دسته‌بندی نشده

حساسیت به سیر یک حساسیت نادر!

عوارض ناشی از حساسیت به سیر

حساسیت به سیر یک آلرژی نادر است. شما می توانید به سیر خام یا پخته یا همه اشکال سیر آلرژی داشته باشید. افرادی که به سیر حساسیت دارند ممکن است به پیاز، تره فرنگی و موسیر نیز حساسیت داشته باشند. عدم تحمل سیر ممکن است منجر به علائم گوارشی مانند سوء هاضمه شود. سیر می تواند عطر و طعم فوق العاده ای به غذا اضافه کند، با این حال بعضی از مردم به سیر حساسیت دارند.

در حساسیت به سیر، سیستم ایمنی بدن شما سیر را به اشتباه به عنوان موردی مضر شناسایی و با تولید آنتی بادی ها به مبارزه با آن می پردازد. این واکنش می تواند بلافاصله پس از تماس در ظرف دو ساعت پس از خوردن یا لمس کردن سیر رخ دهد.

سیر معمولاً به عنوان ادویه در انواع غذاهای دهان آب انداز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه ادویه‌ای به جهت خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی خود شناخته شده است، از اینرو می‌تواند فوائد سلامتی بخش گوناگونی را فراهم سازد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که این گیاه ادویه‌ای همچنین دارای پتانسیل و توانایی ضد سرطانی است. با این حال، وارد نمودن سیر بیش از حد به رژیم غذایی می‌تواند موجب بروز عوارض جانبی آزار دهنده شود.

عدم تحمل سیر ممکن است سبب سوء هاضمه، سوزش سر دل یا نفخ شود. برخلاف آلرژی عدم تحمل مواد غذایی، علائم عدم تحمل سیر کمتر است. آنافیلاکسی یک عارضه است که از عدم تحمل مواد غذایی ایجاد می شود. اگر شما به طور منظم پس از خوردن یا دست زدن به سیر احساس ناراحتی می کنید به پزشک خود مراجعه کنید. آن ها ممکن است شما را نزد یک پزشک متخصص آلرژی بفرستند. حساسیت به سیر می تواند از طریق پوست یا آزمایش خون تشخیص داده شود. علائم حساسیت به سیر می تواند خفیف یا جدی باشد.

علائم حساسیت به سیر

  • التهاب پوست
  • کهیر
  • احساس سوزن سوزن شدن لب ها، دهان و یا زبان
  • گرفتگی بینی یا آبریزش بینی
  • خارش بینی
  • عطسه
  • خارش چشم یا آبکی
  • تنگی نفس یا خس خس سینه
  • تهوع و استفراغ
  • گرفتگی معده
  • اسهال

اگر شما به سیر حساسیت دارید علائم آن می توانند بلافاصله و یا تا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض سیر رخ دهد. شما ممکن است علائمی پس از استنشاق، لمس کردن یا خوردن سیر را تجربه کنید. اگر شما دچار عدم تحمل غذا به سیر شوید، ممکن است علائم دستگاه گوارش از قبیل سوزش سر دل، اسهال یا درد معده را تجربه کنید.

این علائم ممکن است بلافاصله یا چند ساعت پس از خوردن سیر رخ دهد. اگر شما به سیر حساسیت داشته باشید ممکن است به غذاهای دیگر در این گروه نیز آلرژی داشته باشید. پروتئین یا مواد حساسیت زا در این گیاهان شبیه یکدیگر هستند. بنابراین سیستم ایمنی بدن شما ممکن است به هر یک از آن ها واکنش نشان دهد. این مسئله به عنوان واکنش متقاطع شناخته شده است. سبزیجات دیگر در این گروه عبارتند از: پیازها، تره فرنگی، پیازچه و موسیرها هستند. شما باید در حین خرید غذاها و یا سفارش در رستوران مراقب مواد تشکیل دهنده ی آن ها باشید. سیر در بسیاری از غذاهای از پیش بسته بندی شده است. از جمله:

سوپ، کنسرو، برنج بسته بندی شده، ماکارونی، غذاهای منجمد، سس سالاد و یا سایر سس ها است. سیر نیز معمولاً در خورش و فلفل قرمز، ظروف سیب زمینی، نان و محصولات آن نیز استفاده می شود. سیر در بسیاری از غذاهای قومی از جمله ایتالیایی، چینی و هندی استفاده می شود.

حساسیت به سیر

مشکلات جدی ناشی از حساسیت به سیر

تقریبا همه ما از فواید سیر اطلاع داریم و می دانیم که دانه تازه سیر و یا قرص سیر به عنوان دارو مصرف می گردد. سیر برای درمان بیماری های مختلف مربوط به قلب و خون استفاده می گردد، این بیماری ها شامل فشار خون بالا،کلسترول خون بالا، بیماری قلبی کرونر، حمله قلبی و سخت شدن شریان ها (تصلب شریان) استفاده می شود ولی برخی افراد به علت حساسیت به سیر نمی توانند از مصرف این گیاه مفید بهره مند شوند.

افرادی که نسبت به سیر بسیار حساس می‌باشند، ممکن است دچار برخی عوارض جانبی شدید و آزار دهنده‌ شوند. این مشکلات مرتبط با سلامت را نمی‌توان دست کم گرفت و نیاز به فوریت‌های پزشکی دارند. این مشکلات به شرح ذیل می‌باشند:

خونریزی داخلی

هنگامی که رنگ طبیعی مدفوع به سیاه و یا قرمز روشن تغییر کند، نشان از خونریزی دستگاه گوارش می‌دهد. این بدان معنا است که به دستگاه گوارش آسیب وارد شده است و در چنین شرایطی خودداری کامل از مصرف سیر ضروری است. خونریزی داخلی در قالب خونریزی مغزی نیز می‌تواند به دلیل مصرف بیش از حد سیر رخ دهد.

اختلال در گفتار و یا بینایی

بریده بریده سخن گفتن (بخشی از صدای واژه را خوردن) یا تاری دید همچنین می‌تواند در نتیجه‌ی مصرف بیش از حد سیر بوجود آید. این عوارض معمولا موقتی بوده و قطع مصرف سیر ممکن است به حل این مشکل کمک کند.

در اغلب موارد، عوارض جانبی این گیاه ادویه‌ای جای نگرانی نداشته و بدون انجام درمان از بین می‌روند. پزشک معمولاً به شما توصیه کرده که به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکلات آزار دهنده، مصرف سیر را کاهش دهید.

آلرژی نسبت به سیر

عوارض حساسیت به سیر

اگر شما به سیر حساسیت دارید ممکن است حتی با تنفس آن دچار مشکل می شوید و حتی با سیر خشک شده یا پوست سیر، یک حمله آسم آلرژی به شما دست بدهد. علائم آسم شامل تنگی نفس و خس خس است. پزشک شما به شما داروهای آسم توصیه می کند که می تواند بهبود علائم آلرژی در شما کمک کند. یکی دیگر از عوارض بالقوه از یک حساسیت سیر، آنافیلاکسی است. آنافیلاکسی شدید، واکنش آلرژیک به طور بالقوه کشنده است. آنافیلاکسی ناشی از آلرژی سیر، نادر است. شوک آنافیلاکتیک ممکن است در اثر یک واکنش رخ دهد که دکتر برای شما Epipen تجویز می کند که یک نوع آدرنالین است.

علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

نبض سریع، فشار خون پایین، تورم گلو و تنگ شدن راه های هوایی، سرگیجه، سردرگمی یا سبکی سر، از دست دادن هوشیاری. یک متخصص مانند پزشک متخصص آلرژی می تواند داروهایی که ممکن است برای علائم آلرژی سیر مفید باشند را توصیه کند، که شامل داروهایی مانند: آنتی هیستامین، عکس آلرژی و کورتیکو استروئیدها هستند.

زندگی در شرایط حساسیت به سیر نیاز به هوشیاری مداوم دارد. به ویژه هنگام غذا خوردن یا خرید مواد غذایی. به جای سیر شما می توانید از طعم دهنده ها و یا ادویه ها برای خوشمزه کردن غذاها استفاده کنید. برخی گیاهان در این زمینه مؤثر می باشند مانند: زیره، فلفل تند، پاپریکا، ادویه کاری، رازیانه، ریحان و پونه کوهی.

divider

بیشتر بخوانید:

چاقی گلوتن چیست ؟ علائم حساسیت به گلوتن کدامند ؟

علائم آلرژی و حساسیت به فلفل

علائم حساسیت گوارشی به هندوانه و درمان این عارضه

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا