دسته‌بندی نشده

توصیه های ایمنی از خانه تا مدرسه برای حفظ سلامت دانش آموزان

نکات ایمنی مهم از خانه تا مدرسه

توصیه های ایمنی از خانه تا مدرسه موضوع مورد نظر ماست. همه می دانیم مدرسه خانه دوم کودکان است. به عبارت دیگر در دوران تحصیل از وقت کودکان در مدرسه سپری می شود. به همین دلیل کودکان پس از ترک منزل و حرکت به سوی مدرسه همواره در معرض خطرات مختلفی قرار دارند.

مسیری که کودکان از خانه به مدرسه و بالعکس طی می کنند، ممکن است از بزرگراه، جاده، خیابان و پل بگذرد که دارای خطراتی از قبیل سقوط، تصادف، برخورد با مواد خطرناک و غیره باشد.

آمار و ارقامی که پیرامون حوادث “دانش آموزان” در راه مهد کودک ها، پیش دبستانی ها و دبستان به گوش می رسد، بسیار مهم و قابل تأمل است.

رعایت نکات ایمنی توسط رانندگان سرویس و خود دانش آموزان، آموزش‌ توصیه های ایمنی برای کودکان و تهیه چک لیست نکات ایمنی در مدرسه و منزل می‌تواند از وقوع بسیاری از حوادث جلوگیری کند. مدرسه دومین خانه دانش آموزان است و محلی است که کودکان پس از خانه بیشترین زمان خود را در آن‌جا صرف می‌کنند.

از آن‌جایی که خطرات و حوادث بسیاری در مقابل دانش آموزان قرار گرفته است، در هر مقطع تحصیلی آموزش نکات ایمنی به دانش آموزان جهت مقابله و مدیریت حوادث طبیعی و جلوگیری از اتفاقات خطرناک و غیرمترقبه امری اجتناب ناپذیر است.

آموزش نکات ایمنی به دانش آموزان به عنوان قشری از جامعه که نیاز به آگاهی دارند و عامل انتقال علم و آگاهی خود به سایرین هستند، سلامتی بخش عظیمی از افراد را تامین خواهد کرد.

نکات ایمنی از خانه تا مدرسه

وظایف راننده سرویس مدرسه برای حفظ ایمنی

توصیه های ایمنی از خانه تا مدرسه برای رانندگان سرویس

نگهداری یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز مانومتر دار حداقل چهار کیلویی در خودروی سرویس مدرسه ضروری است.

رانندگان محترم سرویس ها در زمینه آموزش استفاده از خاموش کننده دستی می توانند با واحد آموزش سازمان آتش نشانی هماهنگی نموده و در کلاس های مذکور بطور رایگان شرکت نمایند.

نصب هرگونه وسیله یا ابزار بر روی ستون های داخلی خودرو و سرویس غیر ایمن می باشد.

در صورت بروز هرگونه نقص فنی در خودرو از قبیل استشمام بوی گاز یا بنزین و یا مشکلات ترمز خودرو ضروری است تا حصول اطمینان نسبت به رفع نواقص از سرویس دهی به دانش آموزان خودداری گردد.

یکی دیگر از توصیه های ایمنی از خانه تا مدرسه این است که از قرار دادن و روشن نمودن وسایل حرارتی یا روشنایی (نظیر گاز پیک نیک) در خودرو به علت احتمال ایجاد گاز گرفتگی و آتش سوزی بپرهیزید.

از دانش آموزان بخواهید در محلی امن برای مثال در پیاده رو و به دور از رفت و آمد خودروها در انتظار سرویس مدرسه خود باشند.

اطمینان حاصل کنید کودکان تا هنگامی که خودرو کاملاً متوقف نشده، در آن باز نشده و راننده اجازه ورود نداده است، سوار سرویس نشوند. به دانش آموزان یادآوری کنید، هرگز نباید پشت اتوبوس بروند، چون ممکن است موقع دور یا نزدیک شدن کودکان به سرویس راننده آن ها را نبیند.

سرویس مدرسه هم مانند یک کلاس است و راننده معلم آن، پس حتماً به دانش آموزان خود توضیح دهید که به حرف راننده توجه کنند.

هنگام حرکت سرویس مدرسه هرگز از جای خود بلند نشوید زیرا یک ترمز ناگهانی موجب زمین خوردن شما دانش آموزان خواهد شد.

مواظب باشید دانش آموزان در داخل سرویس به هم چیزی پرتاب نکنند، زیرا ممکن است به راننده اصابت کند همچنین از دانش آموزان بخواهید در داخل وسیله نقلیه غذا نخورند، چون در صورت بروز مشکل راننده هنگام رانندگی نمی تواند به آن ها کمک کند.

رانندگان سرویس ها سعی کنند در هنگام رانندگی با سرنشینان خودرو و تلفن همراه صحبت نکنند. از بیرون نبودن اعضای بدن سرنشینان در هنگام حرکت اطمینان حاصل کنند و حواسشان بر رانندگی متمرکز باشد.

حداکثر باز شوی شیشه سرویس ها 15 سانتیمتر می باشد. نگهداری هر گونه مایعات، گازهای قابل اشتعال و مواد شیمیایی و خطرناک در سرویس ممنوع می باشد.

توسط راننده سرویس تذکر داده شود که داخل سرویس از در دست داشتن خودکار، مواد و اشیاء نوک تیز توسط دانش آموزان خودداری شود.

ضروری است سرویس مدارس مقابل درب منزل دانش آموزان را سوار و پیاده نمایند و راننده سرویس از رسیدن دانش آموزان به منزل حصول اطمینان نماید.

کارهایی که راننده سرویس مدرسه باید انجام دهد

راننده سرویس مدرسه چه وظایفی دارد ؟

توصیه های ایمنی از خانه تا مدرسه برای دانش آموزان

یک نکته مهم در انتخاب سرویس مدرسه داشتن راننده ای ماهر و از نظر جسمی سالم است که نه تنها در رانندگی مهارت کامل داشته باشد، بلکه مهارت برقراری ارتباط خوب هنگام صحبت کردن و گوشزد کردن نکات ایمنی را هم با دانش آموزان داشته باشد.

دانش آموزان عزیز: جهت عبور از خیابان سعی نمائید از روی پله های هوائی عابر پیاده و یا محل خط کشی های مخصوص عبور نمایید، از دویدن بین عرض خیابان خودداری کنید.

توصیه های ایمنی که دانش آموزان باید انجام دهند عبارتند از:

  1. جهت عبور از عرض خیابان دو طرفه، ابتدا به سمت چپ و بعد به سمت راست نگاه کرده و سپس از خیابان عبور نمائید.
  2. در میادین و خیابان، به هیچ عنوان از کنار خیابان عبور نکرده و از پیاده رو استفاده نمائید.
  3. برای عبور دانش آموزان از عرض خیابان در مقابل مدرسه مسئولی تعیین شود.
  4. به همراه داشتن آدرس و تلفن منزل و محل کار اولیاء برای کودکان در هنگام رفتن به مدرسه الزامی می باشد.
  5. والدین دانش آموزان می توانند با هماهنگی واحد آموزش سازمان در کلاس های ایمنی و آتش نشانی که بصورت رایگان تشکیل می گردد شرکت نمایند.

دانش آموزان در راه مدرسه باید چگونه رفتار کنند

وظایف دانش آموزان از خانه تا مدرسه

۱۳ توصیه ایمنی در مواقع آتش سوزی و مراقبت از کودکان در مهد کودک

ملاحظات ایمنی و آتش نشانی در مدارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا