دسته‌بندی نشده

جاذبه های تفریحی و گردشگری شهر زیبای چالوس

معرفی مناطق دیدنی شهر چالوس

چالوس یکی از زیباترین، معروفترین و مهم‌ترین مناطق شمالی کشور است که طبیعت زیبا، جاده‌های مشهور و جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی آن سبب شده این منطقه مورد توجه تمام مردم داخلی و گردشگران خارجی باشد. شهر چالوس از شهرهای مهم و تاریخی استان مازندران است و زمانی از توابع رویان محسوب می‌شد و در جلگه‌ میانی‌ سواحل‌ دریای‌ خزر واقع‌ شده‌ است‌. چالوس با ۲/۴ درصد جمعیت در مجاورت شهرستان ساحلی نوشهر قرار دارد. مورخان اسلامی چالوس را به عنوان شالوس و چالس خوانده اند و در پیرامون آن دو شهر کوچک دیگر به نام کبیره و کچه نیز وجود داشته است.

این شهر به دلیل برخورداری از جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان، همه روزه شاهد گردشگران فراوانی بوده که برای بهره مندی از زیبایی های آن به این شهر سفر می کنند. شهر چالوس از سابقه تاریخی بسیار بالایی برخوردار بوده و به دلیل سرسبزی همیشگی و آب و هوای عالی، یکی از اصلی ترین و گردشگر پذیرترین شهرهای شمالی کشور بشمار می آید. در ادامه با برخی از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر بیشتر آشنا می شویم.

شهرک توریستی نمک آبرود چالوس

شهر توریستی ویلایی نمک آبرود در ۱۲ کیلومتری غرب چالوس، بین چالوس و تنکابن قرار دارد. این شهرک توریستی دارای شرایط اقلیمی مناسب و مناظر طبیعی زیبا به همراه امکانات تفریحی بی نظیر مانند دو خط تله کابین، سورتمه سواری، رستوران، فست فود ،کافی شاپ، تفرجگاه‌های ساحلی ماسه‌ای، دریاچه زیبای لاک پشت‌ها، شهربازی، باشگاه تیراندازی، پرواز تفریحی، آموزش با هواپیما و هلی کوپتر است.

همچنین نزدیکی به مراکز خرید، قدم زدن و دوچرخه سواری در محیط شهرک در هر ساعت شبانه روز همراه با بوی جنگل، طراوت و تازگی و سکوت آرامش بخش، مناظر بی نظیری را به ارمغان می‌آورد.

نمک آبرود

غار یخ مراد چالوس

غار یخ مراد در نزدیکی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس واقع شده است. فاصله این غار از تهران حدود ۶۵ کیلومتر بوده و در ارتفاع ۲۶۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. دهانه غار یخ مراد حدود ۳ متر و ارتفاع دهانه حدود ۸ متر است.

بهترین زمان برای بازدید از این غار، ماه‌های اسفند و فروردین است زیرا قندیل‌های زیبای غار یخ مراد در این ماه ها از سال در بهترین وضعیت خود به سر می‌برند. از ویژگی‌های بارز این غار، طبقه طبقه بودن آن است.

آبشار هریجان چالوس

آبشار هریجان واقع در غرب روستای هریجان و در گردنه هزارچم جاده تهران به چالوس با بیش از ۹ متر ارتفاع، یکی از زیبایی‌های البرز است. برای ورود به منطقه حفاظت شده و صعود به ارتفاعات پشت آبشار هریجان، نیاز به مجوز اداره محیط زیست چالوس بوده که با یک تماس میسر می‌گردد.

کاخ چای خوران چالوس

کاخ چای خوران، استراحتگاه موقت و کوتاه مدت شاهان پهلوی بوده و قدمت آن مربوط به همان دوران است. این کاخ حدود ۷۰ سال قبل ساخته شده و چیزی حدود ۴۰۰۰ متر مربع وسعت دارد. کاخ چای خوران در جنوب میدان معلم چالوس و با سبک معماری اروپایی خود نمایی می کند.

چالوس

پارک جنگلی فین چالوس

پارک جنگلی فین چالوس در ۶ کیلومتری چالوس و بین چالوس و مرزن آباد بعد از پلیس راه چالوس قرار دارد. یکی از مکان های دیدنی این جنگل پل سنگی طلاجو بوده که بر روی رودخانه ای که در دل این جنگل وجود دارد احداث شده است. در دل جنگل های انبوه و سر سبز پارک جنگلی فین چالوس، تالابی پوشیده از نی و گیاهان مردابی وجود دارد و سطح این مرداب با نیلوفر آبی پوشیده شده است. بهترین زمان برای سفر به این پارک و دیدن زیبایی های پارک جنگلی فین و مرداب کندوچال چالوس، اردیبهشت ماه است.

دریاچه ولشت چالوس

دریاچه ولشت در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن آباد و در جنوب غرب شهر چالوس واقع شده است. این دریاچه یک دریاچه کوهستانی با آب شیرین در ایران بوده که در قسمت جنوب غرب ناحیه علم کوه قرار دارد.

دریاچه سد دریوک چالوس

دریاچه سد دریوک چالوس با حدود یک هکتار وسعت با عمق ۵ متر رو به روی دره ولی آباد هزار چم، مامن و زیستگاه پرندگان بومی و وحشی است. پیشنهاد می‌شود برای بازدید از این دریاچه آب شیرین و پرندگان بی نظیر آن مانند غاز و مرغابی، زمستان به آنجا سفر کنید.

تالاب

دره کمجل چالوس

دره کمجل یکی از دره‌های فنی معروف ایران به‌شمار می رود که از نخستین پیمایش آن بیش از یک دهه نمی‌گذرد و هر سال نیز به تعداد علاقه‌مندان به پیمایش این دره زیادتر میشود. همه کسانی که در جاده چالوس و از منطقه هزارچم عبور می‌کنند، روبروی خود آبشارهای این دره را می‌بینند که در دل جنگل قرار دارند. ارتفاع شروع دره ۲۳۳۲ متر و ارتفاع پایان آن ۱۳۴۸ متر از سطح دریا می‌باشد. پیمایش دره زیبای کمجل با عبور از حدود ۳۰ آبشار همراه است که باید با استفاده از طناب و به صورت فرود انجام گیرد. دره دارای آبشارهایی بلند بین ۲۰ تا ۶۰ متر ارتفاع است که عمدتا در انتهای دره قرار دارند کف دره پرآب و لغزنده است.

در میان مسیر حتما به شب مانی نیاز خواهید داشت. تنها یک جای صاف و قابل قبول برای استراحت وچادر زنی وجود دارد که حدود ۱۰ تا ۱۸ نفر را در خود جای میدهد. آب دره کم است و فقط تا ساق پا خیس می شود مگر در آبشارهایی که هنگام فرود باید از زیر آب عبور کرد. وقتی آخرین فرود را انجام می دهید بعد از ۵۰ متر پیاده روی به کنار جاده هزار چم و رستوران صخره می رسید. به یاد داشته باشید که فرار از دره بسیار سخت است و از خطرات فراوانی بر خوردار است.

روستای وارنگه رود چالوس

اگر می خواهید قدم زدن در یک روستای بکر و خوش و آب و هوا را تجربه کنید یک روز صبح تعطیل که از خواب برمی خیزید کفش و کلاه کنید و راهی جاده چالوس و روستای وارنگه رود شوید. جایی که در کنارش هم یک رودخانه باصفا هست، هم یک دره خیال انگیز و زیبا و هم منطقه حفاظت شده با انواع و اقسام پوشش گیاهی و جانوری.

روستای وارنگه رود در کیلومتر ۸۰ جاده چالوس از سمت کرج قرار دارد. این روستا بعد از منطقه نساء توسط یک جاده خروجی دیزین قابل دسترس می باشد. در میانه راه دیزین، در کنار پاسگاه محیط بانی یک فرعی در سمت چپ جاده وجود دارد که راه ارتباطی روستای وارنگه رود می باشد.این فرعی از ابتدای جاده چالوس تا خودروستاحدود ده کیلومترمیباشد. روستای وارنگه از نظر تقسیمات کشوری تابع دهستان نساء از بخش آسارا می باشد که در ارتفاع ۲۵۵۰متری قرار دارد و رودخانه وارنگه رود از حاشیه غربی این روستا به سمت جنوب ادامه پیدا می کند. افراد محلی عموما جلوی ورود اتوبوس و ماشین های ناشناس را می گیرند ولی تا میدان روستا می توان با مینی بوس یا وسایل نقلیه دیگر رفت. از اینجا به بعد باید پیاده رفت. روستای وارنگه رود یکی از مسیرهای کوهنوردی است و کسانی که قصد کوهنوردی به سوی قله «آزاد کوه» را دارند ، از این مسیر عبور می کنند.

دریاچه

ساحل رادیو دریا چالوس

ساحل رادیو دریا نزدیک ترین ساحل به شهر تهران و جاده چالوس در خطه سرسبز شمال است .ساحل رادیو دریا یکی از سواحل زیبای شهر چالوس است که دارای انواع امکانات از قبیل آلاچیق، رستوران، پارک جنگلی، پارک بازی کودکان، فروشگاه‌های مختلف ، منطقه شنای آقایان و بانوان، هتل آپارتمان و… است.

مرداب کندوچال چالوس

مرداب کندوچال در میان جنگل انبوه فین چالوس قرار گرفته است. این تالاب یک هکتار وسعت و حدود ۴ تا ۵ متر عمق دارد. آب این مرداب از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود و شیرین است. غیر از درختان جنگلی که دور تا دور آن را فراگرفته‌اند، پیرامون و سطح مرداب نیز پر از نی و گیاهان مردابی است. این تالاب در ارتفاع ۷۳۰ متری دریا قرار گرفته است و مامن پرندگان و آبشخور وحوش است.

مرداب هسل چالوس

مرداب هسل به معنی آب راکد، مردابی است که در مجاورت روستای طلاجو از توابع شهرستان چالوس در منطقه ای جنگلی به نام مشعل واقع شده که از جنوب به جنگل های سوته لار و منطقه کردشت، از شمال و شمال غرب به گاوسرای قدیمی مشعل و منطقه ی مشعل موزی و از مشرق به منطقه مشعل لات میرسد.

سابقا حجم آب آن بیشتر بوده و در بعضی از نقاط عمق آن از مرز ۱۵ متر می‌گذشت. در سال ۸۹ برای تنظیم اکوسیستم مرداب طرح تزریق آب به هسل از طرف شهرداری مطرح شد که به مرحله اجرا نرسید.حدود ۵۰ سال قبل تعداد ۱۰ الی ۱۵ خانه وار جهت دامداری در مجاورت هسل زندگی میکردند.

مرداب هسل در گذشته های نه چندان دور زیستگاه لاک پشت ها، وزغ ها و زالوهایی بود که امروزه کمتر به چشم میخورند دلیل اصلی آن هم جاده ایست که در مجاورت مرداب هسل توسط سازمان جنگل ها احداث شده و مردم منطقه به خصوص در روز سیزدهم فروردین ماه هر سال که روز طبیعت است با متحمل شدن کمترین مشقت با وسیله ی نقلیه خود را به آنجا رسانده و الحق والانصاف با ریختن زباله هایشان خوب از خجالت طبیعت در می آیند.

آبشار

روستای سیاه بیشه چالوس

درست در جاده چالوس روستایی پنهان شده است که برای دیدنش باید توقف کرد.روستای سیاه بیشه نامم این روستای می باشد . شما در هر فصلی از سال که از این جاده عبور کنید خودتان را میان مه و ابری غلیظ و گاه ســیاه رنگ خواهید دید. حال و هوایی که حس شــاعرانگی عجیبی به آدم می دهد. اصلا به دلیل همین مه ســیاه رنگ، اسم این روســتا سیاه بیشه است. بخشی از روستا که پایین تر از سطح جاده قرار گرفته است چشم انداز بسیار زیبایی دارد؛ شما می توانید با چند ساعت ماندن، یک گردش کوتاه، اما مفرح و سرشــار از نشــاط در این روستا داشته باشید.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی شهرستان پاوه

مناطق دیدنی و تفریحی علی آباد کتول

مناطق دیدنی و تاریخی صائین قلعه

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا