دسته‌بندی نشده

تمام روش های شستشوی لباس‌های آکریلیک اینجاست!

شستن و مراقبت از لباس‌های آکریلیک

الیاف آکریلیک سریع خشک می‌شوند و توانایی بسیار خوبی در جذب رطوبت از بدن دارند. این الیاف در برابر کپک، جذب بو، هجوم حشرات، از بین رفتن در اثر نور خورشید، روغن و اکثر مواد شیمیایی مقاوم هستند. الیاف آکریلیک را می‌توان به‌گونه‌ای تولید کرد که شبیه پشم، پنبه و با ظاهری ترکیبی با سطح بدون پرز یا پرزدار به نظر برسند. الیاف آکریلیک شکل خود را به‌خوبی حفظ کرده و به‌راحتی شسته می‌شوند.

نحوه‌ی شستن لباس‌های آکریلیک

شوینده: مواد شوینده‌ی متداول لباسشویی
دمای آب: گرم یا سرد
برنامه شستشو: ضد چروک
برنامه خشک‌کن: حرارت کم
تنظیمات اتو: برنامه خاص برای جلوگیری از ذوب شدن از پارچه‌ای کتانی حین اتو استفاده کنید
دمای اتو: کمترین درجه

مدت زمان و مهارت لازم :

زمان کار: ۳۰-۵ دقیقه
کل زمان: ۲۴-۱ ساعت
سطح مهارت: آسان

شستن و مراقبت از لباس‌های آکریلیک

ابزارها

ماشین لباسشویی
سینک ظرف‌شویی یا وان بزرگ
خشک‌کن یا میله‌ی خشک‌کن
پارچه‌ی کتان مخصوص اتو کردن (پارچه‌ای که بین اتو و لباس قرار می‌گیرد تا لباس آسیب نبیند)
اتو

کارهایی که قبل از شروع باید انجام دهیم

مانند هر لباس، بهتر است برچسب‌های شستشو و مراقبت روی لباس را با دقت بخوانید و از دستورالعمل‌های توصیه‌شده برای تمیز کردن آن لباس خاص استفاده کنید. اکثر لباس‌های آکریلیک را می‌توان با ماشین لباسشویی شست. بااین‌حال، برخی از برچسب‌ها ممکن است خشک‌شویی را توصیه کنند زیرا ممکن است تزیینات یا ساختار داخلی آن قابل شستشو نباشد. اجناس و ژاکت‌هایی که باظرافت ساخته‌شده‌اند را باید با دست شست و خشک‌ کرد تا از کش آمدن آنها جلوگیری شود.

آموزش شستن لباس‌های آکریلیک

۱- رفع لکه‌ها قبل از شستشو

لکه‌های موجود در پارچه‌های آکریلیک باید بلافاصله یا در اسرع وقت طبق دستورالعمل‌های لکه بر خاص برای آن نوع لکه، رفع شوند. حداقل ۱۵ دقیقه قبل از شستشو اقدام به رفع لکه‌ها کنید تا لکه بر وقت داشته باشد لکه‌ها را تجزیه کند و حین شستشو آب بتواند آنها را از بین ببرد.

۲- شوینده‌های مناسب را انتخاب کرده و ماشین لباسشویی را پرکنید

از پودر لباسشویی موردعلاقه‌ی خود برای لباس‌های آکریلیک استفاده کنید. اگر لباس به‌شدت کثیف شده باشد، یک شوینده‌ی قوی در از بین بردن لکه مؤثرتر خواهد بود. الیاف آکریلیک می‌توانند باعث ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن بیش‌ازحد شوند و مقدار کمی نرم‌کننده‌ی لباس در شستشوی نهایی باعث از بین رفتن چسبندگی می‌شود، یا می‌توانید از ورق خشک‌کن استفاده کنید.

۳- دمای آب و چرخه‌ی شستشو را انتخاب کنید

الیاف آکریلیک باید در آب گرم یا سرد شسته شوند. چرخه‌ی ضد چروک در ماشین لباسشویی را برای جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک‌هایی که به‌سختی از بین می‌روند، انتخاب کنید. اگر لباسشویی شما در چرخه‌ی نهایی، سرعت چرخش بالایی دارد (معمولاً یک ماشین لباسشویی با کارایی بالا)، سرعت چرخش را روی دور کم تنظیم کنید.

نکته: ماشین لباسشویی را بیش‌ازحد پر نکنید، لباس‌های آکریلیک برای این‌که چروک نشوند باید آزادانه در لباسشویی حرکت کنند.

آموزش شستن لباس‌های آکریلیک

۴- بعد از شستن، لکه‌ها را بررسی کنید

چند ثانیه وقت بگذارید تا قبل از انداختن لباس‌ها در خشک‌کن، لباس‌های آکریلیک را ازنظر لکه‌های باقی‌مانده بررسی کنید. هرگز لباس آکریلیک آغشته به روغن را در خشک‌کن داغ قرار ندهید زیرا گرما می‌تواند لکه‌ی روغن را تثبیت کند و حذف چنین لکه‌ای تقریباً غیرممکن است.

۵- چرخه‌ی خشک‌کن را انتخاب کنید

لباس‌های آکریلیک در دمای پایین خشک‌کن چرخشی می‌توانند خشک شوند. از گرمای بیش‌ از حد که می‌تواند به الیاف آسیب برساند و باعث جمع شدن یا کشیدگی آنها شود و چین‌ و چروک‌های دائمی ایجاد کند، استفاده نکنید. بهتر است لباس‌هایی را که هنوز کمی رطوبت دارند خارج کنید و آویزان کنید تا در هوای آزاد به‌طور کامل خشک شوند.

۶- درجه حرارت پایین اتو را انتخاب کنید

در صورت نیاز به اتوکشی از درجه حرارت بسیار پایین اتو، بخار و یک پارچه‌ی کتانی بین اتو و لباس برای جلوگیری از ذوب شدن الیاف استفاده کنید. اگر پارچه برق بیفتد یا سوراخ شود، راهی برای جبران آسیب وجود ندارد.

روش تعمیر لباس های آکریلیک

درزهای پاره شده به‌راحتی با دست یا چرخ‌خیاطی تعمیر می‌شوند. ترمیم سوراخ‌های بزرگ روی سطح پارچه دشوارتر خواهد بود و این نوع تعمیر قابل‌مشاهده خواهد بود. قبل از گذاشتن لباس‌های آکریلیک در کمد، مطمئن شوید که لباس‌ها شسته شده و تمیز شده‌اند. لباس‌های بافتنی باید تاشوند و صاف نگه‌داشته شوند تا از کش آمدن آنها جلوگیری شود.

پارچه‌ی آکریلیک چیست؟

الیاف آکریلیک، الیافی مصنوعی هستند که از پلیمرهای مصنوعی با زنجیره‌ی بلند ساخته‌شده و حداقل از ۸۵ درصد اکریلونیتریل که یک ماده‌ی پتروشیمی است، تشکیل‌شده‌اند. برای بهبود توانایی الیاف در جذب رنگ‌ها، اکریلونیتریل معمولاً با مقادیر کمی از سایر مواد شیمیایی ترکیب می‌شود. به‌محض رنگ‌آمیزی الیاف، رنگ پارچه ثابت می‌شود. الیاف آکریلیک را می‌توان بارنگ‌های روشن و زنده که باگذشت زمان از بین نمی‌روند، رنگ کرد. الیاف آکریلیک بسته به خصوصیات ویژه‌ای که برای استفاده نهایی خاص لازم است، می‌توانند به‌صورت خشک یا مرطوب چرخانده شوند. بسیاری از پارچه‌های میکرو فیبر از الیاف آکریلیک ساخته‌شده‌اند.

الیاف آکریلیک یکی از معدود الیاف مصنوعی هستند که با پایان کار تولید، سطح ناصافی دارند. الیاف را می‌توان کوتاه برش داد و به‌صورت نخ‌هایی که شبیه الیاف طبیعی هستند تابید. تولیدکننده‌ها پارچه‌ای تولید می‌کنند که به‌خوبی تا می‌شود و لطیف است. پارچه‌های آکریلیک می‌توانند حجیم باشند اما همچنان سبک باشند.

پارچه‌ی آکریلیک چیست؟

دوو پونت به‌عنوان غول صنعت نساجی در سال ۱۹۴۱ الیاف آکریلیک را تولید کرد و نام تجاری اورلون را به آنها داد. در اواسط دهه ۱۹۵۰، الیاف و پارچه‌های آکریلیک برای ژاکت، دستکش و هر محصولی که در عین سبک بودن گرم هم هست، به تولید انبوه رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا