دسته‌بندی نشده

جاذبه های توریستی و تفریحی گلمکان

مناطق دیدنی گلمکان

گلمکان شهری است از توابع بخش گلبهار شهرستان چناران در استان خراسان رضوی است . شهر گلمکان منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر واقع در دامنه شمالی رشته کوه بینالود که شامل چندین روستا و به مرکزیت شهر گلمکان می باشد. این منطقه وسیع از جنوب به شهرستان نیشابور و رشته کوه بینالود، از شمال به دشت مشهد و محور مشهد -چناران واز غرب به کوه تخته رستم و تخت اخلمد و از شرق به مناطق زشک و شاندیز محدود می باشد.

در این منطقه چند شاخه رودخانه دائمی که از رشته کوه بینالود سرچشمه می گیرند وجود دارد که از مهمترین آنان می توان به رودخانه گلمکان با طول تقریبی ۳۰ کیلومتر اشاره کرد که در سر چشمه آن و در میان بلندترین ارتفاعات خراسان دریاچه طبیعی چشمه سبز با وسعت تقریبی ۱۵ هکتار وجود دارد که آب سبک و گوارای آن به منظور آبیاری باغات و مزارع شهر گلمکان استفاده می شود.

بواسطه شرایط اقلیمی مناسب محصولات سردسیری مرغوبی از جمله :گیلاس ، آلبالو، سیب و گردو در این منطقه به وفور تولید می شود .همچنین به دلیل وجود باغات ، رودخانه های دائمی و ارتفاعات ،این منطقه از مناسب ترین ییلاقات اطراف مشهد به شمار می آید.زبان مردم منطقه فارسی است که آنرا با لهجه ای شیرین تلفظ می کنند.

رودخانه

چشمه سو گلمکان

این چشمه که به چشمه سو یا سوز یا چشمه شفاء مشهور است تنها دریاچه دائمی موجود در محدوده گلمکان به شمار میرود که در حدود ۱۵ کیلومتری شهرستان چناران و ۶۰ کیلومتری غرب مشهد قراردارد . مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار می باشد و در پای ارتفاعات و دامنه اصلی کوههای مهم و بهم پیوسته بینالود و در یک فرورفتگی نسبتا عمیق به وجود آمده است .

حسینیه اسمی خان گلمکان

حسینیه اسمی خان واقع در محله وسط قلعه بالا در سال ۱۲۶۰ ، توسط مرحوم اسماعیل خان ( معروف به اسمی خان )وقف واسناد آن در همان سال ، تنظیم و اینگونه نام ایشان در تاریخ ثبت شد.حسینیه اسمی خان ، منزل خود ایشان بوده و قدمت این بنا حدود ۱۸۰ سال می باشد که به کرار در طول زمان مرمت و بازسازی گردیده و هم اکنون در لیست ابنیه میراث فرهنگی ثبت شده . مقبره ایشان در قسمت در ورودی ایوان عبدالرحمن گهواره گر قرار دارد.

خانه خواجه داد گلمکان

برسر راه گورستان وسیع و قدیمی محله پایین به فاصله حدود ۵۰۰ متر از گورستان ، اتاقکی تقریباً ۲۰ متری و محقر وجود دارد که مقبره ای در وسط این اتاقک به چشم می خورد که لوحی در آن هست .

گویا کوهپایه های بهشت آیین گلمکان بزرگانی چون عبدالله مبارک ( از محدثین تابعین ) و خواجه دادالعابد را به آنجا کشاند تا در خلوت با خدای خود راز و نیاز کنند تا روزی که از این خاک روی به جهان دیگر برتابند . دوستداران خواجه داد العابد او را در کنار گورستان قدیمی روستا در سایه درختان سرسبز به خاک می سپارند و بر سر گور او سنگی ساده و اتاقکی ساده تر بنا می نهند و پیوسته به آن تبرک جسته و می جویند.

غار پرده رستم

غار پرده رستم گلمکان

در ۵ کیلومتری شرق چناران روستای جمعاب (جُمُو ) قرار گرفته که در جنوب این روستا یک رشته کوه آهکی وجود دارد. جبهه جنوبی این رشته کوه دیواره مانند و به پرده رستم معروف است. در این مکان دهانه غارهای متعددی وجود دارد.

دهانه “غار پرده رستم” به سوی شرق و در میان دیواره آهکی بزرگی قرار گرفته است. استلاگمیت های غار، اندک و از نظر زمین شناسی جوان هستند.دست‌ یابی به این غار بسیار سخت است و با دشواری های فراوانی همراه است اما سرانجام در یک برنامه یک روزه، سه تن از اعضای نمایندگی انجمن غارنوردان استان موفق به پیمایش و نقشه برداری سه غار در منطقه پرده رستم حد فاصل روستاهای جمع آب و خیج شدند.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و تاریخی قوچان

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای تنکابن

گلپایگان و مناطق دیدنی بی نظیر آن

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا