دسته‌بندی نشده

جزیره هندورابی کجاست و چگونه به آنجا برویم؟

چقدر دلتان می‌خواهد از جزیره هندورابی بدانید؟ حتما شما هم حین برنامه‌ریزی برای سفر به کیش هوس گردش در جزیره دور افتاده و تنها هندورابی به سرتان زده است. البته که با سفر به جزیره هندورابی خاطره‌ای آرامش‌بخش از ساحل‌گردی برای خود ثبت می‌کنید. حالا که دوست دارید راز جزیره بکر و دست نخورده هندورابی را کشف کنید با ما همراه شوید تا زیر و بم سفر به این جزیره دوست داشتنی را به شما بگوییم.

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی کجاست ؟

وقتی که جنوب ایران تحت سلطه پرتغالی‌ها بود هندورابی به محل اصلی پایگاه نظامی‌ آن‌ها تبدیل شد. هنوز هم می‌توانید بقایای بعضی از ساختمان‌های عهد پرتغالی‌ها را در جزیره هندورابی ببینید. از تور لیدر خود بخواهید این ساختمان‌ها را به شما نشان دهد. نام هندورابی هم مانند خودش جالب است؛ بعضی معتقدند که هندورابی از دو اسم هند و رابی ترکیب شده است. هند و رابی عاشقان قدیمی بودند که زندگی عاشقانه‌شان را در این جزیره آغاز کرده بودند. هر چند این فرضیه بیشتر شبیه به افسانه‌ای محلی است اما جالب به نظر می‌رسد.

جزیره هندورابی میان دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته است و با جزیره کیش حدود 23 کیلومتر فاصله دارد.

دسترسی به هندورابی

دسترسی به هندورابی از طریق راه دریایی یا هوایی ممکن است. برای دسترسی به هندورابی از مسیر دریا می‌توانید یکی از مبداهای جزیره کیش، جزیره چیرویه یا جزیره لاوان را انتخاب کنید و به کمک کشتی‌های ماشین‌بر خودتان را به جزیره هندورابی برسانید. از جزیره کیش تا هندورابی و از راه دریا حدود یک ساعت و نیم مسافت در پیش دارید. اگر از چیرویه به سمت هندورابی حرکت می‌کنید باید سوار قایق موتوری شوید و حدود 20 دقیقه در راه باشید. همچنین برای دسترسی به جزیره هندورابی از طریق جزیره لاوان باید بلیط کشتی‌ تهیه کنید.

اما روش بهتری هم برای رسیدن به جزیره هندورابی وجود دارد و آن مسیر هوایی است. هندورابی شاید کوچک باشد اما دلیل نمی‌شود که فرودگاه نداشته باشد. از فرودگاه کیش می‌توانید بلیط هواپیما هندورابی را تهیه کنید و خودتان را به این جزیره منحصر به فرد برسانید.

وقتی وارد جزیره می‌شوید احتمالا حس رابینسون کروزوئه به شما دست می‌دهد. در یک جزیره تک و تنها. باور نمی‌کنید که کسی در این جزیره زندگی می‌کند. خب راستش وقتی به روستای هندورابی برسید دیگر همچین حسی نخواهید داشت چون حدود 200 نفر در این روستا زندگی می‌کنند. زبان اغلب جزیره‌وندان هندورابی عربی است اما هستند کسانی که به زبان فارسی نیز بتوانند صحبت کنند.

تصاویر جزیره هندورابی

جاهای دیدنی جزیره هندورابی!

شاید هندورابی کوچک باشد اما این دلیل نمی‌شود که نتیجه بگیریم جزیره کوچک هیچ جای دیدنی‌ای ندارد. اگر داستان رابینسون کروزوئه را خوانده باشید حداقل یک بار با تمام وجودتان آرزو کرده‌اید که جای او در جزیره زندگی کنید. اگر شما هم آرزو دارید برای مدتی کوتاه از همه شلوغی‌ها و هیاهوی شهر و محل زندگی و کار رها شوید جزیره هندورابی با سواحل ماسه‌ای و منطقه کمپینگ و گوشه کنار تاریخی‌ و آرام خود منتظر شما است.

روستا هندورابی

تا حالا خانه‌های سفید رنگی که از مصالح اولیه ابتدایی مانند سنگ و گچ و مرجان ساخته شده‌است را دیده‌اید؟ روستای هندورابی ساده و بی‌آلایش است اما در اوج سادگی خیلی زیبا است. رنگ سفید خانه‌ها و شکل متفاوت معماری روستایی آن‌ها و بلندی بادگیرها همگی دلیلی برای دوست داشتنی بودن این روستا است. در ضمن این روستا یک درمانگاه، سوپر مارکت و مدرسه و مسجد هم دارد.

در دل همین روستای خلوت و آرام هندورابی، دو روستای تاریخی به نام الدورات و الصرا واقع شده است. این دو روستا که در حال حاضر بخش‌های زیادی از آن‌ها تخریب شده، روزگاری پایگاه نظامی پرتغالی‌ها بود.

مسجد جزیره هندورابی

مسجد هندورابی کوچک، اما زیبا و قابل ‌توجه است. مسجد مانند خانه‌های روستا از جنس خاک و سیمان است و بافت سنتی آن، هماهنگ با بافت دیگر نقاط جزیره است. این مسجد تک مناره است و برای ساکنان اهل سنت جزیره ساخته شده است.

جزیره هندورابی کجاست؟

آب‌انبار هندورابی

آب‌انبارها از گذشته با هدف جمع‌اوری آب باران برای مصارف خانگی استفاده می‌شد. آب‌انبار هندورابی نیز آب‌ باران را در خود جمع می‌کند و جزیره‌وندان از این ذخیره آب برای مصرف خود بهره می‌گیرند. به همین خاطر آب‌انبار برای اهالی جزیره هندورابی بسیار اهمیت دارد. البته دسترسی دشوار به آب شیرین هم در پررنگ شدن اهمیت آب‌انبار دخیل است. در حقیقت، آب‌انبار مکمل چاه‌های آب شیرین جزیره به شمار می‌رود و در مواقع کمبود آب بسیار کارآمد است.

قبرستان پرتغالی!

در قبرستان هندورابی هم اهالی جزیره دفن هستند هم پرتغالی‌هایی که در زمان تسلط بر جنوب کشور در این جزیره می‌زیستند. شاید تور لیدر شما برایتان توضیح بدهد که این قبرستان چرا جالب است.
قبرهای این قبرستان براساس سنگ قبرها تفکیک می‌شوند. مثلا قبرهایی که دو سنگ دارند یعنی متعلق به یک زن بوده و قبرهایی که تنها یک سنگ دارند به این معنا است که یک مرد آن‌جا دفن شده است. این بین قبرهایی هم به چشم می‌خورند که هیچ نام و نشانی ندارند.

ساحل هندورابی

هندورابی آن‌قدر ساکت است که شما می توانید تجربه جدیدی از سکوت را داشته باشید. اینجا شهره است به ساحل ماسه‌ای و غارهای مرموزی که در کنار ساحل وجود دارد. در هندورابی منطقه مخصوصی برای چادر زدن یا همان کمپینگ وجود دارد.
با پرس و جو از اهالی می‌توانید به این منطقه برسید.
چرا نگفتیم از گوگل مپ استفاده کنید؟ چون در هندورابی اینترنت وجود ندارد. اگر به دنبال آرامش و سکوت باشید هندورابی بهترین قسمت از سفر شما به جنوب کشور خواهد بود.

جت اسکی

این جزیره کوچک برخلاف تصور عموم هم فرودگاه دارد هم کلوپ تفریحات آبی. حتما امتحان کردن جت اسکی کنار ساحلی که خلوت و آرام است خیلی جذاب خواهد بود.
علاوه بر جت اسکی می‌توانید موتور سواری دور تا دور جزیره، پاراسل، سافاری، غواصی و ماهیگیری را در جزیره هندورابی امتحان کنید. در کنار کلوپ تفریحات آبی جزیره یک کافی شاپ و رستوران محلی هم قرار دارد که جز غذاهای محدود محلی و جنوبی چیز دیگری سرو نمی‌کنند.

تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی

درباره لاک‌پشت‌های پوزه عقابی چیزی شنیده‌اید؟ این لاک‌پشت‌ها گونه‌ای در حال انقراض هستند که برای تخم‌گذاری خودشان را به سواحل جزیره هندورابی می‌رسانند. بنابر اهمیت این موضوع از بهمن ماه تا نیمه مرداد کمپ زدن و رفت و آمد در ساحل ماسه‌ای جزیره ممنوع است و مسافران تنها می‌توانند به سواحل مخصوص بروند. سواحلی که لاکپشت پوزه عقابی آن‌جا نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا