دسته‌بندی نشده

حکم ازدواج موقت دختر باکره بدون اذن پدر چیست؟

حکم صیغه دختر باکره بدون اذن ولی چیست ؟

ازدواج موقت نکاحی است که مشروط به ذکر مدت معین و مهر معین است و در آن ارث بردن و پرداخت نفقه نیست، ولی زوجین میتوانند ارث بردن و پرداخت نفقه را از راه “شرط ضمن عقد” تثبیت نمایند. از ویژگیهای دیگر متعه (ازدواج موقت) عدم نیاز به طلاق است،

آقای سیستانی در مساله لزوم اذن پدر در عقد (موقت و دائم) دختر باکره، بنابر فتوا اذن را واجب می‌دانند اما در برخی فروض و حالت‌ها، این فتوا را تبدیل به احتیاط واجب کرده‌اند که موجب می‌شود مقلدین ایشان بتوانند به فتاوای دیگران مراجعه کنند.

مخالفت کلی پدر با هرگونه ازدواج موقت دختر

همچنین «مخالفت کلی پدر» با هرگونه ازدواج موقت دختر نیز راه دیگری بود که فتوای آقای سیستانی در مورد لزوم اذن را به احتیاط واجب تبدیل می‌کرد.

اما حالت دیگری که ایشان اخیرا به آن حکم داده، دختر مستقل بزرگسالی است که ازدواج دائمش آسان و میسر نیست و خوف وقوع در حرام هم دارد. عین متن این حکم چنین است:

اگر پدر و پدر بزرگ (پدری) در قید حیات نباشند، امر ازدواج دختر با خودش است

و اگر زیر نظر پدر و مادرش زندگی نمی‌کند، بلکه در امور زندگانی مستقل از آنان می‌باشد، چنانچه مقلد آیت الله سیستانی است می‌تواند در این مسأله ( ازدواج بدون اجازه پدر ) به فقیه دیگری رجوع نماید

و همچنین اگر زیر نظر پدر و مادرش زندگی می‌کند، ولی چون سنش بالا است، جز ازدواج موقت برایش میسر نیست و پدرش به آن رضایت نمی‌دهد و از طرفی ترس وقوع در حرام دارد، در این صورت نیز می‌تواند به فقیه دیگر رجوع کند.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا