دسته‌بندی نشده

حساسیت تنفسی و عوارض آن بر زندگی انسان!

حساسیت تنفسی چیست؟

حساسیت تنفسی یکی از مشکلاتی است که به دلایل مختلفی از جمله آلودگی هوا بروز می کند. برای جلوگیری از حساسیت تنفسی خیلی بیرون نروید. همچنین می توانید از گیاه اکالیپتوس استفاده کنید.

حساسیت یا آلرژی واکنشی است که سیستم دفاعی و ایمنی بدن نسبت به بعضی از محرک ها ( آلرژن ها ) نشان می دهد. آلرژی یا حساسیت به اشکال مختلف از جمله: گوارشی ،پوستی ، حساسیت تنفسی ( فوقانی و تحتانی ) دیده می شود. حساسیت تنفسی به دو بخش فوقانی و تحتانی دستگاه تنفس تقسیم می شود. حساسیت تنفسی تحتانی همان آسم است و رینیت آلرژیک، حساسیت سیستم تنفسی فوقانی است که بیشتر به متخصصین حلق و بینی و گوش مراجعه می کنند.

در واقع حساسیت تنفسی بسیار عمومی است . به طوری که تحقیقات به عمل آماده نشان می دهد که از هر شش نفر ، یک نفر از حساسیت فصلی رنج می برد و همچنین از هر ده بچه یکی و از هر بیست نفر بزرگسال یک نفر از آسم رنج می برند . این مشکلات به سرعت در حال عمومی شدن است ؛ حساسیت فصلی قبل از انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم اصلا وجود نداشت ، اما آسم از هزاران سال پیش تشخیص داده شده است و وقوع آسم در بچه ها ، طی سی سال گذشته ، تا شش برابر بالا رفته است. آسم به مراتب شدیدترین و بدترین وضعیت حساسیت تنفسی است که همه ساله جان بیش از سه هزار نفر را می گیرد .

علایم حساسیت تنفسی

  • عطسه که در افراد مبتلا به آلرژی تنفسی معمولا صبح ها شدید تر است.
  • آبریزش بینی ناشی از آلرژی تنفسی که معمولا بی رنگ است و از هر دو سوراخ بینی خارج می شود.
  • خارش ناشی از آلرژی که می تواند چشم، بینی، گوش، حلق و پوست صورت را در بر گیرد.
  • گرفتگی بینی در اثر آلرژی تنفسی
  • سرفه نیز از دیگر علائم آلرژی تنفسی است .
  • در افراد دچار آلرژی تنفسی اشک ریزش هم دیده می شود .
  • ترشح پشت حلق ناشی از آلرژی تنفسی که معمولا بی رنگ است .

آلرژی تنفسی

سردرد ناشی از حساسیت تنفسی

همانطور که ملاحظه نمودید، علایم آلرژی تنفسی بسیار شبیه به سرماخوردگی است. پزشک می تواند در افتراق این دو به شما کمک کند. آلرژی تنفسی می تواند فصلی یا دائمی باشد. در بعضی افراد علایم در تمام طول سال وجود دارد، اما در فصل یا فصلهای خاصی تشدید می یابد. زمینه ارثی در ایجاد آلرژی تنفسی نقش دارد و معمولا در افراد یک خانواده بیشتر دیده می شود.

پیشگیری از حساسیت تنفسی

یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از ابتلا به آلرژی مخصوصا حساسیت‌ تنفسی آن است که محیط خانه را از گرد و غبار پاک کنیم. در محیط خانه آلاینده‌ها گوناگونی وجود دارد. علاوه بر آلاینده‌هایی مانند مونوکسید کربن که از خارج محیط خانه وارد آن می‌شوند، آلاینده‌ها و ذرات معلق ناشی از مو و شوره سر حیوانات خانگی، دود ناشی از پخت و پز، گرد و خاک، فرمالدهید و ترکیبات آلی فرّار مانند عطر و بو نیز ممکن است در هوای خانه انتشار یابند و باعث ابتلای افراد به آلرژی شوند.

برخی از عوامل آلرژی‌ زا مانند گرد و خاک بر روی سطوح مختلف قرار می‌گیرند که باید پاک شوند. همچنین ممکن است آلاینده‌هایی از فضای برون وارد خانه شوند بنابراین باید پنجره‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که از ورود این آلاینده‌ها جلوگیری شود. دیوار و کف حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه را باید ضدعفونی کرد. شستن فرش و موکت نیز باعث می‌شود تا ذرات ریز موجود در پرزهای آن‌ها از بین برود. همچنین شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها نیز توصیه می‌شود.

بهترین راهکار برای حذف عوامل آلرژی‌ زا و آلاینده‌های هوا خانه، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. طبق تحقیقات به عمل آمده در سازمان حفاظت زیست محیطی آمریکا، آلودگی هوای خانه تا ۵ برابر بیشتر از هوای بیرون است. آلاینده‌ها و ذرات معلق موجود در هوای خانه از علل اصلی حساسیت تنفسی هستند. آلودگی هوا علاوه بر آلرژی، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی چون آسم و سرطان ریه را نیز بالا می‌برد.

مشکلات تنفسی

درمان حساسیت تنفسی

آمار بالاي حساسيت هاي تنفسي در كودكان ارمغان زندگي ماشيني است. پزشكان معتقدند بيماري هاي بزرگسالان در بيشتر موارد ريشه در حساسيت هاي دوران كودكي دارد كه به درستي تشخيص و درمان نشده است . با توجه به اين كه 40 تا 60 درصد افراد جامعه به عارضه حساسيت دچار هستند آشنايي والدين با عوامل آلرژي زا سهم بسزايي در كمك به درمان اين حساسيت ها از دوران كودكي دارد.

1- پاک کردن هوای اطراف خود

می توانید در محیط کار و زندگی خود از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید تا از ورود ذرات گردوغبار، گرده گیاهان و هر آنچه که در هوای اطراف ایجاد حساسیت می کند، به دستگاه تنفسی جلوگیری شود. می توانید با پاک کردن هوای محیط اطراف خود، زمینه را برای بروز آلرژی به حداقل میزان ممکن برسانید.

2- تمیز کردن پادری به طور مرتب

پادری ها معمولا در بیرون از منزل استفاده می شوند، اما در جلوی دستشویی، حمام و حتی اتاق ها هم به کار می روند. پادری ها به خصوص پادری های بیرون از منزل، مملو از خاک، گردو غبار، قارچ و میکروب می باشند و اگر برای مدت طولانی شسته نشوند، مواد حساسیت زا از آنها وارد هوا شده و علائم آلرژی را در افراد تشدید می کند.
در فصولی که آلرژی در شما بوجود می آید، از رفتن به پارک ها و مناطق رو باز حتی المقدور اجتناب کنید تا بروز علائم آلرژی در شما کاهش یابد.

3– استفاده از ترکیب لیمو ترش و عسل

مقداری لیموترش را با مقداری آب و عسل مخلوط کنید. این ترکیب را صبح ها، به صورت ناشتا در فصولی که آلرژی دارید، مصرف کنید.
مصرف این ترکیب به نرم شدن گلو کمک زیادی می کند و خلط پشت حلق را که سبب ناراحتی افراد مبتلا به حساسیت می شود از بین می برد.همچنین این ترکیب قابلیت دفع سموم بدن را دارد. علاوه بر این منبع خوبی از ویتامین ث می باشد.

4- استفاده از گیاه اکالیپتوس

اکالیپتوس به طور طبیعی به عنوان کاهش دهنده انواع التهاب، مخصوصا التهاب تنفسی استفاده می شود. نحوه استفاده از آن به این صورت می باشد که 2 تا 3 قاشق غذاخوری برگ خرد شده گیاه اکالیپتوس را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید. سپس دمنوش آن را بنوشید. التهاب ناشی از بروز حساسیت در افراد با این روش کاهش پیدا می کند. لازم به ذکر است که برگ این گیاه در عطاری ها و فروشگاه ها قابل دسترسی و خریداری است.

5- عدم مصرف غذاهای آلرژی زا

برای درمان حساسیت تنفسی باید غذاهای آلرژی زا را رها کنید. در فصولی که آلرژی دارید، سعی کنید از مصرف غذاهای حساسیت زا خودداری کنید، زیرا علائم آلرژی را در شما بدتر می کنند.

غذاهای تند و پر ادویه، میوه و سبزیجاتی مانند کیوی، بادمجان و گوجه فرنگی از جمله موادی هستند که علائم حساسیت را در بسیاری از افراد تشدید می کنند.

6- کم رفتن به پارک و فضای آزاد

در فصولی که آلرژی در شما بوجود می آید، از رفتن به پارک ها و مناطق رو باز حتی المقدور اجتناب کنید تا بروز علائم آلرژی در شما کاهش یابد، و یا قبل از رفتن به این مناطق، طبق تجویز پزشک از داروهای تجویز شده استفاده نمایید.

7- نکشیدن سیگار درمان حساسیت تنفسی

اگر سیگاری هستید، سعی کنید حتی المقدور در فصولی که حساسیت دارید از مصرف سیگار خودداری کنید. سیگار حساسیت تنفسی را در شما تشدید خواهد کرد.

بیماری تنفسی

خوشبختانه با پيشرفت علم و تشخيص انواع آلرژي ها درمان اين بيماري كاري غيرممكن نيست. متخصصان معتقدند با تشخيص به موقع و پرهيز از محرك ها به مدت 2 تا 3 سال بطور قطع بيماري هاي حساسيتي در افراد ريشه كن مي شود.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت به عسل و علائم آن را بشناسید

همه چیز در مورد حساسیت به جفت در دوران بارداری

همه چیز در مورد حساسیت به گردو

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا