دسته‌بندی نشده

حقایقی شگفت‌انگیز در مورد زندگی در ایستگاه فضایی

زندگی در ایستگاه فضایی

احتمالا اگر اخبار علمی را دنبال کنید، متوجه شده‌اید که چند وقت پیش یاسمین مقبلی به ایستگاه فضایی رسید و قرار است در کنار سایر فضانوردان زمانی را در ایستگاه سپری کند. اما زندگی در چنین شرایطی با حقایقی خاص، سخت و جذاب همراه است که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

زندگی در ایستگاه فضایی

ایستگاه فضایی بین المللی حرکت می‌کند، آن هم با سرعتی بالا

ایستگاه فضایی بین المللی سریعترین چیزی نیست که بشر تا به حال ساخته است، با این حال، ایستگاه فضایی بین‌المللی با سرعتی باورنکردنی در مدار سیاره ما در حال حرکت است. این ایستگاه جالب با سرعتی در حدود 28163.52 کیلومتر بر ساعت به دور سیاره زمین می‌چرخد. بنابراین فضانوردان و ساکنین این ایستگاه حدودا هر 90 دقیقه یک بار به دور سیاره‌ی زمین می‌چرخند و در هر 24 ساعت حدودا 16 بار طلوع و غروب خورشید را تماشا می‌کنند.

زندگی در ایستگاه فضایی

خوابیدن در ایستگاه فضایی چالش‌برانگیز است!

در آن بالا نمی توانید دراز بکشید و چشمانتان را روی هم بگذارید، چرا که خوابیدن در ایستگاه فضایی به این راحتی نیست. فضانوردان در این محیط کیسه‌های خواب را به دیوارها و سقف می‌بنند و با رفتن در آن و بستن کامل خود به کیسه خواب، می‌خوابند. همچنین یکی از موارد عجیب زندگی در ایستگاه فضایی، چرخه متفاوت روز و شب است. ایستگاه هر 90 دقیقه یک دور کامل به دور زمین می زند به طوری که فضانوردان هر 45 دقیقه شاهد طلوع یا غروب خورشید هستند. بنابراین فضانوردان تنها می‌توانند بیشتر لامپ ها را موقع خوابیدن خاموش کنند، تا محیط به اندازه‌ی کافی تاریک شود.

زندگی در ایستگاه فضایی

دزدی از حساب بانکی در ایستگاه فضایی

شاید فکر کنید با وجود قوانین و شرایطی که این ایستگاه فضایی دارد، احتمال رخ دادن جرم در آن وجود ندارد. اما جالب است بدانید که در سال 2019 میلادی، ظاهرا یک فضانورد به اطلاعات حساب بانکی یک فضانورد دیگر دست پیدا کرده و از حساب فضانورد دیگر سو استفاده کرده است. با این که ارتکاب جرم از فضانوردان و دانشمندان بعید به نظر می‌رسد اما در توافق‌نامه بین کشورها، برای جرم‌های مرتکب شده در در ایستگاه فضایی هم راه‌ حل‌های زیادی اندیشیده شده است.

زندگی در ایستگاه فضایی

یکی از خدمه‌ی ایستگاه فضایی ربات است

جالب است بدانید که یکی از خدمه‌های ISS یک ربات است و اولین خدمه غیرانسان ایستگاه فضایی بین المللی با نام R2 به حساب می‌آید. این ربات شگفت انگیز تقریبا شبیه به انسان‌ها ساخته شده است و حسگر‌های بسیار دقیق و قدرتمندی دارد. ربات R2 قادر به انجام کار‌های خسته‌کننده‌ای است که ساکنین علاقه‌ای به انجام آن‌ها ندارند. همچنین این ربات انسان‌نما می‌تواند کارهای خطرناکی را که خدمه از انجام آن‌ها عاجز هستند را هم انجام دهد.

زندگی در ایستگاه فضایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا