دسته‌بندی نشده

جاذبه های گردشگری سروآباد قطعه ای از بهشت

سروآباد کجاست ؟

شهرستان سروآباد در فاصله 92 کیلومتری غرب سنندج و در همسایگی شهرستان مریوان قراردارد. سروآباد تا سال 1382 یکی از بخش‌های مریوان بوده و در این سال از شهرستان مریوان مجزا و مستقل شده است.

سروآباد مهمترین منطقه استان کردستان از لحاظ اهمیت و تعدد جاذبه‌های طبیعی است. سروآباد از دیرباز مرکز تصوف و محل اجتماع دراویش و صوفی‌های طریقت‌های مختلف بوده و آبادی دورود به عنوان یکی از پایگاه تصوف منطقه در حومه سروآباد واقع گردیده است.

کشت توت‌ فرنگی به عنوان میوة فصل از شهر سروآباد فعلی به سایر قسمت های استان منتقل شد بیشترین مردم منطقة اورامان که در این شهرستان زندگی می‌کنند از صنایع دستی قابل توجهی برخوردار هستند.

به ویژه اینکه صنعت جولایی (نساجی سنتی)، کلاش‌دوزی، صنایع چوبی در این منطقه رونق بسیار دارد آبشارهای فصلی، چشمه‌های آب‌معدنی مانند چشمة گواز و غارهای تاریخی و طبیعی بسیاری در شهرستان سروآباد وجود دارد که متأسفانه به علت شرایط کوهستانی و بکر آن مورد استفاده گردشگران واقع نشده است.

روستای سروآباد کردستان

جاذبه های توریستی سروآباد

جاذبه های دیدنی سروآباد

1. تفرجگاه دزلی و درکی جاذبه گردشگری سروآباد

دزلی و درکی نام دو روستای سرسبز و زیبای کوهستانی و از دیدنی های شهرستان سروآباد می باشند که در فاصله 30 و 35 کیلومتری این شهر قرار گرفته اند.

جاده دسترسی به این تفرجگاه آسفالت بوده و مسیر آن به عنوان ورود به منطقه اصلی هورامان از اهمیت خاصی برخوردار است.

در فصل بهار به علت روحیه شاد مردم منطقه، گروه های موسیقی و رقص کردی بسیاری به صورت خودجوش در این مکان برنامه اجرا می نمایند که دیدن آن در کنار مردمی که در دامان طبیعت لباس های محلی زیبا پوشیده اند، خالی از لطف نیست. بازدید از این منطقه در برنامه ی تمامی تورهای استان گنجانده شده است.

مکان های دیدنی سروآباد

مکان های تفریحی سروآباد

2. چشمه آب معدنی بل

چشمه آب معدنی بل در مرز استان کردستان و کرمانشاه و در فاصله بین روستای ناو از استان کردستان و روستای هجیج از استان کرمانشاه و در کنار رودخانه خروشان سیروان چشمه یا آبشار معدنی بل قرار گرفته است.

این چشمه از لحاظ شرب و داشتن املاح معدنی بسیار مشهور می باشد. چشمه آب معدنی بل به علت قرار گیری در مسیر جاده هورامان و رودخانه سیروان و هم چنین نزدیکی به روستای شگفت انگیز هجیج از جمله جاذبه های گردشگری سروآباد است.

مظهر اصلی چشمه با توجه به احداث سد داریان در زیر آب قرار گرفته و آب چشمه از طریق لوله به بالاتر از آب سد هدایت شده است.

دیدنی های سروآباد

طبیعت سروآباد

3. رودخانه سیروان جاذبه ی طبیعی سروآباد

این رودخانه در جنوب غربی استان کردستان قرار دارد که پس از دریافت آب پخش های جنوب غربی، غرب و مرکز استان مانند قشقلاق، گاوه رود و گردلان به نام سیروان خوانده می شود.

بخش عمده این رودخانه در شهرستان سروآباد و منطقه باستانی هورامان جریان دارد و سپس در خاک عراق پس از پیوستن به رودخانه دیاله وارد رود بزرگ دجله می گردد و در واقع این رود طولانی ترین رودخانه استان کردستان می باشد.

حواشی این رود بسیار زیبا و بستر و کناره های آن زیستگاه انواع پرندگان و ماهیان می باشد که دیدنی های شهرستان سروآباد است و هم چنین از لحاظ بهره برداری تفریحی و توریستی بسیار مناسب است.

در سروآباد کجا بریم

دیدنی های سروآباد کردستان

4. جاذبه های دیدنی سروآباد: هورامان (اورامان)

هورامان شامل مناطقی از جنوب غربی استان کردستان است که قسمتی از شهرستان های سنندج و کامیاران و بخش زیادی از شهرستان سروآباد را در بر می گیرد.

مشخصه اصلی هورامان ساختار طبیعی آن شامل کوه های سربه فلک کشیده، جنگل و رودخانه است و از لحاظ فرهنگی شامل مناطقی است که با لهجه کردی هورامی صحبت می کنند.

طبیعت کوهستانی که شامل کوه های رفیع و دره های عمیق است، مردمی سخت کوش را پرورده نموده که نمود عینی آن در تمام شئونات زندگی مانند معماری پلکانی، کشاورزی پلکانی، اعتقادات خالص دینی و تعهد به برگزاری رسومات قدیمی نمایان شده است.

جاذبه های طبیعی سروآباد

مکان های دیدنی سروآباد

5. چشمه ی قُل و چشم اندازهای اطراف آن

یکی از این چشم اندازها و زیبایی های طبیعت و خلقت پرودگار چشمه ی جوشان قُل واقع در 3 کیلومتری سروآباد و جزو طبیعت روستای دورود روبروی مرکز شهرستان سروآباد واقع شده است.

چشمه قُل نام چشمه‌ای است، که در کوهپایه کوه کوسالان میان روستاهای دورود و رزاب شهرستان سروآباد قرار گرفته‌ است. این چشمه که گودالی به قطر ۳ الی ۴ متر و عمق ۵ متر و سنگی دارد، یکی از پدیده‌های جالب زمین شناسی است و در اوایل بهار به طور ناگهانی و به یکباره فوران کرده و پرآب می‌گردد.

آبدهی این چشمه زیاد بوده و تا ماهها ادامه می‌یابد و پس از مدتی در اردیبهشت ماه و بعضاً اوایل خرداد به همان نحو به یکباره خشک شده و تا سال آینده و دوره جدید، بی آب می‌گردد.

گویا، این امر ناشی از ذوب شدن برفهای کوسالان و تونل‌های زیر زمینی بوده و آب برف‌ها در این محل از زمین فوران کرده و تشکیل چشمه می‌دهند.

با گرم شدن هوا و آب شدن برف ها در اواخر اسنفد ماه این چشمه فعال شده و فعالیت آن تا زمانی است که برف باشد و با تمام شدن برف ها و گرم تر شدن هوا، این چشمه نیز تا دوره یا سال آینده خشک می‌گردد.

به همراه این چشمه و در کنار آن چشمه های زیادی فوران کرده و زیبایی سروآباد را دو چندان می سازد. چشمه قُل در محدوده ی زمانی یاده زمانی محل تفریح و گردش توریست ‌ها و گردشگران و بومیان منطقه است.

شایان ذکر است قُل در زبان کردی و بومیان محلی به معنی جوشیدن و فوران کردن بوده و اسم این چشمه ی فصلی نیز برگرفته از این معنی می باشد.

چشمه های سروآباد

مکان های سرسبز سروآباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا