دسته‌بندی نشده

تقویت قلب برای زندگی سالم و طولانی تر

راهکارهای تقویت قلب

تقویت قلب از آنجایی حائز اهمیت است که قلب مهم‌ترین عضله بدن انسان محسوب می شود و زندگی انسان به این اندام بستگی دارد، از این رو توجه به نکات و ترفندهایی که می توانند آن را سالم و در شرایط مطلوب حفظ کنند، اهمیت دارد.

یکی از مهم ترین دلایل مرگ افراد، بیماری های قلبی هستند. متخصصان تغذیه داشتن رژیم متعادل، مصرف کم چربی های اشباع، مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات تازه، مصرف زیاد ماهی، مصرف کم شکر، مصرف زیاد فیبر و مصرف کم کالری را برای سلامت قلب توصیه می کنند.

بیش از 50 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی که سالانه در دنیا رخ می‌دهد، قابل پیشگیری است و افراد با انجام راه‌های بسیار ساده می‌توانند قلب سالمی داشته باشند و از خطر بیماری‌های مرتبط با آن جان سالم به در ببرند. سیگار کشیدن، چاقی، کلسترول بالا، فشار خون و دیابت از عوامل خطرسازی است که احتمال بروز بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد ولی با کنترل این موارد به ویژه از طریق اعمال تغییر در رژیم غذایی می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌ای آنها را کاهش داد.

راههایی ساده برای تقویت قلب

مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم

بهتر است کلسیم را به صورت مستقیم از مواد غذایی مصرفی خود تامین کنید تا این که از مکمل های دارویی استفاده کنید. برای افزایش دریافت این ماده معدنی می توانید مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود جای دهید:

  • سبزیجات (اسفناج، کلم کیل، بروکلی، کلم راکت)
  • پنیر کم چرب
  • سویا و مشتقات سویا
  • لوبیا سفید
  • بادام
  • انجیر
  • دانه های کنجد
  • ماهی سالمون

تقویت قلب

فراموش نکردن آنتی اکسیدان ها

به طور کلی، آنتی اکسیدان ها برای بدن ضروری هستند، زیرا از سلامت قلب محافظت می کنند. همچنین، مصرف آنتی اکسیدان ها به میزان کافی خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. از جمله منابع خوب برای آنتی اکسیدان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توت ها
  • چای سبز
  • میوه
  • سبزیجات
  • شکلات تلخ
  • آرتیشو
  • عدس
  • سیب

دنبال کردن رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم های غذایی مختلفی در جهان وجود دارند، اما رژیم مدیترانه ای یکی از بهترین ها برای تقویت قلب محسوب می شود. این رژیم غذایی شامل مواد غذایی می شود که مصرف آنها برای دریافت مواد مغذی کلیدی توصیه شده است. عناصر تشکیل دهنده رژیم غذایی مدیترانه ای شامل موارد زیر می شوند:

  • میوه ها و سبزیجات فصل
  • منابع چربی های خوب مانند روغن زیتون
  • مغزهای خوراکی
  • منابع پروتئینی مانند ماهی و انواع مختلف گوشت (مرغ، بوقلمون، بره، غیره)

استفاده از گیاهان دارویی و ادویه ها برای پخت و پز

استفاده از ادویه ها این امکان را فراهم می کند تا هرچه بیشتر استفاده از نمک را در پخت و پز کاهش دهید، که این شرایط خطر فشار خون بالا را کاهش می دهد. از جمله گیاهان دارویی که بیشترین میزان آنتی اکسیدان ها را به وعده های غذایی اضافه می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارگانو
  • شوید تازه
  • آویشن
  • رزماری
  • نعناع

به عنوان مثال، شما می توانید سیب زمینی پخته با چاشنی شوید را در خانه تهیه کنید، به جای این که از سیب زمینی های سرخ کرده تجاری سرشار از چربی های اشباع و مواد نگهدارنده استفاده کنید. با استفاده از این گیاهان دارویی و ادویه ها می توانید عطر و طعمی جدید و عالی به دستورالعمل های غذایی خود ببخشید.

افزایش مصرف پتاسیم

مصرف پتاسیم به میزان کافی خطر ابتلا به عوارض قلبی را کاهش می دهد. برای تقویت قلب، دریافت پتاسیم از منابع طبیعی به صورت مستقیم بهترین گزینه محسوب می شود. از جمله منابع خوب برای این ماده معدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موز
  • بروکلی
  • سیب زمینی
  • گوجه فرنگی
  • کدو مسما
  • زردآلو

سلامت قلب

تقویت قلب با خوراکیها

تقویت قلب با کاکائوی تلخ

مطالعات زیادی حاکی از آن است که مصرف کاکائو در قالب نوشیدنی داغ یا کاکائوی تلخ تأثیر زیادی روی سلامت قلب و عروق دارد. یک تحقیق 9 ساله نشان داد زنانی که در هفته یک تا دو مرتبه کاکائوی تلخ می‌خوردند، نسبت به زنانی که هرگز کاکائو مصرف نمی‌کردند 32 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار داشتند. همچنین مطالعات صورت گرفته روی مردان نیز نشان داد مردانی که هر هفته حدود یک سوم فنجان کاکائوی تلخ مصرف می‌کنند در مقایسه با مردانی که اصلا کاکائو نمی‌خور‌ند، 17 درصد کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. به گفته محققان، ‌فواید کاکائوی تلخ مربوط به ترکیبات ضدالتهابی آن از قبیل پلی‌فنول‌‌ها و فلاوونوئیدهاست که از سلامت قلب محافظت می‌کند.

تقویت قلب با لوبیای سویا

غلاف‌های لوبیای سویای خوراکی به‌دلیل غنی بودن از منیزیم، فولات و پتاسیم بسیار مفید است. این ترکیبات به کاهش فشار خون بالا و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. فیبر به‌طور کلی، با بالا بردن توانایی بدن در تولید گیرنده‌های LDL، به کاهش چربی خون کمک می‌کند. محققان دریافتند با هر هفت گرم فیبری که فرد مصرف می‌کند، خطر بروز بیماری قلبی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

تقویت قلب با چای قرمز

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرند میزان التهاب بیشتری در بدن خود دارند و التهاب نیز مستقیما با چاقی و بیماری‌هایی چون دیابت، بیماری قلبی و سرطان در ارتباط است.

تقویت قلب با گوجه‌فرنگی

در آمریکا بیش از هر نوع سبزیجات دیگر، گوجه‌فرنگی مصرف می‌کنند. محققان معتقدند گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ لیکوپن است که برخلاف بسیاری مواد دیگر، بعد از پختن مواد مغذی آن چند برابر می‌شود. در واقع، بررسی‌ها ارتباط قوی را بین مصرف مداوم گوجه‌های سرشار از لیکوپن و کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، آسیب‌های پوستی و برخی سرطان‌ها نشان داده‌اند. در این میان، مصرف گوجه‌فرنگی‌های اورگانیک مفیدتر بوده و پلی‌فنول‌ها و ویتامین C بیشتری دارند. در حال حاضر ‌قرص گوه فرنگی‌ در داروخانه‌ها موجود است که می‌تواند نسبت به دیگر داروها، عروق خونی را تا بیش از 53 درصد از گرفتگی نجات دهد.

تقویت قلب با گردو

این ماده مغذی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا3 است که می‌تواند تا حد قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. حملات و سکته‌های قلبی سالانه جان حدود 600 هزار آمریکایی را می‌گیرد. آزمایش‌های بالینی روی مصرف دانه‌های خوراکی و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی و عروقی نشان می‌دهد، مصرف 28 گرم گردو‌ در هفته خطر بروز بیماری‌های قلبی را تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

تقویت قلب با ماهی

ماهی یکی از اصلی ترین و غنی ترین منابع چربی امگا 3 است. این چربی به عنوان محافظ قلب مطرح می شود و این اثر را با کاهش التهاب و کاهش لخته شدن خون اعمال می کند. همچنین چربی امگا 3، میزان کلسترول خون را تنظیم می کند. مصرف ماهی به خصوص ماهی های چرب مثل سالمون ، تن و ساردین، به میزان دو بار در هفته برای حفظ سلامت قلب توصیه شده است.برای حفظ سلامت قلب می توانید ماهی را در فر کباب کرده و به همراه مقداری آب لیمو میل کنید.

تقویت قلب با روغن زیتون

روغن زیتون باعث کاهش بیماری های قلبی و کاهش چربی های بد خون (LDL ) می شود. این روغن را برای پخت غذا (نه سرخ کردن) و یا روی سالاد استفاده کنید.

سیر

تقویت قلب با سیر

سیر خون را تصفیه می کند، جلوی چسبندگی و لخته شدن خون را می گیرد و ذخیره خونی کافی را برای قلب فراهم می کند.

تقویت قلب با سیب

سیب دارای ماده ای با نام quercetin می باشد که جلوی التهاب و لخته شدن خون را می گیرد. سیب دارای ویتامین ها و فیبر نیز می باشد. مصرف سیب با بادام یا گردو یک میان وعده مغذی محسوب می شود.

تقویت قلب با پرتقال

پرتقال دارای ویتامین C، پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان می باشد. نوشیدن 1 تا 2 لیوان آب پرتقال در روز اثر شگفت انگیزی بر روی کاهش فشار خون بالا دارد. همچنین، این میوه جلوی تشکیل لخته خون و تصلب شرایین را می گیرد و کلسترول خون را پایین می آورد.

تقویت قلب با غلات سبوس دار

این غلات، ویتامین ها و فیبر مورد نیاز برای حفظ سلامت قلب را فراهم می کنند. ساندویچی را با نان سبوس دار (مثل سنگک یا بربری یا نان فانتزی سبوس دار) ، مرغ ، گوجه فرنگی و کاهو درست کرده و میل کنید.

تقویت قلب با آب چغندر

خون را تصفیه می کند و برای بهبود بیماری های قلبی استفاده می شود. اما بر اساس تحقیقات انجام گرفته، نباید بیشتر از 28 گرم آب چغندر در روز مصرف کرد، زیرا می تواند برای بدن مضر باشد. بهتر است آب هویج را با آب چغندر مصرف کرد.

تقویت قلب با انار

انار دارای پتاسیم می باشد. چربی های خون را از اکسیده شدن محافظت می کند و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

تقویت قلب با آب انگور قرمز تازه

روزانه 1 لیوان آب انگور قرمز تازه می تواند باعث کاهش فشار خون بالا شود و به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

تقویت قلب با سبزیجات برگ سبز

این سبزیجات حاوی فولات و ویتامین E می باشند. سبزیجات برگ سبز در افزایش قدرت حافظه در سن پیری نیز مفید هستند.

تقویت قلب با عناب

عناب دارای پتاسیم و منیزیوم می باشد. همانطور که می دانید، پتاسیم ومنیزیوم برای تقویت قلب بسیار مفیدند. عناب از فشار خون بالا نیز جلوگیری می کند.

تقویت قلب با خیار

خیار حاوی پتاسیم، منیزیوم و فیبر می باشد و موجب پایین آمدن فشار خون می شود.

تقویت قلب با ملاس (شربت چغندر قند)

دارای املاح آهن و مس می باشد. برای تقویت قلب و فشار خون بسیار مفید است.

تقویت قلب با بادام

بادام و دیگر آجیل ها دارای چربی خوب (HDL)، ویتامین E و دیگر مواد مغذی می باشند که باعث تنظیم مقدار کلسترول خون می گردند. همچنین، بادام منبع خوبی از پروتئین و فیبر است.

تقویت قلب با لسیتین

لسیتین برای تقویت قلب مفید است و جلوی چسبندگی و لخته شدن خون را می گیرد. بهترین منابع آن عبارتند از سویا و زرده تخم مرغ.

اسفناج

تقویت قلب با اسفناج

اسفناج غنی از آهن می باشد و برای تقویت قلب و فشار خون مفید است. آب هویج، کرفس، جعفری و اسفناج این مخلوط غنی از پتاسیم می باشد. برای تغذیه عضلات قلب و پایین آمدن فشار خون بالا بسیار مهم و مفید است.

تقویت قلب با سبوس گندم

جلوی گرفتگی و اسپاسم عضلات قلب را می گیرد و به سلامت قلب کمک میکند.

تقویت قلب با آب جعفری

آب جعفری خون را تصفیه می کند، چسبندگی رگ های خونی را برطرف می کند، قابلیت ارتجاع رگ های خونی را افزایش می دهد و اکسیژن زیادی را به قلب می رساند.

تقویت قلب با جو

جو دارای فیبر محلول است. جو باعث کاهش کلسترول و کاهش مقدار چربی های بد خون (LDL ) می شود. فیبر محلول به حفظ سلامت دستگاه گوارشی نیز کمک می کند.

تقویت قلب با عسل

عسل غنی از آهن، منگنز و مس می باشد و باعث سهولت در گردش خون می گردد.

تقویت قلب با ورزش

فعال نگه داشتن بدن به تقویت قلب و حفظ سلامت آن و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک می کند. تمامی این موارد به معنای کاهش خطر حملات قلبی است.

پیاده روی و دویدن از جمله گزینه هایی هستند که انجام آنها بسیار توصیه شده است. حداقل سه روز در هفته به مدت 30 دقیقه این فعالیت ها را انجام دهید. این در شرایطی است که می توانید بر تعداد ورزش هایی که انجام می دهید به آن اندازه که دوست دارید، اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که هر ورزش به بخش های خاصی از بدن کمک می کند، از این رو بهترین گزینه ترکیب آنها با یکدیگر به منظور کسب بهترین نتایج است. از جمله بهترین گزینه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یوگا
  • شنا
  • تای چی
  • حرکات کششی
  • پیاده روی
  • دویدن

دمنوش

معجون هایی برای تقویت قلب

معجونی از عسل و کشمش برای تقویت قلب

این نوشیدنی ازچهار مواد طبیعی بسیار عالی تهیه شده است.و باید شب آماده سازی شود. در ظرفی یک فنجان کشمش را شسته یک لیتر آب بریزید. کشمش را درحرارت کم می گذارید بماند. پس از ده دقیقه، از روی حرارت برداشته و 4 قاشق چای خوری چای سبز، دو قاشق عسل و دو قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده می ریزیم.دربش را گذاشته و رویش یک پارچه پشمی می گذاریم تا گرم بماند 8 ساعت همینطور یماند شب درست می کنیم که تا صبح بماند در صبح آبش را استفاده می کنیم قبل از وعده های غذایی 150-200 گرم دو بار در روز بنوشید.

سلامت قلب با معجون عسل و دارچین

مصرف عسل و دارچین در وعده صبحانه باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از بروز حمله قلبی و تقویت ضربان قلب می شود و بیماران مبتلا به حمله قلب ی با مصرف روزانه این مخلوط از حمله قلبی بعدی در امان می مانند.

با بالا رفتن سن، شاهرگ های حیاتی و سیاهرگ ها خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهند، این مخلوط تا حدودی باعث حفظ قابلیت ارتجاعی دیواره رگ ها می شود. عسل طبیعی به علت جذب سریع در داخل دستگاهگوارش، تخمیر الکلی ایجاد نمی کند و وجود اسیدهای آزاد در آن جذب مواد چربی شده و بدین ترتیب در پایین آوردن کلسترول خون نقش ایفا می کند.نباید از تاثیر مواد معدنی موجود در عسل در حفظ انعطاف طبیعی دیواره ها چشم پوشی کرد.

divider

بیشتر بخوانید:

۷ عادت غلط که سلامت قلب را به خطر می اندازد

روماتیسم قلبی چیست / علائم روماتیسم قلبی کدامند؟

کنترل بیماری های قلبی عروقی با تغذیه مناسب

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا