دسته‌بندی نشده

جریان ضرب المثل از ریش به سبیل پیوند می کند چیست ؟

معنی ‏از ریش به سبیل پیوند می کند یعنی چه؟

‏عبارت بالا ناظر بر اعمال عبث و بیهوده ایست که نفعی بر آن مرتبط نباشد. فی المثل کسی از دامن لباسش ببرد و بر ‏دوش وصله کند.‏

‏این گونه اعمال و اقدامات بی فایده به مثابه آن است که کوتاهی سبیل را با درازی ریش جبران نمایند، یعنی از ریش قیچی ‏کنند و به سبیل پیوند دهند.‏

ریشه تاریخی ضرب المثل از ریش به سبیل پیوند می کند چیست ؟

‏اکنون ببینیم ریشه این ضرب المثل بسیار معقول و متداول از کجا آب می خورد.‏

‏کامران میرزا نایب السلطنه در میان فرزندان ناصر الدین شاه قاجار از همه بیشتر در نزد پدر مورد علاقه و محبت و به ‏اصطلاح عزیز کرده بود.

ایامی را که ناصر الدین شاه از تهران خارج می شد و به خارج از کشور عزیمت می کرد، سمت ‏نیابت سلطنت را بر عهده می گرفت و به همین مناسبت به لقب نایب السلطنه ملقب و معروف گردید.

کامران میرزا در حیات ‏شاه بابا مدتها حاکم تهران بود و تعدادی نایب در اختیار داشت که مأموران اجرای دار الحکومه بوده اند.

این نایب ها برای ‏آنکه جلب توجه نایب السطنه را بکنند و زهر چشمی از مردم گرفته باشند، هر کدام خود را به شکل و قیافه مخصوصی در ‏می آوردند.‏

‏یکی از این نایب های دار الحکومه شخصی به نام نایب غلام بود. که با هیکل درشت و سینه فراخ و ریش مشکی و انبوه ‏و سبیل کلفتش در صف نایب های دارالحکومه بیش از دیگران جلب نظر می کرد و او را نایب عنتری هم می گفتند، زیرا ‏روزگاری لوطی بود و عنتر ( میمون) داشت .

عیب و نقص بزرگی که نایب غلام داشت این بود که یک تای سبیل بیشتر ‏نداشت و از این کمبود سبیل همیشه رنج می برد.

روزی کامران میرزا ضمن عبور از مقابل صف نایب های دار الحکومه ‏وقتی که چشمش به سبیل یکتایی نایب غلام افتاد بی اختیار خنده اش گرفت و گفت:” نایب غلام، یکتای سبیلت را کجا ‏گذاشتی؟” از این کلام حضرت والا همه خندیدند و نایب غلام بی نهایت شرمنده و سر افکنده شد.‏

‏چون کمران میرزا از آنجا دور شد نایب غلام درنگ و تأمل را جایز ندیده خود را به آرایشگاهی که آرایشگر و سلمانیش با ‏او آشنا بود رسانید و با تهدید از او خواست یک طرف سبیلش را که اصلا مو نداشت فورأ پر کند تا بتواند هنگام بازگشت ‏نایب السطنه مورد طعن و سخریه واقع نشود.

هر چه سلمانی اظهار عجز کرد که چنین کاری آن هم در آن فرصت کوتاه ‏مقدور و میسر نیست و او نمی تواند سبیل مناسبی پیدا کند و به پشت لب نایب بچسباند .

نایب غلام زیر بار نرفت و شوشکه ‏را از کمر کشید و گفت :” یا یک تای سبیل برایم تهیه کن یا شکمت را با این شوشکه سفره خواهم کرد!”

سلمانی بیچاره از ‏ترس و وحشت به گریه افتاد و نمی دانست چه کند . زیرا او ریش تراش بود و تا کنون سابقه نداشت که ریش و سبیل ‏بچسباند!

در این موقع تدبیری به خاطر نایب غلام رسید و به سلمانی امر کرد مقداری از ریش او را قیچی کند و به سبیل ‏بچسباند!

سلمانی دست به کار شد ولی در آن حالت ترس و لرز چگونه می توانست از ریش بردارد و به سبیل وصله کند؟!

‏دستش لرزید و نایب غلام که خیلی عجله داشت و می خواست خودش ر ا به صف نایب ها در موقع بازگشت نایب السلطنه ‏برساند با غضب آمیخته به خشم قیچی را از دست سلمانی بیرون کشیده خود را به آیینه رسانید و مقدار زیادی از ریشش را ‏قیچی کرد و به سلمانی داد.

سلمانی برای آنکه از شرش راحت شود ریش قیچی شده را با دست پاچگی به محل خالی سبیل ‏نایب غلام چسبانید و او را به دارالحکومه روانه کرد.‏

‏نایب غلام قیافه مضحکی پیدا کرده بود و هرکس او را با آن ریخت می دید زیر لب می خندید، زیرا اگر چه سبیل پیوندی ‏پیدا کرده بود ولی یک طرف ریشش قیچی شده بود.

در این موقع صدای سم اسبهای کالسکه شاهزاده کامران میرزا به گوش ‏رسید. نایب ها و حضار دارالحکومه حسب المعمول به منظور احترام صف کشیدند و نایب ها با چماقهای نقره ای به حالت ‏خبردار ایستادند.‏

‏پیداست این بار نایب غلام به خیال آنکه دیگر عیب و نقص ندارد بیش از همه سینه جلو می داد تا سبیلهایش را حضرت ‏والا ببیند و تعریف کند.

چون نایب السلطنه به مقابل نایب غلام رسید و نگاهش به ریش قیچی شده و سبیلهای پیوندی نایب ‏افتاد این بار به شدت خندید و گفت” نایب غلام، این چه ریخت و شکل مضحکی است که پیدا کرده ای؟

آن دفعه سبیل تو یکتا ‏بود . این دفعه ریش تو یکتا شده است؟” میرزا احمد دلقک نایب السلطنه که در آنجا حضور داشت تعظیمی کرد و گفت:” ‏قربان، نایب غلام از ریش گرفته به سبیل پیوند کرده است !”

صدای خنده نایب السلطنه و حضار بلند شد و این واقعه مدتها ‏نقل و نقل محافل تهران بود تا اینکه رفته رفته به صورت ضرب المثل در آمد و مجازأ در موارد مشابه به کار می رود.‏

separator line

ضرب المثل آب زیر کاه کنایه از چیست ؟

ضرب المثل حکیم فرموده به چه معناست ؟

معنی ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت چیست ؟

ضرب المثل هرگز از کف دست مویی نمی روید یعنی چه ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا