دسته‌بندی نشده

تنظیم رژیم غذایی با کالری ماءالشعیر

بدیهی است؛ هر ماده غذایی همچون ماءالشعیر کالری دارد. برای برخی ها که به نوشیدن ماءالشعیر عادت دارند، و اتفاقا به دنبال کم کردن وزن هستند یا قصد دارند آن را مدیریت شده مصرف کنند، اطلاع از میزان کالری ماءالشعیر بسیار اهمیت دارد.

شما به این واسطه می توانید دقیقا متوجه شوید که در روز، هفته یا حتی سال به چه میزان باید از این نوشیدنی استفاده کنید و آیا کالری ماءالشعیر، تنها عامل چاقی و پر شدن دور کمرتان است یا خیر. اینطور بهتر می توانید تصمیم بگیرید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. نوشیدن ماءالشعیر و خوردن هر غذای دیگری، بدون نظارت و بیش از حد لازم نه تنها باعث چاقی می شود، بلکه برای بدن تان مضر است؛ بطور کلی, عادت به هر چیز یک نوع اعتیاد به حساب می آید.

آیا ماءالشعیر کالری دارد؟

اگر نگاهی به روند تولید ماءالشعیر بیندازید به راحتی متوجه وجود کالری ماءالشعیر خواهید شد. حتی اگر نگاهی به مواد تشکیل دهنده آن بیندازید هم به راحتی متوجه این موضوع خواهید شد. ماءالشعیر از جوانه زدن دانه جو بدست می آید. مالت یکی از ترکیبات این نوشیدنی است و دانه جو به حساب می آید. پس کربوهیدرات دارد که هیدرولیز می شود. این روند، باعث می شود تا بخشی از کربوهیدرات ها شکسته شوند و جذب شان بهتر از حالت عادی شود. پس وجود کالری بالا در ماءالشعیر کاملا مشهود است.

بالا یا پایینتر بودن میزان کالری در هر ماءالشعیر می تواند متفاوت باشد و این عدد بسته به روند تولید و میزان مواد افزودنی به آن افزایش یا کاهش خواهد داشت. از این رو نمی توان به یک عدد کلی برای همه نوشیدنی ها بسنده کرد. آنچه که مشهود است، پایین بودن کالری ماءالشعیر برعکس خیلی از نوشیدنی ها مثل نوشابه های گاز دار، شربت ها، آبمیوه های صنعتی شیرین و غیره است.

سوزاندن کالری ماءالشعیر

برای اینکه با ورزش کالری ماءالشعیری که نوشیده اید را بسوزانید باید به نوع ورزش و میزانی که از ماءالشعیر نوشیده اید توجه داشته باشید. به طور کلی بسیاری از ورزشکاران به نوشیدن ماءالشعیر به دلیل ویتامین های موجود در آن روی می آورند و در این میان نباید از میزان کالری مصرفی غافل باشند.

برای سوزاندن مثلا ۱۸۰ کیلو کالری ماءالشعیر بدون طعم (ماءالشعیر ساده)، می توانید به ورزش های زیر روی آورید. یا اینکه بعد از نوشیدن این میزان ماءالشعیر برای سوزاندن کالری آن جهت جلوگیری از چاق شدن و افزایش چربی های بدن به فعالیت های مشابه در روز مشغول شوید.
چهارده دقیقه دویدن
۱۷ دقیقه شنا
۲۰ دقیقه فوتبال
۲۸ دقیقه دوچرخه‌سواری
۲۹ دقیقه بدمینتون
۴۴ دقیقه پیاده‌روی
طبق نظر زهرا اصغری متخصص تغذیه، افرادی که ماءالشعیر را روزانه مصرف می کنند، مضاف بر آنچه که در طول روز می خورند، 120 الی 150 کالری بیشتر به بدن خود وارد می کنند که در دراز مدت (مثلا در طی یک ماه) یک کیلو چربی در بدن ذخیره می کنند. از این رو، انجام ورزش های نامبرده به میزان ذکر شده کمک می کند تا کالری ماءالشعیر را بسوزانید و میزان لازم توسط بدن تان برای انجام فعالیت های معمولی استفاده شود.

ماءالشعیر کالری قابل توجهی دارد، پس چرا عده ای به خوردن آن روی می آورند؟

بسیاری از نوشیدنی ها و مواد غذایی وجود دارند که در عین داشتن کالری بالا، فواید بی نظیری دارند. کالری ماءالشعیر تنها جزء قابل توجه و تاثیر گذار روی بدن پس از مصرف آن نیست. شما می توانید آهن، پروتئین، اسید های چرب مفید و امگا 3، ویتامین، و غیره را پس از مصرف از طریق این نوشیدنی دریافت کنید که تاثیرات مناسبی روی بدن می گذارند (اگرچه ماءالشعیر منبع اصلی دریافت این املاح مفید نیست).

کالری ماءالشعیر انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند، آهن آن برای افراد کم خون مناسب است و به رشد یا تقویت موها کمک می کند. در این نوشیدنی 16 اسید آمینه ضروری برای ساخت پروتئین در بدن وجود دارد که خود دلیل اصلی بسیاری از افراد برای مصرف ماءالشعیر است و کالری ماءالشعیر را قابل چشم پوشی می کند. با این حال، سوزاندن آن دشوار نیست. یک پیاده روی ساده هم به شما کمک می کند، چربی کمتری در بدن ذخیره کنید یا اگر ورزشکار هستید، میزان مشخصی از آن را در طول هفته یا ماه، میل کنید.

چه مقدار ماءالشعیر بخوریم؟

برای در نظر گرفتن میزان مصرف کالری ماءالشعیر، به شرایط بدن خود نگاه کنید. بسیاری از افراد، برای تامین بسیاری از نیاز های ضروری بدن شان یک رژیم غذایی خاص را توسط دکتر دریافت می کنند که باید طبق آن عمل کنند. برای اینکه بدانید مصرف چه میزان ماءالشعیر و چه میزان از دیگر مواد غذایی در کنار آن برای شما مفید است، اول با پزشک مشورت کنید.

سپس یک برنامه غذایی بچینید و میزان توصیه شده را در برنامه غذایی خود بگنجانید. سعی کنید از عادت کردن یا تکرار مصرف آن در طی یک مدت زمان کوتاه اجتناب کنید؛ چاقی مادر همه ی بیماری هاست.

علاوه بر ورزش، بسیاری از افراد هم هستند که از این نوشیدنی به عنوان جایگزین وعده های غذایی استفاده می کنند که این انتخاب نیز ابدا توصیه نمی شود. چرا که تفاوتی با عادت به تکرار نوشیدن ماءالشعیر ندارد و این، یک نوشیدنی جایگزین وعده های اصلی غذایی نیست و در کنار آن باید مصرف شود.

جمع بندی نهایی، مدیریت کالری ماءالشعیر

ماءالشعیر نوشیدنی محبوبی است، چرا که می تواند 15 درصد ریبوفلاوین و 30 درصد نیاسین را داخل بدن تامین کند. این در کنار تامین املاح و اسید آمینه های ضروری نشان دهنده، مفید بودن آن است که علت محبوبیت آن نیز هست. اگر به چیدن یک رژیم غذایی بهینه می اندیشید و می خواهید از شر نوشابه های گازدار که موجب پوکی استخوان می شوند، در اما باشید، پیشنهاد می شود که مدتی مصرف ماءالشعیر را در نظر بگیرید.

البته که نظر پزشک، و در نظر گرفتن شرایط فیزیکی بدن تان در این امر دخیل است، اما انجام ورزش روزانه علاوه بر سوزاندن کالری هایی که می تواند مانند چربی در شکم، پهلو ها و ران ها ذخیره شود، کمک می کند تا هم بدن سالمتری داشته باشید و هم به طور حساب شده از کالری ماءالشعیر به نفع خود استفاده کنید.

منبع : سایت شمس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا