاشق مربا خوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل میل کنید.
در سفر و گذرتان از لرستان حتما یکبار از این چای استفاده کنید. چای کوهی لرستان نوشیدنی ای خوش رنگ، خوش مزه و دلچسب است که در پایان روزی پرکار و تلاش، با ایجاد آرامش و رفع خستگی، بی شک انرژی از دست رفته را به شما باز می گرداند.زاج گیاه دارویی پشمینه گرم و خشک است. پشمینه بازکننده قولنج‏هاى سرد مزاج مدر بول و بازکننده عادت ماهانه در زنان و متلاشى ‏کننده سنگ مجارى ادرارى و صفراوى است گوسفندان معمولا مقدار کمى از پشمینه (کلکنه) را مى‏خورند و همین مقدار شیر آنها را بسیار معطر و مفرح مى‏سازد اما وقتى گوسفند شیرده زیادتر از مقدار عادى از پشمینه (چای پشمی) بخورد شیر آن خون‏آلود مى‏شود.

خواص پشمینه یا همان چای کوهی

افراد گرم‏مزاج هم باید از گیاه پشمینه (کلکنه) مقدار کمى بخورند و با داروهاى دیگر مصرف نمایند چون خوردن زیاد چای کوهی(کلکنه) ادرار را خون‏آلود مى‏کند. اخلاط بلغمى غلیظ بدن را که در شش‏ها یا امعاء یا رحم متمرکز شده‏اند خوردن این گیاه دفع مى‏سازد براى مداواى قولنج مقدار 3 تا 5 گرم از گل پشمینه (کلکنه) را با پنج گرم کتیراى گون و پنج گرم گل بنفشه پودر کرده و با مقدارى آب گرم بخورند سبب باز شدن قولنج مى‏گردد.مردانى که یا زنانى که تمایل جنسى آنان کم شده باشد یا ضعف در قواى تناسلى خود احساس کنند اگر بمدت چند روز روزى پنج گرم از گل پشمینه(چای کوهی) را با ده گرم مغز دانه خربزه و چهل گرم کره گوسفندى و هفتاد گرم عسل بصورت معجون درآورده و بخورند قدرت و تمایل جنسى در آنان بشدت افزون مى‏گردد. نوشیدن مقدارى از آب جوشانده گل پشمینه (کلکنه) برطرف‏کننده حالت غش و خفقان مى‏باشد.

نکته بسیار مهم: پشمینه (کلکنه) چون کشنده جنین است زنان باردار مجاز بخوردن آن نیستند و حتى اگر بخور جوشانده این گیاه را در زیر رحم بدهند سبب سقط جنین خواهد شد.

اگر کلکینه(پشمینه) را بصورت جوشانده مصرف نمایند یعنى آن را جوشانده صاف نموده و آب صاف شده را بخورند مقدار خوراک آن ده گرم است.پشمینه(گل پشمی) براى اکثر بیماریهاى رطوبى نافع است و بخصوص براى بیماریهاى روماتیسمى و درد مفاصل از آن استفاده مى‏کنند.

توکلیجه‏

گیاهى است شبیه غوره پنبه نام دیگرش دارى کلکینه(dari kolkina) است، دم کرده این گیاه را براى رفع سرماخوردگى به بیمار مى‏خورانند.

خواص دیگر پشمینه (کلکنه):

جوشانده سرشاخه‏هاى پشمینه را جهت تقویت و تنظیم دستگاه رحمى و ضد عفونى کننده مجارى ادرار و رفع سردرد، بخصوص میگرن تجویز کرده‏اند جوشانده پشمینه مدر بوده و در انداختن بعضى از انواع سنگ کلیه معجزه مى‏کند، براى مبتلایان به هیسترى، صرع، کم خونى دختران، سیاتیک، دردهاى عصبى، دفع کرم، قطع قاعدگى در دختران جوان و کلیه اختلالات قاعدگى و ترشحات زنان آن را تجویز کرده‏اند.

خواص پشمینه یا همان چای کوهی

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب خواص پشمینه یا همان چای کوهی

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

————————————————————————–

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا