دسته‌بندی نشده

جواب درس 2 فارسی ششم | صفحه 16 و 17 و 19 و 23

گام به گام درس 2 فارسی ششم

جواب درس دوم فارسی ششم

گام به گام درس 2 فارسی ششم

نام درس : پنجره های شناخت | موضوع : گام به گام | ششم ابتدایی

جواب درس دوم فارسی ششم

انتخاب سریع صفحه :

گام به گام فارسی ششم / درس 2 : پنجره های شناخت

درک مطلب

درک مطلب صفحه ۱۶ فارسی ششم

۱- کدام واژه با سایر واژهها همخانواده نیست؟ 
پاسخ: خود

۲- به نظر گروه عمل، شخصیت هر کسی چگونه نمایان میشود؟ 
پاسخ: هر کسی شخصیت خود را در رفتار و عمل خویش نمایان می‌کند.

۳- از نظر نویسنده «تفکر»، «ایمان»، «اخلاق»، «علم» و «عمل» چه ارتباطی با هم دارند؟
پاسخ: مانند پنج پنجره برای شناخت و تماشای آفرینش الهی است؛ هر گروه با بیان نظر خود، ما را یک قدم به آگاهی و شناخت، نزدیک‌تر کردند.

۴- به نظر شما تصویر درس چه ارتباطی با عنوان درس دارد؟
پاسخ: از تصویر متوجه میشویم که با باز کردن هر پنجره یک پنجره دیگر نمایان میشود، یعنی با تفکر کردن و اندیشیدن میتوان به کشف و شناختِ زیبایی‌های آفرینش پرداخت

۵- شما نظر کدام گروه را می‌پسندید؟ دلیل آن را برای کلاس بازگو کنید.
پاسخ: من نظر گروه اخلاق را می‌پسندم؛ چون اخلاق نیکو و رفتار پسندیده می‌توند  حلقه‌ی اتصال خود، حلق، خلقت، و خالق باشد.

درک مطلب صفحه ۱۶ فارسی ششم

گوش کن و بگو

گوش کن و بگو صفحه ۱۷ فارسی ششم

به قصه‌ی «رفتار نیکان»، که برای شما پخش یا خوانده می ‌شود، با دقت گوش دهید و بر اساس نمودار زیر، گفتوگو کنید؛ سپس به پرسش‌ها پاسخ دهید.

عنوان/ نام داستان رفتار نیکان
شخصیت ها پیامبر (ص)- مرد صحرانشین- پسر نوجوان
مکان یا فضای داستان شهر مدینه
زمان رخداد داستان گذشته و زمان پیامبر
پیام داستان خوش رویی و فروتنی- احترام به پدر و مادر
نام کتابی که داستان از آن نقل شد. مرام خوبان

پرسش ها صفحه ۱۷ فارسی ششم

۱- موضوع اصلی داستان چه بود؟
پاسخ: احترام به پدر و مادر

۲- چرا زبان مرد، بند آمده بود؟
پاسخ: از دیدن سیمای درخشان و پر ابهت پیامبر دچار هیجان شده بود.

۳- پیامبر (ص) درباره‌ی رفتار با پدر و مادر چه سفارشی فرمودند؟
پاسخ: بر همه واجب است که احترام پدر و مادر خود را نگه دارند و با آنان با فروتنی رفتار کنند.

۴- شعری که در داستان خوانده شد از کیست؟
پاسخ: سعدی

 

خوانش و فهم صفحه

خوانش و فهم صفحه ۱۹ فارسی ششم

۱- در مصراع « می‌ریختم تمام جهان را به پای تو،» «تو» به چه کسی اشاره دارد؟
پاسخ: مادر

۲- بیت « مهرت برون نمی‌ ود از سینه ‌ام که هست این خانه، خانه ‌ی تو و این دل، سرای تو» چگونه خوانده می ‌شود؛ چرا؟
پاسخ: با لحن احساسی و عاطفی؛ چون این بیت احساسات شاعر را نسبت به مادر بیان می‌کند

 

درک و دریافت

درک و دریافت صفحه ۲۳ فارسی ششم

۱- پیرزن در ‌کجا زندگی ‌می‌کرد؟
پاسخ:  در باغی نزدیک شهر

2- تفاوت ‌های ‌کلاغ ‌و ‌هدهد ‌را ‌بیان کنید.
پاسخ: کلاغ پرنده‌ ای زیبا و خوش آواز نیست؛ ولی هدهد زیبا و خوش آواز است. کلاغ در ادبیات نشانهی بد خبری و شومی است؛ اما هدهد قاصد و خبر رسان خوبی هاست.

‌3- با‌ توجه ‌به متن درس،‌ پیرزن ‌چه ‌ویژگی‌ هایی ‌داشت؟
پاسخ:  مهربانی، زیرکی و با تجربگی.

‌4- به نظر ‌شما چرا بعضی ‌از ‌افراد،‌ زود به دام ‌می ‌افتند؟
پاسخ:  به دلیل آن که به زرنگی خود بسیار مغرور می‌ شود یا طمع زیادی دارند.

۵- از ‌این ‌داستان چه ‌فهمیدید؟
جواب : غرور طمع زیاد باعث گرفتاری است؛ دیگر این ‌که برای کارهای اشتباهی که انجام می ‌دهیم نباید قسمت و سرنوشت را مقصر بدانیم.

در این قسمت جواب سوالات فارسی ششم را قرار داده بودیم. پیشنهاد میشود از درس 11 فارسی ششم نیز دیدن فرمایید.

در این قسمت جواب سوالات فارسی ششم را قرار داده بودیم. پیشنهاد میشود از درس 3 فارسی ششم نیز دیدن فرمایید.

جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا