دسته‌بندی نشده

جاهای دیدنی بندرعباس و قشم کدام است ؟

دره داماش، از بکرترین جاهای دیدنی بندرعباس

بندرعباس از شهر های جنوبی ایران است که به علت آب و هوای گرم آن مردم بیشتر ترجیح می دهند که در نیمه دوم سال بخصوص زمستان به این شهر سفر کنند .

اگر اهل طبیعت گردی هستید چه بهتر که سفر خود را از دره تماشایی داماش آغاز کنید. این دره در میان کوه های هماگ بخشی از سلسله جبال سربه فلک کشیده زاگرس است که در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده است .

رودخانه زیبایی از میان این دره می گذرد که پس از پیوستن به چندین شعبه دیگر با نام رود جلابی به خلیج فارس می ریزد. آب و هوای این منطقه معتدل و مرطوب است و فصل های بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان برای بازدید از آن است.

این دره زیبا به جاماش هم شهرت دارد و صرف حضور و تنفس در آب و هوای مطبوعش برای هر بازدیدکننده ای رضایت بخش خواهد بود. این منطقه به نام دره جاماش نیز مصطلح است.

قلعه فین، تاریخ بر فراز شهر بندرعباس

شاید برای تاریخ دوستان، تماشای قلعه ای نظامی بر روی تپه ای مرتفع چندان خالی از لطف نباشد. پس از تسلط موقت پرتغالی ها و شکست و بیرون راندن آن ها توسط شاه عباس اول که به تبع آن بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام داد، نیاز به ساخت قلعه ها و دژهای نظامی در این منطقه بیش از پیش حس شد.

از این رو در دوره ایلخانان یا شاید کمی قبل از تر آن، سنگ بنای قلعه فین گذاشته شد. اگرچه این قلعه بعد از زلزله سال ۸۶ کم رمق و ناتوان شده و بخش هایی از آن تخریب گشته، اما هنوز برگ هایی از تاریخ را در خود دارد.

معبد هندوها، نمونه ای درخشان از برخورد ملت ها

اما شاید معبد هندوها عجیب ترین و متمایز ترین جاهای دیدنی بندرعباس باشد. تجار و بازرگانان هندی که در مسیر تجاری خود به سمت اقیانوس هند در بندرعباس توقف می کرده‌اند پیشنهاد ساخت این معبد را به محمدحسن خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس داده اند و این معبد باشکوه را با هزینه خودشان ساخته اند.

یک سالن چهارگوش میانی با گنبدی مخروطی شکل که بر روی آن قرار گرفته اسکلت اصلی بنا را تشکیل می دهند. تزئینات این گنبد کاملا متأثر از معماری هندی است و آن را از تمام بناهای حاشیه خلیج فارس متمایز می سازد.

در تالار شرقی بنا نیز که گویا تالار اجتماعات بوده نقاشی های متنوعی دیده می شود که هرکدام بازتابی از فرهنگ مردم هند است. این معبد به پرستشگاه بت گوران نیز مشهور است.

جاهای دیدنی بندر عباس

چشمه آبگرم گنو، لمس گرما در ارتفاعات

اگر در مسیر مواصلاتی بندرعباس به سیرجان حرکت کنید، پس از طی حدودا ۳۵ کیلومتر کوه گنو را در چشم انداز جاده خواهید دید؛ منطقه حفاظت شده گنو که به واسطه چشمه آب گرم موجود در این منطقه ایجاد شده، تفرجگاه بی نظیری برای بازدیدکنندگان از استان شرجی هرمزگان است.

چرا که به دلیل ارتفاع بیش از دو هزار متری این کوه از سطح زمین، محیط اطراف آب و هوای معتدل و مطبوعی دارد. البته چشمه گنو تنها چشمه موجود در منطقه نیست اما بخار ناپایداری که به واسطه اختلاف دمایش با محیط به هوا پراکنده می شود، صحنه چشم نوازی خلق می کند.

با توجه به دمای بالای آب چشمه گنو، جانداران زیادی قادر به زندگی در آن نیستند اما با این وجود، زیستگاه گونه ای ماهی به نام آوینیوس گینویس در تمام دنیا تنها در چشمه مذکور یافت می‌شود که می توانید آن را در نهرهای چشمه که جریان آب آرام تر است مشاهده کنید.

برای استفاده از آبگرم این چشمه، دو استخر زنانه و مردانه و تعبیه شده که گردشگران و مسافران در فضایی محفوظ تر از آبتنی در آب گرم لذت ببرند.

موزه مردم شناسی خلیج فارس، تجسد فرهنگ بومی

صیادانی که در حال صید ماهی از خلیج اند، سربازانی که قلعه هرمز را از چنگ پرتغالی ها در آورده اند، پیرزن تکیده ای که در انتظار مشتری برای فروش هیزم هایش در بازار سنتی بندرعباس است و… همه و همه قاب هایی تجسد یافته از تاریخ و فرهنگ بندرعباس اند که در موزه مردم شناسی خلیج فارس گرد آمده اند.

این موزه از جاهای دیدنی بندرعباس است که می‌توان از نزدیک با فرهنگ و روش زندگی این خطه آشنا شد. ساختمان این موزه که در محوطه برکه‌های باران ساخته شده از نمونه‌های ارزشمند معماری در جنوب کشور است و از بافت معماری هرمزگان در ساخت آن استفاده شده است. در این موزه بخش‌های دیگری نیز نظیر باستان شناسی، کتابخانه تخصصی، بخش سکه و نگارخانه وجود دارد.

جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی قشم

غار خربس، ساحل طلایی (پلاژ سیمین)

مجتمع تفریحی ساحل طلایی که به پلاژ سیمین قشم هم معروف هست، یه مجتمع اقامتی ست که لب دریا قرار دارد و علاوه بر اینکه یک هتل سه ستاره، ساحل تمیز و شنی اختصاصی نیز دارد.

در ساحل طلایی به جز شنا و گشت توی ساحل می‌توانید به ورزش‌ها و تفریحات آبی مثل جت اسکی و غواصی هم بپردازید.

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم، مجموعه غارهای خربس است. غارهای خربس قشم در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری شهر قشم قرار دارند.

به صورت کلی غارهای خربس از مجموعه ای از غار های تو در تو تشکیل شدن که با فرسایش خاک و عبور اون از توی سنگ ها به وجود آمدند.

دره ستاره ها یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم

دره ستارگان یا همون دره ستاره ها یکی از جاهای دیدنی قشم به حساب میاد که نزدیک روستای برکه خلف واقع شده و از نظر زمین‌ شناسی قدمتی حدود ۲ میلیون سال داره که از فرسایش خاک اون منطقه طرح های خیلی جالبی تو این دره به وجود اومده.

خاک سست این منطقه باعث شده که فرسایش خیلی زیادی از طریق باد و بارون به وجود بیاد و وقتی که باد تو دره میپیچه صداهای عجیبی تو این به گوش میرسه که بعضی بومی ها میگن صدای اجنه است و برای همین شب ها نمیرفتن تو دره.

برای رفتن به دره ستاره ها باید یه فرعی رو دو سه کیلومتر برید تا برسید به روستای پاک برکه خلف. پشت روستا دره ستاره ها قرار داره.

جزایر ناز از جاهای دیدنی قشم

جزایر ناز هم که احتمالا کم و بیش دربارش شنیدید و خوندید. اما مخصتر اینکه جزایر ناز در واقع دو تا جزیرن که وقتی آب دریا پایین میره، به قشم وصل می‌شن و موقعی که مد می‌شه ارتباطشون قطع میشه.

برای رفتن روی جزایر به جزر و مد دریا دقت کنید. اگر موقع رسیدن به محل جزایر ناز، آب دریا بالا باشه، می‌تونید تو ساحل گشت بزنید و از دور جزایر رو تماشا کنید.

اما شاید اصرار داشته باشید که حتما برید رو جزایر ناز. در این صورت می‌تونید مسیر رو ادامه بدید و وقتی موقع مناسب رسید برای تماشا برگرید.

جاهای دیدنی قشم

جزیره هنگام از جاهای دیدنی قشم

برای دیدن دلفینها و بازدید از جزیره هنگام باید برید اسکله شیب دراز یا کندالو. اگه دوست دارید شانستون برای دیدن دلفین‌ها بیشتر بشه، پیشنهاد می‌شه ماه‌های خنک سال و حداکثر تا ساعت ۱۰ صبح خودتون رو به اسکله شیب دراز برسونید. به هر حال وقتی به شیب دراز رسیدید، یه قایق می‌گیرید و میرید گشت جزیره هنگام.

جنگل حرا از جاهای دیدنی قشم

می‌رسیم به یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی قشم یعنی جنگل حرا. جنگل های حرا قشم محل زندگی گونه های خیلی زیادی از گیاهانو جانورانی هستند که خیلی از اون ها مختص همین جنگل ها محسوب میشن.

حرا که مقدار زیادی از این جنگل ها رو شامل میشه یه درختیه که ریشه ای داره که تو عمق چند صد متری دریا است و با جزر و مد قسمت بالاییش پدیدار میشه و بعد هم ناپدید میشه.

برای رفتن و لذت بردن از این جنگلا قایق های تفریحی هم هست که میتونین اجاره کنین و از گردش لذت ببرین. برای بازدید از جنگل حرا می‌تونید برید به یکی از روستاهای سهیلی یا هفت رنگو. روستاها فاصله چندانی از هم ندارن.

تنگه چاهکوه از جاهای دیدنی قشم

تنگه چاهکوه حدود ۹۰ کیلومتر با شهر قشم فاصله داره. وقتی برید اونجا یه سری چاه های کم عمق می بینین که برای جمع آوری آب استفاده می شده که دلیل اصلی نام گذاری این دره هم همینه.

باید سعی کنید تو فصول خنک تر سال به این تنگه برید، به خاطر گرمای زیاد و تنگ بودن بعضی قسمتای این دره ممکنه با مشکلاتی روبرو بشید پس آب حتما با خودتون همراه داشته باشین. بعد از جنگل حرا با شماست که اول بخواید تنگه چاهکوه رو ببینید بعد غار نمکدان، یا اول غار نمکدان بعد تنگه چاهکوه.

غار نمکدان از جاهای دیدنی قشم

غار نمکدان یا غار نمکی که طولانی ترین غار نمکی جهان محسوب میشه،نزدیک روستای کانی قرار داره و حدود ۶ کیلومتر طول داره.

البته این غار یکی از چندین غار نمکی هست که تو کوه مخروطی شکل نمکدان شکل گرفته. ارتفاع این کوع حدود ۳۴۰ متره.

اگه به غار نمک برید حس این بهتون دست میده که وارد یه منطقه کوهستانی پر برف شدین ولی به جای برف همش نمکه! این منطقه برای عکاسی واقعا جای بکریه، البته باید با خودتون چراغ قوه همراه داشته باشین چون از حدود ۲۰ متر به بعد دیگه غار تاریک میشه.

چون غار نمکدان از قشم دوره، خیلی از افراد بازدید از اون رو بی خیال می‌شن. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اینجا رو اصلا از دست ندید. ضمنا سواحل اطراف روستای کانی واقعا جای بکر و قشنگیه.

برای رفتن به غار نمکدان دوتا انتخاب دارید: می‌تونید اول برید تنگه چاهکوه که بالا توضیح دادیم. یا می‌تونید اول برید غار نمکدان بعد تنگه چاهکوه.

separator line

بیشتر بخوانید:

نمک آبرود معروف ترین تله کابین ایران

کدام منطقه بهترین جای شمال است ؟

آبشار ویسادار در کجا قرار دارد ؟

۱۰ شهر ارزان ایران مناسب گردشگری ایام نوروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا