دسته‌بندی نشده

حکم نزدیکی با همسر در شب و روز تاسوعا و عاشورا

آیا نزدیکی در تاسوعا و عاشورا حرام است ؟

بر اساس بعضى از روایات، مجامعت و نزدیکى با همسر در ایام و ساعاتى نامناسب است و این روایات در کتابهاى حدیثى و فقهى شیعه قید شده است و حکمت و فلسفه این دستورات نیز تا حدودى شرح داده شده است، اما شب تاسوعا و عاشورا جزء آن موارد محسوب نمی شود.

نزدیکی در شب تاسوعا و عاشورا از دیدگاه روایات

در روایات نسبت به کسانی که در حالت طبیعی و عادی هستند و نیاز جنسی شان فعال نشده است، توصیه شده تا از مسایل دنیوی پرهیز کنند. امام صادق (ع) در این زمینه می فرمایند:

«در روز (عاشورا) از کارهای لذتبخش دوری شود و آداب و سنن سوگواری بر پا گردد و تا زوال خورشید از خوردن و آشامیدن خودداری شود و بعد از آن همان غذایی خورده شود که سوگواران می خورند.»

آیا نزدیکی با همسر در عاشورا و تاسوعا جایز است یا خیر ؟

نزدیکی و استمتاع با همسر شرعی و حلال برای تمام ایام سال بجز در ایام حیض و نفاس، در حالت روزه و احرام جایز می باشد و دلیلی از قرآن و سنت برای ممنوعیت نزدیکی با همسر در عاشورا و تاسوعا وجود ندارد.

نزد اهل سنت عزاداری نمودن در عاشورا و تاسوعا جایز نمی باشد علمای اهل سنت با توجه به حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و سلم، معتقدند عزاداری فقط در سه روز پس از وفات جایز می باشد. در ضمن در سه روز عزا جماع کردن با همسر منع شرعی ندارد.

حکم رابطه زناشویی در ماه محرم به قصد بچه دار شدن

آیا آمیزش با همسر؛ به قصد بچه دار شدن و انعقاد نطفه؛ در دو ماه محرم و صفر جایز است یا نه؟

اسلام برای همه جنبه های زندگی انسان و از جمله در مورد آمیزش برنامه هایی ارائه کرده است که رعایت این آداب، در بهداشت فردی و اجتماعی، روحی و جسمی زن و شوهر، بچه دار شدن و سالم بودن آن، ازدیاد محبت و غیره تأثیر دارد.

اسلام عمل زناشویی و بچه دار شدن را در هر جا و هر محلی اجازه نداده است و باید جای مخصوص و مناسبی برای این کار در نظر گرفته شود و در تحت شرایط خاصی انجام پذیرد.

نتیجه گیری کلی این است که نزدیکی در محرم با همسر از نظر شرعی مشکلی ندارد اما بهتر آن است که در شب عاشورا در صورتی که نیاز جنسی تحت کنترل است ، احترام آن نگه داشته شود.

حکم رابطه جنسی در تاسوعا و عاشورا

آیا در ماه محرم می توان بچه دار شد ؟

در پاسخ به این سوال که در ماه محرم میتوان اقدام به بچه دار شدن نمود یا خیر باید گفت بله میتوان و اشکال ندارد.

اما برای بچه دار شدن آدابی وجود دارد که برای آشنائی با احکام و آداب بچه دار شدن از کتاب «حلیهالمتقین» مرحوم مجلسی با احکام آمیزش و بچه دار شدن می توانید آشنا شوید و مطالعه این کتاب را پیش از بچه دار شدن به شما توصیه می کنیم.

نزدیکی کردن چه زمان هایی مکروه است ؟

در بعضی شب ها و زمان ها رابطه جنسی با همسر مکروه است که عبارت است از:

  • در شب و روزى که ماه و خورشید گرفته است.
  • هنگام غروب خورشید
  • هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب
  • شب اول ماه غیر از ماه رمضان
  • در شب آخر ماه از جمله ماه محرم
  • در فرصت بین اذان و اقامه نماز که مخصوص اعمال عبادى است
  • در شب عید قربان
  • در شب عید فطر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا