دسته‌بندی نشده

حکایت ضرب المثل خر چه داند قیمت نقل و نبات

معنی ضرب المثل ” خر چه داند قیمت نقل و نبات “

ضرب المثل ” خر چه داند قیمت نقل و نبات “: یعنی آدمی که شعور ندارد، ارزش محبت های دیگران را نمی فهمد و حتی تشخیص نمی دهد چه چیزی با ارزش است و چه چیزی بی ارزش.

در این ضرب المثل خر کنایه از کسانی است که انسانیت خود را فراموش کرده و لیاقت استفاده از چیزهای ارزشمند را ندارند.

و نقل و نبات کنایه از چیزهای ارزشمند و گرانی است که فرد نادان شعور ندارد به گران قیمتی آنها پی ببرد به همین دلیل فرق بین طلا و زباله را نمی فهمد. (یعنی قدرت شناخت خوب و بد را ندارد.)

این ضرب المثل را به کسانی می گویند که وقتی به آنها لطف می کنی و ارزش قائل می شوی، بجای اینکه قدر بدانند رفتارهایی مخالف انسانیت انجام می دهند و بقیه را از لطفی که کرده اند پشیمان می کنند! مثلا:

شما به یکی از آشنایانتان هدیه گران قیمتی می خرید (یا حتی گران قیمت نیست ولی باارزش است) و شما با ذوق و شوق هدیه تان را به او می دهید و منتظر واکنش او می مانید.

حال اگر او بجای تشکر، از هدیه شما ایراد بگیرد و گوشه ای پرتش کنند، قطعا اینجا یاد این ضرب المثل می افتید! و با خود می گویید: خر چه داند قیمت نقل و نبات !

داستان ضرب المثل ” خر چه داند قیمت نقل و نبات

می گویند در زمان های قدیم ملانصرالدین خری داشته که بسیار مورد علاقه اش بوده و دوستش داشته است و به اصطلاح در پر قو خرش را می خوابانده و حتی با او بار هم جابجا نمی کرده است.

یک روز عابری از کنار ملانصرالدین و خرش عبور می کند و رفتار ملانصرالدین را با خرش می بیند و از آنچه که دیده بسیار تعجب می کند.

ملانصرالدین بجای کاه و یونجه نقل و نبات جلوی خرش می ریخت و خر هم با بی میلی پوزه خود را در کیسه نقل و نبات می مالید و عرعر می کرد و به طرف ملانصرالدین جفتک پرتاب می کرد.

مرد رهگذر وقتی این صحنه ها را دید به طرف ملانصرالدین رو کرد و به او گفت: مرد حسابی خر چه داند قیمت نقل و نبات …. ؟!

از آن پس این اصطلاح به صورت ضرب المثل در آمد و زبانزد مردم شد و هرگاه می خواستند بگویند فلانی قدر محبت های تو را ندارد، می گفتند: خر چه داند قیمت نقل و نبات

separator line

ضرب المثل هفت شهر عشق را عطار گشت یعنی چه ؟

ضرب المثل خر ما از کرگی دم نداشت یعنی چه ؟

ضرب المثل هر را از بر تشخیص نمی دهد یعنی چه ؟

ضرب المثل رفت داخل باقالی ها از کجا آمده است ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا