دسته‌بندی نشده

جاذبه های گردشگری شهر زیبای ساوه

مناطق دیدنی ساوه

ساوه از شهرهای استان مرکزی در کشور ایران است. جمعیت این شهر بر پایه آمار نفوس و مسکن سال ۸۵ برابر با ۱۷۹,۰۰۹ نفر است. ساوه شهری کهن است که نام آن در پارسی میانه ساوگ بوده است.زبان مردم ساوه فارسی است. ساوه از شمال به استان قزوین از جنوب به شهرستان تفرش و استان قم و از شرق به استان تهران و قم و از غرب و جنوب غربی به استان همدان و شهرستان کمیجان محدود می‌گردد.

پیشینه تاریخی ساوه

ساوه یکی از شهرهای باستانی ایران به شمار می‌رود.این شهر در دوران گذشته در برخورد کلان‌ترین راههای کاروانی میان ری باستان، همدان، اصفهان، قزوین، زنجان، قم و کاشان قرار داشته و در روزگار پارتیان یکی از خانمانهای مهم میان راهی بوده و در سده ۷ (پیش از میلاد)یکی از دژهاو خانمان‌های سرزمین ماد به شمار می‌‌رفته و زیست همگانی در این بخش از ایران از پیشینه و دیرینگی بسیار برخوردار است و از دید زمین‌شناسی از آن دوران سوم وچهارم زمین‌شناسی می‌‌باشد.

ساوه نخست از توابع میدان بوده و بعد بخشی از ری بزرگ شده و به سبب نزدیکی با میانه‌های نیرومند برخی دودمان و پادشاهان بر ایران گذشته از این که همواره از ارزش ویژه‌ای برخوردار بوده دارائی و چمنزارهای آن نیز از دیرباز جای توجه دودمان‌ها بوده و روی همین پایه فرمانروایان آن اغلب از میان دولتمردان بنام برگزیده شده‌اند بعد از ساسانیان حکومت سامانیان و ال بویه و سپس سلجوقی بر این سرزمین دست داشتند.

نوشته های مشابه

مسجد

دریاچه مصنوعی ساوه

دریاچه مصنوعی ساوه به عنوان تفرجگاهی مناسب با چشم اندازی زیبا در فصول گرم سال پذیرای بسیاری از شهروندان می باشد . این دریاچه تفریحی با سطح آبگیر ۳۳ هزار متر مربع و گنجایش ۶۰ هزار متر مکعب آب، مورد توجه و استفاده شهروندان ساوجی قرار گرفته است . عمق این دریاچه حداکثر دو متر و امکانات قایقرانی هم دارد، که در اطراف دریاچه هم فضای کافی برای پیاده روی، استراحت و انجام ورزش های عمومی و همگانی مهیا می باشد .

قیز قلعه ساوه

یکی از مهمترین آثار شگفت‌انگیز معماری کشور در مناطق مرتفع و سخت گذر ایران در دوره باستان که تاکنون ناشناخته مانده قیز قلعه ساوه می‌باشد.عظمت بنا و فلسفه وجودی ساخت آن دراین منطقه به حدی جالب است که می‌توان از آن به عنوان یکی از منابع مهم جذب گردشگر بین‌المللی به استان مرکزی و همچنین معرفی دستاوردهای معماری ملی و باستانی ایران قدیم اشاره کردقصر، عبادتگاه و دژ دفاعی قلعه دختر ساوه بر روی صخره بلندی مشرف به دشت ساوه بنا شده که از سه طرف شرق، غرب و جنوب بوسیله صخره‌های متعدد دیگری احاطه شده‌است.

از نمای شمالی قلعه سه قله صخره‌ای بلند مشاهده می‌شود که قصر و قلعه در نوک قله‌ای که در وسط قرار گرفته ساخته شده و این قلعه از جاده ساوه به همدان و از تمامی دشت و شهر ساوه قابل رویت است.در دو طرف صخره قیز قلعه دو رودخانه کوچک جاری است، رودخانه ضلع شرقی دایمی، اما رودخانه‌ای که در ضلع غربی قرار دارد به صورت فصلی است. نزدیکترین آبادی به قلعه، روستای قیز قلعه است که از منابع آبی این دو رودخانه تغذیه می‌شود، بعداز قیزقلعه، روستای سرخده‌است که در کنار رودخانه قره‌چای قرار دارد و قلعه از روی پل سرخده به راحتی قابل دید است.

غار آقداش ساوه

غار آقداش در کوه‌های شمال روستای آقداش از توابع دهستان کوهپایه در بخش نوبران شهرستان ساوه استان مرکزی قرار دارد. غار آقداش از نظر باستان‌شناسی اهمیت بسیاری دارد زیرا در این غار نقاشی‌هایی دیده می‌شود که توسط انسان‌های غارنشین در عصر شکار کشیده شده است.

دریاچه

چشمه بالقو ساوه

چشمه بالِقلو یکی از چشمه‌های استان مرکزی است که در منتهی‌الیه روستای بالقلو در جنوب شهر غرق‌آباد شهرستان ساوه قرار دارد. دِبی آب این چشمه حدود ۷۰ لیتر در ثانیه است و از پس از خروج وارد یک حوضچه می‌گردد. این حوضچه بسیار دیدنی است و جلب نظر مراجعه‌کنندگان را می‌کنند. از آب این چشمه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود. این چشمه دارای مناظر بسیار دیدنی است و همه ساله در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌نماید.

دریاچه سد الغدیر ساوه

دریاچه سد الغدیر در ۲۵ کیلومتری شهر ساوه (در محل قدیمی بند شاه عباس در تنگه وفرقان) و بر روی رودخانه قره چای ساخته شده است. این سد به منظور تنظیم آب رودخانه قره‌چای و کنترل آن در مواقع سیلابی، آبیاری اراضی دشت ساوه، تأمین آب آشامیدنی شهر ساوه و شهر صنعتی کاوه و تولید نیروی برقابی به میزان ۱۵ مگاوات ساخته شده است.

این سد از نوع بتنی دو قوسی با ارتفاع ۱۲۸ متر از پِی و بستر رودخانه، با طول تاج ۲۶۵ متر و حداکثر ۲۰ متر ضخامت در پِی با عرض تاج ۶ متر می‌باشد. حجم کل مخزن ۲۹۳ میلیون مترمکعب است. دریاچه سد الغدیر با وسعت ۸۵۰ هکتار، یکی از مناطق گردشگری شهرستان ساوه است اما به جز چند قایق سواری، امکانات دیگری از جمله اقامت و پذیرایی در این مکان وجود ندارد.

گنبد چهارسوق ساوه

گنبد چهارسوق مربوط به دوره صفوی است و در ساوه، خیابان سلمان ساوجی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کوه

روستای آوه ساوه

روستای آوه از توابع بخش مرکزی شهرستان شازند است که در ۲۵ کیلومتری جنوب ساوه قرار دارد. این روستا از جنوب به کوه قدمگاه از غرب به کوه پلنگ محدود می شود.آب و هوایی گرم و خشک دارد و مردم آن به زبان ترکی صحبت می کنند.مردم روستای آوه بیشتراز طریق فعالیت های زراعی، باغداری و دامداری امرار معاش می کنند. پوشش گیاهی سرسبز و اقلیم قشلاقی روستا زیبایی خاصی به این روستا داده و باعث جذب گردشگران به ویژه در فصل بهار و پاییز شده است. کاروانسرای شاه عباسی یکی از بناهای ماندگار دوره صفویه است،آب انبار بلور هم یکی دیگر از بناهای تاریخی مربوط به دوره صفویه است که در مقابل دروازه ورودی کاروانسرا قرار دارد. تپه باستانی آوه در حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد از جمله دیگر آثار باستانی روستای آوه است از صنایع دستی این روستا میتوان به قالی،قالیچه و جوراب پشمی و دستبافهای زیبا زنان و دختران روستا اشاره کرد.

آبشار هندس ساوه

آبشار هندس در استان مرکزی واقع است. آبشار کوچک و فصلی هندس یا هندیس یکی از جاذبه های طبیعت گردی جنوب ساوه است که محصور شده در تنگنای دره ای کوهستانی است. منطقه باغستانی و کوچک هندیس فرصت مناسبی برای گذراندن تعطیلات نوروزی برای گردشگران در این منطقه است؛ چرا که این آبشار کوچک ۱۵ متری در فصل بهار و به ویژه فروردین ماه پر از آب و زیبایی است. آبشار در ارتفاع ۱۳۱۶ متری از سطح دریا قرار دارد. چنانچه از ساوه به سمت تفرش بروید، در دامنه کوه‌‌‌های ما بین ساوه و تفرش به روستای هندس می‌رسید که انار آن مرغوبیت خاصی دارد. همچنین این روستا به همراه روستای وفس از مهمترین مراکز سبد بافی و حصیر بافی بخش نوبران محسوب میشوند.

روستای غازم‌آباد ساوه

غازم‌آباد روستایی است از توابع بخش نوبران شهرستان ساوه در استان مرکزی ایران. نام این روستا برگرفته از نوعی ابزار برای کندن سنگهای معدنی می‌باشد. غازم به زبان اهالی محلی به معنای کندن می باشد و غازما که نوعی ابزار می‌باشد که از کلنگ کوچکتر و از تیشه بزرگتر است. محصولات این روستا شامل باغات انگور، سیب، هلو، آلو، گردو، بادام و غلات می‌باشد. این روستا به لطف دولت جمهوری اسلامی ایران دارای آب، برق، گاز و تلفن می‌باشد. چشم اندازهای زیبا، چشمه های آب گوارا این روستا را از سایر روستاهای دیگر متمایز کرده است. این روستا همچنین به لطف دارا بودن چهار امامزاده که از نوادگان امام موسی کاظم(ع) می‌باشند دارای برکت روزافزون می‌باشد. امامزاده ننه حوا، احمد، علی و مختار(علیهم السلام) در این روستا مدفون می‌باشند.

کوچه باغ

پارک جنگلی ساوه

پارک جنگلی شهید چمران ساوه به مساحت ۱۰۷ هکتار، که در ضلع جنوب غربی ساوه و در مجاورت جاده کمربندی همدان و در کنار شهرک حاج بلوک واقع شده، در سال ۱۳۵۴ تاسیس شده . گونه های درختان جنگلی این پارک عبارتند از کاج تهران ، گل ابریشم ، اقاقیا ، سروخمره ای ، سرونقره ای ، ارغوان ، زبان گنجشک ، توت ، پسته ، زیتون ، عرعر.

در پارک سه حلقه چاه آب موجوده . دو اسنخر ذخیره آب با گنجایش ۵/۱۱۵۲ و ۱۵۹ مترمکعب در این پارک جنگلی احداث شده . مدیریت بهره وری این پارک جنگلی در سال ۱۳۸۴ به شهرداری ساوه واگذار شده است.

کلیسای چناقچی علیا ساوه

کلیسای چناقچی علیااین کلیسا در بافت تاریخی دهکده ای به همین نام از توابع زرینه قرار دارد.از دیدگاه معماری این کلیسا شامل دو بخش است: بخش قدیمی که بیشتر از گل و سنگ و خشت ساخته شده و بخش دیگر که با آجر تجدید بنا شده است. تقشه این کلیسا شامل فضای روباز (حیاط) و بخش مسقف است.پس از ورودی، فضایی دیده می شود و سطح محراب نسبت به کف تالار یا فضای پوشیده به طور قابل توجهی مرتفع است. سقف این کلیسا با استفاده از تیرهای بلند چوبی و هم چنین تخته و پرتو پوشیده شده است.در سطوح دیوارهای داخلی کلیسا، نمادها و مظاهر و باورهای دینی و مذهبی پیروان حضرت مسیح (ع) مشاهده می شود. این عناصر و آثار در قالب تابلوهای نقاشی در زمینه سرنوشت حضرت مسیح (ع) و حواریون ایشان است.

مسجد بازار ساوه

این بنا در بازار ساوه واقع گردیده و از آثار اواخر دوره صفوی و اوایل دوره زندیه محسوب می شود . بنای مسجد مشتمل بر شبستان و طبقه فوقانی است . پوشش طاق چشمه شبستان برروی چهار ستون استوار شده است . مصالح اصلی بنا، آجر، گل آهک و گچ است . این بنا به شماره ۱۱۸۹ به ثبت تاریخی رسیده است .

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی شهر هشتگرد

مناطق دیدنی و تاریخی صائین قلعه

مناطق دیدنی و گردشگری شهر رویان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا