دسته‌بندی نشده

جراحی بای پس قلب چگونه انجام میشود ؟

جراحی بای پس علائم بیماری عروق کرونر قلب را درمان می کند. این اتفاق در زمانی روی می دهد که ماده مومی شکلی به نام پلاک در داخل عروق قلبی تجمع می یابد و مانع از رسیدن خون و اکسیژن به آن می شود. شما ممکن است چیزهایی مانند زیر احساس کنید:

  1. درد قفسه سینه، که به آنژین معروف است
  2. ضربان قلب نامنظم
  3. تنگی نفس

بیماری عروق کرونر قلب می تواند منجر به حمله قلبی شود. این مسئله می تواند باعث ایجاد لخته خون و قطع جریان خون شود. جراحی بای پس می تواند نقش بزرگی در تقویت سلامتی شما داشته باشد.

سرخرگ های قلبی چگونه دچار تنگی می شوند ؟

در طول زمان چربی ها ، کلسترول و سایر مواد ممکن است در دیواره سرخرگها رسوب کرده وپلاک تشکیل شود . زمانی که پلاک کنده می شود و پس از آن لخته خون ایجاد می گردد ، جریان خون به قلب شما مسدود شده و ممکن است منجر به احساس ناراحتی در قفسه سینه گردد، که تحت عنوان آنژین صدری نامیده شده و ممکن است سبب حمله قلبی گردد . سالانه تعداد زیادی جراحی بای پس انجام می شوند .

جراحی بای پس چگونه انجام می شود ؟

جراح رگ خونی که پیوند نامیده می شود را از قسمت دیگری از بدن مانند قفسه سینه، پا یا بازو بر می دارد. او یک انتهای آن را به آئورت،که بزرگترین شریان خارج شونده از قلب است، متصل می کند. سپس انتهای دیگر آن را به شریان واقع در زیر انسداد متصل می کند.

پیوند، مسیر جدیدی را برای رسیدن خون به قلب ایجاد می کند. در صورت وجود انسدادهای متعدد جراح ممکن است یک یا چند بای پس طی همان جراحی انجام دهد.

شما در تمام مدتی که حدوداً 3 تا 6 ساعت بطول می انجامد، خواب خواهید بود.

چه اتفاقی بعد از عمل بای پس قلب روی می دهد ؟

شما در بخش مراقبت های ویژه (ICU) از خواب بیدار خواهید شد. یک لوله در دهان شما قرار خواهد گرفت که به شما در نفس کشیدن کمک می کند. شما نمی توانید صحبت کنید و احساس ناراحتی خواهید داشت. پرستاران برای کمک به شما در آنجا حضور خواهند داشت. آنها پس از گذشت چند ساعت که بتوانید به تنهایی نفس بکشید، لوله را برمی دارند.

همچنین به صورت شبانه روزی به دستگاه هایی که علائم حیاتی شما مانند ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کنند، متصل خواهید شد. شما چند روز پیش از انتقال به اتاق بیمارستان، در بخش مراقبت های ویژه خواهید ماند. شما پیش از رفتن به خانه حدود 3 تا 5 روز در آنجا خواهید ماند.

heart surgery / جراحی بای پس قلب

خطرات ناشی از جراحی بای پس قلب چیست؟

همه جراحی ها با مشکلاتی روبرو هستند. برخی از موارد احتمالی عبارتند از:

  1. تب
  2. بی نظمی ضربان قلب (آریتمی)
  3. مشکلات کلیوی
  4. عفونت و خونریزی در محل برش
  5. از دست دادن حافظه
  6. درد
  7. واکنش به بیهوشی
  8. سکته

پس از بهبودی، علائم آنژین از بین خواهد رفت یا بهتر خواهد شد. شما می توانید فعال تر باشید، و احتمال بروز حمله قلبی در شما کمتر است. بهتر از همه اینکه این عمل جراحی می تواند تا سال ها به زندگی شما بیفزاید.

عمل جراحی بای پس قلب

پس از جراحی عمل بای پس قلب

  • شما در آی سی یو (ICU) بیدار می شوید و ممکن است در ابتدا کمی احساس بهم ریختگی کنید .
  • آی سی یو (ICU) شلوغ است و چراغ ها همواره روشن هستند . عدم آگاهی نسبت به زمان طبیعی است.
  • جهت کمک به تنفس شما، لوله ای در دهان و گلوی شما قرار داده می شود که سبب ناراحتی شما می شود و با وجودآن نمی توانید صحبت کنید، اما پرستاران جهت ارتباط برقرار کردن به شما کمک می کنند .
  • لوله تنفسی تا زمانی که قادر شوید دوباره تنفس نمایید، در محل خود باقی می ماند (چند ساعت) .
  • ممکن است لوله ها و سیمهای زیادی به شما متصل با شند .

دوران نقاهت عمل بای پس قلب

این یک روند تدریجی است. ممکن است حس کنید بعد از عمل بدتر از قبل شده اید. این حالت طبیعی است. بدن شما برای بهبودی به زمان نیاز دارد، اما هر روز بهتر خواهید شد.

تا حدود 2 ماه کاملاً بهبود نخواهید یافت. دستورالعمل پزشک خود را حتماً رعایت کنید.

ممکن است نتوانید برای مدت 3 تا 8 هفته رانندگی کنید.

در طی چند ماه اول باید چندین بار به پزشک مراجعه کنید تا بهبود شما را بررسی کند. در صورتی که علائم شما بهتر نشدند یا حس کردید بدتر شده اید با پزشک تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا